Női sorstöredékek a diktatúrák árnyékában | Kell-e kereszt a Szabadság-szoborra? |
Női sorstöredékek a diktatúrák árnyékában
Feili erzsébetet 1944-ben, gerencsér irént 1945-ben hurcolták el
Kevéssé ismert élettörténeteket rejt az 1944 decemberében a nyilasok, majd 1945-ben a Vörös Hadsereg által elhurcolt személyek névsora. A két elnyomó rendszer áldozataira emlékező zalaegerszegi emlékműveken (melyek közül az egyik már nem áll) egy-egy női név is szerepel.
– pánczélPetra –
Feili Erzsébetet 1944. december 4-én a nyilasok tartóztatták le és hurcolták el;
sosem tért haza. Gerencsér Irént pedig 1945-ben a Vörös Hadsereg katonái fogták
el és vitték „málenkij robotra” a Szovjetunióba. Ő szerencsésen túlélte a „kiküldetést”,
és 8 év kényszermunka után visszatérhetett szülővárosába. Vajon mit lehet tudni
a két zalaegerszegi hölgy korábbi életéről, egyáltalán mi volt a „bűnük”, ami
miatt elhurcolták őket? Erről kérdeztük Béres Katalin történészt, a Göcseji
Múzeum főmuzeológusát és dr. Káli Csaba történészt, az MNL Zala Vármegyei
Levéltárának igazgatóját. Évtizedekig a Göcseji Múzeum nagytemplom felőli
oldalán állt a nyilasok által 1944 decemberében politikai okok miatt elhurcolt
zalaegerszegi személyek emlékműve (melyet 1948-ban állítottak fel). Az áldozatok
névsorát tartalmazó dombormű néhány évvel ezelőtt, a múzeumépület felújítása
közben sérült meg, vissza már nem helyezték. Béres Katalin szerint fontos lenne
erről az időszakról és az egykori emlékművön szereplő zalaegerszegi polgárokról
beszélni, mert máig sok a rejtély és sok a két diktatúra által rájuk rakódott „máz”
is.
– Feili Erzsébetről – az egykori emlékmű egyetlen női szereplőjéről – nem sokat
tudunk. Iparos, polgári családból származott és kalapszalonja volt a városban. A
családtagjai közül testvére, Feili Gyula, a helyi atlétikai sportág egyik
meghonosítója volt. Másik testvére, Feili Antal pedig a katolikus legényegylet
oszlopos tagjának számított, rengeteg színi előadásban szerepelt. Emellett
bérautózással foglalkozott. Feili Erzsébet iparostanoncként került Flesch
Gizella Tompa utcai kalaposműhelyébe. Gizella azok közé a zalaegerszegi nők közé
tartozott, akik már a Tanácsköztársaság előtt érdeklődtek a szociáldemokrácia és
az ehhez kapcsolódó nőmozgalmak iránt. Az ő szalonjában gyűltek össze a „szocdem”
érzelmű fiatalok. Többek között Feili Erzsébet és későbbi férje, Wiener Ferenc
is – mesélte Béres Katalin. Hozzátette: a zalaegerszegi nőmozgalmak az I.
világháború idején alakultak, melyeknek volt egy
konzervatív
ága (a Szociális Misszió Társulat), valamint egy szociáldemokrata ága is. Feili
Erzsébet az utóbbi kört látogatta, itt ismerkedett meg a mozgalom, valamint a
feminizmus szellemiségével. Programjuk középpontjában az általános, titkos és
egyenlő szavazati jog követelése állt.
– A levéltáros kollégák korábbi kutatásai és publikációi nyomán tudjuk, hogy
1918 decemberében a szociáldemokrata nők és a feminista mozgalmárok létrehozták
a Nőtanácsot, aminek az első vezetője özv. Kászonyi Mihályné, leánykori nevén
Udvardy Fanni (Udvardy Ignác iskolaigazgató, lapszerkesztő lánya) volt. Ebben a
tanácsban Feili Erzsébet is ott volt bizalmiként. Ez a szervezet az 1919-es
Tanácsköztársaság idején is próbált működni, főleg a közélelmezés kapcsán adtak
tanácsokat a helyi vezetőknek. A bukás után aztán a Tanácsköztársasághoz közel
álló nőket letartóztatták, de az őrizetbe vettek listáján Feili Erzsébet nem
szerepel. A történész elmondta: Erzsébet az 1920-as években már saját
kalapszalonját működtette, és ekkor házasodott össze a zsidó származású Wiener
Ferenc orvostanhallgatóval is, aki azonban tanulmányait nem fejezte be. Előbb a
zalaegerszegi internálótáborban (internáltként) végzett gyógyító munkát, de az
1940-es években már a Takarékpénztár főpénztárosa volt. Egy gyermekük született,
Wiener Marika, akiről a múzeum portrét is őriz.
