Kábeltévés rekonstrukciós fejlesztés
IBSEN-DARAB A SZÍNHÁZBAN
A drámairodalom kanonizált klasszikusainak színpadra állított műveit nemcsak a szakma, de rendszerint a nézők részéről is felfokozott várakozás kíséri. A Hevesi Sándor Színház társulata – amelynek repertoárjában fennállása óta először szerepelt a XIX. század európai hírnevű norvég szerzőjének darabja – az idei évadban Henrik Ibsen A fiatalok szövetsége (1869) című drámáját mutatta be. |
Az Ibsen-darab cselekményének színhelye egy norvég kisváros, tartalma a lokális gazdasági, politikai, emberi miliő megjelenítése. Olyan világ, ahol „természetesen minden öröklődik”, a megszokott társadalmi viszonyok, hatalmi szerepek évtizedek óta konzerválódtak. Az élet élhetősége érdekében éppen ezért szükséges a változtatás, a hatalmon lévő elit monopóliumának és privilegizált státusának a megtörése. A változás vezéralakja a néhány hónapja a kisvárosba érkező, a fiatalok támogatását megnyerő, ambiciózus, ugyanakkor karrierje érdekében megalkuvásra képes, konformista Stensgard ügyvéd lehet, aki önmaga fogalmazza meg életszemléletét: „A cél, hogy képviselő vagy miniszter legyek, s beházasodjak egy gazdag és előkelő családba.”, éppen ezért „keresztülmegyek mindenkin, aki elállja utamat, aki eltorlaszolja érvényesülésemet.” Gátlástalansága, morális ellehetetlenülése, elvtelen kompromiszszumkötése és érzelem nélküli, érdekviszonyokra alapozott „szerelmi kapcsolatai” miatt azonban nem csupán a szövetséget kötő fiatalok támogatását veszíti el, hanem a megcsontosodott hatalmi viszonyok fenntartásában érdekelt helyi érdekszövetség kiszolgáltatottjává válik.
A
fiatalok szövetsége az író életművének korai szakaszára datálható, ezért sem
témaválasztásában, sem dramaturgiai kivitelezettségében nem tartozik az érett
ibseni színművek sorába. Ennek ellenére az írott mű szövegének retorikai
felépítettsége, zárt kompozíciója, helyenként metaforikus nyelvhasználata
alapján a norvég szerző drámáját rangos irodalmi alkotásként értékelhetjük, még
akkor is, ha annak nyelvi megformáltsága a mai verbális kommunikációnkhoz
viszonyítva kissé archaikusnak tűnik. A formai elemek mellett külön érdemes
odafigyelni a cselekmény tartalmából direkten következő vagy abban látensen
meghúzódó jelentésrétegekre: a nemzedékek közötti konfliktusok éleződése (Bratsberg
kamarás, Lundestad bérlő – Stensgard ügyvéd), a polgári értékekre felépített
családmodell funkciózavarai (Bratsberg kamarás – Erik Bratsberg, a fia), az önző
érdekekre épített, őszintétlen szerelmi kapcsolatok (Stensgard ügyvéd – Ragna,
Thora), az emberi kapcsolatok fölé rendelt karriervágy (Stensgard ügyvéd),
valamint a hatalmi törekvések és a morális tisztaság összeegyeztethetőségének
problematikája (Stensgard ügyvéd – Lundestad bérlő – Monsen földbirtokos) –
amelyek külön-külön is a darab értelmezési lehetőségét rejtik magukban.
A fiatalok szövetsége című darabot Babarczy László Kossuth-díjas rendező
állította színpadra. Babarczy több vonatkozásban is változtatott az eredeti
ibseni drámán. Ezek közül a leglényegesebb a „műfaji átértékelés”, hiszen a
szerző vígjátékként jegyzett darabját középfajú drámaként interpretálta. Ez a
rendezői koncepció alapvetően nem befolyásolta az előadás színvonalát. Több
kifogásunk lehet amiatt, hogy felfogásában csupán a cselekmény fő vonulata, a
politika, hatalom, morál kérdéskörét tartotta fajsúlyosnak, emiatt a többi
jelentésréteg háttérbe szorult. Talán ez is oka lehetett, hogy az előadás –
különösen az első felvonás – meglehetősen átlagosra sikeredett.
A díszlettervező, Znamenák István munkájával elégedettek lehetünk, mint ahogyan
tetszettek Cselényi Nóra korhű jelmezei is.
A színészi alakításokban – Ilyés Róbert (Bratsberg kamarás), Szemenyei János (Stensgard
ügyvéd), Kiss Ernő (Fjeldbo doktor), Farkas Ignác (Lundestad bérlő), Szakács
László (Monsen földbirtokos) Balogh Tamás (Daniel Heire) – inkább az alakok
valósághű megformálására irányuló törekvést értékelhetjük.
Sajnos, a Hevesi Sándor Színházban – a nem túl szerencsés darabválasztás ténye,
az egysíkú rendezői koncepció érvényesülése és az alakok markáns megformálásának
hiánya következtében – ezúttal gyorsan feledhető színházi élménnyel kellett
megelégednünk.
