Korszerűsödő hulladékgazdálkodás
JELENTŐS FEJLŐDÉS A ZALA VÖLGYE TAKARÉKSZÖVETKEZETNÉL
Ünnepélyes keretek között átadták a Zalavölgye Takarékszövetkezet zalaegerszegi – Dísz tér 7. szám alatt található – felújított központi irodaházát. A rendezvényen részt vett Csicsáky Péter, a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Rt. vezérigazgatója, dr. Gyimesi Endre, Zalaegerszeg polgármestere és Tamási Istvánné, a Zalavölgye Takarékszövetkezet ügyvezető igazgatója. |
A
Zalavölgye Takarékszövetkezet 1959 decemberében Zalaszentgyörgyön tartotta
alakuló közgyűlését Zalaszentgyörgy és Vidéke Takarékszövetkezet néven. 1976-ban
a Zalaegerszeg-Andráshida városrészben működő egység lett a takarékszövetkezet
központja, így a szövetkezet városi székhellyel működhetett. 1999 márciusában a
takarékszövetkezetek tőkeegyesítése miatt, a Zalalövő és Vidéke és a Türje és
Vidéke Takarékszövetkezet is beolvadt a Zalavölgye Takarékszövetkezetbe, amely
így Zala megye egyik legnagyobb tőkével rendelkező takarékja lett. Még ebben az
esztendőben a takarékszövetkezet megvásárolta a Magyar Takarékszövetkezeti Bank
Rt. megyei igazgatóságát, majd ezt követően a zalaegerszegi Kertvárosban fiókot
nyitottak az Erdész utca 86. szám alatt.
A két takarékszövetkezet befogadása és a banki egység megvásárlása a szövetkezet
szervezetében is jelentős változásokat idézett elő. A megnövekedett létszám
miatt az andráshidai egység immár szűknek bizonyult, ezért a takarékszövetkezet
központját Zalaegerszeg belvárosába, a Dísz tér 7. szám alá helyezték át. Az
1999. december 30-i beköltözés előtt az ingatlanon részleges felújítást
hajtottak végre, majd a Dísz tér felé nyitás elvi engedélyeztetése is
megtörtént. Az ingatlan teljes felújítását később valósították meg, s ekkor 68
millió forintot fordítottak az épület megszépítésére.
Ezt
megelőzően hasonló nagyságrendű pénzösszeg felhasználásával újították fel a
zalalövői, valamint a zalaszentgróti egységüket. 2003-ban pedig a zalaegerszegi
Dísz téri központi irodaház új számítástechnikai rendszerének cseréjére 56
millió forintot költött a Zalavölgye Takarékszövetkezet.
A szolgáltatások körében, az ügyfelek kiszolgálása területén, mind kínálatban,
mind minőségben jelentős fejlődésen ment keresztül a takarékszövetkezet, s
időközben kialakította belső, egységes arculatát is.
Azt jó, ha tudják az ügyfelek, hogy a zalai takarékszövetkezetek között a
legszélesebb termékskálát a Zalavölgye Takarékszövetkezetnél találják, s a
megyében egyedüliként kínálják a devizaszámla-vezetést, az
értékpapír-forgalmazást, valamint államkötvények, diszkont kincstárjegyek és
részvények értékesítését. A Zalavölgye Takarékszövetkezetnél a hagyományos
termékek mellett, a korszerű, modern, elektronikus banki szolgáltatások elérését
is lehetővé teszik, amely azt jelenti, hogy ügyfeleik otthonról intézhetik
számlával kapcsolatos ügyeiket. Az ifjabb korosztálynak ifjúsági bankkártyát
kínálnak, de a diákhitellel ugyancsak ki tudják szolgálni az igényeket. A
lakossági bankszámla, a hozzá kapcsolódó egyéb korszerű szolgáltatásokkal
mindenki számára kényelmessé és biztonságossá teszi a pénzügyek intézését. A
bankkártyával fizetett vásárlások jutalékmentesek, s a számlatulajdonosok az
általuk felhatalmazott személyek részére társkártya kibocsátását kérhetik.
Természetes
személyek részére a fogyasztási hitelek széles körét, vállalkozóknak pedig immár
nem újdonságként – az Széchenyi-kártyát ajánlják. Emellett az építési hitelek
minden fajtáját biztosítják a lakossági ügyfeleknek.
A takarékszövetkezet felújított központi irodaházának ünnepélyes átadásán
először Tamási Istvánné, a Zalavölgye Takarékszövetkezet ügyvezető igazgatója
elevenítette fel a szövetkezet rövid történetét. Ezt követően Csicsáky Péter, a
Magyar Takarékszövetkezeti Bank Rt. vezérigazgatója szólt az egybegyűltekhez.
Kiemelte: az integrációba tömörült takarékszövetkezetek legnagyobb erénye a
kiépített hálózatukban rejlik. Az országban összesen 1700 kirendeltség működik,
s ezek a takarékok mintegy 1 millió ügyfelet mondhatnak magukénak a magyar
bankpiacon. Egy egység megújulása mindig örömteli, hiszen ennek köszönhetően még
kulturáltabb körülmények között szolgálhatják ki az ide betérőket, hangsúlyozta
a vezérigazgató.
