TÖBB VONALON MÓDOSUL A BUSZMENETREND
2005. december 11-től több vonalon módosul a zalaegerszegi helyijárat-közlekedés, hiszen a barátságosabb utazási feltételek kialakítása érdekében számos járatnál hajtott végre változtatást a Zala Volán Rt. Sok helyen csak apróbb korrigálás történt, de néhány járatnál kismértékben a buszok útvonalát is átszervezték a szakemberek. |
A
mostani menetrend-korrekció egy háromlépcsős változás egyik állomása, melynek
alapja a Győri Egyetem által elvégzett felmérés. Ez a tanulmány arra mutatott
rá, hogy a zalaegerszegi helyijárat-közlekedésben mely helyeken lehetne még
jobban kiszolgálni az utazóközönség igényeit, a Zala Volán Rt. pedig figyelembe
vette jövőbeni fejlesztéseinél ezeket az útmutatásokat. Első lépésként apróbb
menetrendi, valamint útvonal-módosításokat hajtanak végre, amely az egyes
peremkerületek zökkenőmentesebb buszközlekedését eredményezi. Emellett a
későbbiekben még inkább az utasforgalomnak megfelelően alakítják a rendelkezésre
álló kapacitásokat, vagyis ahol indokolt, azokon a vonalakon újabb buszjáratokat
állítanak forgalomba. A további fejlesztések – melyeket csak a jövő évben,
illetve azt követő esztendőkben terveznek a Zala Volán Rt.-nél – mindenképpen
komolyabb előkészítést igényelnek, hiszen ezek útátépítéssel járó bővítések
lesznek egy-egy városrészben. A mostani az egy egyszerűbb menetrendváltozás
lesz, hiszen az egyes vonalakon csak apróbb, de az utazókat nap mint nap érintő
változtatásokat vittünk véghez, tudtuk meg Busa Csaba főosztályvezetőtől.
– A 2-es vonalon 2005. december 11-től munkanapokon, délelőtt és este óránként közlekednek majd az autóbuszok, 12 órától 18 óráig pedig félóránként. Reggel 8-ig és este 9-től először Bozsokot, majd Csácsot érintik a járatok, napközben viszont pont fordítva, vagyis előbb Csácsba, majd Bozsokba térnek be. Ezzel egy periodikusságot vezetünk be, másrészt napszakonként egységes útvonalon fognak közlekedni a buszok – vázolta a változásokat Ács Balázs, a Zala Volán Rt. menetrendi csoportvezetője. – A 4-es vonalon a városi körjáratokhoz való jobb csatlakozás érdekében pár perccel módosul néhány járat indulási időpontja. A 41-es vonalon – amely az autóbusz-állomástól indul a Flextronics felé – mindhárom műszakra biztosítjuk az eljutást, oly módon, hogy bizonyos – jelenleg 4-es jelzésű – járatok a buszállomástól fognak indulni. Az 5-ös vonalon az önálló 5E járatok megszűnnek, s ezek helyett ezt követően a ságodi járatok fognak a neszelei városrészbe betérni. 12 óra után egészen 20 óra 45 percig, minden óra 45. percében indul majd autóbusz ezen a vonalon. Ezenkívül 15.15-kor és 16.15-kor is közlekedik 5-ös jelzésű járat. A 7-es vonal megszűnik, de műszakváltásokkor 2-es, illetve C2-es jelzésű busz indul helyette.
