BIZOTTSÁGI ELNÖKÖK A KÖLTSÉGVETÉSRŐL
Keszthely önkormányzata a közelmúltban elfogadta a 2008. évi költségvetést. Három fontos területet érintő bizottság elnökeit kérdeztük, hogy a költségvetési rendelet ismeretében mire számítanak az idei évben.
– Előzményként meg kell említenem, hogy a 2007-es évben az önkormányzat nagy átalakítást, ésszerűsítést hajtott végre a nevelési-oktatási intézmények működésében – mondja Csótár András, az oktatási és kulturális bizottság elnöke
– A beavatkozással nem várhattunk, mert egyrészt folyamatosan fogy a gyereklétszám, másrészt a kormány húsbavágó megszorításokat eszközöl a finanszírozásban. Kényszerű intézkedéseinkkel 60 álláshelyet szüntettünk meg – túlnyomó többségét nyugdíjazással – és ez 170 millió forintot hozott a városnak. Sajnos idén tovább romlottak az állami finanszírozás mutatói, az oktatás költségeinek már több mint a felét a városnak kell fizetnie.
Csak az általános iskoláink viszonylatában 40 millióval kevesebbet ad az állam, mint egy éve. 2008-ban óvodáink és iskoláink működtetése több mint 600 millió forintjába kerül az önkormányzatnak, de a Goldmarkra és a könyvtárra is 175 milliót költünk. Mindezeken kívül a kulturális alapítványokat, egyesületeket, programokat további 30 millióval támogatjuk. Ezek ugyan önként vállalt feladatok, nélkülük azonban elvesztenénk mindazt, amitől város egy város.
– Jut ezek mellett azért fejlesztésre is?
– Mindent elkövetünk, hogy sikeresen működtessük az intézményeket, ezért a város
az erején felül próbál a területen fellépni. Támogatjuk a felsőfokú
tanulmányaikat végző városi fiatalokat, az intézmények taneszköz-fejlesztésére
is beállítottunk 5 millió forintot, a felújításokra 35 milliót. A pedagógusok
napján továbbra is szeretnénk elismerni a legkiválóbb pedagógusainkat, hiszen
egyre nehezebben kezelhető gyerekeket nevelnek-oktatnak, szerényebb anyagi
körülmények között. Többségük nagy áldozatvállalással, kiváló munkát végez.
– Lát esélyt arra, hogy az oktatás, a kultúra a jövőben több esélyt
kapjon?
– Ahhoz kormányzati akarat is kellene, de igazán csak a megszorításokat
láthatjuk. Az önkormányzat csak annyit tehet, hogy erőn felüli takarékosságot
rendel el, részt vesz, vagy segít a pályázatokban. Intézményeinkről lemondani
nem akarunk, a Zeneiskolát, a VSZK-t is szeretnénk megtartani. Összevonásokról
is már csak az iskolákon belüli osztálycsoportok esetében lehet szó. Lényegesen
szorosabb együttműködést kérek kialakítani az intézményvezetők és az
önkormányzat között.
Dr. Ifi Ferenc, az egészségügyi és szociális
bizottság elnöke az általa képviselt ágazatok irányszámairól számolt be
lapunknak.
– Az egészségügyi és a szociális ágazat lényegesen nagyobb összeget kapott idén,
mint az eddig években. Tavaly a kórház 2,2 millió forint működési költséget
kapott az önkormányzattól, idén azonban 226 milliót. Óriási a különbség, tudom.
Mindezt nem jókedvünkből tettük, hanem azért, mert ilyen mértékben csökkent a
kormány finanszírozása. Az önkormányzat ezt a támogatást rendkívülinek, és
egyszerinek tartja, figyelembe véve, hogy a kórház csak így tud talpon maradni.
A tárgyalásokon elhangzott: a városnak, vagy a kórháznak legyen költségvetése? Sajnos, enynyire súlyos a helyzet. Ezúton is köszönöm valamennyi képviselőtársamnak, hogy megszavazták a költségvetést. Valamennyien úgy gondoltuk, hogy most túl kell élni, és talán a kormány is belátja majd, hogy ilyen alacsony finanszírozással nem lehet kórházat működtetni. Emellett elfogadtuk a 83 milliós rekonstrukciós támogatást is, amely az új diagnosztikus központ befejezésére lesz fordítva.
– Melyek a fő összegek a szociális ágazat esetében?