A szalagátvágás után dr. Gyimesi Endre, Zalaegerszeg polgármestere mondott
pohárköszöntőt. Mint kifejtette: egy polgármester mindig boldog, amikor egy
felújított épülettel gazdagodik, gyarapodik a város. A Zalavölgye
Takarékszövetkezet munkatársai nap mint nap keményen dolgoznak, s ékes
bizonyítéka annak, hogy tudatos tervezéssel és kitartással lehet komoly
eredményeket elérni. Végezetül sok sikert kívánt a takarékszövetkezet céljainak
eléréséhez.
EXTRA SZOLGÁLTATÁSOK, SZUPERGYORS INTERNET
A magán- és céges ügyfelei számára ajánlja a Zelka Rt. a tevékenységei közül a klíma- és Fau-Coil rendszereket tervezéssel, kivitelezéssel és üzemeltetéssel. |
– A szélessávú televíziózás területén a tévéműsor-elosztásunkat családi csomaggal bővítettük, amely extra szolgáltatásokat kínál. Ezen a szélessávú rendszeren tudjuk biztosítani a szupergyors internetszolgáltatásunkat az alábbi táblázat szerint, ahol a családi csomag előfizetői előnyt élveznek – mondja Dömők József vezérigazgató. – Aki a vásáron köt szerződést, ajándékba kap egy 128 Mb-os USB Flashdrive-t.
Ezúton is értesítjük a tisztelt kábeltévé-előfizetőinket, hogy akik a Zelka zalaegerszegi hálózatán előfizetőink és a jelenlegi lakásukból új építésű lakásba költöznek, azoknak áthelyezzük a kábeltévé-előfizetési jogát az új otthonukba.
FOLYAMATOS ÉS SZIGORÚ AZ ELLENŐRZÉS
Jó eredménnyel zárta a múlt évet a Parkoló Gazda Kft. Árbevétele 7 százalékkal emelkedett, annak ellenére, hogy két éve nem emelkedtek a parkolási óradíjak és a bérletek árai. Manesz István ügyvezető szerint ennek elsősorban az az oka, hogy rendszeres, folyamatos és szigorú ellenőrzést végeznek. Jól működnek az automaták, kevés az állásidő. Ez utóbbira nagyon figyelnek, és ha elromlik valamelyik, azonnal javítják. Vannak tartalékautomaták és -alkatrészek is. |
– Ami pluszpénz keletkezett, azt a parkolók felújítására,
karbantartására és új parkolók kialakítására fordítottuk – teszi hozzá a
társaság ügyvezetője.
– Február elsejétől van lehetőség Zalaegerszegen a telefonos parkolásra.
Bevált ez a fizetési módszer?
– Ez a szolgáltatás sokkal kényelmesebb, pontosabb és alkalmas rövidebb időt
is regisztrálni. Negyedórát számol először, utána percenként méri a parkolási
időt. A chipkártyából már csak körülbelül száz darab van az ügyfeleknél. Ezt nem
tudjuk pótolni, mert újakat már nem gyártanak. Amíg a régiek kint vannak és
működőképesek, nyugodtan használhatják. A probléma az, hogy ezek a kártyák
előbb-utóbb tönkremennek, sok reklamáció fut be hozzánk. Amely szerint volt még
rajta pénzt. Sajnos, ha a kártya tönkrement, nem tudjuk megállapítani a rajta
lévő összeget, csak abban az esetben, ha a számítógép kimutatja. Így
visszatéríteni sincs lehetőségünk a pénzt. A chipkártyás rendszert felváltja a
telefonos parkolás, amely országszerte is egyre ismertebb – mondja Manesz
István.
A társaság ügyvezetője felhívja a figyelmet arra, hogy rendszeresen ellenőrzik a
telefonos parkolás idejét. Figyelik, bekapcsolják-e az ügyfelek a mobiltelefont,
és indul-e a parkolási idő? Fontos: mindenki várja meg, amíg a rendszer
nyugtázza a parkolás megszakítását, majd bontja a hívást. Akadt olyan ügyfél,
aki megindította a parkolást, majd pedig kikapcsolta, megszakította az időt,
ugyanakkor a gépjárműve továbbra is a parkolóban volt. Amikor a „piros csomagot”
meglátta a szélvédőn, ismét megindította a parkolást. Természetesen a kiesett
időre pótdíjat kellett fizetnie. A számítógép percre pontosan mutatja, hogy a
telefonos parkolást mikor kezdték meg, illetve fejezték be.
– Népszerű ez a parkolási módszer, naponta jönnek új érdeklődők, akik végül ezt
a megoldást választják. Egy rendszámhoz négy telefonszám adható, tehát egy
család számára is rendkívül jó lehetőség. A visszajelzések azt mutatják,
megkedvelték a zalaegerszegiek a telefonos parkolást. Eddig több mint 130-an
választották.
– Hány fizetésre felszólító „csomagot” tesznek ki naponta a szélvédőkre az
ellenőrök?