Összességében valamennyi eljutási lehetőség megmarad, csupán át kell majd szállnia annak, aki a vasútállomástól szeretne közlekedni bizonyos időszakokban. A 8-as buszjáratok menetrendjében komolyabb változásokat tapasztalhatnak decembertől az utazók. Délelőttönként sűrűbben, este pedig ritkábban fognak közlekedni a járatok. Gyakorlatilag a buszok egész nap 15 perces ütemben indulnak majd, s ezt sűríti majd csúcsidőben a 8C jelzésű járat. Fontos, hogy a 8C délutánonként nem a Mártírok útján, hanem a Kosztolányi úton fog közlekedni. A 8E járat este 8 óra után nem fog járni. A 8A jelzésű buszok sem közlekednek decembertől, helyette a két újonnan indított 11Y-os, illetve a módosított útvonalon közlekedő C1-es járattal utazhatnak a városlakók. A 9-es vonalon csupán öt perccel módosulnak a járatok. Itt a 22.15-ös busz megszűnik, viszont 13.50-kor egy új járat „áll munkába”. A 10-es járatnál a viszonylag kusza reggeli indulások között „rendet tettünk”. Reggel 6 óra után fixen15 percenként indulnak a 10-es buszok, és ezt további iskolajáratok sűrítik a reggeli csúcsidőben. 18 óra után 20 helyett 30 percenként fognak közlekedni a 10-es és 11-es buszok, viszont a 10C 30 helyett 20 percenként fog indulni. Emellett lesz egy úgynevezett többlet 10Y járat 13 óra 50 perckor, amely a kertvárosi diákok hazautazását könnyíti majd meg. A 10C vonalon egész nap fixen 20 percenként fognak közlekedni az autóbuszok, kivéve iskolaidőszakban reggel 7-től 8 óráig, illetve délután 16 órától 17 óráig. Ilyenkor ezek a járatok 12 percenként járnak. Szombaton is kora délutánig folyamatosan jár a 10C, 20 percenként.
Ács Balázs elmondta: a 11-es vonalon – hasonlóan a 10-eshez – 6 és 8 óra
között is 15 perces ütemben közlekednek a buszok, melyeket a 11Y jelzésű járatok
fognak sűríteni a csúcsidőben.
– A 24-es vonalon megváltozik az utazás, azaz a busz ezt követően előbb
Öreghegyet, majd ezután Újhegyet fogja érinteni. A menetrend módosítása után ide
mindennap – még vasárnap is – indul majd járat 20 óra 40 perckor. Ebergénybe
szintén lesz új járat, s majdnem minden óra 35. percében közlekedni fog
autóbusz. Vasárnap hajnalban megoldjuk a műszakba járást és az éjszakai
műszakból a hazafelé utazást is. A 30-as vonalon néhány „H” jelzésű helyközi
járat menetideje módosul. A 20 órakor induló autóbusz nem 30-as jelzésű, hanem
helyközi, „H” jelzésű járat lesz, amely meg fog állni a gyógyszertárnál is.
A C1-es jelzésű közlekedési útvonala változni fog a jövőben. A buszok itt ezután a Köztársaság úton keresztül haladnak és a Tungsram gyárnál átmennek a Landorhegyre, és onnét mennek ki a Hock János úti ipartelepre a hűtőház felé. Ezáltal megteremtjük a közvetlen eljutási lehetőséget a Landorhegy és a Hock János úti iparterület között, másrészt a Kertváros és a Landorhegy kapcsolatát is erősítjük. A C4-es vonalon reggel 7 órakor közlekedik egy járat, amely a Kertvárosból indul a Hegyalja úton át a Flextronicshoz. Ezt leállítjuk, hiszen vele egyidőben közlekedik majd egy járat Landorhegyről, amelyen egy csuklós autóbuszt közlekedtetünk majd. „felszedi” az utasokat. Három új iskolajáratot is indít a Zala Volán Rt., melyek 9E, 10E és 11E jelzéssel fognak közlekedni. A buszok az autóbusz-állomástól „startolnak”. A 9E 7.30-kor indul a páterdombi iskolákhoz, a 10E 7.20-kor a Ganz–Munkácsy, a 11E pedig 7.25-kor a Széchenyi- és a Deák-iskolákhoz – fűzte hozzá a menetrendi csoportvezető.
A közelmúltban ünnepélyes keretek között Lampert Mónika belügyminiszter 400 darab új szolgálati gépkocsit adott át Budapesten a rendőrségnek. Ezekből 13 darab – 10 Skoda Octavia Tour, valamint 3 Skoda Octavia Combi – a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság használatába került. A vadonatúj gépjárműveket a minap dr. Nemes Zoltán megyei rendőrfőkapitány adta át a zalai állomány részére. A rendőrautókat azonnal munkába fogták az egyenruhások, melyek mint megtudtuk, a körzeti állomány megerősítésében töltenek be fontos szerepet. Azóta többször találkozhattunk már a gépjárművekkel a megye és Zalaegerszeg útjain, melyeknek köszönhetően talán könnyebbé és eredményesebbé válhat a zalai rendőrök mindennapi munkája.
