Múzeumpedagógiai évnyitó | Nincs két egyforma orgona |
Szórakozva tanulás a zalaegerszegi közgyűjteményekben
A zalaegerszegi oktatási és nevelési intézmények számára rendeztek teadélutánnal egybekötött múzeumpedagógiai évnyitót a Göcseji Múzeumban.
– pet –
A rendezvényen a házigazdán kívül a Mindszentyneum, a Göcseji Falumúzeum, a
Magyar Olaj- és Gázipari Múzeum (MOGIM), valamint a Deák Ferenc Megyei és Városi
Könyvtár mutatta be a 2024/25-ös tanévre szóló, óvodásoknak és diákoknak szánt
programjait. Az eseményen a meghívott pedagógusokon kívül részt vett Varga
István, a Zalaegerszegi Tankerületi Központ szakmai vezetője is. Havasi Bálint,
a Zalaegerszegi Múzeumok Igazgatóságának vezetője köszöntőjében elmondta: a
múzeumpedagógia már a 2000-es évek eleje óta mindennapi része a közgyűjtemények
életének. A cél az, hogy élményeken keresztül egészítsék ki a tantervben
szereplő ismeretanyagot, illetve, hogy múzeumbarát közönséget neveljenek.
– A múzeum a lehetőségek tárháza. Nem csak kiállítóhely és tudományos
kutatóközpont, hanem a tanulás helyszíne is. Itt máskepp lehet megszólítani a
gyerekeket. A múzeum a
szórakozva
tanulás színhelye. Mást, és máshogy tanulnak itt a diákok, kiszínesítve a
tankönyvi anyagot – fogalmazott a főigazgató. Hozzátette: napjainkban a hiteles
tudás felértékelődik., mert az Internetről származó információ nem mindig
hiteles. A múzeumi tartalmak viszont igen, hiszen tudományos kutatáson
alapulnak. A Göcseji Falumúzeum óvodásoknak és iskolásoknak szóló programjait
Varju András, a skanzen vezetője ismertette. Többek között a falusi és göcseji
élet jellegzetes munkáival, valamint növényeivel és állataival ismerkedhetnek
meg a gyerekek, de a skanzen építészete is szóba kerül a foglalkozásokon. A
megyei könyvtár különleges műhelyeiről Tóth Renáta igazgató és Deák Klaudia
könyvtáros–informatikus számolt be. Többek között kiemelték a diákoknak szóló
DeákDekor Makerspace Műhelyt és a robotikafoglalkozásokat. Kocsis Tamás
könyvtáros, a Deák+ Kert internetes irodalmi magazin felelős szerkesztője pedig
arról beszélt, hogy a fiatal vers- és prózaírók miképp léphetnek kapcsolatba az
irodalmi portállal. A Mindszentyneum változatos – és több történelmi korszakot
átfogó – programjait Csengei Ágota intézményvezető és Holló Csilla
múzeumpedagógus, programszervező ismertette. A jelen lévő tanárok megtudhatták
például, hogy nem csak Pehm József életéhez, hanem az 1960-as, '70-es évek
életmódjához kapcsolódó foglalkozásokkal is várják a diákokat. De a cserkészek
mindennapjaiba is beavatást nyerhetnek az érdeklődők. A MOGIM-ban inkább a
természettudományok és a földrajzi ismeretek irányába „terelik” a gyerekeket.
Mint az Németh-Gotthárd Gréta prezentációjából kiderült, az olajipari múzeumban
még a vulkánok világát is megismerhetik a diákok. A Göcseji Múzeum óvodásoknak,
valamint kisebb és nagyobb iskolásoknak szóló programjait Novák Fanni
múzeumpedagógus ismertette. A múzeumi kabalaállat, vagyis Zegoly, a bagoly
segítségével izgalmas kalandokra várják a gyerekeket egész évben. Többek között
a középkori várhoz kapcsolódó órákkal és az egykori mesterségek bemutatásával
készülnek, de Németh János keramikusművész kiállítására is ellátogathatnak. Az
előadók kiemelték, hogy manapság nem könnyű a gyerekek figyelmét a papíralapú
információhordozók, vagy az offline világ ismeretanyaga felé terelni. A
közgyűjteményekben eltöltött – nem frontális, hanem interaktív – órák azonban
felkelthetik az érdeklődést egy-egy téma iránt, és segíthetik a játszva tanulást.
![]() |
Mátyás István |
Beszélgetés mátyás istván orgonaművésszel
A zene világnapja alkalmából egy Zalaegerszegről elszármazott orgonaművésszel, Mátyás Istvánnal beszélgettünk. Neki köszönhető az immár második alkalommal megrendezett „Zalaegerszegi nemzetközi orgonahét” rendezvénysorozat létrejötte is.
– Bánfi Kati –
Városunk méretéhez képest szép számmal ontja a nemzetközileg is elismert
orgonaművészeket. 2018-ban ennek kapcsán már írtunk Nauratyill Zitáról, most
pedig egy generációval idősebb művész a beszélgetőpartner. Mindketten, bár nem
azonos időszakban, elnyerték a kalinyingrádi Mikael Tarivergyiev-orgonaverseny
első helyét.
Mátyás István zalaegerszegi születésű, itt kezdte zenei tanulmányait, majd
Szombathelyre került.
– A szombathelyi diákok között tradíció, hogy Bécs, Graz vagy Salzburg is szóba
jön mint a felsőbb tanulmányok lehetséges helyszíne, ezt az utat már többen
végigjárták előttem is. Én is erre indultam el, és 1999-ben Bécsben zongora
szakon kezdtem meg a zeneakadémiai tanulmányaimat. Egy év múlva orgona szakra is
felvettek, végül orgonából diplomáztam.