– Idén 183 milliót fogadtunk el erre a célra, amely szintén magasabb a
tavalyinál. Ez nagyon szomorú, mert a szociális támogatások emelkedésének igénye
mindig azt jelenti, hogy az emberek rosszabbul élnek. Az összeg legnagyobb
része, 75 millió az álláskeresési rendszerből kikerülők támogatására lesz
költve, másik nagyobb összeg, 33 millió pedig ápolási díjra. Nőttek a jogos
igények is, nagyon oda kell figyelni, hogy a költségvetési kereten belül tudjunk
maradni.
– Kicsit ironikus a kérdésem: ezek szerint a vizitdíj, a kórházi napidíj
nem hozott megváltást az egészségügyi ágazatra?
– A kórházi szakrendeléseknél a vizitdíj többszöröse az a pénz, amelyet
elvesztünk a forgalom csökkenése miatt. A kórház vizitdíjból származó bevétele
havonta 3 millió forint. A forgalomcsökkenés miatti kiesés pedig 10 millió.
Tehát hazug az a propaganda, amely azt állítja, hogy a kórházak érdekében van
szükség a vizitdíjra. Ráadásul félő, hogy így sok olyan ember marad el az
idejében történő szakellátástól, akiknél ez később egészségkárosodáshoz,
tragédiához fog vezetni.
Mert azt mindannyian tudjuk, hogy a vizitdíj nem 300 forint, hanem ennek a többszöröse: háziorvosnál, laborban, újból a háziorvosnál, szakrendelésen, mindenhol fizetni kell. Ne mondja senki, hogy eddig ingyen kaptuk az egészségügyi ellátást. Többszörösen és előre megfizettük már! Legfeljebb a bliccelők kapták ingyen, akik nem fizetik a TB járulékot, de ezt már régen ki kellett volna szűrni.
Ezen kívül más negatív vonzata is van a vizitdíj bevezetésének. A kórházak
egyre rosszabb helyzetbe fognak kerülni, orvosaiknak rosszabb fizetést tudnak
felajánlani. Alig van már olyan fiatal orvos, aki nem azzal számolna, hogy
külföldön fog majd dolgozni. Lassan már Romániából sem érkeznek kollégák, mert
ott is jobb lesz a helyzet. Mi lesz így velünk?
Fodor Márktól, a városfejlesztési bizottság
elnökétől szintén a 2008-as költségvetés főbb összegeiről, várható hatásairól
beszélgettünk.
– A városfejlesztési bizottság által képviselt területen a 2008-as év mindenképp
visszaesést fog jelenteni, függetlenül attól, hogy a városüzemeltetési
feladatoknál működésre betervezett 370 millió forint körülbelül 10 százalékkal
meghaladja az előző évit – mondta Fodor Márk. – Igaz, hogy több jut a zöld és
virágos területek fenntartására, de kevesebb pénzeszköz áll rendelkezésre a
közúthálózat üzemeltetésére és a belvíz elvezetésére.
A képet torzítja továbbá, hogy a drasztikus több mint 80 százalékos emelés miatt a városnak a közvilágításra is sokkal többet kell fordítania. A fejlesztések vonatkozásában meg kell említeni a kórház beruházás III. ütemét, mely címzett támogatással valósul meg és értéke 960 millió forint. Ebből 540 millió forint a 2008-as évet terheli. Említést érdemel még a pályázati támogatásból és önrészből megvalósuló Gesztenye fasor állé melletti kerékpárút, melynek értéke 35 millió forint.
Sajnos az útfelújításra szánt állami támogatások nagyságrendje évről-évre csökken, s így ebben az évben előre láthatólag csak 17 milliós útfelújítást tudunk megvalósítani. Az önkormányzat költségvetési rendeletében a pályázati céltartalékban közel 130 millió forint összeg áll rendelkezésre. Az elképzeléseink között számtalan pályázat benyújtása szerepel, így többek között a Fő tér rekonstrukciója, intézmény felújítások, záportározó, körforgalmi csomópontépítés, szociális bérlakásépítés, az akadálymentesítés folytatása, stb.
– Melyek lesznek a kiemelt projektek?
– Ide sorolnám a bérlakás építést, a fészek programot, belvárosi rehabilitációs
projektünket, Balaton- parti szabályozás átalakítását, amely reményeink szerint
a parti területeken idegenforgalmi beruházásokat vonz majd. Több évtized
kihagyása után a sétálóutcára is dolgozunk fejlesztési programokat. Már
folyamatban van a Sirály sarok felújítása, átépítése. A bizottság rendelkezésére
álló keret 2 millió forint, melyet elsősorban városfejlesztésekre, szépítésre
kívánunk fordítani.
– Ön szerint milyen mozgástérrel bírnak az önkormányzatok országos
szinten, a városfejlesztés területén?
