Kertvárosi tiltakozás

Ami megvalósult

MSZP: Rossz üzenet


Kertvárosi tiltakozás

Menetrend-módosítás: egyezségre törekszik a zala volán is

  A legutóbbi városi közgyűlésen egy szavazattöbbséggel elfogadott helyi autóbuszmenetrend-módosítás hátrányos helyzetbe hozza a kertvárosban élőket, ezért elfogadhatatlannak tartják a településrész önkormányzati képviselői, és nem is szavazták meg. Rigó Csaba, a településrészi önkormányzat vezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy további tárgyalásokat, egyeztetéseket tartanak szükségesnek. Ezért még a közgyűlésen interpellációt intézett a polgármesterhez, melyben arra kérte, addig ne írja alá a közszolgáltatási szerződést, míg az egyeztetések nem fejeződnek be, és nem mutatják ki szakmailag alátámasztott adatokkal a menetrendváltozás hatásait.

– Már a tavaly szeptemberi módosítással sem értettünk egyet, a júliusi településrészi ülésen tiltakoztunk a 8-as és a 8C járat ritkítása miatt, és kilenc pontban fogalmaztuk meg a Zala Volán felé kifogásainkat. Végül az augusztusi ülésen bemutatták a módosított elképzeléseiket, mellyel kapcsolatban az volt a kérésünk, hogy a szeptemberi bevezetés után három hónap elteltével vizsgáljuk meg szakmailag a változtatás tapasztalatait.

Ez elől a Zala Volán ugyan nem zárkózott el, azonban ez a mai napig nem történt meg – mondja Rigó Csaba. – Helyette egy újabb menetrend módosítási igénnyel találtuk szembe magunkat, amely alapvetően megváltoztatja a járatok vonalvezetését és ütemezését.

Településrészi önkormányzatunk május 18-án megtárgyalta az új tervezetet, ez alapján kértük a Zala Volán vezetőit, hogy dolgozzák át javaslatukat az elhangzott észrevételeinknek megfelelően, és a jövőben fokozottabb figyelmet fordítsanak a lakosság tájékoztatására. Ehhez képest a városi közgyűlés elé olyan menetrend-módosítás került, ami elfogadhatatlan.

– Melyek azok az elemek, amelyekkel nem értenek egyet?
– A járatsűrűség csökkenésével alapvető problémáim vannak. Sérelmesnek tartom, hogy az új menetrend szerint a Hegyalja utcában 8.20 és 15.50 között az eddigi 20 perc helyett 30 percre nőne a várakozási idő. Elfogadhatatlan, hogy 20.20 után nem közlekedne autóbusz.

Mi lesz az éjszakai műszakba járókkal vagy azokkal, akik 20.20 után szeretnének bejutni a belvárosba? Szintén probléma lesz a hazautazó diákok ügye, akik nem tudják majd megközelíteni a Kertváros déli, délnyugati, délkeleti részét megfelelő időben. A tervezett 83-as új járat sűrűsége így bizonyosan nem fog működni.

A 82-es járat a decentrumból indulva a Hegyalja utcán át közlekedne kizárólag reggel, de vajon el tud-e jobbra fordulni a Köztársaság úton a Smatch áruházzal szemben? A jelenlegi menetidőhöz képest jelentős várakozásiidő-növekedés van, amely elfogadhatatlan. Nem azzal van a baj, hogy új járatok lesznek beállítva, hanem hogy bizonyos utcákból a megközelíthetőség a legközelebbi megállóig nagyon megnövekszik.

Nem megoldás, hogy bizonyos napszakokban a decentrumba menjenek le az utazni vágyók, hiszen például a Cinke utcából tizenkét perc gyalog odáig eljutni és visszafelé még több, mert emelkedő lépcsősoron lehet csak visszajutni. További probléma, hogy nincs vonalbérlet. Sok kertvárosi lakótársam jelezte, hogy egyáltalán nem utazik helyi járaton, mert drága a bérlet és nem is akarja megvenni, mert csak bizonyos vonalon utazna. Olcsóbb vonalbérlet esetén viszont nem is gondolkodna a vásárláson.