– Leányuk háborút követő adatközléséből tudható, hogy 1944 decemberében Feili
Erzsébetet a férjével együtt hurcolták el a nyilasok. Ebben az az érdekes, hogy
a zsidó polgárokat már '44 nyarán deportálták a városból. Nem tudjuk, hogy a
decemberig terjedő időszakot Wiener Ferenc hol töltötte. Az elhurcolást követően
egyikük sem tért vissza. Feili Erzsébet Dachauban hunyt el, és neve szerepel a
’44-ben elhurcoltak emléktábláján, férje neve viszont nem. (Talán mert őt nem
politikai okokból, hanem zsidó származása miatt vitték el?) Hogy Erzsébetet
konkrétan miért fogták el és milyen politikai okok, vagy tevékenységek miatt
küldték haláltáborba, nem tudjuk. És nagyjából ugyanez igaz az emléktábla többi
szereplőjére is. Nincs tudomásunk arról, hogy 1944 decembere körül bármiféle
szervezett baloldali, pláne kommunista „mozgolódás” lett volna a városban.
Persze ürügy bármi lehetett; feljelenthette őket valaki, mert mondjuk tudták
róluk, hogy szociáldemokrata érzelműek, vagy szerepet vállaltak – az amúgy
legálisan működő – szakszervezeti mozgalmakban, esetleg nyugati rádióadókat
hallgattak...Béres Katalin elmondta: mint az jól látszik, az éppen 80 évvel
ezelőtti események kapcsán még számos dolog feltárásra vár. Mindkét elnyomó
rendszer (nyilas és kommunista) egyfajta „mázat” rakott ezekre az emberekre;
egyikük elítélte, kivégezte, a másik pedig felmagasztalta őket, mint „kommunista
hősöket”. Célszerű lenne visszatérni az alapokhoz, és a rendelkezésre álló
források, illetve az egyre bővülő és hozzáférhető digitalizált dokumentumok
segítségével újra meg kellene vizsgálni a szóban forgó éveket és azok szereplőit.
Így egy tisztább, a két ideológiától mentes képet kaphatnánk. Az 1945-ös
elhurcolásokkal kapcsolatban hasonló gondolatokat fogalmazott meg Káli Csaba is.
A 2000-ben felállított Kosztolányi utcai Gulag-emlékmű egyetlen női szereplőjét,
Gerencsér Irént (1926–1998) egészen fiatalon fogták el, és 1945-ben
kényszermunkatáborba vitték.
– Az iratokból nem derült ki, hogy pontosan hová, és miért vitték el, vagy hogy
mi volt a bűne. Sokszor nem is volt különösebb ok. Volt egy létszámkeret, amit
fel kellett tölteni egészséges, életerős, fiatal emberekkel, hiszen „dolgozni”,
azaz „málenkij robotra” vitték őket. Főleg férfiakat tartóztattak le, de fiatal
nők éppúgy bekerülhettek a szórásba. Vélhetően nem csak Gerencsér Irént
hurcolták el Zalaegerszegről, hanem más nőket is, ám mivel egyelőre nem került
elő róluk dokumentum, nevük nem szerepel az emléktáblán. A történész hozzátette:
Gerencsér Irén valószínűleg semmit nem tett. Ha bármilyen csekély dolgot is
elkövetett volna, akkor nem rehabilitálják. Ha köztörvényes bűncselekményt
követett volna el, mondjuk rátámad egy szovjet katonára, akkor szinte biztos,
hogy kivégzik. Sztálin halála után, 1953-ban – az amnesztiahullám idején –
azonban őt is szabadon engedték, és visszatérhetett Zalaegerszegre. A fiatal nő
egy tipikus áldozata az egész világégésnek, a harcoknak és a kiépülő kommunista
rendszernek. Valahol, valakik feljelentették, majd a katonák begyűjtötték és
elvitték minden különösebb ok nélkül.
