Tovább működhet a Zalabaromfi

Nem sikerült a Goldsun értékesítése


Tovább működhet a Zalabaromfi

A VEVŐ FOLYTATJA A TERMELÉST A CÉG 700 DOLGOZÓJÁVAL

  Eredményesen zárult a Zalabaromfi Zrt. értékesítésére április 30-i határidővel kiírt pályázat és az azt követő ártárgyalás. Az egyetlen pályázó, a mezőgazdaságban érdekelt három magyar cég alkotta Dale-konzorcium a 2,4 milliárd forint vagyonértékű irányárnak „valamivel több, mint 50 százalékáért” vásárolja meg a legnagyobb zalai élelmiszer-feldolgozót.

Somogyi FerencSomogyi Ferenc, a TM-Line Kft. felszámolóbiztosa nagy jelentőségűnek nevezte, hogy a felszámolási reorganizációs eljárás során sikerült teljesen egyben tartani és újból működőképessé tenni a céget, amely Zala legnagyobb élelmiszeripari vállalataként évente hatmillió brojlercsirkét és egymillió pulykát dolgoz fel, s nemrég egy új, különleges termékkel is megjelent a piacon.

– 2006 végén arra a megállapításra jutottunk, hogyha nem tudunk jelentős gépparki fejlesztéseket végrehajtani, akkor további eredményeket nem érhetünk el. Az üzemben minőségi kézi feldolgozás történik, amely egyébiránt a Zalabaromfi egyik erőssége, ugyanakkor minőségi munkát végeznek a tömegáruk tekintetében a korszerű gépsorokkal rendelkező üzemek is.

S bár a kereskedők szeretik a szépen feldolgozott, mutatós termékeket, az élő munka árát azonban nem hajlandók megfizetni. Emiatt szerettünk volna daraboló gépsort vásárolni, de erre nem láttunk lehetőséget. A termelés során keletkező veszteséget a forint árfolyamának erőssége tovább növelte, és e két tényező miatt döntöttünk arról, hogy mielőbb értékesítjük a Zalabaromfit – tájékoztatott Somogyi Ferenc.

– Az eladás okairól és részleteiről a termelői csoporttal is tárgyalásokat folytattunk. Egyébiránt ők is fontolgatták, hogy megvásárolják a feldolgozót, de mivel az irányár 50 százalékánál kevesebbet kívántak fizetni, a második körben pályáztak volna.

Hozzátette: a pályázati kiírásra a mezőgazdaságban érdekelt három magyar cég alkotta Dale-konzorcium jelentkezett, amely hajlandó volt megfizetni a kialkudott vételárat. Az új tulajdonosnak az eszközök mellett félkész- és késztermékkészletet is meg kell vásárolnia, valamint vállalnia kell az integrációban lévő baromfiállomány folyamatos felvásárlását. A teljes vagyonátadás várhatóan augusztus 31-én valósul meg.

– A termelők megnyugtatása érdekében vállaltam, hogy az év végéig, ameddig az új vevővel ki nem alakul a már megszokott üzemmenet, addig a felvásárlásban közreműködök – közölte a felszámolóbiztos. – Ez azt jelenti, hogy én számolok el a termelőkkel, és mint felszámoló, én adom tovább a beérkező árut az új tulajdonosnak, aki feldolgozza és értékesíti azt. Úgy vélem, ez a közbeiktatás a termelőknek garanciát jelent az átállás időszakára.

A vevő Dale-konzorcium nemcsak a folyamatos termelést garantálta, hanem a hétszáz dolgozónak a munkavállalói jogutódlás szerinti megtartását és változatlan bérezését is.

– A Zalabaromfit akkor tudtuk értékesíteni, amikor a baromfi ára kicsit növekedett, és ez kedvezőbb helyzetet jelent a vevőnek. Örülök az értékesítés sikerének, mert kettőn áll a vásár, hiszen akkor kell valamit eladni, ha van rá vevő – összegezte véleményét Somogyi Ferenc.

* * *
Lapunk értesülése szerint, a Commerce Rental Kft. a képviselője a Dale elnevezésű „hármas” magyar konzorciumnak, amely megvásárolja a felszámolás alatt álló Zalabaromfi Zrt.-t. A társaság korábbi megállapodás alapján kifizette már a vételár 20 százalékát a feldolgozóipari cég felszámolását végző TM-Line Kft.-nek, valamint a napokban alá is írja a szerződést a zalaegerszegi vállalat megvásárlásáról.

