Keszthelyen zökkenők nélkül indult a tanév

A legjobbat kihozni

Milliók fejlesztésre

Tisztelik a hagyományokat

Fontos a tehetséggondozás


Méltónak lenni az iskolavárosi ranghoz

Keszthelyen zökkenők nélkül indult a tanév

A keszthelyi önkormányzat erejéhez és lehetőségeihez képest mindent megtett azért, hogy gördülékenyen indulhasson az iskolaév a város oktatási-nevelési intézményeiben. Sikerült nagyon korrekt kapcsolatot kialakítani az egyes vezetőkkel és döntés született 11,5 millió forint szétosztásáról, melyet eszközfejlesztésre, illetve informatikai berendezések beszerzésére költhetnek az iskolák és óvodák – foglalta össze a tanévkezdés leglényegesebb momentumait Csótár András az oktatási és kulturális bizottság elnöke.

Csótár AndrásMint mondta, felújításokra az idei költségvetésben nem sikerült külön pénzt elkülöníteni, de a zökkenőmentes tanításnak mindenütt megteremtik a felté-teleit. A hirtelen felmerülő problémákat – az ígéret szerint – ha kell az általános tartalékalapból, de orvosolják majd.
– Folyamatosan napirenden tartják az egyházi iskola alapításának kérdését. Van új fejlemény?
– Igen. Néhány hete városunkba látogatott a veszprémi érsek gazdasági helynökével. Bejárták a Szendrey Júlia Általános Iskola épületegyüttesét és az első benyomásaik után úgy foglaltak állást, hogy megegyezés esetén vállalják a katolikus szellemiségű tanintézmény létrehozását. Amennyiben az egyházi vezetőknek sikerül megegyezésre jutni az önkormányzat vezetőivel, akkor mi nem kívánunk akadályt gördíteni az iskolaalapítás elé, sőt segítő kezet nyújtunk hosszú távon az egyház és a város érdekét is egyaránt szolgáló megállapodás tető alá hozásában.
– A korábbi intézmény-öszszevonásoknak, a kényszerű oktatási struktúraváltásnak voltak vesztesei.
– Ez igaz, de állítom, hogy a lehető leghumánusabb módon hajtottuk végre az intézkedéseket. Felbomlott összesen hat óvodai csoport és emiatt álláshelyek megszüntetésére is kényszerültünk. A fájdalmasan meghozott döntés értelmében öt óvónő nyugdíjba került, három óvodapedagógus áthelyezéssel másik intézményben folytatja tevékenységét. A munkaviszony megszüntetését mindössze három esetben kellett kezdeményeznünk és a hét technikai dolgozó közül pedig négyet volt szükséges elbocsátanunk. Felvettük a kapcsolatot a munkaügyi hivatal helyi kirendeltségével és többen akadtak, akiknek végül segítő kezet tudtunk nyújtani. Az általános iskolák összevonása kisebb „véráldozattal” járt. A létszám összesen kilenc pedagógussal és két technikai munkatárssal csökkent. Közülük többen más intézményben találtak munkát és több nyugdíj előtt álló pedagógust is hozzásegítettünk ahhoz, hogy a legoptimálisabb körülmények között váljanak nyugállományra jogosulttá.
– Pénzszűkös esztendőkben a pályázatok beadása időleges gyógyírt jelenthet.
– Mindenképpen. Folyamatosan arra buzdítom az oktatási intézmények vezetőit, hogy minél több forrást kutassanak föl, amivel fejlesztésbe foghatnak. Ha kell, az önkormányzat önrésszel is képes beszállni egy-egy tervezet megvalósításába. A Zöldmező utcai Általános Iskola és Speciális Szakiskola például nemrégiben rálelt egy 250 ezer eurós összegű tanterem bővítéssel összefüggő pályázatra, amiből a város 15 ezer eurós önrészt biztosít. A vendéglátó-ipari szakközépiskolát is sikerült jelentős önrésszel támogatnunk. Az államilag nyújtott normatíva legfeljebb fele részben fedezi az oktatás tényleges költségeit, a többit az önkormányzatnak saját zsebből kell finanszíroznia. Ez Keszthelynek is óriási tehertétel, de az iskolaváros vezetői és elöljárói pontosan ismerik a feladott leckét, ha az oktatás tantárgy kerül szóba.

