Igéző emberi és alkotói őszinteség | Öt előadó érkezik változatos témákkal | Monokróm fotók a könyvtárban | Bátorságért tükörképföldre |
Igéző
emberi és alkotói őszinteség
Szabó t. anna fordította le frida kahlo naplóját
Frida Kahlo (1907–1954) világhírű mexikói festőművész élete utolsó tíz évében vezetett naplójának a közelmúltban jelent meg az első magyar nyelvű kiadása. A grafikákkal, festményekkel gazdagon illusztrált, szabadversekre emlékeztető napló szövegét Szabó T. Anna József Attila-díjas költő, író fordította le.
– pP –
A magyar kiadásról és ehhez kapcsolódóan a „Frida-jelenségről” Karáth Anita
költő-magyartanár beszélgetett Szabó T. Annával az Apáczai Művelődési Központban.
A Poket Zsebkönyvek sorozatban megjelent pici kötet egy igazi kincsesbánya.
Színes rajzokon, merész, szókimondó szövegeken át ismerhetjük meg Frida fizikai
és lelki fájdalmakkal gyötört, ám mégis teljes – és bizonyos szempontból –
varázslatos életét. Szabó T. Anna elmesélte, hogy alkotóként mindig fontos volt
számára Frida Kahlo, bár arra nem gondolt, hogy lefordítsa naplóját. Pláne, mert
spanyolul nem tud olyan jól, ám a munkához az angol nyelvű változatot is
megkapta. A kiadó amúgy is azt mondta neki, hogy nem spanyolul kell tudnia a
fordításhoz, hanem a költészet nyelvén, mert nem hagyományos naplóbejegyzésekről
van szó, inkább versszerűen megírt szövegekről. Fridához kettős viszonya van a
fordítónak: egyrészt csodálattal néz a bátor, tehetséges nőre, művészre, akinek
már a tekintete is megbűvöli az embert. (Szabó T. Annának sokáig volt egy Frida
arckép a hálószobájában és néha azzal játszott, hogy szembe mer-e nézni ezzel az
intenzív tekintettel.) Frida mély politikai elköteleződésével (a Mexikói
Kommunista Párt tagja volt) viszont nem tud azonosulni, nehezen érti azt, és
szinte fájt neki leírni a Sztálint éltető bejegyzéseit. (Szabó T. Anna
kolozsvári születésű, és gyerekként még megtapasztalta a Ceausescu-diktatúrát.)
A napló szövegétől szinte megrémült és megszédült, ezzel kapcsolatos érzéseit le
is írta a könyv előszavában. Abortusz, elhagyatottság, megcsalás és egy életen
át tartó, néha pokoli testi gyötrelmek jellemezték Frida mindennapjait. A
naplóírás, ahogy a festés is, segítette önmaga gyógyulásában. A festményeit
nézve és szövegeit olvasva kijelenthető, hogy Frida bátor nő volt, és ez
felszabadító is benne. Nem foglalkozott azzal, hogy ki, mit gondol róla, vagy a
hagyományos női szerepekről. Nem félt senkitől, sem a haláltól, sem a
szerelemtől és annak megélésétől. Fájdalmait, szenvedéseit a művészet erejével
át tudta fordítani pozitív energiákká. Mindent, amit gondolt, őszintén kimondott
és megfestett. Beleértve a tipikusan női fájdalmakat is, amik sokszor még ma is
tabunak számítanak, nemhogy a 20. század első felében. Szabó T. Anna szerint
mindezt apja miatt merte megtenni, aki intellektuálisan komolyan vette Fridát
már kisgyerekkora óta. A szerző szerint az ilyen nők előnnyel, több önbizalommal
indulnak, és később is jobban ki tudják bontakoztatni tehetségüket. Fridát
jellemzi egy különös kettősség is, bár imádta férjét Diegót, és nagyon szeretett
volna gyereket is tőle (betegségei miatt viszont nem szülhetett), mégis a „fiússága”
(összenőtt szemöldök, bajuszka) vált a védjegyévé. Erre öltözködésben is sokszor
rájátszott, ám a harsány, színes – népies, és eklektikus – ruhákkal mindezt
ellensúlyozta is. Az est során elhangzott: jó, hogy egyre több női életmű kerül
a látószögünkbe, mert ideje kiegyenlíteni azt, hogy évszázadokig szinte csak
férfi alkotók szerepeltek a galériákban és az életpályákat bemutató könyvekben.