A vételár 20 százalékon felüli részét legkésőbb augusztus végéig egyenlíti ki, így szeptembertől már az új tulajdonosok működtetik a céget. A Dale a 2,4 milliárd forintos vagyonértékű ajánlati ár „valamivel több, mint 50 százalékának” megfizetését zömmel saját forrásokból, kisebb részben banki hitelből finanszírozza.

Megtudtuk továbbá, a Dale jelentős fejlesztéseket tervez a Zalabaromfinál a következő időszakban. Az elsődleges célja a technológia megújítása és a termékminőség javítása lesz. Az üzem továbbra is csirkét és pulykát dolgoz fel. A középtávú elképzelésekben egymilliárd forint körüli havi (10–12 milliárd forintos éves) forgalom szerepel.

* * *
A Zalabaromfi elsősorban vágott baromfit értékesít: termékeik nagy részét frissen, előhűtötten és gyorsfagyasztott állapotban, illetve egy kisebb mennyiséget késztermék (szalámik, kolbászok, felvágottak) formájában árusít. Nemrég új termékkel, a füstölt, főtt csirkecombbal jelentek meg a piacon, ami újdonságnak számít, mert eddig combból nem készült ilyen áru magyar gyártótól.

Ünnepi kínálatuk a közkedvelt füstölt alsó pulykacomb, füstölt felső pulykacomb, valamint a pácolt, füstölt, főtt pulykamell. Egész évben kaphatók viszont a pácolt-füstölt-főtt áruk, valamint a DIETELLA és a PARTNER termékcsalád, amelyek ugyancsak nagyon kedveltek a régió és egyre inkább az egész ország fogyasztói körében.

A Zalabaromfi elsősorban saját szaküzletében – Zalaegerszegen az Eötvös utcai boltban – árusítja termékeit, amelyek a hazai áruházláncokban, így a Reál-, a Coop- és a CBA-üzletekben, valamint a multinacionális bevásárlóközpontokban is megvásárolhatóak.

vissza az elejére


Nem sikerült a Goldsun értékesítése

BŐVÜLŐ TERMÉKSZERKEZET – STABIL TERMELÉS

  A Goldsun Zrt. „F.A.” megvételére az április 30-i határidővel kiírt pályázatra érdeklődők ugyan jelentkeztek, de komoly vevője nem akadt az ötven főt foglalkoztató hűtőháznak és feldolgozóüzemnek – adta hírül Somogyi Ferenc, a felszámolási eljárás lefolytatásával megbízott TM-Line Kft. ügyvezető igazgatója.

Jáger Lajos– A bérhűtéssel és -tárolással is foglalkozó vállalatot két részletben hirdettük meg, egyrészt eladásra kínáltuk a saját tulajdonában lévő ingatlanokat, másrészt pedig azt az ingatlancsoportot, amely a felszámolás előtt lett egy bank tulajdona. Ezt az adásvételi szerződést egyébiránt megtámadtuk, a perben a következő tárgyalás szeptemberben lesz. Valószínűnek tartom, hogy e felemás helyzet miatt nem sikerült vevőre találnunk, ezért az ügy a Goldsun javára való rendezése elengedhetetlennek tűnik – tájékoztatott a felszámolóbiztos.

Mint a Zalabaromfi esetében, a Goldsunnál is sikerült egyben tartani és működőképessé tenni a céget a termelés helyreállításával és stabilizálásával. Ebben szerepet játszott az is, hogy az elmúlt év őszétől új, egy kilogrammos kiszerelésű tésztás termékek gyártásába és önálló értékesítésébe kezdtek. Az új termékeket a piac pozitívan fogadta, a töltött gombócféleségekből szinte nem tudnak eleget gyártani, de keresett áru a galuska és a nudli is.

– Az első öt hónapban 600 tonna terméket gyártottunk, amely mennyiség időarányosan csaknem megfelel az éves gazdasági tervünkben meghatározottaknak, ám az értékesítésben van még lemaradásunk. Az értékesítés mutatói azonban várhatóan javulnak, ugyanis az év második felében meglévő vevőkörünket a Family Frost, a Mecsek Füszért, a Pritavit és a Novaco élelmiszer-forgalmazó cégekkel bővítjük, egyúttal újabb vevőket is keresünk – vette át a szót Jáger Lajos, a Goldsun Zrt. „F.A.” vezérigazgatója.

