Kannibálok Keszthely környékén?
A leletek megváltoztatják a helytörténetet
Kannibálok Keszthely környékén?
Az elmúlt két év szenzációs eredményeket hozott a Balatoni Múzeum régészei számára. A fenékpusztai erődtől délre, attól mintegy 800 méterre elterülő pusztaszentegyházi dűlő páratlan leleteket tartogatott a tudósok részére. |
– Maga a lelőhely nem új – mondja elöljáróban dr. Müller Róbert régész, a Balatoni Múzeum igazgatója. – Először 1883-ban végzett itt Lipp Vilmos ásatásokat, majd 1913-ban Csák Árpád, és 1948-ban Radnóti Aladár. Mi magunk 1998-ban kezdtünk feltárásokat ugyanezen a területen. Akkor jutott ugyanis tudomásunkra, hogy a Kis-Balaton Védőrendszer második üteméhez kapcsolódóan e térségbe az OVIBER védőerdőt akar telepíteni. Arra kértük a beruházót: biztosítson múzeumunknak lehetőséget az egykor Pusztaszentegyházán álló templom és a környék feltárására. Újbóli feltárására, hiszen a létesítményt elődeink már kutatták, ám az eredményekről akkor csak feljegyzések, naplók maradtak, ásatási alaprajz nem. Kutatásunkkal ezt kívántuk pótolni.
– Miért nevezhetők szenzációsnak a múzeum ásatásai?
– Már 1998-ban kiderült: elődeink nem elég körültekintően végezték a feltárást. A szentélyben ugyanis találtunk egy VII. század eleji sírt. Ennek magához a templomhoz semmi köze nincs, hacsak az nem, hogy mindkettőt a domb legmagasabb pontjára telepítették. Ez a sír még a VII. században rablásnak esett áldozatul, mégis, a tudományos kutatás számára fontos, értékes, és a maguk nemében páratlan leletek kerültek onnan elő. Így többek között egy negyven grammos, színarany csat a hozzá tartozó szíjvéggel és szíjrögzítőkkel; olyan aranyozott ezüst pohárveret, melynek csak Németországban és Angliában található párhuzama; itt került elő a Kárpát-medence legszebb germán csontfésűje
is.
– Mi mindenre derült fény e leletek kapcsán?
– Kiderült, hogy egy germán főnök sírját találtuk meg, és a középkori sírok alatt egy nagyobb, VI-VII. századi temető van, melyben a germán főnök családtagjai és azok kísérői nyugszanak. Tavaly folytattuk a feltárást, de mivel az árvíz elvitte az OVIBER támogatási pénzét, hamar abbamaradtak a munkák. Idén a befejezésre kétmillió forintot kaptunk a cégtől. Célunk, hogy a VI-VII. századi temetőt megismerjük, hiszen maga a lelőhely nagyon izgalmas, s további ásatásokat is megérdemel. Több késő bronzkori sírt is találtunk ugyanis már, és idén, a VI-VII. századi sírok alatt, azok ál-tal megbolygatva felfedeztünk két rézkori, Krisztus előtt a 3. évezredre keltezhető vermet. Ezekben – a számunkra keltező értékű cseréptöredékek mellett – emberi maradványokra bukkantunk. Az érdekes az, hogy ezek nem anatómiai rendben feküdtek a vermekben: az egyik gödörben nyolc koponya volt. Felvetődik, hogy esetleg a közösség a kannibalizmus szokásával élt. Másképp nagyon nehéz megmagyarázni, hogy miért nem az egész test csontvázát találtuk meg. Megjegyzem: égésnyomra nem leltünk a
vermekben.
– Az ásatási alaprajz elkészítésétől ez már messzire vezet. Változtatnak-e az 1998-tól az idei évig talált leletek a Keszthely és környéke történetéről alkotott eddigi képen?
– Minden bizonnyal. A rézkori leleteket már említettem, ezek tudományosan szenzációszámba mennek. Itt, erről a lelőhelyről ugyanis korábban nem volt ismeretes, hogy azt a rézkorban is lakták. Továbbmegyek: a középső rézkor ezen időszakából eddig a Dunántúlon csak egyetlen sírt ismerünk, az is Keszthelyről, a Gáti dombról került elő. Ez a leletegyüttes talán rávilágít arra, hogy esetleg valóban a kannibalizmus „dívott” a rézkorban.
A másik, a VI-VII. századi temető pedig egészen új pályára állította a Keszthely-kultúra kialakulásának kérdését. Eddig úgy képzeltük, hogy Fenékpuszta volt a központ, ott élt egy vezető réteg, amelyet a bazilikába temettek; családtagjaikat a horreum mellett hantolták el, a köznép pedig a déli erőd előtt temetkezett. Az erődnél végzett ásatások azonban igazolták, hogy a déli erődfal előtt nem egy, hanem két, egymástól jól elkülöníthető temető van; a pusztaszentegyházi-dűlői temető mutatja, hogy a VI. század utolsó, a VII. század első harmadában nem egységes népesség élt az erődben és környékén. Ezek belső hierarchiáját még nem ismerjük, de biztos, hogy elkülönültek egymástól. Ezzel magyarázható, hogy külön temetőket is nyitottak. A VII. századi elsősorban germán közösség volt, ám az eddig csak a Balkánon található, de itt is előkerült bizánci fibulák bizonyítják, hogy a közösségbe mások is beköltöztek. Szociális, gazdasági, társadalmi életük, szokásaik megismerését azonban csak a teljes feltárás segítheti elő.