Frida Kahlo naplója a szavak dallamában való gyönyörködés, ám az is érződik a
szövegeken, hogy élete utolsó éveiben erős fájdalomcsillapítók hatása alatt állt.
Szinte mindenről eksztatikus szerelemmel ír (legyen az Diego, vagy a párt). A
kötet egy megható, néhol meghökkentő lélekfeltáró dokumentum. Az utolsó (halála
előtti) időszak bejegyzései pedig búcsúlevélként is értelmezhetők. Ha képeit
nézzük, akkor a gyötrelmes élet mögött mégis kirajzolódik valamiféle öröm,
boldogság és játékosság.
Öt előadó érkezik változatos témákkal
Folytatódik az utóvéd képzőművészeti előadás-sorozat
Októberben folytatódik az Utóvéd – Képzőművészeti terepasztal-beszélgetések előadás-sorozat. Tóth Norbert képzőművész, a program szervezője a művészettörténeti estek őszi/téli szezonjának előadóiról tájékoztatta lapunkat.
– pet –
A helyszín ezúttal is a zalaegerszegi Club PopUp Underground lesz. A sorozat
október 17-én, 19 órakor indul Frimmel Gyula grafikusművész előadásával, aki a
fényképezőgép-szemű festőkről beszél majd. Olyan festőművészekről lesz szó, akik
látásmódjukban megelőzték a fényképészetet, több évszázaddal annak feltalálása
előtt. Az Utóvéd a következő hónapokban összesen öt előadással várja az
érdeklődőket, egészen december 12-ig. A változatos témájú esteken vendég lesz
Lepsényi Imre dizájner, képzőművész, majd dr. Kostyál László művészettörténész (aki
arra az aktuális kérdésre keresi a választ, hogy kell-e kereszt a
Szabadságszoborra). November végén Kovács László művészettörténész, művésztanár
előadásában azt a témát járja körül, hogy hogyan viszonyult egymáshoz ideológia
és művészet az 1950-es, '60-as években. Decemberben pedig Filó Vera grafikus,
író szentekről és szuperhősökről, illetve a hozzájuk való kapcsolódásokról
beszél. Mint ismert, az Utóvéd projekt azért jött létre 2024 tavaszán, mert a
Nemzeti Alaptantervből (NAT) kivezették a művészettörténet tantárgyat, ami sok
alkotóművészt, művészettörténészt és tanárt arra ösztönzött, hogy valamit
tegyenek a kialakult helyzet ellen. Félő ugyanis, hogy napjaink mozgó- és
állóképekkel zsúfolt világában egyre kevesebben lesznek, akik értelmezni tudják
a képi világ üzeneteit. A vizuális nevelésre és a vizuális kultúra jelenségeinek
megvitatására (legyen szó a korábbi évszázadokról, vagy napjainkról) ezért
óriási szükség van. A képzőművészeti terepasztal-beszélgetésekre ezúttal is
kéthetente csütörtökönként kerül sor. A programok látogatása továbbra is
ingyenes, ám a szervezők arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa a
sorozatot. Ennek érdekében kihelyeznek egy adománygyűjtő ládát a bárpultra, hogy
a befolyt összeget teljes egészében az előadók tiszteletdíjára fordíthassák.
Különleges felületek és fény-árnyék hatások
Sejtelmes hangulatú, másoknak inkább meghökkentő fotókiállítás nyílt a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban az Országos könyvtári napok programsorozat részeként.
