50 ÉVE A PÁLYÁN SZERDAHELYI KÁROLY
Minden alkotó legfőbb vágya, nyomot hagyni az utókorra. Szerdahelyi Károlynak mindez sikerült. Az éppen 50 éve tevékenykedő zalaegerszegi építész nevét lakóházak, templomok, műemlékek tucatjai őrzik szerte az országban. |
Ezek
közül válogat az a kiállítás, amely a Gönczi Galériában várja a látogatókat.
Szerdahelyi Károly munkásságának ötven évét Zóka Gyula örökítette meg fotókon. A
tárlatot Cséby Géza, a keszthelyi Goldmark Károly Művelődési Központ és
Szabadtéri Színház igazgatója ajánlotta a meghívottak figyelmébe. Beszédében a
legnagyobb tisztelet hangján építészmesterként említette Szerdahelyi Károlyt, és
hozzátette: mester csak az lehet, akinek munkája korszakokon átívelően
meghatározó.
Az évforduló kapcsán pályafutása kezdetéről, és legkedvesebb munkáiról kérdeztük
Szerdahelyi Károlyt.
– Ennyi év távlatából nem tudom megmondani, hogy saját magam döntöttem-e arról,
hogy építész leszek. Annyi biztos, hogy már gyerekkoromban is vonzódtam az
épületekhez, a házakhoz, főként a népi, illetve a műemléki építészet érdekelt.
Úgy alakult aztán, hogy sikerült bekerülnöm a Műegyetemre. Azért volt ez
különösen nagy szó, mert apám hivatása nem volt igazán vonzó akkoriban.
Hivatásos katonatiszt volt, majd a háború után csőfektető munkás lett. Én ez
utóbbit írtam be felvételi önéletrajzomba – emlékszik vissza pályafutása
indulására a ma 74 éves Szerdahelyi Károly. – Jól helyt álltam az egyetemen.
Tanulmányi eredményem alapján kiemelt ösztöndíjat kaptam, 470 forintot egy
hónapra. Tisztességes összeg volt ez az 50-es években, amikor az Astória helyén
90 fillérért adtak egy tányér csülkös bablevest. Az egyetem elvégzését követően
a pécsi tervezőirodához kerültem. Akkoriban kezdtünk kilábalni a „szocreálból”.
– Mik voltak az első munkái?
– Gyakorló építészként első feladatul egy transzformátorház tervezését
kaptam – válaszol nevetve Szerdahelyi Károly. – Pécsre, a Tettyére szánták az
építményt, így a védett környezetnek megfelelően kellett megadni neki a fazont.
De komolyra fordítva a szót, az első igazi munkám a szászvári négy tantermes
általános iskola tervezése volt. Ez volt az első bilaterális tantermi világítású
iskola az országban, úgy kellett kiképezni a mennyezetet, hogy két oldalról
kapja az a fényt. Az Építőművészek Szövetsége elismerését fejezte ki a
megvalósításért, ma is büszke vagyok erre a munkámra.
Ezt követően jó építészek között dolgoztam. A regionális tervezőirodák – abban a
kemény időszakban – is ki tudtak alakítani egy műhelyszellemet. Volt párbeszéd,
sokat tanultam.
– Hogyan került Zalaegerszegre?
– 1962-ben hívtak. Akkor önállósultak a tanácsi tervezőirodák. Egy ötvenfős
iroda vezetésére kértek fel. Megmondom őszintén, nem terveztem sokáig maradni.
Ám annyira megszerettem ezt a hallatlanul szép tájat, olyan sok menthető értéket
találtam, hogy ittragadtam.
– Milyen munkákkal gazdagította tovább ezt a vidéket?
– Megbízásaimban a népi építészet mértéktartását, hihetetlen tisztaságát és
következetességét igyekeztem visszahozni. Nem vagyok barátja a divatnak, a
mértéktartást megbízhatóbbnak gondolom. Nem tartom magamat olyan horderejű
építésznek, hogy meghökkentő dolgokat csináljak! Inkább arra törekszem, hogy
munkáim tartósak, időtállóak legyenek, örömüket leljék bennük használóik – avat
be gondolatvilágába az építész. – Én terveztem Zalaegerszegnek a fedett uszodát,
az első kilencemeletes lakóházat, majd később a városháza épületét is.
Legbüszkébb mégsem tervezőirodai munkáimra vagyok. Valaki úgy fogalmazott, hogy
nyugdíjba vonulásomat követően kezdtem igazán virágozni. Németh János
Munkácsy-díjas keramikusművésszel való barátságom kapcsán számtalan köztéri
alkotás tervezésében vettem részt, különös tekintettel a Millennium időszakára.
Egymás után nyertük a pályázatokat. Galgamácsától kezdve Százhalombattán
keresztül Mendéig dolgoztunk. Zalaegerszegen a török elleni küzdelmeknek emléket
állító alkotás fűződik kettőnk nevéhez. Ezek a köztéri dolgok nagyon kedvesek
számomra.
Büszke vagyok továbbá önálló templomterveimre. Az alsónemesapáti templomot
együtt építettük a faluval és a plébánossal, mindössze egy kőműves
közreműködésével. Pályázaton nyertük kedves kollégáimmal közösen a marcali
templom megálmodását, ami nagy visszhangot váltott ki. De terveztem falusi
templomot Kilimánban, amit ugyancsak nagyon szeretek.