vissza az elejére


Csány-Szendrey Általános Iskola

A legjobbat kihozni

Azzal tisztában voltunk, hogy Keszthelyen és környékén drasztikus mértékben csökkent az iskoláskorú gyermekek létszáma, mégis meglepetésként ért bennünket tavaly, hogy éppen iskolánkat vonják össze a Szendreyvel – emlékezett vissza az önkormányzat intézmény-összevonási intézkedésére Seffer Imréné, s a jelenleg mintegy nyolcszáz diákot oktató Csány-Szendrey Általános Iskola igazgatónője. 

Seffer ImrénéMint mondta, a helyzetet elfogadták, és mostanra úgy tűnik, a tantestület minden tagja azon dolgozik, hogy a legjobbat sikerüljön kihozni az adott szituációból. A két iskolavezetés és a pedagógusok között nem volt mély nézetkülönbség, inkább a szárnyra kelő rémhíreket kellett eloszlatni a szülők körében.
– Sikerült zökkenők nélkül elkezdeni a tanévet?
– Kisebb-nagyobb problémák akadtak ugyan, de megbirkóztunk a gondokkal. Összességében kilenc pedagógussal és két alkalmazottal lett kisebb a tanítói létszámunk. Időre elkészítettük a tantárgyfelosztást, az órarendeket úgy, hogy néhány tanár az „áttanítás” rendszerével kell, hogy megbarátkozzék. Már az indulásnál szembe kerültünk azzal a nehézséggel is, hogy megfelelő hely híján már magát a tanévnyitó ünnepséget is a Csokonai ÁMK-ban tudtuk megtartani.
– Milyen élet vár a diákokra?
– A tanév helyi rendjét sikerült úgy elkészíteni, hogy a gyerekek, a diákok, a szülők alig vesznek majd észre változást az eddig megszokottakhoz képest. Egyik intézmény nagy múltú, hagyományos rendezvényei sem maradnak el. Lesz olyan program, amit együtt; lesz olyan, amit külön tartunk meg. A teljesség igénye nélkül: Október 23-a megünneplése emlékfutással, Deák-év, Mikulás-kupa sportvetélkedő, karácsonyi koncert, nyugdíjas pedagógusok fenyő ünnepe, Magyar Kultúra Napja, farsang, Szendrey Júlia-napok, Március 15-e tiszteletére helyesírási- és rajz verseny, kórusfesztivál, kulturális bemutató, Gyöngybetűk szépírási vetélkedés, madarak, fák napja, anyák napi rendezvények, néptánc bemutató, labdarúgó kupa. Október elején pedig egy olyan őszi kirándulást tervezünk a Nagymezőre, ahol mindkét iskola tanulóifjúsága megismerkedhet egymással. A szakkörök, alkotókörök is szép lassan megkezdték az érdemi munkát. A német és angol nyelvi képzés továbbra is csoportbontásos rendszerben folyik és sikerült új beszerzésű számítógépekkel feltölteni a szaktantermeket. Bizakodással tekintek az új tanévre s hiszem, hogy az összevont intézmények mindegyike képes lesz megőrizni hagyományait, értékeit. 

vissza az elejére


Asbóth Sándor Szakközépiskola

Milliók fejlesztésre

Iskolánk a kezdetektől részt vesz a Comenius 2000 minőségbiztosítási programban. Begyűjtöttük a fenntartó, a tulajdonos, a tanárok, a tanulók, a szülők és a velünk kapcsolatban lévő intézmények véleményét a nálunk folyó oktatói-nevelői munkáról, így október elejére magával a tanúsítvánnyal is rendelkezni fogunk - büszkélkedett elöljáróban az idei tanév újdonságait érintve Szemes Péter a Keszthelyi Asbóth Sándor Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatója.

