Mitől csapongó, túlmozgásos a gyerek?
Valós kép önmagunkról és a világról
Tüneti és valódi hiperaktivitás |
Mitől csapongó, túlmozgásos a gyerek?
Egyre gyakrabban halljuk ma azt a szót, hogy hiperaktív. A jelző mögött olyan kis „sajtkukacok” rejtőznek, akik különösen élénkek, képtelenek tartósan egy dologra koncentrálni, a nap 24 órájában pörögnek. |
Hihetetlennek
tűnik, de néha már magzati korban felfedezhető, hogy túl sokat mozog, rugdos a
baba. Kisgyermekkorban aztán nem megy, hanem szalad, majd a következő években is
fokozott mozgásra képes. A tünetek alapján gyakran csak később kerül
felismerésre a betegség, hiszen a gyerekek többsége örökmozgó, nem ritka, hogy a
szülő előbb elfárad, mint a kis csöppség. Érdemes azonban tudni, hogy míg az
egészséges gyermek szépen elalszik egy-egy fárasztó nap után, a hiperaktív
gyerek szélsőségekbe sodródik, míg este a kimerültségtől egyszer csak
„összeesik”. A hiperaktív gyerekek egyébként keveset alszanak. Másik szembetűnő
jellegzetessége a hiperaktivitásnak, hogy nem tudnak elmélyülni ezek a gyerekek
az egyes tevékenységekben. Szerteszét csapong a figyelmük, ami a későbbiekben
gondot okoz a tanulásban.
Több nemzetközi kutatás is napvilágot látott a közelmúltban, melyek arra
engednek következtetni, hogy a ma forgalmazott ételekben fellelhető
adalékanyagok és színezékek, mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre nő a
hiperaktivitás jeleit mutató gyerekek száma. Ezen megállapítás tükrében kerestük
fel Srágli Lajosné pszichopedagógust és dr. Harkány Éva pszichiátert, s arról
érdeklődtünk, valójában milyen kiváltó okai lehetnek a hiperaktivitásnak, s
létezik-e hatékony kezelés a megszüntetésére.
– Összefüggést mutathat a tüneti hiperaktivitás a táplálkozással, ám nem az
adalékanyagokra gondolok itt elsősorban. Napjainkban nagyon egyoldalúan
táplálkoznak a gyerekek. Nagyon sok szénhidrátdús ételt fogyasztanak, ami a
vércukor ingadozása révén figyelemzavar, hiperaktivitás tüneteit produkálhatja.
Abban az esetben viszont, amikor hirtelen leesik a vércukorszint, figyelemzavar
következhet be – tájékoztat a magatartászavar kialakulásának lehetséges okairól
Srágli Lajosné pszichopedagógus. – De hozzájárulhatnak a hiperaktivitás
kialakulásához a különböző, allergiára szedett gyógyszerek is, éppen úgy, mint a
családi élet visszásságai, egymással vitatkozó, veszekedő szülők. Megfigyelhető,
hogy elvált családokban gyakrabban hiperaktívak a gyerekek, ami az érzelmi
kiegyensúlyozatlanságból adódhat. Ugyanakkor iskolai problémák,
részképességzavarok, illetve egyéb érzelmi okai is lehetnek a hiperaktivitásnak.
Fontos azonban tudni, hogy a felsorolt okok az úgynevezett tüneti hiperaktivitás
kialakulását idézhetik elő. Létezik egy másik nagy csoportja ennek a fajta
magatartászavarnak, amit úgy hívunk, hogy valódi hiperaktivitás. Ez utóbbinak is
különböző kiváltó okai lehetnek. Ezek közé tartozik a születés alatt
elszenvedett oxigénhiányos állapot, ami a központi idegrendszer zavarához
vezethet. De okozhatja más is a központi idegrendszer meghibásodását, amelyről
nem tudjuk egyelőre, hogy kémiai anyag, vagy sejtszintű zavarról van-e szó.
Nagyon nehéz megkülönböztetni egymástól a hiperaktivitás két fajtát, hiszen
megnyilvánulásaiban azonos a két jelenség. Éppen ezért hosszú időt igényel a
kiváltó okok feltérképezése.
– Mikor forduljanak szakemberhez a szülők?
– A hiperaktivitás többnyire fokozott mozgásos nyugtalansággal,
érzelemvezéreltséggel, súlyos figyelemzavarral, nagyfokú belső feszültséggel
jár, amelyek következménye lehet a tanulási zavar is. Fontos tudni, hogy a
valóban hiperaktív, s nemcsak különösen élénk gyerek, nagyon nehezen viselhető
el. Elég belőle 15–20 perc egy olyan embernek, aki nem él együtt hiperaktív
gyerekkel, s máris nagyon ingerültté, feszültté válik.
