Lendületes rajzok, papíralapon | Múzeumpszichológia és gyűjtőszenvedély | Belehelyezkedni a térbe |
![]() |
Korbuly Ági |
Lendületes rajzok, papíralapon
Beszélgetés korbuly ági illusztrátorral
Picassotól a Rózsaszín párduc képi világáig sok minden inspirálja. Illusztrátorként a vázlatosabb, lendületesebb grafikai megoldásokat kedveli. Ez látszik Kertész Erzsi legújabb mesekönyvének (Mindig másnap) illusztrációin is, melyeket egy egervári grafikus, Korbuly Ági készített.
– pP –
A budapesti Corvin Rajziskola illusztráció szakán most végző alkotóval a
mesekönyvek képi világáról beszélgettünk a frissen megjelent kötet kapcsán.
Kertész Erzsi írónak ez már a sokadik regénye, Korbuly Áginak
viszont ez volt az első grafikusi megbízatása. A történethez persze
hozzátartozik az is, hogy Ági a Zrínyi-gimnáziumban végzett, az Ady-iskolába
járt rajzszakköre, majd az Eötvös Loránd Tudományegyetem néprajz–mongol és
kulturális antropológia szakán diplomázott. Belekóstolt a múzeumi munkába (Néprajzi
Múzeum, Göcseji Múzeum), aztán mégis a rajz és a grafika felé fordult a figyelme,
így kötött ki a Corvin Rajziskolában, ahol előbb a kezdő illusztrátori képzést
végezte el, hamarosan pedig a haladó kurzust is befejezi.
– Hogy talált rád Kertész Erzsi, vagy inkább a Pagony Könyvkiadó?
– Tulajdonképpen a rajziskolán keresztül, ahol az is feladat volt, hogy
készítsünk portfóliót, és küldjük el azt több kiadónak. A Pagony egyből vissza
is jelzett, hogy a sketchbook-os, azaz a vázlatszerű munkáim tetszenek nekik, és
majd gondolnak rám a jövőben. Ezt kedves gesztusnak tartottam, és bár titokban
reméltem, hogy egyszer tényleg megkeresnek, arra nem számítottam, hogy már
néhány hónap múlva felkérnek erre a munkára.
– A Mindig másnap című mese egy kaotikus családi történet. Az egyik
Facebook-posztodban azt írtad, hogy garantáltan kaotikusak hozzá a rajzaid is…
– Megkaptam Kertész Erzsi szövegét, amit egyhuzamban
végigolvastam, és egyből gyereknek éreztem magam! Mintegy rajzfilm, meg is
jelentek a képek a fejemben. Először persze csak villanásszerűen, a karaktereket
utána dolgoztam ki. Az a jó ebben a mesében, hogy egy teljesen hétköznapi
családról szól, ahol nincsenek szuperhősök, nem egy idealizált családmodell
szerint élnek a szereplők, és senki sem jó, vagy rossz. A kaland és a káosz
abból adódik, hogy minden nap más környezetben ébrednek fel. A házuk ugyanaz, de
körülöttük a világ mindig más és más. A szereplőknek ez jelenti az erőpróbát.
Reagálniuk kell a folyton változó helyzetre, ami rugalmasságot igényel. Eléggé
aktuális a történet! Ráadásul az emberi esendőséget is megmutatja; például, hogy
a szülők sem tudhatnak mindig mindent. Ezt a változékonyságot, képlékenységet és
dinamizmust kellett grafikailag is megragadni, visszaadni.
–
A mesekönyv-illusztrálásnak vannak aktuális trendjei, amikhez illik
alkalmazkodni, vagy teljesen szabad kezet kapnak az alkotók?
– Az alkotó koncepciója, az általa választott technika, a kommunikációs szándék
szerint is rengetegféle képi megfogalmazásmód születhet. Nagyon izgalmas például,
amikor ugyanazt a történetet teljesen eltérő módon vagy akár hangsúlyokkal
jelenítik meg. A világ, a kultúrák sokszínűsége, amiben élünk, a környezet – a
digitális teret is ideértve – hat ránk. Az illusztráció, a vizualitás
lehetőséget és eszközöket is kínál ezek feldolgozására, a rájuk való
reflektálásra, különféle kontextusok megjelenítésére és értelmezésére. Sokszor
azt is nehéz eldönteni, hogy manuálisan vagy számítógépes grafikával készült-e
egy rajz. Én mindig papíralapon rajzolok, azt szkennelem, és a képszerkesztő
programmal csak digitális utómunkákat végzek. Nagyon kedvelem a krokikat, a
gyors, vázlatos rajzokat. Ehhez a történethez pont ez a stílus tetszett meg a
kiadónak is. Mégis nehéz trendekről beszélni, mert ahány történet és ahány
illusztrátor, annyi képi világ jelenik meg. Ezt a sokszínűséget, változatosságot
látom a csoporttársaim körében is. A stilizáltság éppúgy jellemző, mint a
kollázstechnika vagy a pixelgrafika.