FELKÉSZÜLT A TÉLRE A VG KFT.
Az őszi és a téli hónapok beköszönte után jelentősen megnövekedett a Városgazdálkodási Kft. munkatársainak mindennapi tennivalója. Ezek közül kiemelkedik a közterületi fákról lehulló levelek eltakarítása, valamint a járdák, forgalmasabb közlekedési helyek csúszásmentesítése és a leeső hó folyamatos eltávolítása. |
–
Elvégeztük a parki eszközök téliesítését, vagyis fedett helyre szállítottuk a
köztéri virágládákat és a padokat. A „sérült” eszközöket – így kisebb mértékben
megrongálódott padokat – megjavítjuk, hogy tavasszal újra ép állapotban
használhassák ezeket a városlakók. Fontos munka volt az őszi virágosítás is,
melynek keretében kétnyári virágokat ültettünk városszerte. Összesen 40 ezer
darab növény került a virágágyakba, melyek remélhetőleg a tavasz beköszöntével
ékes díszei lesznek Zalaegerszegnek – kezdte Bakiné Rédei Tímea, a
Városgazdálkodási Kft. közterület-fenntartó ágazatvezetője. – Manapság
legfontosabb feladatunk a közterületen található fákról lehulló levelek
összetakarítása. Mindez a balesetveszély megelőzése miatt lényeges, hiszen a
járdára, utakra kerülő falevelek jelentősen megnövelhetik a csúszásveszélyt.
Akadnak ilyen szempontból kiemelt útszakaszok, így például a Platán sor, a
Landorhegyi út, vagy éppen a Vizslaparki út. A város területéről ez idáig 1053
köbméter levelet szállítottunk el. Több akciót szerveztünk, melyben nagy
örömünkre, rengetegen vettek részt.
A Ganz–Munkácsy-iskola és az Apáczai ÁMK diákjai nagyon sokat segítettek a
lehulló lomb eltakarításában, s mindez jól példázza, hogy összefogással sokat
tehetünk Zalaegerszeg tisztaságáért. A Gasparich út 11–17. számú háztömb
lakóközössége ugyancsak kiemelkedő munkát végzett a levéltakarításban, akiknek
szintén köszönettel tartozunk. Kiemelném, hogy a korábbi évekhez képest idén
korszerűbb technikával végezték munkatársaink a lombeltakarítást. „Munkába
álltak” például a legújabb lombfújóink, melyek mellett három levélszívó teszi
még hatékonyabbá a munkavégzést.
Bakiné Rédei Tímea elmondta: elkezdődött a téli hónapokra való felkészülés,
amelyet egy részletesen kidolgozott munkaterv alapján végeznek. Ebben valamennyi
dolgozónak meghatározták a pontos tennivalóját, azaz, hogy mit kell elvégeznie a
hóeltakarításnál, vagy a síkosság-mentesítésben. Télen – az adott helyen élő
lakók mellett – a Városgazdálkodási Kft. feladata a járdák, térburkolatok,
lépcsőfeljárók csúszásmentesítése.
– A város több pontjára helyeztünk ki síkosságmentesítő anyagot, amely ugyancsak a balesetveszély elhárítását szolgálja. Idén is becsülettel felkészültünk a téli hónapokra, sóból például 90 tonnát vásároltunk. Igyekszünk minél magasabb színvonalon ellátni a feladatunkat, hiszen fontos, hogy a városban nagyobb mennyiségű hó lehullása után is nyugodtan lehessen közlekedni. A hóeltakarításban egyébként közel 30 fő vesz részt, akik meghatározott tematika szerint dolgoznak. Gépláncokban végezzük a hóeltakarítást, vagyis két kisebb gép, valamint egy nagyobb teljesítményű gép tevékenykedik egyszerre egy-egy területen. A portánkon folyamatos hóügyelet működik, azaz ahol indokolttá válik a hóeltakarítás, oda ütemezetten kivezényeljük munkatársainkat. Természetesen várjuk a lakók bejelentéseit is, melyet a 311-494-es ügyfélszolgálati telefonszámon tehetnek meg.