– Egyre szűkebbet! Nagymértékben csökkentek a városi közúthálózat és nyomvonalas
vezetékek fejlesztésre vonatkozó állami támogatások összegei, és nem segítik a
szociális bérlakás építési programot sem. Egyre kevesebb jut a műemléki épületek
és önkormányzati intézmények felújítására.
Az önkormányzatok bevételi lehetőségei korlátozottak, a csökkenő állami támogatás, és stagnáló adóbevételek mellett egyre kevesebb önerő jut városfejlesztési célokra. Összegezve az állam nem csak az embereken, hanem természetesen az önkormányzatokon is spórol. Közel egy milliárd forint hiányzik Keszthely kimagasló szintű üzemeltetéséhez, fejlesztéshez.
Azt látom, hogy hat év rossz kormányzati politikájának köszönhetően kétségbe ejtő az önkormányzatok pénzügyi helyzete. Nem várom, hogy jövőre akár könynyebb lesz, sőt! Hogy ez hova vezet? Az embereket sem az állam és lassan még helyben az önkormányzatok sem képesek megvédeni. De akkor visszakérdezek: a globalizálódó világban ki fog megvédeni minket?
IDÉN IS MEGLEPETÉSSEL KÉSZÜLNEK A NŐNAPRA
Megújulva, megszépülve és 30 négyzetméterrel bővített alapterületen nyitott ki újra a GARDA fehérnemű-, harisnya-, zokni szaküzlet Keszthelyen.
– 10 év után elkelt egy kis változtatás, felfrissítés az üzletünkre, reméljük, hogy kedves vevőink nem veszik zokon, hogy mintegy két hétig zárva tartottunk a felújítás és átalakítás idejére – mondja Garamvölgyiné Csendes Mária cégvezető. – Most nagyobb alapterületen mutathatjuk be a kínálatunkat és vevőink kényelmesebb körülmények között vásárolhatnak.
– A nőnap közeledtével folytassuk beszélgetésünket a „legnőiesebb”
fehérneművel, a melltartóval.
– A Triumph, Sariana, Liz és más nagy gyártók termékeit forgalmazzuk széles
választékban. Itt említem meg, hogy melltartókból nemcsak az átlagméreteket
tartjuk, hanem az „A”-tól egészen az „F”, sőt „G” kosárméretig kiszolgáljuk
vevőinket. Igyekszünk az egyedi kívánságokat is teljesíteni. Melltartóból
ajánlom még az ún. push-up szivacsos, merevítős változatainkat is. Egyre
népszerűbbek a varrás nélküli topok is, sportolóknak, kismamáknak, egyaránt.
– Mi számít idén tavasszal a „legtrendibb” melltartónak?
– A tavaszi trend jellemzője, hogy a melltartókat egyrészt leheletfinom csipkék
díszítik, másrészt a lehető legsimább anyagból készülnek, így egyáltalán nem
látszódnak át a felsőruházaton.
– Sokan keresnek Önöknél harisnyanadrágot, harisnyát, zoknit.
– Szerencsére, valóban így van, hiszen zokniból a bébi mérettől a felnőttig, az
egyszerűbb harisnyából a krepp változattól az extra mintásig nagyon sok fajtát
kínálunk. Idén változatos a divat: a színes és mintás harisnyák egyaránt
divatosak a barna, szürke és fekete mellett.
Így nálunk is megtalálhatók a pink, a rózsaszín, a piros, kivizöld, a kék és a különböző neonszínekből készült harisnyák és harisnyanadrágok, valamint a fiatal lányok körében nagyon kedvelt, térd alá érő Capri nadrág, akár csipkés változatban is.
– Van-e valami speciális ajánlat is a harisnyákból?
– Talán nem mindenki tudja, hogy gyógyhatású, vérkeringést kedvezően
befolyásoló, ún. kompressziós harisnyákat, harisnyanadrágokat, zoknikat is
tartunk, amelyek nemcsak betegeknek hasznos, hanem prevenciós céllal mindenkinek
ajánlható a viselésük hosszabb repülő- vagy autós utazáshoz, tartós álló- és
ülőmunkához, nőknek, férfiaknak egyaránt.
– Úgy hallottam, hogy Garda Kft. saját üzemében is készülnek a vevők által
kedvelt árucikkek.
– Igen, itt a Garda-udvarban mintegy 10 éve készítünk női és férfi alsókat
korszerű, egészséges – 94% pamut és 6% olasz lycra – összetételű anyagból,
széles modellválasztékban, szigorú minőség-ellenőrzés mellett.
– A naptárban nemsokára március 8-at írunk, a keszthelyi hölgyek
megszokták, hogy ezen a napon itt a Gardában egy kicsit kényeztetik őket. Így
lesz idén is a nőnapon?
