Beírták nevüket a város történetébe
Cselédlányok a műkedvelők színpadán
Beírták nevüket a város történetébe
Polgármesterek időrendben
Zalaegerszegnek 1885-től 1949-ig, a
tanácsrendszer megalakulásáig összesen tíz polgármestere volt: Kovács
Károly (1885–1895); Botfy Lajos (1895–1900); Várhidy Lajos (1900–1907.
X. 10.); Korbay Károly (1908. II. 14–1915); Keresztury József
(1915–1918); Czobor Mátyás (1918–1936); Tamásy István (1936–1945);
Baráth Ferenc (1945–1947); Mikula Szikfrid (1947–1949); Siklósi Mihályné (1949-től a tanácsok megalakulásáig). |
Közülük Kovács Károly, Botfy Lajos és Czobor Mátyás neve vésődött be leginkább a város történetébe, róluk van tér vagy utca elnevezve. Köszönhető ez egyrészt a hivatalban eltöltött hosszú éveknek, (Kovács Károly tíz, Czobor Mátyás pedig tizennyolc évig volt polgármester), valamint az eközben történt lendületes fejlődésnek, építkezésnek.
|
|
Botfy Lajos Kovács Károly lemondása után, ismerve a város megromlott pénzügyi
helyzetét, vállalta a rá váró nehéz feladatot, s megfelelő programmal is
rendelkezett a probléma orvoslására. Ennek előzménye az volt, hogy a megye őt
bízta meg – mint városi képviselő-testületi tagot – a város vagyonfelügyeletével
azután, hogy a város adóterhei a fejlesztések miatt súlyossá váltak. Félő volt
az is, hogy Zalaegerszeget visszaminősítik nagyközséggé.
Botfy hivatalba kerülése után szigorú takarékossági programot hirdetett meg, de
egy percre sem adta fel elődje városfejlesztési terveit. Sikeresen csökkentette
a város adósságállományát, ám közben mégis rendbe hozta az utakat, s
aszfaltjárdákkal látta el a központi területeket. Ösztönözte a
magánépítkezéseket, előkészítette a villanyvilágítás bevezetését. (Ez utóbbi
majd csak 1905-ben, Várhidy Lajos polgármestersége idején válik valóra. Addig a
városban 180 petróleumlámpával évi 5800 koronába került a közvilágítás, a
villany esetében ez az összeg mindössze 200 koronával jelentett több kiadást;
250 izzólámpával, s 8 ívlámpával évenként 6000 koronát kellett fizetni.)
Botfy alapítványt hozott létre a szegény sorsú gimnáziumi tanulók számára, és az
elaggott, szegény iparosok megsegítésére is. Folytatta az építkezést: 1899-ben
készült el Hencz Antal keszthelyi építész és Schadl János keszthelyi akadémiai
tanár tervei alapján a Pénzügyigazgatóság kétemeletes, eklektikus stílusú
épülete a Kazinczy tér 4. szám alatt. Szintén ekkor épült fel a Kossuth utca
elején a Zalamegyei Központi Takarékpénztár (ma Budapest Bank) székháza, mely
azóta is a belváros egyik legmutatósabb épülete. 1904-ben készült el az új
zsinagóga monumentálisnak számító épülete is, Stern József budapesti mûépítész
tervei alapján. Szintén ebben az évben vezették be a városba a telefont, s
néhány hónap múlva bekapcsolták a rendszert az országos hálózatba is.
Botfyt sikeres, aktív polgármesterként, 53 éves korában érte a halál.
A
’20-as, ’30-as évek kiemelkedő személyisége Czobor Mátyás volt, aki 1918-tól,
tizennyolc éven át vezette a várost. Ő alakította ki a két világháború közötti
városképet. Tevékenysége nyomán új városrészek alakultak (Páterdomb, Jánkahegy),
s közel 40 új utca nyílott. Új középületekkel is gazdagodott Egerszeg, ekkor
épült a Postapalota és a vasútállomás új épülete. Új köztemető létesült,
szeretetház, bérlakások sora épült, s bővült a közkórház is. Támogatta az
egyházi intézmények létesítését is, így épült fel a ferences templom és a Notre
Dame zárda. Czobor Mátyás indította útjára a „virágos Zalaegerszeg” programot, s
az ő idején lettünk megyei jogú város is. A legnagyobb terek, parkok és a
piactér kialakítása is erre az időszakra tehető.