Szemes PéterA középfokú oktatási intézményben 700 nappali tagozatos, 25 felnőttoktatásban résztvevő, 103 estire járó és 26 levelező tagozatos diák kezdte meg tanulmányait 59 pedagógus iránymutatása mellett – összegezte a tanév létszámadatait az igazgató, majd így folytatta: – Az országból kilencven iskola, köztük intézményünk is bekerült a nyáron elindult szakiskolai fejlesztési programba, amelyik jelentős pluszfeladatok megtételét igényelte pedagógusainktól. Ez nem csupán külföldi tanulmányutakat jelent – három pedagógusunk öt hetet tölthetett el nyelvgyakorlás céljával idegen nyelvi környezetben –, nem csak új módszertani lehetőségek megismerését szolgálja, de továbbképzésnek sem utolsó. A programban való részvétel egyúttal az iskolai eszközök fejlesztését is jelenti. 
Beiskolázási tervünkkel összhangban, komoly munkaerő piaci vizsgálódást követően fenntartónktól két új szakma: a multimédia-fejlesztő és a lakberendező szakok 2004 szeptemberétől történő elindításához kértünk s kaptunk hozzájáruló nyilatkozatot, megnyerve a megyegyűlés szakmai támogatását is arra, hogy az érettségi vizsgával rendelkezőket is komoly lehetőséghez juttassuk. 
E tanévben, a szakiskolában összesen nyolc, a középiskolában pedig öt szakma képzése indult meg. Két korábban benyújtott támogatást és fejlesztést kérő szakmai anyagunkat is befogadták az Oktatási Minisztérium úgynevezett decentralizációs pályázatán, így a tél folyamán gazdagodunk nemcsak egy komplett multimédiás számítógép-teremmel, ami közel 18 millió forintot ér, de hozzájutunk egy közel tizenegymilliós laborhoz is, amelyben idegen nyelvek oktatása folyhat rendkívül magas technikai színvonalon. Bízunk benne, hogy februárra mindkét szaktantermünket a berendezésekkel együtt felavathatjuk. 

vissza az elejére


Bibó-gimnázium

Tisztelik a hagyományokat

Rekordlétszámmal kezdtük meg az iskola jubileumi tanévét. A most elinduló 202 fős létszámunk félszázzal több, mint négy évvel korábban. Tizenharmadik, szakképző évfolyamunkra 26 diák iratkozott be, így a személyi állomány tovább nem növelhető – foglalta össze a hévízi Bibó István Alternatív Gimnázium és Szakközépiskola létszámadatait Batha Kálmánné az oktatási intézmény igazgatónője. A huszonöt állandó státusban foglalkoztatott pedagóguson kívül öt óraadó tanár is erősíti a régóta összeszokott tantestületet.

Batha Kálmánné– Milyen újdonságokkal szolgál az új iskolaév?
– November 11-től egyhetes programsorozattal ünnepeljük fennállásunk tízéves jubileumát. Lesznek kiállítások, könyvbemutatók, barátságos sportvetélkedők és tervezünk egy olyan programot, melyen az „öreg” bibósok találkoznak a most ide járókkal. Tartunk ünnepi közgyűlést, fogadást és gálaműsort is. Ettől az iskolaévtől szeretnénk még dinamikusabban közeledni az Illyés-iskola tanári kara felé és nyitni a hetedikes, nyolcadikos diákok irányába. Élve a közoktatási törvény új változatának lehetőségeivel, jövőre a nulladik évfolyamot is be szeretnénk indítani, úgy hogy vállaljuk az előírt kötelezettségeket: 40 százalékban nyelvet tanítunk, 30 százalékban informatikát oktatunk és körülbelül ugyanennyi százalékban tanulást segítő programokat, módszereket okítunk, illetve felzárkóztatjuk az érdeklődő fiatalokat. E programmal még inkább itt tudjuk tartani az általános iskolából kikerülőket. Szeretnénk megindítani a kollégium építését, bízva abban, hogy beadott pályázatunkat a minisztérium számunkra pozitívan bírálja el. Ha ez nem sikerül saját erőből beépítjük a meglévő, kihasználatlan teraszt, ahol újabb osztálytermet alakítunk ki. Bővítjük a könyvtárat, és internetes kapcsolattal is ellátjuk. Nem felejtkezünk el, persze az iskola életébe beépült tradíciókról, szokásokról, hagyományos ünnepeinkről, rendezvényeinkről sem. 

