B-kategóriás képzések tavalyi áron
Családoknak segít az intézet |
Kamasz-felnőtt mediációs programra nyert félmillió forintot a minisztériumtól a Zalaegerszegi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat. A három hét múlva induló foglalkozásokkal helyi problémákat kíván megoldani az intézmény, hiszen napjainkban egyre inkább nő a magatartás- és tanulási zavarokkal küzdő serdülők száma, egyre több a családon belüli erőszak. |
A
gyermekjóléti szolgálatnak négy munkatársa foglalkozik majd azokkal a
családokkal, akik főleg életvezetési problémákkal küzdenek, vagy ahol jól
megfigyelhető a család funkciózavara. A programra azért is szükség van, mert
hazánkban elszaporodott a családon belüli erőszak, illetve egyre szembetűnőbb a
szülő-gyermek közötti konfliktus.
– A mediácó tulajdonképpen egy új módszer: közvetítés, mérlegelés, az értékeknek
az ütköztetése egy demokratikusabb formában – mondja Unyi János, a Zalaegerszegi
Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője. – A gyermek partnere
a szülőnek, és egy kölcsönös megállapodás szerint végzik szakembereink a munkát.
Nagyon fontos tudni, hogy a kliensek gyerekei csak tünethordozók, őrajtuk látjuk
először a problémákat. Mik is ezek a gondok? Sok mai családban nem tisztázottak
a szerepek. Sok a csonka családban felnövő gyermek. A főleg magatartásbeli és
tanulási gondok kamaszkorra csúcsosodnak ki, amikor a gyermek és a készülő
felnőtt személyisége együtt van a fiatalban. A szülő későn reagálja le a
gondokat, és elkövetik azt a hibát, hogy hierarchikus módszerekkel próbálják
megoldani a köztük és gyermekeik között lévő ellentéteteket. Ez viszont nem
vezet eredményre.
– Milyen tapasztalatokkal rendelkeznek a konfliktuskezelés terén?
– Jó példának említhetem a már régóta működő Kapcsolat-ügyeletünket. Ez a
szolgálat kéthetente fogadja az ügyfeleket, akik vagy önként jönnek vagy
bírósági végzés alapján láthatásra hozza be az egyik szülő a másiknak a
gyereket, gyerekeket. Itt szintén a konfliktus-megelőzést, a mediációt, a
közvetítés módszerét alkalmazzuk. Nem mi döntünk az ügyfelek életéről, hanem
megpróbáljuk őket abba a helyzetbe hozni, hogy önállóan tudjanak dönteni saját
sorsukról.
– A kamaszokon, illetve a kisebb gyerekeken milyen tüneteket észlelhetünk?
Jeleznek önöknek a pedagógusok?
– Természetesen. A városban működő valamennyi oktatási, szociális intézmény
dolgozója jelzi nekünk a problémákat. Ezt úgy vesszük észre, hogy például az
iskolában figyelmetlen a gyermek, teljesítményzavarba kerül, a feszültséget
nehezebben tolerálja, agresszívebb a társaival szemben, szünetben és órán nem
találja a helyét. Sokan nem gondolják, de a felnőtteken is észrevehetők a
családi problémák. Nem tekint megfelelő figyelemmel a gyermek felé, nem tesz
eleget szülői kötelezettségeinek. Példának említem, amikor már nem jár be
fogadóórákra, sok esetben amikor az iskola jelzi a problémát, ezt személyes
sértésnek veszi. Ahelyett, hogy reálisabb önismeretre törekedne és a saját kis
miliőjükön belül próbálna rendet teremteni.
Unyi János végül hozzátette: a szociális gondokon kívül általában a felnőttek
megromló partnerkapcsolata tükröződik a gyermekek viselkedésén. Ilyen
szempontból a családon belüli problémákért legtöbbször maga a szülő a felelős.
Szomorú, de tény az is, hogy az egyre növekvő munkanélküliség, létbizonytalanság
miatt előfordul, hogy maguk a „kiégett”, elkeseredett szülők hagyják
ellátatlanul gyermekeiket. Nem egy eset volt, amikor a gyermekjóléti szolgálat
munkatársai bukkantak a buszmegállóban mínusz húsz fokban éhező kiskorúra.
A beszédhibát általában szorongás okozza |
„Né-né-né-nézd anya! Lllátod? Hol hol hol vagy?” A dadogásnak több fajtája létezik. Néha teljes szavakat, máskor csupán szótagokat, vagy bizonyos hangokat ismétel a gyerek. Teheti ezt kétévesen, ötévesen, de akár iskolás és felnőtt korban is. Hogy mi lehet a dadogás kiváltó oka, milyen körülmények állhatnak a háttérben, s hogy lehet-e kezelni, „gyógyítani” a beszédhibát, erről kérdeztük Bogdán Marianna logopédia szakos gyógypedagógust. |
– Több tényező játszhat közre a dadogás kialakulásában. Állhat a beszédhiba
hátterében örökletes, genetikai hajlam. Gyakran több generáción végigvonuló
fogékonyságról van szó, korántsem biztos azonban, hogy testet ölt a hajlam.