– Gondolom, jól jött a zongoratudás a hangszerek királynőjéhez. Kötelező
is előtte?
– Nem kötelező, de érdemes. A játékmódban komoly különbségek vannak, más
a két hangszer billentése. Zongorán a hangzás milyenségét elsősorban súlyozással,
izommunkával tudjuk befolyásolni, alakítani. Ezeken és a frázisok mögötti
háttérgondolatokon keresztül zenél a hangszer a kezünk alatt. A zongorista
gyakorlatilag egy kalapácsmechanika működésére hat. Az orgonán viszont a hang
addig szól, amíg el nem engedem a billentyűt, így a billentyű elengedésének
milyensége is alakít a hangzáson. És persze a különböző regiszterek, melyekkel
formálni tudom a hangzást és az összhatást. A hangszínek keverése általában az
orgonista fantáziájára és stílusismeretére van bízva, ez a kottában nincs
pontosan rögzítve. A barokk zene esetében például többnyire semmi sincs előírva.
A romantikában a szerzőtől függ, hogy mennyi szabadságot ad az előadónak.
– Modern kori darabokat is játszik orgonán?
– Igen, de engem a gyakran öncélúnak tűnő disszonanciák világa nem érint
meg. Jobban szeretem azokat a műveket, amelyek egy történetet, érzelmeket vagy
hangulatokat mesélnek el.
– Jelenleg hogy van jelen az életében az orgona?
– Az utóbbi években nagyon sok fellépésem volt, egész Európát
végigjártam, koncertsorozataim is voltak Bécsben. De ezzel párhuzamosan már tíz
éve a bécsi zeneakadémián dolgozom mint szerződéses korrepetitor és egy XXIII.
kerületi templom orgonistája is vagyok. A közeljövőben Németországban és
Oberwartban fogok koncertezni.
– És Ön az ötletgazdája a Zalaegerszegi orgonahét rendezvénynek is. Ennek
mi a története?
– Az alapötletet egy német rendezvényből merítettem.
Ott találkoztam egy úgynevezett „orgonasétával”, ennek keretében a közönség a
város egyik orgonájától a másikig vándorol, és minden helyszínen egy-egy 20
perces koncertet hallgat meg. Valami ehhez hasonlót szerettem volna, csak több
napra széthúzva a hangversenyeket. Hat évvel ezelőtt volt Zalaegerszegen az első
orgonahét, amely most folytatódhatott.
– Zalaegerszeg a maga hat orgonájával hova rangsorolható?
– Ez egy reális méretű orgonaállomány. Inkább a skála érdekes, hiszen ez
a falumúzeumban lévő, romjaiból újraépített Klügel-orgonától egészen a modern
hangszerekig terjed. Az előbbi orgona azért is érdekes, mert ez az egyetlen
Klügel József által készített orgona, mely eredeti állapotában megmaradt, nem „nyúltak
bele” – mondta Mátyás István, aki néhány évvel ezelőtt Tóth László
zongoraművésszel és a Zalaegerszegi Szimfonikus Zenekarral az orgonafelújítást
segítendő koncerteket adott Zalaegerszegen és Nagykanizsán is.
– Nagy különbség van egyébként orgona és orgona között?
– Minden orgona más. Nincs két egyforma. Különböző számú manuállal,
regiszterrel rendelkeznek, mindegyiket egy bizonyos akusztikájú térbe szánja a
tervezőjük. Például az evangélikus templom orgonájának mindössze 320 sípja van,
míg a nagytemplomban lévő hangszernek 2165. Ez rögtön rávilágít az különbségre.
Minden hangszernek megvan a karaktere, amit egy koncert előtt meg kell ismerni,
össze kell barátkozni vele, feltérképezni a lehetőségeit. Ehhez jön még a
templomtér vagy a terem akusztikája, mérete is.
– Önnek a zalaegerszegi orgonák közül melyik a kedvence?
– Még mindig a hangversenytermi. Ez hétévesen, amikor először megláttam,
már elvarázsolt. Ettől kezdve egyértelmű volt az út. Szép a hangja és gyönyörűen
illeszkedik a térbe.
– Az orgonahét rendezvényt Ön kezdte, rendhagyó módon skót dudással
kiegészülve.
– Különös élmény volt, hiszen mindkét hangszer nagyon erőteljes, és a
kettő együtt elképesztő energiával bír. Régi álmom volt ez a párosítás, de ehhez
a felálláshoz irodalmat kellett keresni, illetve saját magunknak átiratokat
készíteni.
– Az orgona mikor tűnik fel először a zenetörténetben?
– Egyiptomban, az időszámításunk előtti 3. században. Ez egy víziorgona
volt, azaz a fújtatást víznyomással szabályozták. Aztán a rómaiaktól Bizáncba
került a hangszer, majd a bizánci császár ajándékaként a frankokhoz, innen
terjedt el Európában. Érdekesség, hogy a Deák-iskola gyűjteményében található
egy középkori mintára készült, kis hangterjedelmű, mindössze nyolcbillentyűs
portatív, azaz hordozható orgona, amelyet egykori tanítványuk, Bíró Ferencz
készített.
– Csak olvasmányokban kutatja a régi orgonákat vagy valóságban is?
– Az utóbbi években egyre jobban érdekelnek a történelmi hangszerek.
Nagyon izgalmasnak tartom a Barlahidán álló pici, XVIII. századi orgonát az
evangélikus templomban. A felújítása nehéz kérdés. Azt mindenesetre elmondhatom,
hogy azzal foglalkozhatok, ami igazán fontos nekem.