– A legszebb fiatal éveit egy munkatáborban kellett eltöltenie, ami után végül
rehabilitálták. Hogy hazatérve mivel foglalkozott, nem tudjuk. Annyi bizonyos,
hogy a Jánkahegyen lakott, ami abban a korszakban a kitelepítettek lakóhelye
volt. Persze nem lehet kizárni, hogy a családjának korábban volt ott egy hajléka,
présháza, és ott húzta meg magát. A rendelkezésünkre álló dokumentumok – melyek
Rózsás János Gulag-kutató, korábban szintén politikai fogoly révén kerültek a
levéltárba – inkább azt a kálváriát mutatják be, melyben a rehabilitációját
kérelmezi. Azért fordult a hatóságokhoz, hogy ezt a 8 évet fogadják el
munkaviszonynak (hogy aztán nyugdíjat, vagy emelt összegű kiegészítést kaphasson).
Illetve, hogy mentesítsék a büntetett előélet hátrányai alól. Káli Csaba
elmondta: ez volt a maximum kárpótlás, és még szerencsésnek mondhatta magát,
akinek sikerült kézhez kapnia egy ilyen rehabilitációs dokumentumot, pedig ez
életbevágóan fontos volt a további létezéshez. Gerencsér Irént végül 1969-ben
hivatalosan is felmentették bűncselekmény hiányában. Bocsánatkérést, anyagi
kártérítést nem kapott. Neve eddig sem 1945 előtt, sem a rehabilitációját
követően nem került elő semmilyen közéleti tevékenységgel kapcsolatban. A
történész megjegyezte: a nők közéleti szerepvállalása a 20. század első felében
még kevéssé volt jellemző és (néhány kivételtől eltekintve) az is általában
férjükhöz kapcsolódott. Majd csak 1945 után kaptak a nők nagyobb politikai,
közéleti szerepet, és válhattak akár vezetőkké is. Utóbbiakra az volt jellemző,
hogy kezdetben alacsony végzettséggel vágtak neki a feladatnak, ám akinek volt
tehetsége, szorgalma, az menet közben már tanulhatott, kiképezhette magát.
![]() |
Dr. Kostyál László és Tóth Norbert |
Kell-e kereszt a Szabadság-szoborra?
Az egykori felszabadulási emlékmű története és jelene
Egy aktuális téma került szóba az Utóvéd – Képzőművészeti terepasztal-beszélgetések előadás-sorozat legutóbbi összejövetelén.
– pP –
A Club PopUp Underground-ban rendezett esten dr. Kostyál László
művészettörténész, a Göcseji Múzeum tudományos igazgatója a fővárosi
Szabadság-szobor történetét elevenítette fel, mégpedig napjaink egyik sok vitát
generált kérdése kapcsán. Vajon „Kell-e kereszt-elő a Szabadság-szobornak?”,
vagyis jó-e, ha megvalósul az a kormányzati elképzelés, hogy egy nagyméretű
keresztet helyeznek el a főalak talapzatára. Mennyiben változna meg ezzel a
szobor jelentése? Megfér-e egymás mellett az 1940-es években készült szobor (a
maga történeti hátterével, majd a rendszerváltozást követő jelentésmódosulással),
és az újonnan készülő kereszt? Utóbbi elem a tervek szerint a szobor
felújításának részeként kerülne a talapzatra. A művészettörténész azért
foglalkozik kiemelten ezzel a témával, mert a Szabadság-szobor (eredetileg
Felszabadulási emlékmű) alkotója Kisfaludi Strobl Zsigmond, akinek életművét
Kostyál László évtizedek óta kutatja, doktori diszszertációjának témája is a
zalai szobrász munkássága volt. Az előadás során többek között elhangzott:
Budapest (sőt az egész ország) ikonikus emlékművét 1947. április 5-én avatták
fel a Gellért-hegyen. A monumentális mű a megszálló Vörös Hadsereg elesett
katonáinak és háborús győzelmének állított emléket, mint Felszabadulási emlékmű.