vissza az elejére


Egry József Általános Iskola

Fontos a tehetséggondozás

Idén augusztus elsejétől Földesi Judit személyében új igazgatónő irányítja az Egry József Általános Iskolát. Az 1979 óta Keszthelyen élő, Tolna megyéből származó intézményvezető gondját viseli két egyetemista gyermekének s emellett „felügyel” 565 diákot is. Földesi Judit 1982-ben napközis nevelőként került az iskolába, azután állandó helyettesítő tanár lett, majd ‘86-tól osztályfőnökké választották. Biológia-földrajz szakos pedagógusként pedig 17 éven keresztül oktatta kedvelt tárgyait kedvenc iskolájában.

Földesi Judit– Milyen pedagógiai programmal sikerült elnyernie mostani tisztségét?
– A huszonkét, különösebb konfliktusok nélkül itt töltött esztendő alatt a tantestületnek jócskán akadt ideje arra, hogy megismerje pozitív tulajdonságaimat és negatív vonásaimat egyaránt. A félszáz fős nevelőtestületből mindössze heten nem támogattak, a többiek bizalmát ellenérzések nélkül élvezhetem. Régtől fogva vallom, hogy egyenességgel, őszinteséggel, egymás tiszteletben tartásával, nyíltsággal többet lehet elérni, mint parancsszóval mind a gyerekeknél, mind a kollegáknál. A fő nevelési irányokat a humánum kell, hogy vezesse. A másik ehhez hasonló vesszőparipám a jó konfliktuskezeléssel elért stresszmentesség. Nagyon erős nevelői gárda áll mögöttem, de ez nem jelenti azt, hogy súrlódások csak a diákok esetében fordulnak elő. Az itt tanítóknak jól kell érezni magukat ahhoz, hogy ők maguk is kiegyensúlyozottan, felszabadultan, a mindennapi stressztől mentesen végezhessék feladatukat. A meglévő problémákat ügyesen, és néha közösen kell megoldani a jól meghatározott feladatok, célok véghezvitele érdekében. Mindenre nyitott személyiséggel próbálom elérni, hogy öröm legyen itt dolgozni. A tanulókat mentálisan jó helyzetbe csak derűs, mosolygós osztálytanítók hozhatják.
– Változik-e az oktatás szerkezeti felépítése?
– A múlt kiváló értékeit mindenképp meg kell becsülni a jelen eredményeivel együtt, hogy a jövő is sikeres lehessen. A többi intézménytől a miénk egy picit mindig eltért. Továbbra is felvállaljuk a német, a matematika, a testnevelés és a művészeti tagozatok mindegyikét. Csoportbontásos rendszerben jó színvonalon két idegen nyelvet, az angolt és a németet is oktatjuk. Bontott csoportjainkban lehetőség nyílik a tehetséggondozás és felzárkóztatás programjának kiteljesítésére is. Minél több bemutatkozási lehetőséget kívánunk adni a tanulóinknak. Őszintén hiszem, hogy minden gyerek értékes, csiszolatlan gyémánt, amelynek tényleges ragyogását a szülő és a pedagógus alapos és kitartó munkájával kaphatja csak meg. Nem csupán az a tanuló értékes, aki minden tantárgyból kitűnő. Fantasztikus emberré válhat, akinek jó a kézügyessége, vagy ügyes a sportok terén. Valamifajta kiválóság mindenkiben lakozik, csak rá kell lelni, és ügyesen erősíteni a kicsik-nagyok önbizalmát, mert sajnos a szülők néha túlzott maximalizmusa a visszájára fordulhat. Remélem, hogy az effajta szellemiség vevőkre talál, és egyre több diák szárnyalhat szabadon, boldogan úgy, hogy tiszteletben tartja a felállított korlátokat. 

vissza az elejére


Hévíz, Keszthely és Vidéke

Zala Média online