Másik okozója lehet a dadogásnak valamilyen idegrendszeri sérülés. Agysérülés,
agyvérzés, agyi infarktus, vagy agyrázkódás következménye lehet a dadogás, de
előfordul az is, hogy csupán éretlen az idegrendszer, és ez nyilvánul meg a
beszéd hibájában. Az előbb említett belső okok mellett környezeti ártalom
következménye is lehet a dadogás. Olyan külső hatás éri a gyermeket – nem kell
annak feltétlenül rossz hatásnak lennie –, melynek feldolgozására nem elég érett
pszichésen, és a dadogással, mint egy tünettel kiált segítségért – ismerteti a
dadogás lehetséges okait Bogdán Marianna. – Annak érdekében, hogy kezelni tudjuk
a beszédhibát, első feladatunk, hogy pontosan feltárjuk a kiváltó okot. A
korrekt diagnózis felállításához mindenképpen szükséges a gyerekpszichiáter,
és/vagy a gyermekneurológus vizsgálata, ki kell ugyanis zárni, hogy nem az agy
egy komoly sérülése okozza a dadogást. Amennyiben mégis erről van szó,
nélkülözhetetlen az orvosi kezelés. De szükség van a kiváltó ok megállapításában
pszichológusra, logopédia szakos gyógypedagógusra, a gyermek óvónőjére, vagy
tanítónőjére, és nem utolsósorban a szülőkre, akiktől megtudjuk, milyen
helyzetekben dadog a gyerek – hangsúlyozza a gyógypedagógus negyedszázados
szakmai tapasztalattal a háta mögött. – Dadogásterápia nem indulhat el a
családdal való „szerződéskötés” nélkül, legyen bármilyen korú a gyermek!
Amennyiben nem állnak a szülők támogatólag a gyerek mellé, nem tudunk eredményt
elérni.
– Mely életkorban a legjellemzőbb a dadogás?
– Bármelyik életkorban jelentkezhet. Érdemes azonban tudni, hogy 5 éves kor
alatt természetesnek tekintjük a dadogást, akárcsak például a pöszeséget. Sőt,
azt is mondhatjuk, hogy 5 éves korig szinte minden gyerek dadog. Probléma akkor
van, ha túlérzékenyen reagál a család a gyerek dadogására. Rászólnak, hogy ne
dadogjon, lassabban beszéljen. Bár jó szándékkal teszik ezt a szülők, óriási
hibát követnek el. A dadogás nem olyan, mint a káromkodás, amiről le lehet
szoktatni a gyereket! Éppen az ellenkező hatást érik el, ha folyton a hiba
kijavítását követelik tőle! Egy ördögi kör alakul ki. A gyerek dadog, a szülők,
nagyszülők rendszeresen kijavítják, rászólnak, testvérei, társai kinevetik,
aminek következtében még jobban szorong a beszélő, és rögzül benne a dadogás.
Mert nem másról van szó az ilyen esetekben, mint arról, hogy fél, szorong a
gyerek, nem érzi biztonságban magát beszéd közben, ezért ismétli meg a szavakat,
szótagokat, hangokat. A dadogással segítségért kiált.
Előfordul ez a harmonikusan, nagy szeretetben élő családokban is. Egyszerűen
arról van szó, hogy érzékenyebb a gyerek idegrendszere, érzékenyebb az érzelmek
kezelésére. A kisgyerek attól retteg, hogy elveszítheti a számára
legfontosabbat, szülei szeretetét. A kisiskolás attól fél, hogy nem tud
megfelelni az elvárásoknak. Sajnos, a mai világ nem kedvező a gyerekek
szempontjából. Teljesítményelv érvényesül, az a fontos, hogy a gyerek az elsők
között a legelső legyen. Gyorsan tudjon járni, beszélni, írni, olvasni. Minden
kívánalomnak meg kell felelnie, ugyanakkor nincsen idő a beszélgetésre, a
mesélésre, pedig a mesében képes feloldani szorongásait a gyerek. Gondoljunk
csak bele: egy gyerek sem dadog, ha mesét, vagy verset mond, ha énekel, ha
jelmezbe bújik. Ezekben a szituációkban ugyanis szerepet játszik, nincsen saját
beszédfelelőssége, nincs mitől félnie.
– A dadogásterápia is a szerepjátékra épül?