A szoborállítást a Honvédelmi Minisztérium finanszírozta, ám a „projekt” szovjet
ösztönzésre készült. Hogy pontosan ki volt az ötletgazda, nem tudni. Az biztos,
hogy Geraszimov orosz festőnek és a kommunista hatalomátvételben kulcsszerepet
játszó Vorosilov marsallnak (a SZEB elnökének) nagy szerepe volt benne. A
festőművész az orosz és a magyar testvériséget hirdette és népszerűsítette a
művészek között. (A Fészek Klubban még vacsora is volt a téma kapcsán.) 1945
szeptemberében a Honvédelmi Minisztériumban már tárgyalás folyt egy monumentális
emlékmű felállításáról. Vorosilov marsall állítólag Kisfaludi Íjász című szobrát
látta meg Budapesten, ami nagyon megtetszett neki, és azt mondta, hogy ez a
művész készítse el az emlékművet is. Dacára annak, hogy a neves szobrászművész
korábban Horthynak és az angol királynőnek is portrészobrásza volt, megkapta a
megbízást. Hivatalosan a magyar kormánytól, ám a munkát végig az oroszok
felügyelték, olykor módosítva is a vázlatokat. Kisfaludi későbbi
visszaemlékezése szerint végül a hatodik tervet fogadták el. A helyszínt is
Vorosilov választotta ki; négy alternatíva merült fel, de neki egyik sem
tetszett. A város legmagasabb pontját, vagyis a Gellért-hegyet nézte ki a
szobor
helyéül. Kostyál László érdekességképpen elmondta, hogy a Felszabadulási emlékmű
női főalakját egy fiatal vas megyei védőnőről, Gaál Erzsébetről mintázta a
művész, aki véletlenül szúrt szemet a szobrásznak. A mellékalakok közül a
fáklyavivőt Hegedűs István öttusázóról, a szovjet katonát pedig Vorosilov egyik
őréről modellezte Kisfaludi. A Gellért-hegyről a belvárosra néző monumentális
emlékmű közel 40 méter magas, és bár eleinte sokan gyűlölték – hiszen a
megszálló szovjet hadsereg harcokban elesett katonáira emlékeztetett – gyorsan
szimbólummá vált. Az avatást követő időkben rengeteg kicsinyített másolat
készült belőle, majd előszeretettel használták Budapest jelképeként. A róla
készült grafikák, fotók, majd gegek sok tárgy díszéül szolgáltak. Természetesen
az 1956-os forradalom napjaiban – a Sztálin-szobor ledöntése után – felmerült a
Felszabadulási emlékmű eltávolítása, ám csak a szovjet katonát sikerült
kibillenteni pozíciójából (később Kisfaludi ezt újraalkotta). A rendszerváltozás
időszakában aztán ismét szóba került az eltávolítás, majd az átértelmezés. (Utóbbi
annál is inkább, mert a köznyelv menet közben „átírta” a hivatalos elnevezést,
és egyre inkább Szabadság-szobor néven emlegették.) Persze ahhoz, hogy a
rendszerváltozás után a szabadság valódi jelképévé váljon, meg kellett „tisztulnia”,
meg kellett szabadulnia eredeti jelentésétől. Ehhez Szentjóby Tamás képzőművész
performanszára volt szükség, aki 1992-ben ejtőernyőselyemmel takarta le a
szobrot. A szellemként „kísértő” mű a „Szabadság lelkének szobra” lett néhány
napra, jelképezve a kommunizmus kísértetét. Majd a szellemruha „levedlése” után,
immár újjászületve valóban a szabadság (az elnyomó hatalomtól való megszabadulás
és a demokrácia) jelképévé válhatott. (Később a cirill betűs, Vörös Hadsereget
dicsőítő feliratokat és a mellékalakok közül a katonákat eltávolították.) Ilyen
történelmi előzmények után érkezünk meg napjaink fő kérdéséhez, hogy vajon kell-e
kereszt a Szabadság-szoborra, és ha ez megvalósul, hogyan módosítja az alkotás
jelentését. A téma kapcsán heves vita bontakozott ki, Kisfaludi jogörökösei nem
támogatják, és egyházi körökből is érkezett ellenvetés. Kostyál László úgy látja,
hogy a kereszt ilyen módon az eredeti keresztény jelentés (szeretetből történő
áldozatvállalás) helyett inkább politikai vonatkozást (az ellenfelek
kirekesztése) kapna. Emellett a kereszt tervezett megoldása elüt az emlékmű
stiláris szellemiségétől, gyengítené a kompozíció egységét. Pláne, mert
méreténél fogva a kereszt hasonlóan hangsúlyos lenne (szinte ugyanakkora) mint a
női főalak. Ez pedig az egész narratíva hangsúlyát megváltoztatná; a
kereszténység diadalát jelentené. A művészeti szempontokat és arányokat nézve
egy kiegészítő motívum nem lehet nagyobb, hangsúlyosabb egy emlékmű főalakjánál.
A művészettörténész szerint az is zavart okozna az értelmezésben, hogy a kereszt
dominanciája miatt a szobor egyes részletei (pálmaág) a keresztény ikonográfia
szerint is értelmezhetővé válnának. Ez pedig végképp átírná a
szabadságnarratívát. A jogörökösök hozzájárulása nélkül elvileg nem történhetne
meg a beavatkozás, ám ha a szerzői jogi törvényt módosítják (a kezdeményezés
megtörtént), ez az akadály elhárulhat.