A KÓRHÁZPARKOLÓK NEM TARTOZNAK A TÁRSASÁGHOZ
A 2005-ös év hasonlóan alakult, mint a tavalyi és a tavalyelőtti. A Parkoló Gazda Kft. a terveknek megfelelően gazdálkodott, nettó árbevétele 95 millió forint volt. Minden kötelezettségnek és követelménynek megfeleltek – tájékoztatott Manesz István ügyvezető. |
– Pénzünket új parkolók építésére, felújítására, a parkolók javítására
fordítjuk. Együttműködési szerződésünk van a Városgazdálkodási Kft.-vel és a
Zala Depóval, hogy az úttestekkel együtt takarítsák és tisztítsák a parkolókat.
Erre különösen télen van igény, ugyanis néhány évvel ezelőtt még a parkolóba
tolták be a havat. Ez a helyzet mára megváltozott – mondja a társaság
ügyvezetője.
A zalaegerszegiek körében a legkedveltebb a „zöld bérlet”, amely mind a három
övezetre, vagyis az egész város területére érvényes. Sokan vásárolnak bérletet a
piros övezetre és a sárgára is. Jó tudni, hogy aki egész évre vásárolja meg a
bérletét az 10 százalékos kedvezményt kap, aki fél évre, az 6 százalékot.
Nem változnak az árak január elsejétől a fizetőparkolóknál, részben az áfa
25-ről 20 százalékra történő csökkenése miatt. Ugyanakkor a városban több lesz
jövőre a parkoló, aminek használatáért fizetni kell. Október 1-től rendelkezésre
áll már a Kis utcai, (APEH mögötti) nagy befogadású parkoló. Január 1-től pedig
a Kelemen utcai, Síp utcai, Flórián utcai és a Mártírok utcai (munkaügyi
központ) fizetőparkolók állnak majd rendelkezésre. Változások még lesznek
jövőre: így a lakossági, „kékbérletet” csak szigorúan állandó bejelentett
lakcímre, saját tulajdonú autóra adják ki. Eddig családtagokra is kiterjedt,
csupán meghatalmazás kellett hozzá. Fontos változás még, hogy jegyek, „mozgáskorlátozotti”
igazolványok utólagos bemutatására csak 8 munkanap áll rendelkezésre. Az ez
utáni bemutatásokat nem tudják figyelembe venni. A Parkoló Gazda Kft. szigorúan
be fogja tartani a rendeletben előírtakat.
– Folyamatos az ellenőrzés a városban – folytatja Manesz István. –
Munkatársaink naponta 60–80 felszólítót helyeznek el a szélvédőkön, ezek nagy
része rövid időn belül rendeződik. Jó hír, hogy a bliccelők száma kisebb, mint a
korábbi években, mindez azt jelenti: megszokták a lakók, hogy a parkolásért
fizetni kell, szükséges rossznak tartják, de a szabályokat megszokták, és a nagy
többségük be is tartja. A tartozásokat érdemes befizetni 2 munkanapon belül a
mellékelt csekken. Ha ez nem történik meg, akkor az egy órai várakozási díjnak a
többszörösét, a második felszólítás után például a 40-szeresét kell megfizetni.
Ezért azok az autósok teszik jól, akik a „büntetést” azonnal befizetik, vagyis
rendezik a dolgokat.
Manesz István elmondta még: több jelzés érkezett hozzájuk a kórházi parkolókkal,
parkolási lehetőségekkel kapcsolatban.
– Szeretném leszögezni, hogy ezeket a parkolókat nem a Parkoló Gazda Kft.
üzemelteti, hanem a kórház. Az árakat sem mi határozzuk meg. Ha valakinek
problémája van a parkolással kapcsolatban, csak az intézményhez fordulhat.