– pet –
Kocsi Tamás várpalotai amatőr fotográfus monokróm, fekete-fehér fotói láthatók,
Mono Exhibition címmel. A durva felületű textillel körbekerített fotók különböző
hangulatokat tárnak elénk; hétköznapi tárgyakat, jelenségeket ragadva ki
környezetükből, más szemszögbe és értelmezési keretbe helyezve ezzel az adott
objektumot. A résztvevőket köszöntve Tóth Renáta könyvtárigazgató elmondta: az
Országos könyvtári napok idei témája a négy elem, vagyis a föld, tűz, víz,
levegő. Az itt látható képek többsége kapcsolódik ehhez valamilyen formában. Jó,
ha néha kizökkenünk a hétköznapok túlszínezett képi világából. Ezúttal ráadásul
úgy, hogy éppen hétköznapjaink elhagyatott tárgyai ihlették a fotókat. A
monokróm színek, valamint a felületek, árnyékok felnagyítása újraértelmezi a
képek eredeti látnivalóját – fogalmazott. A kiállítást Budai László, a
várpalotai Krúdy Gyula Városi Könyvtár igazgatója nyitotta meg. Mint mondta,
Kocsi Tamás (aki civilben egy kerékpáros szaküzletet vezet) fotóalapú
képzőművészeti alkotásokkal közvetíti gondolatait. Nem dokumentarista és nem
fotórealista képeket látunk, hanem absztrakciókat. A valóság egy szeletét emeli
ki az alkotó, felnagyítva, eltávolítva az eredeti tárgyat a megszokott
környezetétől, funkciójától. Fekete-fehér képeinek célja nem az, hogy a
színekkel üzenjen, itt ugyanis a textúra a fontos. Valamint a felületeken
látható, velük egészet alkotó fény-árnyék hatások, mintázatok. Kocsi Tamás
érdeklődésünkre elárulta: a kiállítás meghívójában szándékosan nem nevezte meg
magát, mert nem szereti, ha egyből egy névhez társítják képeit. Fontosabb
számára, hogy a befogadó lásson, érezzen. Ehhez hasonlóan a képeknek sem ad
címet, mert nem akarja a nézőt befolyásolni. Az alkotó sokszor különleges,
elhagyatott helyszíneken fotóz. Hulladéklerakónál, méhtelepen, romos házaknál.
Szétázott könyvek, papírlapok részleteit, rozsdás tárgyakat, épületrészleteket
örökít meg, nagyít fel. Mint mondta, képeit telefonnal készíti, és minimális
utómunkát végez a fotókon. Tulajdonképpen csak a színt „veszi el”. Kiemelve
ezzel az adott tárgy, vagy természeti forma anyagát, felületét. A kiállításon
durva anyagú, sötét textillel kerítette körbe a képeket, így még erősebb a fotók
hatása, üzenete. A tárlat november 6-ig
tekinthető meg a könyvtár olvasótermében.
Új előadás a griff bábszínházban
Anna Tükörképföldön címmel mutatta be új előadását a Griff Bábszínház október 12-én. Az előadást Wéber Anikó azonos című regénye alapján Vass Szandi alkalmazta színpadra.
– pet –
A részletekről a premier előtt tartottak sajtótájékoztatót a bábszínházban.
Bartal Kiss Rita művészeti vezető elöljáróban elmondta, hogy Wéber Anikó meséi
nagyon népszerűek az iskolások körében, mert mindig valamilyen korosztályt
érintő problémát tárnak fel. Ez az „Anna Tükörképföldön” című darabban sincs
másképp. Az alapszituáció az, hogy Anna apukája elveszíti az állását, a történet
pedig arról szól, hogy a gyermek hogyan birkózik meg ezzel a családi traumával.
Hogyan próbálja kalandos úton megmenteni apukáját a szorult helyzetből. Az
előadást egy fiatal csapat vitte színre, hiszen a szabadkai Siflis Anna rendező
tavaly végzett az egyetemen, a dramaturg Oláh-Bebesi Bori, valamint a
látványtervező és a színészek (Horváth Máté Zsolt, Szolnok Ágnes, Szilinyi
Arnold, Vári Vivien) is szinte mind a fiatalabb korosztályt képviselik. Siflis
Anna elmondta, hogy a mese átirata az apa megmentésére és a félelmeink
feloldására helyezi a hangsúlyt. Az eredeti szövegtől eltérően a színpadi
adaptációban megjelenik egy sötét Köd Birodalom is, mely pont a félelmeket
szimbolizálja. A Tükörképföld pedig segít önbizalomra és barátokra lelni, így
Anna rájön, hogy a szeretet végül erősebb minden félelemnél. A rendező azt is
hangsúlyozta, hogy a mese nem csak az apa küzdelmeiről és az ő megmentéséről,
hanem Anna felnövéstörténetről is szól. Ha bátorság és szeretet van a szívünkben,
akkor végül a boldogságot és a vidámságot is vissza tudjuk csempészni mások
életébe. Az előadás során bunraku bábokat, színes kockaelemeket és árnyjátékot
is alkalmaznak a színészek. A Tükörképföldet pedig absztrahált módon jelenítik
meg. Bartal Kiss Rita a Griff Bábszínház következő programjaival kapcsolatban
elmondta, hogy októbertől újra elindult az Aprók Színháza sorozat. Felújítják a
legkisebb korosztálynak készült Pötty, Kézzel-lábbal és Cirkuszoló című
babaszínházi előadásokat. Kéthetente pedig Medgyesi Anna bábszínész Kerekítő
címmel várja foglalkozásokra a babákat és szüleiket.