ELKÉSZÜLT AZ ELŐZETES TERV
Évek óta foglalkoznak a szakemberek a piac környékének rekonstrukciójával. A legnagyobb nehézséget sokáig a tulajdonviszonyok rendezetlensége jelentette, az ingatlanok többsége ugyanis magántulajdonban volt. |
Az első teendő tehát az volt, hogy városi tulajdonba kerüljön az ingatlanok
bizonyos hányada, hogy az úgynevezett „piactömböt” egységesen lehessen
megújítani. Mivel ez sikerült, elkészülhetett egy előzetes tanulmányterv.
– A tanulmányterv talán legfontosabb része, hogy a jelenlegi hosszúkás piactér
helyett egy jobban működtethető, többcélú teret képzelünk el – mondja Sziráki
István városfejlesztési osztályvezető. – A piactömb alatt pedig – ide tartozik
még a Munkácsy utca, a Szeglet és a Sütő utca is – mélygarázst szeretnénk
kialakítani. A tervben szereplő terület 6 ezer négyzetméter, ebből 4 ezer alatt
lehetne parkolni. Az autók elhelyezése szinte létkérdés Zalaegerszegen, ahol
évente mintegy 4 ezer 800 autót adnak el. Olyan mélygarázst képzelünk el, ahová
a Munkácsy utcából jutnak be, például a kereskedők is, akik az áruikat lifttel
vihetnék fel az eladótérbe, ahová egyébként több feljárón keresztül érhetnének.
A jelenleginél sokkal igényesebb, délelőtti árusítást lehetne megvalósítani. A
jelenlegi sátrakban lévő kereskedők fedett helyet kapnának, hiszen körbe árkádok
díszítenék a teret. Délután és este, pedig közösségi, kulturális célokra
használhatnák a területet. Az új, mediterrán hangulatot idéző tér alkalmas lehet
koncertek, szabadtéri előadások megtartására is.
|
|
Az egyeztetések a tervről megkezdődtek, de, mint Sziráki István mondja, a
Műemlék-felügyelőségnél elakadtak. Szerinte azért, mert az előzetes terv
bizonyos mértékig szakítana a történelmileg kialakult utcaszerkezettel. Ezért
első lépésként közös, kompromisszumos megoldásra van szükség. Meg kell győzni a
felügyeletet arról, hogy Zalaegerszeg fejlődése szempontjából meghatározó a
piactéri beruházás.
– Mivel az egész terület nincs a város tulajdonában, a többi ingatlantulajdonost
is be szeretnénk vonni a beruházási folyamatba. Ez segítené az új piactömb
kialakítását. A városnak és az ott lévő tulajdonosoknak is érdeke, hogy
felértékelődjön a terület – teszi hozzá az osztályvezető.
Tízéves programról van szó, és több ütemű megvalósításról, hiszen egyszerre nem
áll rendelkezésre az összes pénz. A beruházás összköltségét 16 milliárdra
becsülik a szakértők.
Eredményes munkát végeztek tavaly a polgármesteri hivatal dolgozói. Ezt tükrözte vissza a közgyűlési döntés. Minimális vitát követően, 23 igen és 2 tartózkodás mellett elfogadták a képviselők dr. Kovács Gábor jegyző beszámolóját. |
– Szerénység nélkül mondhatom, hogy komoly munka áll kollégáim háta mögött.
Tavaly is rengeteget dolgoztunk. Évről évre nő ügyiratforgalmunk, emellett
folyamatosan bővül a feladatkörünk – értékelte az elmúlt évet immár lapunk
kérésére dr. Kovács Gábor. – 2005-ben több mint 170 ezer ügyirattal foglalkozott
a hivatal, mindez több mint 270 ezer iratot takar. Eredményes munkánkat jól
jellemzi hátralékos ügyeink aránya. Természetesen Zalaegerszegen is akadnak
késedelmes ügyiratok, mindezek azonban csupán 0,08 százalékát teszik ki az
összügyiratszámnak. Tisztában vagyunk azzal, hogy nem megnyugtatóak ezek a
számok azoknak, akiket érintenek az esetek. Azon fáradozunk kollégáimmal, hogy
még tovább csökkentsük a hátralékos ügyek arányát.
– Újdonságok is történtek.
– Valóban. Kiemelkedett ezek közül az év harmadik harmadában bevezetett
Közigazgatási eljárási törvény, vagy ismertebb nevén a KET. Már most látjuk,
hogy jelentős többletmunkával és többletköltséggel jár az új közigazgatási
eljárási rendszer szabályainak való megfelelés. Negyedévente mintegy 1,5–2
millió forintos többletköltséggel számolunk – tájékoztat a jegyző. – A KET
mellett számos kisebb jelentőségű új feladattal is meg kellett birkóznunk. Itt
kell megemlítenem a 2004-ben hatályba lépett közbeszerzési törvényt, ami tavaly
is nagy terhet rótt a hivatalra. 67 eljárást indítottunk. Valamennyi jelentős
anyagi és szellemi ráfordítást igényelt.
– Történtek változások?
– Személyi állományunk stabilnak mondható. Jelen pillanatban 210 fő az
engedélyezett létszámunk. Természetesen mi is élünk az egyéb foglalkoztatási
lehetőségekkel, melyek nem rónak nagy anyagi terhet a hivatalra. A tárgyi
feltételek esetében a legjelentősebb változás a földszinten állt be. Igyekeztünk
egy ügyfélbarát fogadóteret kialakítani.
Az ITDH Magyar Befektetési és
Kereskedelemfejlesztési Kht. szervezésében első alkalommal került sor
Budapesten a „CityInvest” elnevezésű rendezvényre, amelyen Békéscsaba,
Szolnok és Zalaegerszeg mutatkozott be. A programsorozaton a résztvevő
városok polgármesterei, szakértői adtak tájékoztatást külföldi és hazai
befektetőknek, a Magyarországra akkreditált követségek gazdasági
diplomatáinak, külföldi érdekeltségű képviseletek, ügynökségek,
tanácsadói irodák képviselőinek. Zalaegerszeg befektetői lehetőségeiről,
a már kész projektekről dr. Gyimesi Endre polgármester és dr. Háry András befektetői szakértő tartott előadást. |
– Nagyon jól sikerült a bemutatkozásunk, közel hetven konkrét befektetői
anyagot vittek el az érdeklődők – összegzett lapunk érdeklődésére Zalaegerszeg
polgármestere. – E hónap végén már lesz egy konkrét tárgyalásunk olasz
befektetőkkel kis- és középvállalkozások idetelepítéséről. Későbbi együttműködés
érdekében japán és svéd befektetői körrel is folytatunk megbeszéléseket. Sok
tartalékunk van, és sok dicséretet is kaptunk. Különösen amiatt, hogy személyre
szóló programcsomagokat ajánlottunk. A mi anyagainkban konkrétan szerepel, hogy
az adott területen milyen befektetői tőkét várunk, milyen nagyságrendű
foglalkoztatást szeretnénk elérni.
Dr. Gyimesi Endre hozzátette: a legtöbb kérdés azzal kapcsolatban hangzott el,
hogy milyen típusú kedvezményeket tudnak nyújtani az egyes városok az
odatelepülő cégek számára. Zalaegerszeg esetében, mint elmondtuk, általános
kedvezmény nincsen, a konkrét tárgyalások és a kölcsönös előnyök alapján lehet
csak szó kedvezményekről.