A II. világháború alatti zűrzavaros politikai helyzetben négy polgármestert is „elhasznált” a város. Közülük Vitéz Tamásy István nevéhez köthető a város árvízvédelmi munkálatainak elvégzése. A korabeli újságok szerint kevés pénzen hatalmas munkát végeztek: betonhidak, csatornák létesültek a veszélyes csomópontokon és azok környékén.
1950-től négy tanácselnöke volt a városnak, – Szabó János (1950–54), Nagy György (1954–58), Nátrán János (1958–1967), Kustos Lajos (1967–1990) – majd az első szabad önkormányzati választások után Bogár Imre került a negyven évre „félretett” polgármesteri székbe.
Cselédlányok a mûkedvelők színpadán
Színkörök és mozi-ügyek a két világháború között
Nem alakult ki sem városi, sem vármegyei kulturális infrastruktúra Zalaegerszegen a ’20-as, ’30-as években. Ennek ellenére élénk kulturális élet zajlott a városban – mondja Béres Katalin történész, a Göcseji Múzeum muzeológusa, akivel a két világháború közötti időszakról beszélgettünk. |
– Mi volt a legfőbb oka a kulturális intézmények hiányának?
– Leginkább az, hogy az I. világháború, a Tanácsköztársaság majd a Trianoni
békekötés sokkja után nem a kulturális infrastruktúra fejlesztése volt a fő cél.
Sokkal inkább a gazdaság fellendítéséről, a lakáshiány kezeléséről szólt a
történet, később pedig a világgazdasági válság akadályozta meg a kulturális
beruházásokat.
|
|
Bánk Bán a műkedvelők előadásában 1932-ben. |
Tánciskolai rendezvény a ’30-as évek végén. |
– Meglepő, hogy mégis élénk kulturális életről lehet beszélni. Alulról
szerveződő eseményekről van szó?
– Nagyjából igen, hiszen számtalan egylet, kör és más civil szerveződés
működött Zalaegerszegen a ’20-as, ’30-as években. Mindegyik kötelességének
érezte tagjai „művelését” és a szórakoztatását. Ezenkívül számos szakmai
egyesület is létesült, ezeken belül szintén aktív kulturális élet zajlott. Tudni
kell azonban, hogy az aktuális politika, – először Klebelsberg Kúnó, majd Hóman
Bálint miniszter – a nemzetnevelés programja keretében ösztönözte is az efféle
mozgalmakat. Például a mûkedvelő színjátszást is.
– Zalaegerszegen ekkor nem volt állandó társulat.
– Nem, ám gyakorlatilag minden egyesületnek voltak amatőr színészei és
előadásai. Érdekes ugyanakkor, hogy ha nagy és ismert színtársulat
vendégeskedett a városban, az érdeklődés általában csekély volt. Ez utóbbiaknak
az Arany Bárány Szállóban volt lehetőségük fellépni, a helyi műkedvelők pedig a
katolikus kultúrház (ma önkiszolgáló étterem) színháztermében adták elő
produkcióikat. És ha már a fellépéseknél tartunk, meg kell említeni a különféle
énekkarokat is. Közülük a legjelentősebb az Egyházi Ének és Zene Egyesület
kórusa volt, akik országos dalosversenyekre is jártak, de saját kórusban
énekeltek iparosok és az építőmunkások is.
– A színházhoz visszatérve: milyen színvonalú produkciókat adtak elő a
helyi színkörök?
– Voltak egészen színvonalas előadások, egyikről (az Iparoskör műkedvelői
által 1924-ben előadott „Debrecenbe kéne menni” című darabról) még a Színházi
Élet folyóirat is beszámolt. Tudni kell azt is, hogy a ’30-as években Pehm (Mindszenty)
József apátplébános meghatározó alakja volt a város kulturális életének. A város
szinte minden rétegét valamilyen katolikus egyletbe szervezte. Alapvetően
hitbuzgalmi egyletek voltak ezek, ám karitatív és kulturális tevékenységet is
folytattak. Így eshetett meg például az az érdekesség, hogy a háztartási
alkalmazottak – magyarul cselédlányok – egylete is rendszeresen adott elő
színdarabokat. Sőt, a Zalamegyei Újság folyamatosan felszólította a lap
hasábjain a háziasszonyokat, hogy cselédlányaikat engedjék el a próbákra, s
tekintsék meg előadásaikat!
