Magam sem hittem volna...

Kazinczy előtt tiszteleg

Komoly angoltudás – játékosan tanítva


Magam sem hittem volna...

Zalaegerszeg régen és ma

  A Lokálpatrióta Klub januári vendége volt dr. Ferenczy Sándor főorvos, aki a város múltjára és fejlődésének néhány szeletére mutatott rá képeslapgyűjteménye és fotói segítségével.

Nyolcvanezer darabos képeslapgyűjteménnyel büszkélkedhet Ferenczy Sándor, melyekből 660 darab kapcsolódik Zalaegerszeghez. Ezek nyomán kezdte el kutatni a város néhány nevezetes épületének történetét, az évek során betöltött különböző funkcióit, egyéb érdekességeket. Ezen ismeretek alapján hívta időbeli kirándulásra az érdeklődőket, akik még soha ilyen nagy számban nem vettek részt a klub rendezvényén.

Dr. Ferenczy SándorAz előadás nemcsak a város múltját érintette azonban, hanem magának a képeslap kialakulásának történetét is, megemlítve a jeles hazai és külföldi kiadókat. Zalaegerszegen ezekből az első világháború előtt tíz is működött. A képekkel való manipulálás nemcsak napjainkhoz köthető fogalom, ezekre is felhívta a figyelmet néhány képeslap kapcsán a gyűjtő.

A város régi épületeinek megóvására, az eredetinél szinte szebb állapotba hozására mutatott rá a Zsinagóga és az Olai templom fotóinak felvillantásával. Ellenpélda is akadt, különösen a vasútállomás és az azzal szomszédos épület régi fénye veszett el teljesen az átalakítások során. De elhanyagoltak a város középületein lévő címerek, olyannyira, hogy szinte felismerhetetlenek, hívta fel a figyelmet Ferenczy Sándor.

Az érdekességek közé tartozik a Csány-szobor mellékalakjának históriája, az egykor nagy sajtóvisszhangot kiváltó Ady-iskola emeleti erkélyei vagy a Deák-szobrot körülvevő kerítés. A tűzoltótoronyból nyíló pazar kilátást csak a képeslapok segítségével élvezhetjük, ahogy a református templom eredeti tervrajza is így foroghat közkézen. A kevésbé örömteli tények közé tartozik, hogy számos, szebb napokat látott épület ma használtruha-kereskedésnek biztosít helyet, mely nem éppen a fényes gazdasági élet mutatója.

– Sok helyről gyűjtöttem össze az ismereteket, és előkerültek olyan dolgok, melyeket magam sem hittem volna. Így a csácsbozsoki kastély (ma iskola) képe egy 1910-ben kiadott képeslapon. Egyébként a gyűjteményem kedvenc darabjai a magyar várakat mutatják be.
Akik szívesen betekintenének ezen régi képi világba, ajánlhatjuk Megyeri Anna: Utcák, terek, emberek című könyvét, mely nagy részben támaszkodik Ferenczy doktor gyűjteményére.
Az előadásnak a téma bősége miatt a közeljövőben lesz folytatása.

vissza az elejére


Kazinczy előtt tiszteleg

A pannon tükör idei első száma

  A magyar kultúra napja alkalmából rendezett programsorozat részeként mutatták be a Hevesi Sándor Színházban a Pannon Tükör kulturális folyóirat idei első számát.

A lap, mely ezúttal Kazinczy előtt tiszteleg kiemelten, tematikáját Péntek Imre főszerkesztő taglalta, míg a jelen szám szerzőiről és a megjelent alkotásokról Szemes Péter főszerkesztő-helyettes szólt röviden.

A folyóirat az irodalom és a képzőművészet értékeinek feltárása mellett igyekszik a határ menti kapcsolatok ápolásáért minél többet tenni. Ezen okból a bemutató egyik meghívott vendége volt Eva Petric szlovén születésű költő, regényíró, akinek három verse gazdagítja az újságot.

A művésznő nemcsak írásait ajánlotta a hallgatóságnak, hanem másik érdeklődési területének, a fotózásnak eredményeként a közelmúltban megjelent 1200 oldalas könyvét is. Mint mondta, a képi világban találta meg azt az általános nyelvet, melyet minden nép egyformán ért.

Az est másik vendége Szálinger Balázs, zalai származású fiatal költő, akinek megjelent új, immár hatodik könyve, az M1/M7. Az író verses gyűjteményét gazdagítja a szokatlan című kötet. A címadó költemény a Budapest előtt összefutó két autópályáról, annak közös szakaszáról értekezik. Péntek Imre beszélgetett a szerzővel, aki 10 éves szerzői múlt után érett verseket tárt olvasói elé.