– Átlagosan, mintegy százat. Ennek a fele azonnal jelzi, hogy megvan a
bérlete, vagy a jegye, csak elfelejtette kitenni. A maradék 25 százaléka
befizeti a pótdíjat, míg a többiek felszólítást kapnak. Előfordul, hogy többet
is, így aztán a sokszorosát kell fizetniük. Volt olyan ügyfelünk, nem is egy,
akinek végül 100 ezer forintjába került a parkolás. Az idei évtől az
önkormányzat adóként hajtja be a tartozást, megszűnt a bírósággal ez ügyben a
kapcsolatunk.
Manesz István arra is felhívta a figyelmet, hogy az idén lejárt a
mozgáskorlátozottak igazolványa, és az újat már megkapta mindenki, aki erre
jogosult. A Parkoló Gazda Kft. csak az újakat tudja elfogadni. Amennyiben
ellenőrzéskor nem a jogosultnál van az autó, a parkolást a társaság nem tudja
elfogadni. A szigorításra a visszaélések miatt van szükség. A
mozgáskorlátozottak igazolványát csak a személyi igazolvánnyal együtt fogadják
el.
Korszerűsödő hulladékgazdálkodás
EREDMÉNYES ÉVET ZÁRT A ZALA-DEPO KFT.
A társaság megalakulása óta egyenletes fejlesztés, fejlődés, létszám- és piacbővítés jellemezte a Zala-Depo Kft. munkáját. 2004 különleges eseménye volt, hogy alvállalkozóként elnyerték a Flextronics szelektíven gyűjtött hulladékának feldolgozását. Mint Gecse László ügyvezető igazgató fogalmazott, a társaság életében meghatározó volt ez a feladat, mert a város és környékén megvalósuló Ispa-beruházáshoz nagyon jó tapasztalatokat, költségelemzési, értékesítési, piaci pozíciókat teremt. Nem utolsósorban pedig az üzleti tervükbe betervezett 100 millió forinttal szemben 170 milliós fejlesztésre kényszerítette a társaságot. A hídmérlegtől a tömörítő konténerig, a szállító gépkocsitól a különböző darálókon át az automata bálázókig történtek a korszerűsítések. |
–
Ezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően tudtunk helytállni a tavalyi év egyik
sajnálatos eseményénél, a hűtőházi tűznél. Kilenc napon keresztül, éjjel-nappal
hordtuk a hulladékot, és ezt a Zala-Depo nem tudta volna elvégezni az elmúlt év
fejlesztése nélkül. Rendelkezésünkre álltak a megfelelő eszközök és gépek. Az
összes munka áfával együtt 42 millió forint volt – mondta Gecse László.
A társaság eredményes évet zárt. A 634 milliós tervezett árbevétellel szemben
701 milliót realizáltak. A nyereségtervet is túlteljesítették a jelentős
fejlesztések ellenére is: a tervezett 40 millió helyett 46 millió lett a
tényleges nyeresége a cégnek. Az év végén 93 fős átlaglétszámmal dolgoztak. Az
ügyvezető igazgató szerint, amit „megtermelnek”, abból év közben is juttatnak
jutalmat dolgozóiknak.
– Örülünk annak, hogy a saját kivitelezésű, sárgazsákos petpalack- gyűjtés
bevált, az érintett lakosok jól fogadják, ezért a továbbfejlesztését is
tervezzük – folytatta Gecse László. – Előrelépés történt a tömbházas szelektív
hulladékgyűjtés bevezetésével. Az idei évben már 45 gyűjtősziget lesz a
városban, ahonnan papírt és műanyagot szállítunk el, a jövőben kiegészítve üveg
gyűjtésére alkalmas konténerekkel. A családi házas övezetekben május 5-től
kezdtünk el egy kísérleti jellegű papírgyűjtést. Mindezt azért tudjuk
megcsinálni, mert az önkormányzat az inflációt meghaladó mértékben emelte a
díjat. Ez nagyon jó lehetőség, mivel az Ispa-vagyon működtetéséhez biztosít
tapasztalatot, egyfajta fedezetet. Így nem sokkszerűen történik a 2007-es 20–30
százalékos díjemelés, hanem fokozatosan érünk el odáig. Szeretném még
megemlíteni, hogy a hegyi övezetben, a zártkertek környékén szervezett járat
gyűjti a hulladékot. Jönnek hozzánk az ott lakók és a nem ott lakók is
szerződést kötni, ami azt is jelenti, hogy a konténereket bizony nem csak a
zártkertek környékén lakók használták. Az illegális szemétlerakóként működő
konténereket megszüntették, a város szélén is rendnek kell lennie.
Korrekt költségelszámolás jellemzi a Zala-Depót. Ez azt is jelenti, hogy a
beérkezett szelektív hulladék mérlegre kerül, és amikor feldolgozás után
elhagyja a telepet, akkor és a lerakóba kerülve szintén mérlegjegyet kap. A
társaság a lakosság együttműködésére számít és ígéri, a következő években is
hasonló fejlődés várható a hulladékgazdálkodásban. Az ügyvezető a társaság
nevében köszöni a lakosság megértő, korrekt együttműködését és visszajelzését.