Szerdahelyi Károly pályafutásának jelentősebb munkái november 5-éig tekinthetők
meg a Gönczi Galériában. Nem kell búsulniuk azoknak sem, akik nem tudják
felkeresni a kiállítótermet, „50 éve a pályán” címmel kötetben is megjelentek az
építész munkásságának remekei.
Jelen pillanatban Egerváron tölt sok időt Szerdahelyi Károly, ahol az ő tervei
alapján alakítják múzeummá a Széchenyiek egykori borospincéjét. Zalaegerszegen
hamarosan két munkáját is felavatják. A Landorhegyen Csaba királyfinak, a
színház előtt a korabeli toronyórának biztosított méltó megjelenést.
MEGJELENT A PANNON TÜKÖR 5. SZÁMA
A jubileumi év alkalmat adott arra, hogy a helyi műhelyek is bekapcsolódjanak a költő jobb megértésébe. A Pannon Tükör új száma is ezt teszi: majd 70 oldalnyi anyagot közöl a témáról, jórész helyi – zalai és lendvai – szerzők tollából. |
Mi
az érdekessége az összeállításnak? Talán kezdjük a szépirodalommal. Makkai Ádám
– a lap munkatársa – Felgőzölgő képek az „öles kondérból” című versciklusában,
Chicagóból „üzen” a mai olvasóknak, értelmezőknek. Péntek Imre színműve
alighanem revelációként hat: József Attila és Szántó Judit hatéves kapcsolatát
maliciózus megjegyzésekkel szokták kommentálni. Pedig volt ennek a történetnek
egy nagyon szép, emberi és megrendítő vonulata. A szerző erről írt két
felvonást. Érdekességként: szerepel benne Fejtő Ferenc is, aki éppenséggel e
viszony ellendrukkere volt. A lendvai Hagymás István a mitikus József Attila
alakját állítja elénk hosszabb tanulmányának első részletében.
Mit jelent ez? Azt, hogy az élet és mű rejtett, titkos, a laikus szemek elől
elrejtőző összefüggéseit tárja elénk megdöbbentő erővel. Mi köti össze József
Attilát Csontváryval? Hogyan született újjá a kis Pista Attilaként? Milyen
összefüggés van József Attila és a vizek között? Pogány volt-e, sámán? Nos, aki
kíváncsi, választ kaphat e kérdésekre. Ugyancsak hihetetlenül érdekes József
Attila verseinek komolyzenei feldolgozása. Igazán nem foglalkozott a témával
senki. Király László a rádió archívumából búvárkodott elő zenei ritkaságokat.
Írásának első része olvasható a lapban. Ugyancsak különleges „csemege” a József
Attila fotóiról szóló tanulmány, melyben az egykori szereplők „önmagukat” adják,
csak akkor ez nem volt nyilvánvaló. Gyimesi Katalin, Bence Lajos és Nagy Beáta
igényes tanulmányai teszik teljessé a képet. Olvashatjuk még a folyóirat
hagyományos részében Grósinger Zoltán novelláját, Beck Tamás elemzését Háy
János: A Herner Ferike faterja című drámájáról. Az egerszegi tárlatokról – Fehér
László új képeiről és a szombathelyi képzőművészek bemutatkozásáról – Péntek
Imre írt áttekintést. A skanzenban látható Ljudmila Lipatova-fotókat (Jamali
tájak, emberek) Csepregi Márta méltatja.
Az idei zenei világnap különösen ünnepélyesre sikerült a Pálóczi Horváth Ádám Zeneiskola, vagy új nevén Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanulói és nevelői számára. A programsorozat részeként avatták fel az intézmény megújult udvarát, az ünnepségen részt vett a város polgármestere is. |
Az esős
időben korábban használhatatlan udvar az önkormányzat 3,5 millió forintos
ráfordítása révén aszfaltburkolatot kapott. Emellett egy építőanyag-gyártó cég
pályázatán 500 ezer forint értékű térkövet nyert a zeneiskola, melyből
parkolóhelyeket készített a kivitelező.
– Nagy öröm számunkra, hogy több éves kihagyás után jelentős fejlesztés ment
végbe iskolánkban. Használhatóvá vált udvarunk, melynek köszönhetően mostantól
biztonságos helyen tehetik ki az autóból gyermeküket a szülők. Korábban a
forgalmas úton kellett átkelniük a zeneórára igyekvőknek, amiből sajnos
balesetek is adódtak. Mindez mára a múlté! Az udvart használhatják a szülők, a
kollégák, és mindazok, akik nálunk muzsikálnak – számolt be Győrffyné Könczöl
Kinga, az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény igazgatója.
Megtudtuk tőle azt is, hogy további terveik vannak az udvar hasznosításával
kapcsolatban. A későbbiekben zenélő udvarként is használnák, helyet adnának
koncerteknek.
Az udvar rendbetételével nem értek véget a munkálatok a zeneiskolában. Jelen
pillanatban az épületen belül dolgoznak a szakemberek, a fűtési rendszer
rekonstrukcióját végzik.