DALOSKÖNYV, FORRÓ JAZZ ÉS PÓKHÁLÓ-BLUES
Ritkán fordul elő Zalaegerszegen, hogy ugyanazon a héten három jelentősnek ígérkező zenei esemény is történjen. Szélsőséges város vagyunk, egyszer kapunk mindent, mi kultúra sűrítve, aztán a pihenés (ráhangolódás) hosszú hetei következnek. Most éppen dömping volt: komolyzenét, jazzt és nosztalgiázós rock-blues koncertet is választhattunk. Meghallgattuk... |
Február 6. hétfő, Városi Hangverseny és Kiállítóterem
Van
az úgy, hogy az ember beül a filharmónia bérletesek közé, csakhogy rájöjjön,
hogy még mindig nem nőtt fel a feladathoz eléggé. A „komolyhoz” idő kell, meg
türelem, még akkor is, ha éppen zalaegerszegi költők verseire írt zeneművet
hallgatunk. Mozsár Imre, Háry Emma, Vajda Jocó, Kondákor Gyöngyi, Wettstein
Tamás (végül technikai okokból kimaradt), Szép Ágnes, Mészáros Gábor és Móra
Magdolna költeményeire írt átiratot városunk szülötte Király László zeneszerző,
a Magyar Rádió zenei rendezője Az „Egerszegi daloskönyvnek” ez már a második
kötete, az első produkciót 2001-ben hallhatta a közönség. Előadóknak nem kisebb
művészeket sikerült megnyerni, mint (a szintén zalaegerszegi) Sáfár Orsolya és
Szappanos Tibor operaénekeseket, valamint Mali Emese zongoraművészt.
Király
László a versek kiválasztásánál nem törekedett tematikus egységre, ahogy mondta,
az egyes tételek önálló lábakon állnak. Az a vers nyert, melynek hangulata
megfogta, hiszen ő érzelmes, rapszodikus személyiség, s a zenéiben is ezt fejezi
ki. Ezért nem is követi a mai alkotók absztrakt trendjeit, inkább amolyan
hagyományos 20. századi, ám modern darabokat ír. A dalciklusok alaphangulatát a
nosztalgia, a szerelmi költészet és a városhoz való kötődés határozta meg. Talán
a versírók egy részének közhelyessége lehetett az oka annak, hogy kicsit sok
lett a „patakcsörgedezés”, „madárcsicsergés”, és az „erdő mélye” hanghatás.
Valószínű, hogy egyik költő sem sértődött volna meg azon, ha a férfi verseket
nemcsak Szappanos Tibor, a női verseket nemcsak Sáfár Orsolya énekli, ráadásul
felváltva. Elvégre a művészet már régóta koedukált, ha meg még modernnek is
nevezzük, pláne.
Február 9. csütörtök, Mama Africa
A Hot Jazz Band nem egyszerűen jazz, hanem minden, ami az 1920–30–40-es évek
zenei anyagába belefér. Egy kis dixi, egy kis swing és mindez a korabeli magyar
dalokkal fűszerezve. Az énekhang meg aztán annyira korhű, mintha régi
gramofonról szólna, csak hála a technikának nem recseg. Koncert közben kiderült,
hogy a zenekarnak komoly zalaegerszegi kötődése is van, hiszen az énekes,
zenekarvezető Bényei Tamás sok más művésszel együtt itt töltötte katona éveit, s
az együttes 1985-ben lényegében városunkban jött létre. Emiatt vegyes
érzelmekkel érkezett, de a közönség lelkesedése meggyőzte, hogy azért annyira
nem rossz itt, különben is, azóta már demilitarizált övezet lettünk.
Szóval szólt az ős „amarican” jazz, meg a Bankba nincsen betétem és a Fekete
Péter. Ez utóbbit az 50-es években nem volt szerencsés énekelni, mert a hatalom
arisztokrata csökevénynek titulálta, ráadásul a horthysta katonák is erre
mulattak. „Az én babám, egy fekete nő”, meg nem más, mint az Amerikából Párizsba
települt Josephin Backer, aki a 20-as években banánszoknyában táncolt,
felborzolva ezzel a francia közhangulatot. Sajnos a Seress Rezső által írt
egyetlen magyar világsláger, a Szomorú vasárnap ezúttal kimaradt a repertoárból.
Sebaj, legalább vidáman „lazulós” csütörtök esténk volt, és a többszöri
visszatapsolás ellenére, nem is nyúltunk nagyon az éjszakába. Így a pénteki
munkanap sem a fejfájásról szólt.
Február 11. szombat, SZMK
Ha
a szakszervezetek házában koncert van, az már önmagában felér egy időutazással.
