Lovasoktatás felsőfokon |
A számvitel, a „tesióra” meg a lovaglás. Ez elsőre elég furcsán hangzik így együtt. Mindhárom szóról más kép jut eszünkbe, mégis egy történet lesz belőle, ami ráadásul az előírásoknak is megfelel. |
A
felsőoktatási intézményekben kötelező legalább négy féléven keresztül
testnevelésórára járni. Ez nem azt jelenti, hogy „középiskolás módon” mindenkit
beterelnek egy tornaterembe, némi „állagmegóvó” gimnasztikára, hanem lehet
választani különböző sportolási lehetőségek közül. Ahogy Balaicz Zoltán, a
Zalaegerszeg Felsőfokú Oktatásáért Közalapítvány igazgatója mondja, a három
helyi főiskola – a számviteli, az egészségügyi és a műszaki – eddig kosárlabdát,
focit, úszást, aerobikot és konditerem-használatot tudott felajánlani a
hallgatóknak. Az intézmények vezetőivel közösen azonban azt gondolták, hogy
lehetne érdekesebbé is tenni a kínálatot, ezért ebben a tanévben két új
„menüvel” bővült az ajánlat. A Jégcsarnokkal kötött megállapodás alapján a
diákok járhatnak korcsolyázni, az I. Huszárezred jóvoltából, pedig a
boncodföldei lovardában a lovaglás rejtelmeit lehet elsajátítani. Balaicz Zoltán
elárulta, hogy jövőre ez utóbbi mellé az íjászat oktatását is szeretnék
elindítani. A lovaglás egyelőre kísérleti jelleggel működik, ám mindjárt az első
körben, csak a számviteli főiskoláról huszonöten jelentkeztek, így több
csoportban zajlik a foglalkozás. Ez azt jelzi, hogy van igény a hagyományostól
eltérő sportolási lehetőségekre is, s ezért érdemes volt (huszár)lépéseket
tenni...
Csondor
Csaba, az I. Huszárezred parancsnoka, elmondta, hogy a boncodföldei oktatással a
főiskola a testnevelésórákat váltja ki, s erre az országosan zajló Nyitott
Lovarda Programok keretében elvileg anyagi fedezete is van.
– Szerettük volna, ha a Gébárti-tónál indul el a program, mert az közelebb van a
belvároshoz. Ekkor az általános és középiskolásokat is be tudtuk volna vonni,
amire nagy szükség lenne. Reméljük, hogy azért egyszer erre is lesz
lehetőségünk. Jelenleg huszonöt-harminc számviteli főiskolás jár ki buszokkal
Boncodföldére, ahol szakképzett lovas- és íjászoktatóink vannak.
Ottjártunkkor éppen a harmadik rendhagyó testnevelésórán vettek részt a diákok.
Volt, aki még futószárral próbálkozott, ám néhányan már önállóan rótták a
köröket... miután a lovat sikerült „pályára állítani” (az Ellentétes kéz-láb!
edzői utasítást követően).
– Az oktatásnak megvannak a szintjei. A diákok most egyformán a „nulláról”
indultak, így az első lépés az volt, hogy futószár segítségével elsajátítsák az
alapvető „mozgáskoordinációt”. Ez annyit jelent, hogy megtanítjuk a fiatalokat
úgy ülni a lovon, hogy ne kelljen túlzottan a kengyelre támaszkodniuk, vagy a
szárba kapaszkodniuk, mert az terhelés a lónak. Csípőre tett kézzel és
labdajátékokkal lehet a megfelelő egyensúlyi állapotba eljutni. Ha ez megvan,
akkor jöhet a kengyel és a szár. Az első három alkalom így egyfajta beavatás, de
a tapasztalatok azt mutatják, hogy 12 óra alatt el lehet sajátítani a
leglényegesebb dolgokat, s innentől lehet önállóan is lovagolni.
A kezdeményezéssel egyébként a főiskolák, a diákok és a huszárezred is jól jár.
Az intézmények azért, mert teljesítik a törvényben foglaltakat egy színes
programmal, a diákok viszont nem érzik annyira a testnevelés „kötelező
jellegét”, így nemcsak egy aláírást szeretnének az indexükbe. A huszároknak
pedig szükségük van utánpótlásra...
–
Ha valaki egyszer megszereti a lovat, az később is keresi majd a lehetőséget,
hogy lóra üljön. Ez több, mint egy egyszerű testnevelésóra, ráadásul történelmi
hátteret is kapnak hozzá a hallgatók. Az is fontos, hogy legyőzzék az istállóval
szembeni kezdeti ellenszenvet. A lóval nem az kerül ugyanis közelebbi
kapcsolatba, aki felül rá, hanem aki el is látja! Vagyis kitrágyázza,
lecsutakolja, megitatja. Szerencsére a fiatalok fogékonyak erre, így azt hiszem,
hogy lesznek olyanok, akik később is szeretnének az egyesület munkájában részt
venni. Sőt, a mostani főiskolás napokon néhányan már fel is lépnek. Szóval, már
egy-két óra után is lehet bizonyítani az évfolyamtársak előtt, hogy ki mit
tanult meg ilyen rövid idő alatt.