– Szeretnénk javítani továbbá hűtőtárolási kapacitásunk kihasználtságán, mert a jelenlegi 1600 tonna helyett az ideális az lenne, ha legalább 2500 tonnát tudnánk lekötni. Szereztünk ugyan új partnereket, a sárvári SáGa Foods Élelmiszer-ipari Zrt., valamint a kaposvári Kométa Zrt. „személyében”, mégsem vált jobban kihasználttá a hűtőtér, mert legnagyobb partnerünknek, a Zalabaromfinak az értékesítés folytán folyamatosan fogynak ki készletei.

A problémán várhatóan segít majd, hogy a térségben lévő mélyhűtőtároló megszűnése következtében már most jelentkeztek cégek, és további partnerek is várhatóak.

Jáger Lajos elmondta, elkezdték az International Food Standard minőségbiztosítási rendszer bevezetését, amelyet várhatóan októberre auditálhatnak. HACCP-rendszert természetesen régóta működtetnek, az újat pedig azért kívánják bevezetni, mert úgy látják, hogy egy elfogadottabb rendszer birtokában sikeresebbek lehetnek a hűtőház értékesítésében.

A vezérigazgató beszélt arról is, hogy a rentábilis működésnek továbbra is akadálya a korszerű energetikai háttér hiánya, ám az átalakításra a felszámolónak nincs lehetősége. Szerinte ezt a beruházást az új tulajdonosnak, szakmai befektetőnek mindenképpen végre kell hajtani.

– A termékszerkezet átalakítását a termelés stabilizálásának illetve felfuttatásának igénye tette szükségessé. Az igényeknek megfelelően a standard tésztás termékeink, a szilvás gombóc, a krokett, a galuska és a nudli kisebb, egy kilogrammos kiszerelésben való gyártásába kezdtünk, valamint négy új gombócfajtával – a szilvalekváros, a szilvatöltelékes, a baracklekváros és a túrótöltelékes gombóccal – jelentünk meg a piacon.

A választásunk sikeresnek bizonyult, mivel gyártókapacitásunkat teljes mértékben értékesíteni tudjuk. Az új töltetékféleségeket egyelőre nagyobb kiszerelésben gyártjuk és adjuk el – válaszolt a kérdésre Jáger Lajos.

Hozzátette: az új termékek piaci sikerét látva arra az elhatározásra jutottak, hogy egyrészt a termelés költségeinek rentábilissá tétele érdekében növelniük kell a volument, másrészt bővíteniük kell termékeik körét. Ennek érdekében további termékfejlesztést hajtottak végre, és az idén piacra léptek egy új galuskafajtával. A hagyományos galuskától ez a termék eltérő színével és formájával különbözik. Ezt először egy osztrák vevő számára gyártották, de már hazai cégek is vásárolják.

A Pritavit élelmiszer-forgalmazó cégen keresztül szállítják Ausztriába az újféle galuskát, amellyel egyébiránt galuskagyártásuk volumene mintegy 30 százalékkal növekedett. A cseh tulajdonú Novacoval kötött megállapodás révén pedig Csehország és Szlovákia jöhet szóba, mint exportpartner a későbbiekben. A kivitel egyébiránt nem jelentős, termékeik nagy részét belföldön értékesítik.

S amit szeretnének még megkedveltetni a fogyasztókkal, az a sztrapacska és a szintén burgonya alapú dödölle, a zalai régióra jellemző hagyományos népi étel. Mindkét termék nagykereskedelmi forgalmazását megkezdték, így az új tésztaféleségek biztosan ott vannak már az üzletek polcain, valamint megtalálhatóak a vendéglátóhelyek kínálatában.

Jáger Lajos szerint a változó piaci igények követéséhez elengedhetetlen a termékfejlesztés, amely egyidejűleg javítja a termelés gazdaságosságát is. Éppen ezért fejlesztési céljuk most a derelyeféleségek gyártása, amely mint mondja, beleillik termékskálájukba, gépeik azonban nem korszerűek hozzá, így ennek megvalósítását majd az új tulajdonosnak javasolják.

vissza az elejére


ZalaEgerszeG

Zalaegerszeg város honlapja

Zala Média online