– Folyamatosan lakott volt a pusztaszentegyházi terület?
– Azt tudjuk, hogy a java rézkor idején itt létezett település. A késő bronzkorban temetőként használták. Radnóti Aladár említést tesz római kori épületekről. A VI-VII. században ismét temetőként funkcionált, egészen 630-ig. Megszűnése az erőd elpusztításával hozható kapcsolatba. A magyar középkorban Fenék falu található itt. Az Árpád-kori település a mai vízügyi kutatóház környékén épült fel, két éve ennek egy részét is feltártuk. A település és a temető a török korban, a XVII. század második felében néptelenedett el.
– Mikorra fejeződik be a teljes feltárás?
– Remélhetőleg mielőbb, hiszen augusztusban már új feladat vár ránk: az autópálya előzetes leletmentését kezdjük a kanizsai és egerszegi kollégákkal.
Antal Anita
Döntés a Várkert mellett
A képviselő-testület májusi ülésén Molnár Imre képviselő interpellációt nyújtott be a polgármesterhez, amelyben azt a kérdést tette fel: mi az eredménye annak a közvélemény-kutatásnak, amely – lapunkban megjelentetett szavazólap segítségével – arra volt hivatott, hogy a Hunyady László szobrászművész által alkotott II. világháborús szobor elhelyezésével kapcsolatos lakossági véleményekre, javaslatokra fényt derítsen. |
Dr. Szabó Imre válaszában elmondta: a Fő térre, mint helyszínre leadott szavazatok száma összesen 3.617, azonban ebből csak 39 szavazólap eredeti, a többi másolat; mindössze 420 példányon van aláírás, tehát – tekintve, hogy az újságot, amelyben a szavazólap volt, minden család megkapja – valószínű, hogy a szavazatok száma nem ennyi városi polgár álláspontját tükrözi, inkább egy másolási-sokszorosítási technika eredményét.
38 szavazat érkezett a Szent Miklós temetőre, 10 a Helikon parkra, 9 a temető melletti ABC területére; 300 a Várkertre, amelyből eredeti 22
darab.
A polgármester elmondta azt is, hogy a leendő engedélyező hatóság – az Országos Műemlékvédelmi Hivatal – előzetes szakvéleménye a Fő téri elhelyezéssel kapcsolatban elutasító.
„A II. világháborús szobor elhelyezésével kapcsolatosan tájékoztatom, hogy többszöri előzetes egyeztetés során a védett – Szent Miklós – temetőben történő elhelyezést javasolta hivatalunk. [...] A továbbiakban sem tartjuk indokoltnak a várkerti, illetve Fő téri elhelyezést, mert mindkét esetben olyan területről van szó, aminek végleges kialakítását még csak tervezi a város, a várkert esetében pedig régészeti kutatás is lehetséges. Lektorátusi pozitív vélemény nélkül köztéren szobor nem helyezhető el, de a műemlékileg védett terület sem indokolja olyan szobor elhelyezését, ami a hagyományos városképbe nem illeszthető jó ízléssel.”
Ehhez hasonlóan a Képző– és Iparművészeti Lektorátus véleménye sem pozitív, a mű köztéren való elhelyezését ellenzi: „Az emlékmű süttői mészkőből készült, a térdelő gyermekét magához ölelő anya alakja 230 cm magas. Az emlékmű szellemiségében a szocialista realizmus kifejezésmódját és formavilágát idézi... Amennyiben a város ragaszkodik a szobor felállításához, az csak a temetőben képzelhető el. Kifejezésmódja, szellemisége, erős érzelmi töltése miatt a síremlékszobrok közé illik. Elhelyezése a második világháború áldozatainak sírjai mellett, az első világháborús emlékművel szemben lehetséges.
A Képző– és Iparművészeti Lektorátus rendkívül aggasztónak tartja, hogy művészetesztétikai kérdésben szakmai állásfoglalással szemben laikus vélemények kerülnek előtérbe. A folyamat félő, hogy visszafordíthatatlan; eredményeként rossz, a város hagyományaihoz méltatlan szobrok születnek.”
Dr. Szabó Imre az interpellációra adott válaszában azt szögezte le, hogy a megoldandó feladat változatlanul egy olyan kompromisszumos helyszín megtalálása, amelyet a Fő teret előnyben részesítők is el tudnának fogadni, és az illetékes hatóságok sem elleneznék. A polgármester utalt arra, hogy olyan kérés is érkezett felé, hogy az ökomenikus cél érdekében ne legyen kereszt az emlékmű tetején.
