Folytatódik a kábeltévé-fejlesztés
KÖRFORGALOM ÉPÜL A KISFALUDY-MÁRTÍROK ÚTI KERESZTŐZÉDESBEN
Körforgalommá építik át Zalaegerszeg egyik legforgalmasabb belvárosi csomópontját. Az átalakítás azért vált szükségessé, mert a kereszteződésben nehézkes volt a közlekedés, és a beláthatatlan útszakaszok miatt gyakran balesetveszélyes helyzetek alakultak ki. A munkálatok augusztus 1-jén kezdődnek el. A csomópontot a közműkiváltási munkálatok miatt nyár végéig lezárják, ám az iskolakezdésre újra bevonják a forgalomba. A körforgalom várhatóan októberre készül el teljesen. |
Már csak a közbeszerzési pályázatok elbírálásának eredményére vár a
polgármesteri hivatal útépítési és közlekedési csoportja. Amennyiben ez
sikeresen zárul, megkezdődnek a munkálatok a Kisfaludy és Mártírok úti
kereszteződésben. A csoport vezetője, Kámán István türelemre és óvatosságra inti
a sofőröket.
– Természetesen számítanunk kell a fennakadásokra, hiszen egy igen nagy forgalmú
kereszteződést építünk át. Ettől függetlenül el fogják bírni a megerősödő
forgalmat is a környező utak. A lezárásra azért van szükség, mert a
közművezetékeket, így a telefon-, gáz-, energiaátviteli vezetékeket, illetve az
ivóvíz- és csatornarendszert is ki kell váltanunk. A csomópont mind a négy
irányból zsákutcába torkollik majd, de előjelző táblák figyelmeztetik majd a
közlekedőket az útlezárásra – fogalmazott.
|
|
A lezárt csomópont zsákutcákba torkollik. |
Egyelőre még nagy a balesetveszély. |
Szeptembertől újra birtokba vehetik a gépjárművek a kereszteződést, de a
munkálatok csak szeptember közepén fejeződnek be teljesen. A forgalomelterelés a
helyi járatokat is érinti, ám fennakadásra a tömegközlekedésben sem kell
számítani. Az egyeztetések alapján a 8-as és a 8E jelzésű járatok is menetrend
szerint közlekednek, és a csomópontot elkerülve érintik a szokott
megállóhelyeket. A következő nagyobb munkát a kerékpárút-hálózat bővítése
jelenti majd.
– A zalabesenyői városrész és a városközpont között augusztus végén kezdődik,
majd a Vizslapark és a Platán sor, illetve az Ilosvai út és a termálfürdő között
épül majd. A könnyebb közlekedés érdekében szeptemberben újabb körforgalom
építése indul majd, a Berzsenyi utca, a Bíró Márton út és a Stadion utca
kereszteződésében. Itt szintén komoly fennakadásokra kell számítani, azonban ez
a munka idén már nem fejeződik be, az utómunkálatok áttolódnak a jövő évre –
tette hozzá a csoportvezető.
KERÍTÉS KÉSZÜL A BEHATOLÓK ELLEN
Egyszer talán menetrend szerinti charter járatok utasait fogadja majd az Andráshidai repülőtér, ám egyelőre legfeljebb a helyi Sárkányrepülős Egyesület tagjai élvezhetik a reptér kitűnő adottságait. A megoldást egy befektető jelentené, aki felismerve a lehetőséget, elindítaná azt a beruházást, melynek terve már 2001-ben megszületett. Ahhoz azonban először vonzóvá kell tenni a repteret. Az első lépéseket már megkezdte az önkormányzat azzal, hogy elkezdte a létesítmény kerítésének építését, illetve a főépület felújítását. |
Magyarország
mind a nyugat-, mind a kelet-európai országokhoz képest le van maradva a
repülőterek száma és kiépítettsége szempontjából. Míg másutt egy Zalaegerszeg
méretű város legalább középkategóriás reptérrel rendelkezik, addig hazánk
repteres infrastruktúrája még Románia szintjén sincs.
Az andráshidai repülőteret 1998-ban kapta meg Zalaegerszeg önkormányzata azzal a
feltétellel, hogy 15 évig biztosítania kell a sport célú repülés feltételeit. Az
első változásokat az üzemeltetőváltás hozta 2001-ben. Ekkor született meg a
fejlesztés terve. Miután az önkormányzat partnerre talált az akkor még
befektetői szándékkal közeledő Flextronics-ban, megkezdődtek az előkészítő
munkálatok. A hiányosságok miatt komoly fejlesztésére volt igény, hiszen a
kommunikációs rendszer mellett a működéshez elengedhetetlen navigációs rendszer
is hiányzott. Henics Attila szerint az 50-es évek hangulatát idéző állapotban
volt a repülőtér.