– Volt olyan mese vagy rajzfilm, ami intenzíven hatott rád, és máig
inspirál?
– Mindig is a frappáns, humoros, „geges” rajzfilmeket kedveltem, mint
a Rózsaszín párduc, vagy a Tom és Jerry. Ezenkívül a képregények világa fogott
meg, illetve sok olyan festőművész és grafikus, akik nem gyerekeknek, hanem
inkább felnőtteknek szólnak. Például Picasso rajzai, vagy a 20. század
illusztrátorai, mint például Würtz Ádám vagy Serge Bloch.
– Ha már szóba hoztad a gyerekeket és a felnőtteket: mennyiben igényel más
gondolkodást mesekönyvet, vagy idősebbeknek szóló szövegeket illusztrálni?
– Általában más meséket, könyveket ajánlanak a különböző korosztályoknak. Az
illusztrálás során is fontos, hogy ismerjük az adott korosztály sajátosságait, a
képzésünkön is volt például előadás a gyermekkönyvek pszichológiájáról. Nyilván
a gyerekeknél hangsúlyosabb a képi világ. Nem is gondolnánk, de az egyik
legnehezebb a babáknak szóló kiadványokat illusztrálni. Az iskolában most pont
zajlott is egy ilyen projekt. A néhány hónapos, vagy egy-két éves pici gyerekek
még egészen máshogy látnak. Náluk a nagy kontrasztokra, a szemnek könnyen
követhető, egyszerűbb formákra építhet az illusztrátor és a könyvszerkesztő.
Inkább a színes, egyszerűbb formákkal, alakzatokkal lehet játszani. De igazából
ez is változó, sok mindentől függ, az illusztrátorok is nagyon egyedi hangon
tudnak a gyerekekhez szólni. Magam is szeretnék ezen a téren még többet tanulni.
– Többször szóba került, hogy a dinamikus rajzokat kedveled. Az
illusztráláson kívül is rajzolsz vagy festesz?
– Igen, mert ez egy nagyon jó „edzés”. Segít kizökkenni a hétköznapokból,
és másfajta gondolkodásra késztet. A rajziskolában sok olyan gyakorlatunk volt,
hogy gyorsan, lendületesen kellett vázlatot készíteni egy fotóról. Csak úgy,
nagy vonalakban, nem pedig kidolgozva a részleteket. Ezek a kihívások általában
is érdekelnek. Például fázisonként lerajzolni egy összetettebb mozgást, vagy a
falra kifeszíteni egy nagy papírt és ösztönből, gyorsan rajzolni. Remélem, hogy
a jövőben lesz lehetőségem illusztrátorként tevékenykedni, és kamatoztatni a
megszerzett ismereteket.
![]() |
Nagy Réka |
Múzeumpszichológia és gyűjtőszenvedély
New york-i tárlatvezetés zalaegerszegről
A múzeumi épületek pszichológiája és a műtárgygyűjtés lélektana is szóba került azon az online eseményen, melynek Nagy Réka klinikai szakpszichológus volt a vendége. Az American Corner Pécs programsorozata (melynek keretében különféle virtuális tárlatvezetéseket tartanak) ezúttal a New York-i Guggenheim Múzeumba kalauzolta el az érdeklődőket.
– pP –
A metropolisz ugyan távoli – és sokszor elérhetetlen – helynek tűnik a zalaiak
számára, ám mivel most a digitális térben töltjük napjaink zömét, a távolságok
roppant egyszerűen legyőzhetők. Így semmi meglepő nincs abban, hogy egy pécsi
születésű és egyetemi éveit is ott töltő, jelenleg Zalaegerszegen élő
pszichológus épp egy New York-i kiállítóhely kapcsán beszéljen
múzeumpszichológiáról és a terek befogadásának lélektanáról. Annál is inkább,
mert a pszichológia ritkán foglalkozik ilyen kérdésekkel. A Solomon R.