–
Ilyen színházi élet mellett miért nem voltak kelendőek a más városokból érkező,
komolyabb társulatok előadásai?
– Egyrészt, mert a hivatásos társulatok előadásaira drága volt a belépőjegy.
Másrészt a városban nem élt nagyszámú igényes és mûvelt polgári réteg, akik
egy-egy komolyabb, elgondolkodtatóbb darabot értékeltek volna. Időnként érkeztek
a városba igényes mûveket előadó társulatok, ám a komolyabb klasszikus, vagy az
akkori kortárs írók darabjai (Molnár Ferenc, Herczeg Ferenc, Vasary János)
rendszerint csak fél házzal mentek. Inkább a szórakoztató előadások, operettek,
bohózatok vonzották a közönséget.
– Mi volt a helyzet a filmszínházzal? Hiszen 1911-től már működött mozi a
városban.
– Az első vetítés 1903-ban volt, 1911-ben pedig létrejött Zalaegerszeg
állandó mozija, az Edison Mozgó, az egykori izraelita imaház átépített
épületében. Ezt 1913-ban Goldberger (Gábor) Béla megvásárolta, s gyakorlatilag
1944 nyaráig ő is birtokolta. 1912-ben kapott ugyan konkurenciát – az Apolló
filmszínházat – mely a Kummer kávéházban üzemelt, de néhány év múlva ezt is
megvette. Az Edison nem „premiermozi” volt, ám a tulajdonos igyekezett évi
négy-öt olyan új filmet hozni a helyi közönségnek, melyet a budapesti nagy
mozikkal egy időben mutattak be. 1930-ban pedig az első hangosfilmet is műsorra
tűzte.
A város vezetői a kezdetektől irigyelték Gábor mozijának sikerét. Látták, hogy ez jó üzlet, így mindent elkövettek, hogy megszerezzék maguknak, vagy legalább engedélyt szerezzenek egy újabb mozi mûködtetésére. Gábor Béla a zsidótörvények bevezetését követően már kifejezetten nemkívánatos személy volt a városban. Az antiszemitizmus és a zsidótörvények ellen viszont úgy védekezett, hogy felvette az amerikai állampolgárságot, így gyakorlatilag nem tudták elvenni tőle a mozit. Egy amerikai zászlót ábrázoló kitűzőt is viselt kabátján, még jobban sokkolva ezzel ellenfeleit. Végül 1944-ben, a zsidók deportálása után mégis bezárták a filmszínházat. Egy jó fél évig nem is mûködött mozi, amit a közönség rossz néven vett, hiszen ez volt a legkedveltebb szórakozás a városban. 1944 decemberében – Csomay nyilas főispán közbenjárására – nyílt meg újra a zalaegerszegi mozi, Hunnia néven.
– A századelő nagy művészeti korszakai mennyire jutottak el a városba:
Gondolok itt az avantgarde-mozgalmakra, vagy például a jazz-zenére.
– Kevéssé, és csak lassan terjedtek az újdonságok. Volt avantgarde
színielőadás a városban, a Zalamegyei Újság nem fogadta negatívan a jelenséget.
A közönségnek viszont nem tetszett. A ’20-as, ’30-as évek zenéi, táncai is
lassan ideértek, ám először nagy felháborodást keltettek. Aztán később
Farkasovszky Terike tánciskolája felvette az újdonságokat a tanítandó táncok
közé, így apránként elfogadta, megszokta a közönség is. A harmincas években a
korszak legaktuálisabb művészeti és kulturális kérdéseivel az Izraelita Lányok
Egylete foglalkozott. Színvonalas előadásokat tartottak, többek között meghívták
Ignotus Pált is. Összességében azonban az egyesületek, körök és általában a
közvélemény inkább konzervatív ízlésű volt, komolyabb szubkulturális mozgalmak
sem alakultak ki. Az 1940-es évekre érett meg igazán az igény arra, hogy a
városban kulturális intézmények épüljenek, de a világháború megszakította ezt a
folyamatot.