Szabadon szárnyalhat a fantázia

Öltések, ostorok, csanakok


Jankowski Ryszard iparművész kályhái

SZABADON SZÁRNYALHAT A FANTÁZIA

 

Aki panellakásban él, az bizony néhanapján óhatatlanul kertes vagy éppen egyedi tervezésű házról álmodik. Az ember természetes vágyódásai közé tartozik, hogy egy-egy alkalommal a saját ízlésének tetsző, mindenféle igényt kielégítő otthont képzel lelki szemei elé. Persze egy lakótelepi lakás is lehet gyönyörűen berendezett és kényelmes, ám egyvalamit mégsem tudnánk ott megvalósítani. Lobogó kandallótűzről és a finoman simogató cserépkályha melegéről egy panellakó tényleg csak álmodozhat.

Aki álmos téli estéken ült már halkan duruzsoló cserépkályha vagy kandalló mellett, az biztosan nem felejti el annak hangulatát és varázsát. A szunnyadó parázs sercegése vagy a lobogó tűz táncának látványa óhatatlanul a mesebeli kötögető nagyanyókat, a kályha mellett doromboló macskákat, a tűz mellé telepedő, békésen beszélgető családotJankowski Ryszard juttatja eszünkbe. Ez a luxusnak nevezhető életmód kevés embernek adatik meg. És talán azt is nagyon kevesen tudják, hogy az országban összesen kettő iparművész tervez és épít cserépkályhát. Egyikük a besenyői városrészben építette fel műhelyét.
Jankowski Ryszard Lengyelországban született, több mint húsz éve él Magyarországon. Nincs honvágya és hibátlanul beszéli nyelvünket. Pedig amikor a hetvenes évek végén a krakkói és varsói művészeti akadémiák helyett az Iparművészeti Főiskolára kérte jelentkezését, még azt sem tudta magyarul mondani, hogy „köszönöm” vagy „jó napot kívánok”. Szerencséje volt, sikerült a főiskolai felvételi. Mielőtt megkezdte tanulmányait, egy évig járt szorgalmasan magyarórákra a Nemzetközi Előkészítő Intézetbe. Még az iskolai évek alatt kezdett el érdeklődni a cserépkályhák iránt. Egy osztrák úriember pályázati felhívására készítette el élete első kályhacsempéit. Munkájával megosztott első helyezést ért el. Ez volt a diplomamunka témája is. A kerámiaművészet és a kályhák iránti szerelem azóta sem múlt el. A főiskola után a Zalakerámia egerszegi és tófeji üzeme következett. A kályhacsempék mellett különféle dísztárgyak, használati eszközök készültek a keramikus-iparművész elképzelései nyomán. 
– Mindig arra törekedtem, hogy új és új ötleteket valósítsak meg a cserépkályhák készítése során. Ne csak hagyományos hasábok, sík és derékszögű sarokcsempék legyenek. Bővíteni kellett a forma- és színvilágot, hogy lehetőség legyen például legömbölyített formájú kályhák építésére is – mondja Jankowski Ryszard, aki egyedül dolgozik műhelyében. Egyfajta kényszermegoldásként, hiszen évekkel ezelőtt szűnt meg a munkahelye. – Egyes munkáimon felhasználtam a régi díszművek, dísztárgyak motívumait, de szüntelenül kísérletezem. Egy iparművésznek nem az a dolga, hogy sorozatban gyártsa a munkáit, hanem az, hogy egyedi tervezésű alkotásokat hozzon létre. Én elvből nem készítek két egyforma kályhát. Egyfelől unalmas lenne, nem éreznék kihívást, másrészt megutálnám a szakmámat. Az iparművész egyik kész alkotása. (Fotó: Zavilla)
Szeret egyedül dolgozni. A tervezéstől a kivitelezésig. A megrendelő kívánságára két tervet készít, majd nekiáll a cserepek formálásának, kétszeri kiégetésének, szárításának. Ez munkaigényes feladat, akár három hónapba is beletelhet, mivel nem szabad gyorsan szárítani az elemeket. Ezután saját maga építi fel a kályhát, igény szerint rendszeresen tisztítja, karbantartja. 
– Az a legcsodálatosabb az egészben, hogy teljesen szabad kezet kapok, mivel nem kész darabokkal dolgozom. Így sokkal könnyebb az adott környezethez, a lakberendezéshez alkalmazkodnom. Mind szín- és formavilágban. Természetesen elsődleges szempont a praktikusság. Egy jó kályha rendesen fűt, egy napig megtartja a meleget, nem hűl ki gyorsan és kevés fát kell használni a tüzeléshez. Most is kísérletezem, a légjáratokat próbálom úgy tervezni, hogy minél több meleget tartson meg a kályha. Emellett persze fontos az is, hogy szinte megszólaljon, akadjon meg rajta az ember szeme. 
Az egerszegi keramikus-iparművész természetesen figyelemmel kíséri a hazai és európai trendet is. Ausztriában, Németországban be-benéz egy stúdióba, részt vesz kiállításokon, szakmai fórumokon. 
– Külföldön egy kályhának más a szerepe, mint nálunk. Itthon inkább a praktikusság a fő szempont, és sajnos nem mindenki teheti meg, hogy megfizesse ezt a luxusterméket. Európában megtehetik azt az emberek, hogy 15–20 év után átépíttetik vagy lecseréltetik a kandallót, a kályhát. Nekik a hangulat is fontos, nemcsak az, hogy megoldják a ház fűtését. Nálunk sokszor a megrendelő nem tudja, hogy pontosan mit akar. Ezért több tervet készítek, amiből válogathatnak. Akad persze olyan is, amikor a megmutatott terv elnyeri a tetszésüket. Szerencsére, eddig még nem panaszkodott senki, hogy rosszul működne a kályhája vagy nem tetszik a külseje.
– Az a baj, hogy másra nem nagyon jut időm. Még akkor sem, ha éppen nem kályhát építek, hiszen akkor új és új ötletekkel kísérletezek. Nagyon hiányzik egy teljesen másfajta művészet. Rajzolni szeretnék, kisplasztikákat és dísztárgyakat készíteni kerámiából. Maga az alkotás öröme érdekel, nem az eladhatóság. Ha van szabad tíz percem és papír közelében vagyok, akkor firkálgatok. Arról pillanatnyilag álmodni sem merek, hogy modell után készítsek figurákat. A rajztudásomat a tervezés során tudom leginkább kihasználni. 
Jankowski Ryszard már évek óta építi besenyői házát. Reméli, hogy lassan elkészül vele. Egyelőre a műhely melletti helyiségben rendezkedett be. A falakon lévő képeket nézem. A tanulmányrajzok mellett cserépkályhák tervei. Az egyiken végtelenül egyszerű, ám „dizájnos” kinézetű alkotás. Sima, kék színnel bolondított cserepek, üveges ajtók. Az egyedi formatervezésű kályha padkás megoldású, amin dísztárgyakat, vázákat lehet tartani. Ez a saját tervezésű alkotás egyszer majd a mester saját házát fogja melegíteni. Addig is, amíg elkészül, mások otthonaiba álmodik cserépkályhákat az iparművész. 