– Természetesen idén is számíthatnak ránk, meglepetéssel várjuk őket. Ezen felül
figyelmükbe ajánlom a PONTGYŰJTŐ füzetünket is, amiben április 30-ig lehet
pontokat gyűjteni és vásárlási utalványra beváltani. Felhívom kedves vásárlóink
figyelmét a GARDA és a LYONESS törzsvásárlói kártya előnyeire is. Minden
korosztályt szeretettel várunk a megújult Gardában. (x)
GARDA FEHÉRNEMŰ SZAKÜZLET, KESZTHELY,
KOSSUTH L. U. 77. 83 /314 -359
Az MSZP keszthelyi szervezete és a Szövetség Keszthelyért Egyesület aggályosnak tartja Keszthely költségvetési rendeletét. Erről sajtótájékoztató keretében számoltak be.
Szabó György, az MSZP helyi elnöke, a képviselő-testület pénzügyi bizottságának vezetője úgy látta: az elfogadott költségvetés tele van buktatókkal és kérdőjelekkel. A bevételi oldalon tervezett 184 milliós ingatlanértékesítés esetleges elhúzódása, illetve a tervbe vett 54 milliós adó növekedés is igen bizonytalanná tehetik a büdzsét.
A költségvetés tárgyalásakor a Pálinkás Róbert alpolgármester által hirtelen beterjesztett, megdöbbenést keltő, az intézmények önkormányzati támogatását hat százalékkal megkurtító, a kórház költségvetését 40 millióval csökkentő javaslat a korábbi, több hónapos egyeztető tárgyalások alkalmával szóba sem került.
Zemankovics Ferenc, MSZP-s önkormányzati képviselő szerint a terhek viselését egyenlően kellett volna szétosztani az intézmények, intézmény- és érdekcsoportok között. A VÜZ Kft. mintegy kedvezményezettként került ki a költségvetés elfogadása után, az oktatási-nevelési intézmények pedig nehéz helyzetbe kerültek, ezért a költségvetést idővel újra kell gondolni.
A Szövetség Keszthelyért két képviselője nevében Keszey Tivadar is bejelentette, hogy nemmel szavaztak az idén is helyben topogó költségvetés végszavazásakor. A hat százalékos, ad hoc jelleggel bejavasolt alpolgármesteri pénzelvonás azon javarészt oktatási-nevelési-művelődési intézmények működését veszélyezteti, akik amúgy is felélték már szinte összes tartalékukat.
A bevételi és kiadási egyensúlyát Keszthelynek tavaly is a magas intézményi költségvetés melletti ingatlanértékesítésekből befolyt forrásokból sikerült fenntartani – így már Gachályi András képviselő összegzett, aki szerint a konkrét fejlődési irányok, a növekedési pályára állás direkciójának meghatározása akkor és most is elmaradt.
Az integrált városfejlesztési stratégia is lebegő mondatokkal, számszaki adatok nélkül készült el. A csökkenő források strukturális elosztását tartalmazó, pozitív jövőképet mellőző büdzsére csak nemet lehetett mondani. A hét felvázolt prioritásból csak egynek van jövőbemutató hatása a tavaly 120 fővel csökkent lakosságszámú Keszthelyen: a fiatalok lakásépítését előremozdító program.
A népszavazás hátterét igyekeztek megvilágítani Keszthelyen tartott sajtótájékoztatójukon az SZDSZ Új Generációjának (ÚG) vezető képviselői. Léderer Andrást az Új Generáció elnökét és Péterfalvi Gábort, az Új Generáció keszthelyi ügyvivőjét dr. Hajduk Árpádné szabaddemokrata városi pártelnök mutatta be az újságíróknak.
Az ÚG gyakorló egyetemista elnöke szerint a népszavazásra feltett bonyolult, összetett kérdésekről a parlamentben kellene dönteni. Léderer András a Fidesz kampányát álszentnek és problematikusnak mondta. A felsőoktatás jelenlegi színvonala ugyan nem kielégítő, de – az ÚG szerint – forrásbevonás nélkül egyetlen kormány sem tudna csodát tenni.
Az egyéb források bevonását a hallgatóktól jogosan lehet kérni, hogy végre a
diplomák csak megközelítőleg olyan értékesek legyenek, mint Nyugat-Európában, és
a tanárok is az őket megillető fizetéshez jussanak, valamint a modern egyetemi
infrastruktúra is kialakulhasson a tudásközpontokkal együtt.
Péterfalvi Gábor úgy látta, hogy a hallgatóknak a tandíjat szolgáltatásként kell
felfogniuk, amiért cserébe kívánságaik is teljesülnek majd egy jobb minőségű
oktatáshoz kapcsolódva.