– Bizonyos esetekben játék-, máskor művészet-, vagy pszicho-drámaterápiát
alkalmazunk. A gyerek maga választ szituációt, így olyan helyzetet teremtünk,
amelyben még biztonságban érzi magát. Az a célunk, hogy megtanítsuk
felszabadultan dadogni a gyereket, mert ha felszabadultan dadog, az azt jelenti,
hogy elfogadja saját beszédfelelősségét. Nagyon fontos, hogy a dadogó ember –
bármilyen életkorú – megtapasztalja a tünetmentességet. Az ilyen szituációkból,
szerepekből lehet építkezni.
Nagyon sokat segíthetnek ebben a szülők. Rendkívül fontos, hogy minden este
meséljenek a gyereküknek, nézegessenek közösen képeskönyveket, énekeljenek,
tanuljanak verseket. Rengeteg türelemre van szükség részükről! Fontos, hogy
teljes figyelmükkel forduljanak a beszélő gyerek felé. Ne nézzenek TV-t, vagy
csináljanak bármi mást, miközben gyermekük számára oly fontos történéseket kíván
megosztani velük – hívja fel a figyelmet Bogdán Marianna, majd azt sorolja, mit
nem szabad. – Tilos kijavítani, bírálni, félbeszakítani a dadogó gyerek
beszédét, figyelmeztetni, hogy lassabban beszéljen! Nem szabad beszéltetni, ha
nincs hozzá kedve! Különösen igaz ez az iskolában. Hibát követ el az a
pedagógus, aki kiállítja az osztály elé az egyébként is szorongó, nehezen
beszélő diákot. Ki kellene várni, amíg saját maga, bátran odaáll társai elé, és
dadogva, vagy akadozás nélkül, de felszabadultan képes beszélni.
Fidesz – kulturális tagozat |
Az oktatási ágazat országos és zalaegerszegi helyzetéről szólt
sajtótájékoztatóján dr. Szabó Ágnes megyei elnök és Balaicz Zoltán alelnök. Mint
elhangzott, az idei évi központi költségvetésnek három vesztese van: a
kisiskolák, az egyházi és alapítványi iskolák, valamint az alapfokú
művészetoktatás. A szakágazatban a normatívák emelkedése elmarad az infláció
mértékétől. Január elsejétől a normatíva teljes összegét csak az az intézmény
kaphatja meg, ahol a közoktatási törvényben meghatározott átlaglétszám 50
százalékát eléri a gyermeklétszám. Ez az intézkedés Zala megyében a
nevelési-oktatási intézmények felét érinti. Dr. Szabó Ágnes úgy véli, a
költségvetés újra nehéz helyzetet teremt a fenntartóknál is, az
önkormányzatoknál súlyos gondok adódhatnak a béremelések miatt. Bírálta, hogy
míg a felsőoktatás részére szakkönyvek beszerzésére 2003-ban és 2004-ben is
rendelkezésre állt forrás, az idei évben egyetlen fillért sem tartalmaz a
költségvetés erre a célra. A megyei elnök rosszallását fejezte ki a központi
gimnáziumi felvételi dolgozatokkal kapcsolatban. A magyar nyelvi feladatlapon
azt kérdezték a gyerekektől, hogy a televíziós csatornák napi műsortervét
értelmezzék több szempontból is. Ezt a diákokra nézve ártalmasnak tartja.
Míg országosan nehéz esztendő vár az oktatási ágazatra, addig Zalaegerszegen a
tavalyinál is nagyobb összeget tudott tervezni az önkormányzat a város
költségvetésében. Ennek alapján 410 millió forint áll rendelkezésre
beruházásokra, felújításra, amennyiben a város sikeresen pályázik a fejlesztési
hitelre. Balaicz Zoltán megjegyezte: Zalaegerszegen a főiskolák fejlesztése
stratégiai cél, és ebben teljes az egyetértés a közgyűlés mindkét politikai
oldala között.
Egészség, harmónia, jó életminőség – titok, avagy lehetőség?
Beszélgetés szakemberek részvételével az egészség (testi, lelki, szellemi)
megőrzéséről, helyreállításáról, relaxációról, autogén tréningről, imádságról,
meditációról, hitről, szeretetről, hagyományos és alternatív gyógymódokról.
Időpont: 2005. március 7. (hétfő)
Helyszín: kórház tanácsterme (diagnosztikai tömb, 4. emelet)
Meghívottak: dr. Lákovics Anna háziorvos, dr. Madarász Zsuzsanna háziorvos,
Ruisz Jánosné nyugdíjas ápolónő, dr. Horváth Éva gyógyszerész, területi
képviselő. Moderátor: dr. Buksa Ildikó pszichiáter szakorvos.
Program: 9.30–10.00 érkezés, ismerkedés, bevezető gondolatok, bemutatkozás.