A helyi huszárok parancsnokát még az sem zavarja, hogy az oktatásra jelentkezők
többsége lány. Mint mondja, manapság már az isaszegi csata megemlékezésein is
sok nő „harcol”. Azt azért szomorúnak tartja, hogy a mai fiúk többsége úgy
hiszi, hogy a „férfiasság” hosszát az autó határozza meg...
– Nincs baj azzal, hogy a jelentkezők között sok a lány, bár alkatilag elsőre
nem mindenki „lovas” típus. Ilyenkor szoktuk mondani, hogy cicit ki, pocit be, a
fenékről pedig garantáltan lemegy a felesleg. A lovaglás ezenkívül fizikai és
mentális téren is tartást ad. Púpos háttal, amolyan „komputerüléssel” nem lehet
lovagolni. Az oktatás tehát elméleti, gyakorlati és egészségnevelő szolgáltatás
is egyben. A helyes tartás méltóságot ad, s ez lelkileg is jótékonyan hat. Ha
valaki felül a lóra, az büszkén vonulhat mások elé, s mondhatja: ez én vagyok.
Fontos az is, hogy a lovaglás elismertségét növeljük. Érdekes, hogy Nyugat-
Európában járva azt látjuk, hogy a lovassport elitsport, és nagyobb tekintélynek
örvend, mint nálunk. Pedig elvileg mi vagyunk a lovas nemzet...
Országos szavalóversenyt rendeztek az elmúlt héten a József Attila Városi Könyvtárban. A verseny rendhagyó is volt, mert az intézmény József Attila születésének 100. évfordulója előtt tisztelegve, azoknak a könyvtáraknak a csapatait és egyéni versenyzőit hívta a megmérettetésre, akik a költő nevét viselik. Így a zalaegerszegivel együtt öt József Attila-könyvtár – a dunaújvárosi városi, a makói városi, a tatabányai megyei és a gyenesdiási községi – vett részt a versenyen, melyet Gyutai Csaba alpolgármester nyitott meg. |
Kereki
Judit, a városi könyvtár olvasószolgálatának vezetője kérdésünkre elmondta, hogy
összesen 18 általános iskolás gyerek indult két korcsoportban, ezenkívül voltak
csapatversenyek is, melyekben három-három fő versengett egymással. Mindenki két
költeménnyel nevezhetett. Az egyiknek József Attila-versnek kellett lennie, a
másik viszont bármelyik magyar költő alkotása lehetett. A versválasztás
változatos volt, bár akadt olyan, aki korához képest túl komoly művet
választott, s a zsűri (Farkas Ignác színművész, Kálmán Józsefné, a keszthelyi
Goldmark Művelődési Ház igazgatóhelyettese és Schmidt István, a Kanizsai
Versmondó Kör elnöke) ezt olykor szóvá is tette.
A szavalóverseny végén azonban az apróbb hibák ellenére sem távozott senki üres
kézzel, hiszen mindenki kapott ajándékkönyvet és egy Keresztury Dezsőről szóló
CD-t. A vendéglátók pedig a négy azonos nevű könyvtár számára összeállítottak
egy promóciós csomagot, amelyben a zalaegerszegi könyvtár kiadványai
szerepelnek. A versenyen a legjobb csapatnak a makóiak bizonyultak, ők egy
József Attila-emlékplakettet vehettek át, az egyéni küzdelemben pedig egy
tatabányai kislány nyert díjat. A zalaegerszegiek sem szerepeltek rosszul, Varga
Veronika második helyezést ért el a szavalóversenyen.
Halláskárosultak a színházban |
Hallássérülteknek szólt április 10-én Szabó Magda Régimódi történet című színműve a Hevesi Sándor Színházban. |
A teátrum a Fogyatékosok Esélye Közalapítvány meghívásos pályázatán sikerrel
szerepelt, az elnyert támogatás és az önerő révén olyan berendezéseket helyezett
el, amelyek segítségével a közönségnek e mindeddig kényszerűen távol maradt
rétege is élvezheti mostantól kezdve az előadásokat.
Tompagábor Kornél rendező elmondta, vásároltak egy projektort, egy számítógépet
a szükséges szoftverrel, a tájékozódást segítő információs táblákat és egy
úgynevezett indukciós hurkot. Ezen rádióadóként működő hangtechnikai rendszer
lényege, hogy segítségével a színpadra irányított mikrofonokból a hang
háttérzajtól mentesen közvetlenül juttatható el a hallókészülékekbe. A vezeték a
nézőtér első sorától a tizenegyedikig biztosít megfelelő „vételt” a
hallókészülékkel rendelkező nézők számára.
A rendhagyó esten Szabó Magda Régimódi történet című színművének követését a
színpad fölötti feliratozás is segítette, emellett már a fogadótérben
útbaigazító rövid szövegek segítették a hallássérültek tájékozódását. A Siketek
és Nagyothallók Zalai Egyesületén kívül a somogyi, vasi és veszprémi szervezetek
érdeklődőit is meghívták az előadásra, amelyet, mint mondta a rendező, a
következő évadban több hasonló követ. Az indukciós hálót azonban addig is
folyamatosan működtetik, hogy bármelyik előadást élvezhessék a halláskárosult
színházlátogatók.