A költemények szerteágazó témákat jelenítenek meg a három részre tagolt könyvben, melynek címadóját maga a szerző olvasta fel a közönségnek. Szó esett a szülőfölddel kapcsolatos ambivalens érzelmekről, melyek hangot kapnak az alkotásokban is, illetve a családhoz, ősökhöz fűződő vissza-visszatérő gondolatokról. A beszélgetés végén kiderült, hamarosan nélkülözni lesz kénytelen a magyar irodalmi élet Szálinger Balázst, aki Kolozsvárra készül költözni.

vissza az elejére


Komoly angoltudás – játékosan tanítva

Hogy lehet gyermekéből sikeresebb felnőtt?

  A magyar kultúra napja alkalmából rendezett programsorozat részeként mutatták be a Hevesi Sándor Színházban a Pannon Tükör kulturális folyóirat idei első számát.

Helen Doron Early English

Az angol származású Helen Doron egyesítette zseniális nyelvészi képességeit, a gyerekek tanítására irányuló szenvedélyét és azt a rengeteg inspirációt, melyet a filozófia, a zene és az orvostudomány elismert szakembereitől merített, hogy létrehozza a sikeres, áttörő Early English tanulási rendszerét, melynek során a gyerekek izgalmas, bátorító és vidám környezetben tanulnak meg angolul. Helen Doron elkötelezett híve annak, hogy a gyermekek érzelmi, fizikai, kognitív és intellektuális fejlődése optimális módon menjen végbe.

Éppen negyedszázada annak, hogy kifejlesztette saját anyanyelv-módszerét az angol nyelv második nyelvként történő tanítására. Azóta világszerte 32, Európában 22 országban több mint egymillió gyermek tanítása igazolta vissza remek módszerének hatékonyságát.

Manapság több mint 400 Helen Doron Early English oktatási központ működik világszerte, melyek elismertté váltak szaktudásukról, elhivatott tanáraikról és vidámsággal teli foglalkozásaikról, táplálva így a gyermekek természetes szeretetét a tanulás iránt, mely képessé teszi őket, hogy úgy értsék és beszéljék az angol nyelvet, mintha anyanyelvük lenne.

Helen Doron szakmai tudását és kreativitását egy egész generáció oktatására fordította. Forradalmasította az angol nyelv tanítását, és továbbra is a jövő meghatározója és alakítója. A fáradság nélküli nyelvtanulás olyan természet adta képesség, amellyel már a bölcsőben rendelkezünk. Minél fiatalabb a gyermek, annál könnyebben képes akárhány nyelvet elsajátítani, ha azzal a nyelvvel rendszeresen és szisztematikusan találkozik. A kutatások azt mutatják, hogy minél hamarabb kezdi egy gyermek a második nyelv elsajátítását, annál jobb lesz felnőttként a kiejtése, nyelvérzéke. Tudjuk, hogy a korai nyelvoktatás az egyik legjobb eszköz az agy fejlesztéséhez.

A módszerről...

A módszer játékos és nagyon hatékony. Azon az elven alapul, ahogy egy gyermek természetes körülmények között a saját anyanyelvét tanulja, azaz a szavakat, mondatokat sokszor hallja, és közben sok pozitív megerősítést kap. Összesen 10 évnyi angol nyelvtanfolyamot kínálnak a gyermekek számára: 7 évig az angol beszélt nyelvet tanítják kisgyermekek számára, majd 3 évig beszélni, olvasni és írni tanítják a nagyobbakat.

A program mindent magában foglal, amire a gyermeknek szüksége van ahhoz, hogy angolul beszéljen: anyanyelvi kiejtés, nyelvtan és szókincs. Elkötelezetten arra törekszenek, hogy 3 hónapos kortól 14 éves korú gyermekek számára a legjobb angol tanítási anyagokat és módszertant tudják nyújtani.

Tanáraik professzionálisak, és munkájukhoz folyamatos képzést és támogatást kapnak. A különféle rangos szemináriumokon és konferenciákon felkészített tanárok egyébként az agykutatás legújabb eredményeit is felhasználják. A Helen Doron Early English a gyermekeket világszerte szolgáló, komplett angol tanulási rendszer. Megközelítése egyedülálló, ugyanis az „anyanyelvi módszer” segítségével tanít, amely a mindennapos CD-hallgatáson keresztül olyan intenzív nyelvkurzust biztosít, mintha a gyermek ténylegesen olyan országban élne, ahol az angol a hivatalos nyelv.