10.00–11.00 beszélgetés: kérdések, hozzászólások, tapasztalatcsere. 11.00–11.30
kávészünet. 11.30–12.00 beszélgetés folytatása. 12.00–13.00 közös relaxáció,
majd filmvetítés. Ebéd a kórházi ebédlőben kb. 13.15-től.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk! Bejelentkezés szükséges!
Személyesen vagy telefonon az Onkológiai Gondozóban (92/507-548 közvetlen vagy
1888 mellék).
Határidő: 2005. március 3. csütörtök 15 óráig.
ADR-ügyintéző – új tanfolyam a Volán Oktatási Kft.-nél |
B-kategóriás képzések tavalyi áron
Sikeresen teljesítette 2004-re kitűzött feladatait a Volán Oktatási Kft. Hallgatóik elégedetten távoztak a különböző tanfolyamokról, amelynél nincs fontosabb cél, vélekedik Kontler Károly, a társaság oktatásvezetője. Mint mondja, ennek szellemében indították az idei évet is, amely újabb kihívást jelent a Volán Oktatási Kft. számára. Folyamatosan nő a képzést végző cégek száma, egyre nehezebb helytállni a fokozódó versenyben. |
Szerencsére
változatlanul nagy az érdeklődés a Volán Oktatási Kft. által szervezett
kategóriás képzések és szaktanfolyamok iránt. Annak érdekében, hogy mindez ne
változzon, csupán minimálisan emelte árait a társaság, sőt! A „B” kategóriás
jogosítványt szerzők ugyanannyit fizetnek idén, mint tavaly.
– Jelen pillanatban is folyik személygépjármű-vezetői tanfolyamunk a Kölcsey
Ferenc Gimnáziumban. A nagy érdeklődésre való tekintettel havonta indítjuk „B”
kategóriás képzéseinket. Már most jelezték igényüket a fiatalok gyorsított
tanfolyamunk iránt, amely várhatóan június 14-én indul – szemezget kínálatukból
az oktatásvezető. – A munkaügyi központ közreműködésének köszönhetően nagy
létszámmal bonyolítjuk „C”, „D”, és „E” kategóriás képzéseinket is. Hétfőn
indítottuk legújabb tanfolyamainkat. Március 7-éig lehetőséget kínálunk az
ezekbe történő bekapcsolódásra.
Szaktanfolyamaink legkorábban március 11-én pénteken kezdődnek. Reggel 8 órára
várjuk a belföldi árufuvarozás, autómentés, és autóbusz-vezetés iránt
érdeklődőket, de ugyanebben az időpontban indul nemzetközi TIR-tanfolyamunk is.
A veszélyes áruszállítást végzők képzése ugyancsak március 11-én veszi kezdetét
társaságunknál 14 órakor. Örömmel mondhatom, hogy ADR-szaktanfolyamaink a „C”,
illetve „E” kategóriás képzés velejáróivá váltak. Egyre több munkaadó követeli
ugyanis meg alkalmazottaitól az ADR-vizsga meglétét, amely nélkül nem fuvarozhat
veszélyes árut a gépkocsivezető.
Új színfolt a Volán Oktatási Kft. képzési palettáján az ADR-ügyintézői
tanfolyam. ADR-ügyintézőt olyan nagyobb cégeknek érdemes alkalmazniuk, melyek
több tehergépkocsi-vezetőt foglalkoztatnak.
– Fontos lenne, hogy egy nagy cégnél legalább egy ember tisztában legyen azzal,
milyen intézkedésekre van szükség veszélyes áru szállítása esetén, milyen
követelményeknek kell megfelelniük a gépkocsivezetőknek, stb. Ezeket a
feladatokat látja el az ADR-ügyintéző. Itt kell azonban felhívnom a figyelmet,
hogy az ADR-ügyintéző nem helyettesíti az ADR-biztost. Ez utóbbi alkalmazása
kötelező valamennyi, veszélyes áru szállításával foglalkozó társaság számára –
hangsúlyozza Kontler Károly.
Örömmel számolt be az oktatásvezető arról is, hogy bár sokan fenntartással
fogadták a számítógépen történő vizsgáztatást, beváltotta az új rendszer a hozzá
fűzött reményeket. Jobb eredményeket érnek el hallgatóik a számítógép
segítségével, mint a tesztlapok „korában”. Mindez annak tudható be, hogy jobban
odafigyelnek a vizsgázók.
A Volán Oktatási Kft. által szervezett tanfolyamokra jelentkezni a Zrínyi út
99/A cím alatt, illetve az 511-104, vagy 511-103-as telefonszámon lehet Benkő
Szilviánál. A hallgatók részére részletfizetési kedvezményt biztosítanak,
emellett – akkreditált képzőhelyről lévén szó – a tanfolyam díjának 30 százaléka
visszaigényelhető a személyi jövedelemadóból.