Amennyiben ilyen problémákkal találkozik a szülő, érdemes szakemberhez fordulni.
Célszerű minél korábban megindítani a kivizsgálást, hiszen a hiperaktív
gyerekeket – az előbb említett viselkedés miatt – rendszeresen visszautasítja
környezetük, ami előbb-utóbb másodlagos, illetve harmadlagos tüneteket is okoz.
Kiválthat neurotikus, akár súlyos depressziós állapotot is. Az óvónők,
pedagógusok is segítenek egyébként a szülőknek felismerni a problémát.
–
Létezik-e hatékony kezelési mód a hiperaktivitás leküzdésére?
– A tüneti hiperaktivitás esetében nincs más feladat, mint a kiváltó okokat
megszüntetni. Pszichoterápiával nyílik erre lehetőség – veszi át a szót dr.
Harkány Éva pszichiáter főorvos. – A valódi hiperaktivitás esetében azonban
mindenképpen szükség van gyógyszerre, anélkül nem tudunk eredményt elérni. A
központi idegrendszert serkenti a rendelkezésünkre álló gyógyszer. Nem teszi ez
még izgatottabbá a gyereket, hanem harmonizálja a központi idegrendszer
működését.
Segítségünkre lehet a gyógyszer a tüneti és a valódi hiperaktivitás
differenciálásában is. Minimális mennyiséget adunk a gyereknek, amennyiben az
használ, megerősít bennünket abban, hogy valódi hiperaktivitásról van szó, ha
viszont rontja a gyógyszer a tüneteket, a másik fajtával állunk szemben, azaz
más módszerekkel kell megindítani a kezelést.
– Létezik teljes gyógyulás?
– A tüneti hiperaktivitás esetében igen. Amennyiben a kiváltó tényezőket
megszüntetjük, leküzdhető a hiperaktivitás is. A valódi hiperaktivitás
megnyilvánulásai a gyógyszeres kezeléssel enyhíthetők, ám amint abbahagyja a
gyerek a gyógyszer szedését, ismét jelentkeznek a tünetek. A különösen jó
képességű gyerekek egyébként megtanulják idővel szabályozni a viselkedésüket,
ennek ellenére a valódi hiperaktív gyerekből hiperaktív serdülő, majd felnőtt
lesz. Egy életen keresztül elkíséri őket ez az állapot, önszabályozás révén
azonban egy idő után elrejthető. Sőt vannak olyan pályák, ahol előnyt jelenthet
a túlzott aktivitás.
– Mennyire gyakori ma a gyerekek körében a hiperaktivitás?
– Amennyiben mind a tüneti, mind a valódi hiperaktivitást figyelembe
vesszük, akár a gyerekek 20–25 százalékát is érintheti. Közülük azonban
mindössze 4–8 százalék az, aki valóban hiperaktív. A fiúknál négyszer gyakoribb
ez a magatartászavar, mint a lányoknál.
Srágli Lajosné és dr. Harkány Éva is megerősítenek abban, hogy hiperaktív
gyerekek 20–30 évvel ezelőtt is voltak, ám akkor máshogy nevezték őket. Igaz az
is, hogy felgyorsuló világunk emeli a túlmozgásos fiatalok számát. Amint
megszületik egy gyermek, számtalan inger veszi körül, melyek hatására nem képes
elmélyedni egy adott tevékenységben. Míg évekkel ezelőtt órákig bámulta
édesanyját a baba, most a számtalan játék köti le figyelmét. Éppen ezért azt
javasolják a szakemberek, hogy ne pakolják tele a szülők különféle színes,
zenélő játékokkal a kiságyat! Ösztönözzék már a csecsemőt arra, hogy egyszerre
egy dologra koncentráljon. Érdemes később is egy könyvvel lekötni a gyereket, s
nem a tv elé ültetni, ahol folyamatosan változik a kép.
A sclerosis multiplex megítélése |
Valós kép önmagunkról és a világról
A sclerosis multiplex (SM) neuro-immunológiai betegség, úgynevezett autoimmun probléma: idegennek ismeri fel a test a központi idegrendszer anyagát és ellenanyagot termel ellene, mely az idegrostok velős hüvelyeinek foltos széteséséhez és pusztulásához vezet. A betegség, amely általában a húszas-harmincas évek között kezdődik – mintegy kétharmada jóindulatú, a betegek hosszú évekig munkaképesek maradnak. Van abszolút jóindulatú formája is, amikoris egy-két shub (betegségszakasz) után a folyamat leáll, a rosszindulatú elváltozásnál a betegek 5–10 százaléka öt éven belül tolószékbe kényszerül. |
Hogy pontosan mi okozza a betegséget, nem tudják az orvosok, és igazán okilag
gyógyítani sem tudják. A sclerosis multiplex a neurológiai problémák között a
második leggyakoribb betegség hazánkban; országosan 6 ezer, a megyei kórház
ellátási területén mintegy 150 beteget tartanak nyílván. Számukra szerveztek a
közelmúltban betegnapot a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben.