Nemzetközileg alkalmazható módszer, mivel a tanfolyamok középpontjában kizárólag az angol nyelv áll, tehát a nyelvet a maga egészében, s nem a gyermek anyanyelvének fordításaként tanítja. Mindemellett teljes mértékben élvezhető, de nem megerőltető, mivel a zene és a humor képezik a módszer alapját. A dalok fülbemászóak, és könnyen megragadnak az emlékezetben. Minél természetesebben és gyorsabban tanulják a gyermekek az angolt, annál jobban fogják tudni felnőttként a nyelvtant, és annál jobb lesz a kiejtésük. A picik ezenkívül rendkívüli személyes figyelemben részesülnek.

Az angol, mint második anyanyelv

A módszer az anyanyelv tanításának alapelvén működik, ami azt jelenti, hogy gyermeke olyan könnyedén fog megtanulni angolul, mint ahogyan az anyanyelvét elsajátította. Mit is jelent mindez? A csecsemők születésüktől fogva hallják, és magukba fogadják anyanyelvük hangjait és hanglejtését. Szerető szüleik fokozatosan megtanítják nekik a szavak jelentését.

Ugyanerre alapozva a hatásos módszerrel tanulók speciális, angol nyelvű CD-ket kapnak, amelyeket naponta kétszer hallanak a háttérben, míg mondjuk játszanak, öltözködnek, vagy éppen lefekvéshez készülődnek. Ily módon erőfeszítések nélkül szívják magukba a nyelv hangjait és melódiáját. A foglalkozások során, a 4–8 gyerekből álló kis csoportokban, egy képesített tanár segítségével megtanulják a naponta hallott szavak, mondatok, szövegek jelentését.

Az otthoni CD-hallgatás és a tanárral kis csoportokban történő találkozás kombinációja az, ami lehetővé teszi, hogy gyermeke gyorsan, eredményesen, örömteli és természetes módon tanuljon. Ez a nemzetközileg elismert angoltanulási rendszer a gyermek természetes képességére épít, a speciálisan kifejlesztett tananyag ismételt otthoni hallgatása és a játékos foglalkozások pozitív, vidámsággal teli környezete megadja a gyerekek számára azt, hogy az angol a gyermek második anyanyelve lehessen.

A legjobb befektetés gyermeke jövőjébe

Zala megyében a közelmúltban Zalaegerszegen Agnieszka Ravadics és Török Gabriella szaktanárok iránymutatásával; Keszthelyen pedig: Deborah Fischer és Pétervári Tünde tanárok vezetésével is elindultak a tapasztalás útján szerzett játékos tanfolyamok. A szülők és gyerekek időbeosztásához igazodó csoportokban örömteli élmény várja a bölcsődéseket, óvodásokat, kisiskolásokat és minden apróságot a hangulatosan kialakított tantermekben. Természetesen a várakozó szülők, nagyszülők, családtagok kényelmére is nagy hangsúlyt fektettek.

A különösen barátságos, gyermekközpontú atmoszféra is segíti a kreatív ötleteket használó, figyelemfelkeltő játékokkal kedveskedő tanárok mindennapi munkáját. És persze a kicsik is tökéletesen érzik magukat.

A tanfolyamokra járók javarészt jobb iskolai eredményeket produkálnak, és eredményesebben készülnek fel a nyelvvizsgájukra is. Jelenleg az alábbi, állandó motivációt kínáló, életkor és tudásszint szerint differenciált keszthelyi és zalaegerszegi csoportokba fogadnak jelentkezéseket:

Baby’s Best Start (3–22 hónapos korig): A foglalkozások keretében komplex érzelmi, mentális, érzékszervi és fizikai fejlesztés folyik, a szülő-gyermek kapcsolatát mélyítő tevékenységbe ágyazva, Helen Doron által szakszerűen kidolgozott, angol nyelvű környezetben.

EFI (2–4 éves korig): A kis létszámú anya-gyerek csoportokban nagy beleéléssel angol „játék” folyik. A dalok és a mondatok melódiája lépésről lépésre rögzül. Így az angol nyelv természetes módon második anyanyelvvé válik.
FEFAC (4–6 éves korig)

EFAC (6–9/10 éves korig): A gyerekek ebben az életkorban anélkül sajátítják el az új nyelvet, hogy tudatosan „tanulnának”. Szívesen játszanak, mondókáznak, énekelnek, több száz szót használnak, egyszerű mondatokat alkotnak, és büszkék tudásukra. A szabad szerepjátékok ösztönzik valamennyi kommunikatív képesség használatát.

Érdeklődés, bővebb információ:
Kovács Krisztián • Kovácsné Korosa Barbara
Cím: 8900 Zalaegerszeg, Kinizsi u. 95–97 .
8360 Keszthely, Fecske u. 15.,
Tel.: 06-30/ 9977-872 • 06-30/ 2983-529
E-mail: zalaegerszeg@helendoron.com

vissza az elejére


ZalaEgerszeG

Zalaegerszeg város honlapja

Zala Média online