Guggenheim Múzeumról röviden annyit érdemes tudni, hogy 1939-ben
alapította a gyűjtőszenvedélyéről ismert névadó (a fenntartó azóta is a róla
elnevezett alapítvány), hogy a modern művészetek háza legyen. Főleg absztrakt
alkotások, valamint impresszionista, szürrealista és expreszszionista művek
szerepelnek a gyűjteményben. Az épület tervezője Frank Lloyd Wright
építész volt. Mind az ott élők, mind pedig a turisták számára kedvelt hely a
Manhattanben, azon belül is az Ötödik sugárúton lévő épület (mely a világörökség
része), ami stílusával, formai megoldásaival máig kitűnik környezetéből. Nem
csoda, hiszen maga Frank Lloyd Wright építész is egy különc figura
volt. Nagy Réka ezen a ponton fel is tette a kérdést: lehet-e egy
épület műalkotás? Vagyis alá lehet-e rendelni a látványt a funkciónak? Wright az
épület tervezésekor ha alárendelésre nem is, arra viszont törekedett, hogy
szimfónia jöjjön létre az épület és a benne szereplő alkotások között. A modern
művészetek háza modern formai elveket (geometrikus megoldásokat) követett.
Belépve egy sötét, szürke térbe jutunk, ami kezdetben szorongást okoz, aztán a
tágas, világos terekbe jutva jön a felszabadulás érzése: jó hangulatba kerülünk,
sok időt szeretnénk ott eltölteni. A pszichológus szerint ezt a lélektani „trükköt”
sok bevásárlóközpont is alkalmazza.
A
Guggenheim nem egy klasszikus, úgynevezett elfogadó múzeum, ahol viselkedni kell,
hanem egy befogadó épület, ami sokkal inkább azt sugallja: játsszál velem! Az
élet része vagyok, itt jól fogod érezni magad. Az intézménynek sokféle látogatót
kell becsalogatnia (a helybéli iskolás csoportoktól kezdve a távoli országokból
érkező turistákig), így a modern múzeum egy színes, változatos térként
funkcionál. Persze az épület vitákat is kiváltott annak idején: a felfelé haladó
rámpa miatt sokan parkolóháznak csúfolták, de volt, akinek a mosógép jutott
eszébe róla. Akárhogy is, az ott kiállított modern művekkel mindenképpen
összhangban volt és van az épület. A tárlatvezetés során szóba került a
gyűjtőszenvedély és a gyűjtés pszichológiája is. Solomon Guggenheim
és unokahúga, Peggy Guggenheim a korszak híres gyűjtői voltak. Utóbbi volt az
első nő, aki olyan gyűjteményt hozott létre, mellyel korábban csak uralkodók,
vagy gazdag mecénások rendelkeztek. Pláne, mert a korábbi évszázadokban, de még
Peggy korában, vagyis a 20. század első felében is a nők társadalmi és vagyoni
helyzete nem tette lehetővé az efféle „hóbortokat”. Hacsak nem úgy örökölték a
férjük halála után a vagyont és vele a gyűjtés vagy a mecenatúra lehetőségét. A
műgyűjtés a pszichológus szerint egyértelműen egy férfias dolog volt, melynek
megvolt a maga lélektana is: a versengésre, vadászatra, szenvedélyre való
hajlandóság, és persze státuszszimbólumnak is számított. A nők maximum
ékszereket, ruhákat, porcelánokat gyűjtöttek, de az inkább egy „otthoni” és nem
társadalmi cselekedet volt. Peggy viszont egész életstílusával és szenvedélyével
rácáfolt erre (persze nagyban segítette az, hogy édesapjától örökölte a
vagyonát). Az a kérdés is felmerült, hogy a Guggenheim család a 20. század
elején miért gyűjtött olyan – főleg avantgárd – műalkotásokat, melyek anyagi
értéke és későbbi elismertsége akkor még erősen kérdéses volt? Nagy Réka
úgy véli, hogy ennek összetett okai lehettek. Egyrészt a klasszikus művek drágák
voltak, egy új alkotásban kevesebb volt a kockázat, ugyanakkor a gyűjtők azt
érezték, hogy a kortárs alkotások megvásárlásával maguk is tudnak hatni a
művészeti életre, vagy egy-egy alkotó pályájára. Érdekes az absztrakt művek
befogadásának pszichológiája is: minél elmosódottabb, stilizáltabb egy kép,
annál inkább beindulnak az ösztöneink. A nonfiguratív képek olyan idegrendszeri
struktúrákhoz képesek „hozzányúlni”, amik máskor nem elérhetőek. Az absztrakt
művészet zsenialitása a szakember szerint többek között ebben rejlik.