Ha meg a négy fellépő zenekar közül az egyiket Pókháló Blues Bandnek hívják,
akkor „flukszuskondenzátor” nélkül is működik az időkép. Pedig a fiúkról nem is
nagyon kellett „leszedni a pókhálót” (azt amúgy is Lukács Sanyi és a By the way
énekli), mert annyira nem kezdte ki őket az idő. Talán csak a tíz év után
hazatérő Csacsa (Csanády Krisztián) haja tűnt el és Sziszi (Szilágyi László)
„bővült” kicsit, a zenélés ment magától. „Fekete égen arany csillagok, csak
ragyogjatok”...még Szekeres (azóta Németh) Évi egykori énekestárs is feltűnt
néhány szám erejéig. A tömeg meg akkora volt, mint az elmúlt évtizedben soha, és
olyan figurák tűntek fel, akikről már nem is gondoltuk, hogy a városban laknak.
A Pókhálónak állítólag komoly tervei vannak a jövőre nézve. Reméljük, írnak új
dalokat is, mert jó néha egy kis nosztalgia, de azért olyan sokszor nem
egészséges a múlton rágódni. Még akkor se, ha jó volt...
Hadnagy
György iparművész vezetésével évek óta foglalkoznak intarziakészítéssel a diákok
a Deák-szakközépiskolában, akik munkáiból most kiállítás nyílt az intézmény
galériájában.
A kiállítás megnyitóján elsőként Rozmán Sándor, az iskola igazgatója
köszöntötte a megjelenteket. Mint elmondta: jó, ha vannak olyan pillantok,
amikor egy kicsit félbe lehet hagyni a mindennapi munkát és az élet
pozitívumaiban merülünk el. A tárlat megtekintése ehhez nyújt remek alkalmat,
ezért külön dicséret illeti meg azokat a fiatalokat, akik két kezükkel járultak
hozzá az egyedülálló élményhez.
Ezt követően dr. Gyimesi Endre polgármester ajánlotta a kiállítást az érdeklődők
figyelmébe. Kiemelte: nem szabad kiveszni hagyni a kiváló szakmák kiváló
szakembereit, ezért különösen örömteli, hogy az iskola diákjai ilyen színvonalas
munkákat tártak a közönség elé. Mindez remek példa arra, hogy akarattal és
elszántsággal egy-egy szakmát milyen magas szinten lehet elsajátítani.
Kábeltévés rekonstrukciós fejlesztés
ZELKA RT.: EBERGÉNY ÉS BAZITA KÖVETKEZNE
2005 végére Zalaegerszeg területének mintegy nyolcvan százalékán elkészült a kábeltévé-rendszer rekonstrukciója. Mindez azt jelenti, hogy a korábban egyirányú, 300 MHz-es frekvenciatartományú kábeltévé-rendszert átépítik, melynek 860 MHz lesz a felső frekvenciahatára. Ennek következtében az új tartománynak köszönhetően bármiféle probléma nélkül működtethető az internet, az IP-telefon, valamint az ehhez hasonló adatátvitelek. |
Dömők József, a Zelka Rt. vezérigazgatója elmondta, az átépítés pozitívuma,
hogy ezt követően nem kell többször frekvenciaváltást végrehajtani, vagyis nem
szükséges egyik csomagból a másikba műsorokat átrakni. Ilyen változtatásra csak
akkor kerülhet sor, ha valamilyen állami intézkedés során indítanak el új
digitális tévéprogramot. Megtudtuk, hogy a korábbi időszakban elkészültek a
rekonstrukciós munkálatok az alábbi területeken: Botfa, Besenyő, Csácsbozsok,
Pózva, Nekeresd, Neszele, Ságod, Andráshida, Vorhota, a teljes Kertváros, a
teljes landorhegyi városrész, a Platán sor, az Arany J. utcától nyugatra eső
terület az olai városrésszel együtt, a Stadion út környéke, a kórháztól délre
eső terület, a belvárosi terület nagy része. Ezek már mind olyan területek, ahol
lehet venni minden programcsomagot és lehet széles sávon internetezni,
szolgáltatunk a lakosságnak, és szolgáltatunk a cégeknek, intézményeknek.
Folyamatban van a Berzsenyi út és környékének építése, és a belvárosban kisebb
kimaradt területek átépítése, előkészületi-tervezési stádiumban van a Páterdomb
területe.
Pályázatot nyújtottak be az Ebergény és Bazita területén történő
kábeltévé-hálózat kiépítésére. Tervezik a Könyök utca–Rákóczi utca
rekonstrukcióját is.
A vezérigazgató hangsúlyozta, még ebben az évben befejezik a zalaegerszegi
kábeltelevíziós rendszer teljes rekonstrukcióját, és ha sikeresen szerepelnek a
pályázataik, akkor még a bazitai és az ebergényi városrész munkálatait is
szeretnék megvalósítani. Ezeket a beruházásokat mindenképpen végre kell hajtani,
hiszen e nélkül nem lehetséges, hogy egyéb szolgáltatások terén – internet,
IP-telefon – fejlődés menjen végbe. Ha ez a rekonstrukció elkészül, akkor
alkalmas lesz arra, hogy digitális programokat és csomagokat vigyenek át műsor
szempontjából a hálózaton úgy, hogy nem kell megszüntetni analóg programokat. A
rekonstrukció elvégzése után sokkal kevesebb lesz az áramkimaradás miatti
hibabejelentés és a hálózati probléma, vagyis egy nagy minőségi fejlődést
tapasztalnak majd a városlakók.