– A központi idegrendszerben lejátszódó folyamat ahhoz hasonlít, amikor egy
villanyvezeték szigetelése megsérül, és emiatt zárlat keletkezik. Tulajdonképpen
az idegrostok velős hüvelyei is zárlatossá válnak, és ennek következtében
bizonyos funkciók károsodnak – tájékoztatott dr. Nikl János, a kórház
neurológiai osztályának vezető főorvosa.
– Az SM krónikus, folyamatosan zajló betegség, így a betegeknek állandó
immunmoduláns gyógyszerkezelésben kellene részesülnie, amit fizikoterápiával és
gyógytornával egészítünk ki. A betegek jelentős részének lassan romlik az
állapota, ezért őket folyamatosan gondozni kell. Ennek két módja van, az egyik
az orvosi kezelés. A neurológiai osztályon működik a neuro-immunológiai
szakrendelés, ahova a betegek péntekenként panasz esetén fordulhatnak. A másik
forma a lelki segélynyújtás, mivel a betegek nagy részét ez a betegség
visszahúzódóvá teszi, kell egy olyan civil szerveződés, ahol találkozhatnak
egymással és megbeszélhetik problémáikat. Ez pedig az SM-klub, amely
tulajdonképpen a betegek önszerveződő, érdekérvényesítő mozgalma.
Dr. Nikl János elmondta, a rendezvény célja az is, hogy megkezdődjön a sclerosis
multiplexszel kapcsolatos előítéletek leépítése. Még ma is végzetes betegségként
élik meg az SM-et a betegek, de hasonló a betegség társadalmi megítélése is,
holott nincsen ez már így. Ma már hosszú ideig változatlan életet élhetnek a
páciensek.
Az SM-klub hat évvel ezelőtt jött létre a kórház neurológiai osztályának szakmai
támogatásával. Darabos Károlyné diplomás ápolónő, klubvezető elmondta, a klub –
amely több mint 50 tagot számlál – életét különféle programokkal színesítik.
Havonta tartanak foglalkozásokat, ahol a betegek megbeszélhetik problémáikat.
Kéthetente uszodába és gyógytornára járnak. Kirándulásokat szerveznek, civil
napokon vesznek részt, a közeljövőben az egyik beteg hegyi hajlékába látogatnak.
A klubvezető hozzátette, a foglalkozások, programok sokat segítenek abban, hogy
könnyebben éljék meg a betegek mindennapjaikat. Éves visszatérő rendezvényük az
SM-nap, ahol előadásokkal, közös tornával, kulturális műsorral töltik együtt az
időt.
A résztvevők ez alkalommal előadást hallhattak a sclerosis multiplex
történetéről, a civil szervezetek új irányáról és a pozitív gondolkodásról. Dr.
Gyenes Edit pszichiáter kifejtette, a pozitív gondolkodás igen törékeny
építmény, amit a médiumok és a könyvek sugároznak róla, az túl amerikai, és
kevés a valóságalapja. Szlogenekkel nem lehet megtanulni ezt a képességet,
ugyanis elsajátításában leginkább az egyén pozitív beállítódása saját magához és
a világhoz játszik fontos szerepet. Ha az ember úgy éli meg, hogy önmagában és a
világban végül is több a jó, mint a rossz, ez már az optimizmus alapjának
tekinthető. Ehhez azonban néhány feltételnek teljesülni kell; ilyen a valós
önismeret, az önbizalom megléte. Olyan célokat kell kitűzni, melyek elérhetőek.
Továbbá reális képpel kell rendelkezni a világról, amihez bizalom és
kapcsolatkészség szükséges. Fontos még az elengedés képessége; lemondani
dolgokról, amik nem megvalósíthatóak, és lemondani emberekről, akiket
elveszítettünk. A pozitív gondolkodás legfőbb akadálya a negatív érzelmek; a
bizalmatlanság, a gyanakvás, a féltékenység, az irigység és a gyűlölet. Ezek
leküzdésében és a helyes magatartás kialakításában nagy szereppel bír az
önkritika, a lemondani tudás, a bizalom és a „mindig van megoldás” szemlélet.
Nagyon el kellene sajátítani mindezt ahhoz, hogy élni tudjunk ebben a világban,
hangsúlyozta a pszichiáter.