A polgármester válaszát Molnár Imre nem, a testület azonban elfogadta a június 29-i ülésen, ahol nem sokkal később az e témában készült előterjesztésről is tárgyaltak: a szobor felállításának helyszínéről döntöttek, mivel a tervek szerint október 23-án már valóban felavatják az emlékművet.
Az előterjesztés kapcsán új helyszín is szóba került: a Mártírok útja keleti oldalán található közterület. Ezt azonban a képviselők többsége nem támogatta; a polgári frakció javaslata nyomán a Várkertet fogadták el helyszínnek, és fel-kérték a polgármestert, hogy az OMVH előzetes szakhatósági hozzájárulását szerezze be.
– k –
Lehetőség a konzultációra
A közelmúltban nyílt meg a Helikon Kastélymúzeumban Gyöngy Enikő ötvösművész és a Gyöngy-Ház Zománcműhely kiállítása. A tárlat vendégeit dr. Czoma László, a kastélymúzeum igazgatója köszöntötte, majd Molnár V. József művészettörténész mondott megnyitó beszédet. |
A Gyöngy-Ház Zománcműhelyt Gyöngy Enikő ötvösművész hozta létre 1997-ben Debrecenben azzal a céllal, hogy segítséget nyújtson a fiatal, tehetséges zománcműveseknek, akik a rekeszzománc-technikával foglalkozva történelmi a múltra visszatekintő alkotásokat kívánnak létrehozni. A műhely céljául tűzte ki többek között azt is, hogy közös tárlatokon bemutatkozva, alkotótáborokban tömörülve lehetőség legyen a szakmai konzultációra, a gyakorlati és elméleti továbbképzésre. Gyöngy Enikő 17 éve foglalkozik a műfajjal, számos kiállításon mutatkozott be a nézőknek, s alkotómunkáját jónéhány elismerés és díj is minősíti. Molnár V. József egy korábbi kiállítás kapcsán egyebek mellett így értékelte a zománcműhely alkotóinak munkáját: „Gyöngy Enikő és a Gyöngy-Ház Zománcműhely tagjai, hasonlóképpen mint a gyermek, vagy mint a Szent Korona alkotói, hagyták és hagyják, hogy Isten vezesse a kezüket. Ha valaki hagyja felnőtt korában is, ami a gyermek számára még természetes dolog, akkor a benne, vele született ősképek alakítanak formálnak – ez esetben zománctechnikával – rendet. Miért fontos ez nekünk, akik nézőként vagyunk jelen egy kiállításon? Azért fontos, mert valamennyiünkben jelen vannak ezek az ősképek...”
A kiállítás július 31-éig várja a látogatókat.
Országház - a Babamúzeumban
Pest megyében, az Úny nevű községben élt egy parasztasszony, aki a kapanyél helyett különleges hobbijának élt. Készített nagyon szép hímzéseket is, de élete főműve az az óriásmakett, amelyet 4,5 millió Pannon-tengeri csigából rakott össze. |
A 28 millió éves csigák a falu környéki sóderbányából kerültek felszínre, de az ország különböző részeiből is küldtek csigákat az úttörők és még a munkásőrök is részt vettek a gyűjtésben. A készülő makettet annak idején megtekintette még Kádár János és Losonczi Pál is, s biztatták, hogy ha elkészül, kiállítják a valódi parlamentben. Idővel azután az ígéretek és a párt ment, s bár a megszerzett dokumentációk alapján elkészült a csiga-parlament, de teljes egészében soha nem került összeállításra. Török Tibor két évvel ezelőtt a Fókusz című tévé műsorban látta a remekművet és a háttal nyilatkozó készítőjét, akiről hoszszas nyomozás után sikerült kideríteni a kilétét. Sokan szerették volna külföldre is elvinni az alkotást, de a készítője ragaszkodott ahhoz, hogy itthon találja meg a makett a méltó kiállítóhelyét. Így került – ajándékként – végleg a keszthelyi Babamúzeumba, ahol egy külön erre a célra kialakított kiállítóteremben tekinthetik meg a látogatók a közel 7 méter hosszú és 2,5 méter széles csiga-parlamentet. A Pannon-tengeri csigák formagazdagsága és nagysága tette lehetővé, hogy a késő-barokk épület ornamentikáját valósághűen sikerült elkészíteni. Miskei Ilona – így hívják a ma 80 éves alkotót – 1975-ben kezdte el készíteni a makettet, s 14 évig dolgozott rajta. A falu különbőző házaiból előkerült részeket az- után a néni fia és veje állította össze, hogy ma üvegvitrinnel körülvéve újabb látványossággal szolgáljon a Keszthelyre látogató vendégek számára. A kiállítóhelyiség a város millenniumi napján nyitotta meg kapuit a nézőközönség előtt.
Cs. Gy.