Mozsár Eszter

vissza az elejére


Népművészeti tárlat a Gönczi ÁMK-ban

ÖLTÉSEK, OSTOROK, CSANAKOK

 

Skrabut Éva, a Zala Megyei Népművészeti Egyesület elnökének ajánlásával nyílt kiállítás május végén a Gönczi Ferenc Általános Művelődési Központban. A június 16-ig látogatható tárlaton Nagyné Kovács Katalin hímzett terítőit, függönyeit, valamint Nagy Béla fafaragásait, bőrdíszműveit nézhetik meg az érdeklődők. A tárlat megnyitóján a Pálóczi Horváth Ádám Zene- és Művészeti Iskola növendékei működtek közre.

Egy családban háromféle hobbi, ami mind a népi művészet ágait öleli fel, talán soknak tűnik. A férj farag, bőrdíszművezik, kislányuk néptáncot és éneket tanul. Nagyné Kovács Katalin mégis így érzi teljesnek életüket. Még akkor is, ha családanyaként neki kell legtöbbször lemondania hét éve választott kedves foglalatosságáról, a hímzésről. 
A falusi turizmussal is foglalkozó feleség a Honvéd Kaszinó Kulturális Egyesület hímzőszakkörének tagjaként ismerkedett meg a különböző tájegységek jellegzetesRészlet a kiállításból. (Fotó: Zavilla András) öltéseivel. A tárlaton többek között radamosi lepedőszélt és függönyt, hetési, fehér szögletes lyukhímzéses, komáromi és zoborvidéki vagdalásos terítőket láthatunk. Az utóbbi keresztszemes feldolgozás a kedvence. Ezzel a technikával készült falvédőjével, párnájával, terítőjével jelenleg országos kiállításon szerepel, egyik ilyen alkotásával egyszer már harmadik helyezést is elért a Kis Jankó Bori országos kézimunkaversenyen. Szívesen részt vesz a gébárti kézműves rendezvényeken, a hímzés mellett csuhé- és rongybabákat készít, gyöngyöt fűz, batikol.
A férj, Nagy Béla fafaragó népi iparművész a Nyírségből származik, nyolcéves korában az ostorfonással próbálkozott meg először. A kiállításon több vidék ostorait mutatja be, az alföldi, felvidéki, zalai motívumokkal díszített művek mellett egy saját kreációjú millenniumi alkotást is láthatunk. A pásztorművészet további darabjaiban, botokban, kés- és bicskatokokban gyönyörködhetünk még, de ugyanúgy a mester ügyes keze nyomát dicsérik a bőrtarisznyák, bőrövek, tarsolyok. Nagy Béla otthonosan mozog a famegmunkálás különböző területein is, a használati tárgyak mellett a fa természetességét, igazi szépségét adja vissza az egyszerű módon készített bútorokon. Így az étkezőgarnitúra darabjai ugyanúgy őrzik a fa jellegzetes göcsörtösségét, mint a nyári fekhelyként szolgáló dikó. S hogy ne legyen hiányérzetünk, még vájt technikával készült használati edényeket, ivócsanakokat, ivószarukat is megcsodálhatunk a tárlaton. 

– me –

vissza az elejére


Kezdő oldal

ZalaEgerszeG

Zala Média online