Párbeszédek
és történetek az alkotások között
Közel menni egy képhez annyit jelent; együtt vagyunk vele. Jobban kirajzolódnak a formák és a színek is, utóbbiak pedig különféle érzéseket váltanak ki belőlünk. Persze ugyanilyen fontos, hogy egy-egy kiállítóterem egészét is szemügyre vegyük. Hogy miképpen kommunikálnak az ott elhelyezett művek egymással?
– pP –
Kérdés az is, hogy vajon a digitális térben, egy online kiállítás esetében is
működhet-e ez a fajta szemlélődés és befogadás? A ZAZEE Kulturális Egyesület
által létrehozott 8.01 online galéria legutóbbi vendége Filó Vera
író, képzőművész, grafikus volt, aki több mint tíz éve ikonfestészettel is
foglalkozik. Az alkotó zalaegerszegi születésű, annak idején a Zrínyi-gimnázium
tanulója volt. Rajzolni Borbás Györgytől és Fischer Györgytől
is tanult, örül, hogy mind a kettőjüknek van kötődése a mostani kiállításhoz is.
Vera annak idején a színház világába is belekóstolt; 19 évesen ő rendezte a
Cselédek című drámát, mégpedig az MMIK színpadán. A 8.01 galéria pedig éppen az
egykori ifjúsági ház helyiségeiben kapott otthont, ha csak virtuálisan is. Hat
teremben, 22 helyi művész (a finearthotel.hu gyűjtőoldal alkotói) 42 alkotása
látható. Műfajonként és hangulatában is változatosak a termek. A tárlatvezető
szerint egy kiállításon mindig célszerű előbb belehelyezkedni a térbe; vagyis
kezdjük a szemlélődést távolról. Ez egy online tárlat esetében is működhet. Bár
az tény, hogy a művek a virtuális világban nem mindig járhatók körül. Közelíteni
azért tudunk. Filó Vera szerint izgalmas kérdés, hogy milyen történetek indulnak
el bennünk a teremben lévő képek/szobrok láttán. Van-e dialógus az egy térbe
került tárgyak között? Segítik-e egymás jelenlétét, vagy talán vitatkoznak
egymással? Párbeszéd szerencsére a galéria összes termében létrejön. A szürkének
tűnő második teremben (ahol Varga Bálint, Nagy Szilvia, Frimmel Gyula
és Bárdosi Katinka művei láthatók) például a „karcolat”, a „másolat”
és az „ismétlés” szavakkal lehet mindezt kifejezni. Hiszen grafikát,
rézmetszetet, tűzzománcot, illetve felhő-festményeket látunk egymás mellett. És
ahogy a metszetekre jellemző a sokszorosítás, úgy a felhőket ábrázoló kis képek
(mellette a nagy felhővel) is afféle ismétlés. Mégsincs két egyforma felhő,
sokkal inkább azok újrateremtése zajlik. Andy Warholra utalva
elmondta: minél többet nézünk egy másolatot, annál jobban kiüresedünk, és végül
eljutunk a lényeghez. Ha sikerül belehelyezkednünk az alkotók világába, akár egy
komplett történetet is kaphatunk. A tárlatvezető szerint azért is jó
kiállításokat nézni, mert a drámaiság fellelhető a művekben, és a művek között
is. Gyenes Júlia Boróka Idill című két festményéből akár képregény
is lehetne, Kajos Anna Zsófia és Kiss Ágnes Katinka
színes, absztrakt festményei a formában rejlő történetre és a formában rejlő
anyagra, mint az értelmezés különböző aspektusaira hívják fel a figyelmet. A
negyedik teremben (mely a dialógus termének nevezhető) látható Tánczos
György-festmények pedig arra keresik a választ, hogy mit keres az ember
az akváriumban. A víz alatt lévő alakok láttán először vidám strandolásra
gondolunk, de az Akvárium cím mégis valamiféle bezártságra utal. De Gombos
Zsófi Tájidegen képe is szorongató, drámai érzést kelt. Hogy ebbe a
térbe hogy kerültek Farkas Ferenc humanistái? Nos, a humanisták a
maguk korában kérdéseket tettek fel az aktuális világszemlélettel szemben. A
párbeszédnek pedig ez is része; a virtuális térben éppúgy, mint a valóságban.