– A Regionális Területfejlesztési Tanács pályázatán 78 millió forint vissza nem
térítendő támogatást nyert a repülőtér fejlesztésének terve. Az összegből a
pályaszerkezeten kívüli fejlesztéseket finanszírozták volna, azonban egy 1999-es
rendelet értelmében csak a kormány dönthet a repterek átépítéséről. A
környezetvédelmi engedélyekre másfél évet vártunk, míg a hivatalos
kormányengedély 2004 júliusára jutott el hozzánk. Ám a 3 éves várakozás során a
feltételek megváltoztak, A Flextronics-nál bekövetkezett vezetőségcsere folytán
az új igazgatók már nem támogatták a beruházást, illetve a költségek is
megnőttek a 97-ben tervezettekhez képest – mondta Henics Attila a projekt
menedzsere.
A tervek átalakítását követően 2005-re összeállt a műszaki tartalom, és
elkezdődött a 100 millió forintos fejlesztés, melynek 40 százalékát Zalaegerszeg
önkormányzata biztosította. A beruházás első momentuma egy kerítés emelése, mely
megakadályozza az illetéktelenek behatolását a területre. Ennek az Andráshidai
Sárkányrepülősök Egyesülete különösen örül. A 32 tagot számláló klub életét
ugyanis gyakran megkeserítik a behatolók.
– Mi már ennek a kerítésnek is örülünk, hiszen így talán nem tudja többé
felszántani a kifutót a szomszéd bácsika, és nem vár bennünket havonta az
egyesület bejárata elé borított trágya sem. Persze ezenkívül számtalan probléma
akad, összetapossák a frissen hengerelt pályát, sokan ott sétáltatják a
kutyájukat, és gyakran találkozunk gombászó helybeliekkel is. Az egyesület immár
25 éve működik Andráshidán, motoros és siklóernyős tagjaink is vannak, akikkel
közösen tartjuk karban azt a kis kifutópályát, melyet mi használunk – mondta az
egyesület műszaki vezetője, Doszpot Miklós.
A főépületben csak a klubhelyiséget használják a sárkányozók, így számukra a
felújítások oroszlánrésze nem jelent különösebb változást. Azonban a 3 méterrel
megmagasított navigációs torony nekik is jó szolgálatot tesz majd. Emellet a
kisgépek utasainak várótermi komfortigényeit is ellátja majd a létesítmény.
– Egy aszfaltozott, nyilvános leszállópálya fogadja majd a gépeket, mely 150
méter hosszan nyúlik végig a repülőtéren. Bővül a navigációs rendszer is egy
NDB-adóval, melynek segítségével a navigátor meg tudja adni a repülő pilótájának
a leszállás biztonságos paramétereit. A fogadóépület is átalakul,
akadálymentésítjük, illetve váróhelyiséget alakítunk ki benne. Az utasok
biztonságának érdekében fémdetektoros kapu épül a bejárathoz, és már
beszereztünk egy tűzoltóautót is. A műszaki átadásra várhatóan augusztus 20-án
kerül sor, ám teljesen csak 2006-ban készül el a repülőtér –, mondta dr.
Kondákorné Simon Ildikó, az önkormányzat osztályvezető-helyettese.
A sármelléki mellett egyfajta kiegészítő reptérként funkcionál majd az
andráshidai, de emellett számos okra mutatott rá Henics Attila. Például arra a
tényre, hogy városunkat nem érinti egyik autópálya sem, pedig a humánerőforrás
képzettségének szintje, és az infrastrukturális elhelyezkedés mellett a fizikai
értelemben vett elérhetőség meghatározza a város versenyképességét. A nyugati és
a kelet-európai példák is azt bizonyítják, hogy fontos gazdasági tényező a
reptér, kár lenne figyelmen kívül hagyni.
Folytatódik a kábeltévé-fejlesztés
SZÉLES SÁVÚ INTERNET A ZELKA RT.-TŐL
Dömök József vezérigazgató a következő tájékoztatást adta a Zelka kábeltévés fejlesztéséről: |
– Folytatódik a korábban megkezdett kábeltévé rendszer rekonstrukciója, ahol
kialakítjuk a jelenlegi hálózatokon a teljes körű bővített és családi csomag
vételét, valamint nagyon fontos, hogy adott a SZÉLES SÁVÚ INTERNET vételének a
lehetősége is. Az elkészült hálózatrészeknél a szerződéskötőink felkeresik a
lakosságot és a vállalkozásokat a kábeltévé szerződés módosítása és az
internetszerződés megkötése céljából.
Nagyon fontos előfizetőink számára az az információ, hogy a kábeltévé használati
jogosultságát áthelyezzük az új lakásába Zalaegerszeg területén, így nem kell új
szerződést kötni és belépési díjat fizetni. Csak az áthelyezésnek a költségét a
szerződés szerint.
Dömők József felhívta a figyelmet arra: a Zelka előfizetői ne hagyják magukat a
kábeltévés szolgáltatások megrendelése során mások által megtéveszteni.