Véleményem szerint augusztus 31-ig még van bőven idő a tárgyalásra, és lehet korrigálni a menetrendtervezetet. Ezt kértem Zalatnai László vezérigazgató úrtól is, aki a közgyűlési döntés ellenére sem zárkózott el a kérésem elől. Július elsején újabb településrészi önkormányzati ülést tartunk, ahol ismét elmondjuk kéréseinket. Konszenzusra törekszünk, de a város lakosságának egyharmadát kitevő kertvárosiak érdekeit messzemenőkig szeretnénk védeni.

* * *
A tervezett menetrend-módosítással kapcsolatban megkérdeztük Zalatnai Lászlót, a Zala Volán Zrt. vezérigazgatóját is. Mint fogalmazott, a társaság és az önkormányzat között hosszú évek óta rendkívül jó a kapcsolat, és szinte minden képviselői igényt igyekeztek befogadni az elmúlt időben. Ez akkor is így volt, amikor még nem volt közszolgáltatási szerződés, csak három-, illetve ötéves megállapodásokat kötöttek. Ez azért volt fontos, hogy a szolgáltató tudjon beruházni, ne egyik évről a másikra kelljen élnie.

– Az utóbbi évek „folyamatai” kedvezőtlen gazdálkodási helyzetet eredményeztek. Ennek egyik következménye, hogy a zalaegerszegi helyi közlekedési tevékenységünk veszteséges – mondja Zalatnai László, majd az okokat sorolja. – Gondunk a bevétel öszszetételében is van, csökkent a fogyasztói árkiegészítés 44,1-ről 30,7 százalékra.

Az állami normatív támogatás 50 millió körüli, ez lehetne több, ha a város nem 40 millió forinttal járulna hozzá a helyi közlekedéshez. Amennyiben az önkormányzat ezt minimum ötmillióval felemelné, ezzel a normatív támogatásunk is ugyanennyivel emelkedne. Ez megoldást jelenthetne a kertvárosiak problémáira is. Egyébként a városi támogatás volt már 72, majd 50 millió forint, itt is csökkenésről tudunk beszámolni. Jelentősen csökkent az utasok száma Zalaegerszegen, 2008-ban 5, míg 2009-ben tíz százalékkal.

Ennek is több oka van, egyrészt a megváltozott foglalkoztatási helyzet, munkahelyek, cégek megszűnése, a diákok számának csökkenése, a nyugdíjasok magas aránya, ez Zala megyében mintegy húsz százalék, és köztudott, a 65 év felettiek ingyen utazhatnak. A bevételek között megemlíteném még a jegyárbevételt. Az önkormányzat mindig korrekt díjszintemelést támogatott, évközi emelést ezért nem is javasolnánk.

– A helyi autóbusz-közlekedési tevékenység veszteségét próbálják csökkenteni a menetrend-módosítással is. A Kertvárosban élők szeretnék, ha véleményüket figyelembe vennék. Elképzelhető kompromisszumos megoldás?
– Zalaegerszegen nincs veszteségfinanszírozás – hangsúlyozza a vezérigazgató. – Mivel az elmúlt hónapokban a városban tíz százalékkal csökkent az utasszám, a társaság 3,4 százalékos teljesítménycsökkentést javasolt. A kérdés, hogyan és hol? Az egyértelmű számunkra, ezt bizonyítják az elmúlt évek: a peremkerületekben nem lehet, maradt, hogy a fővonalakon, de nem csúcsidőben kell ritkítanunk a járatokat.

Zalaegerszegen este hat óra után alig van utas az autóbuszokon. Az elképzelések szerint a kertvárosi decentrum lépne a Kovács Károly tér helyére, így az ottani buszkavalkád megszűnne, a Kertváros átvenné a szerepét. A tervezett módosítás előnye még, hogy a Kossuth Lajos utcán napi 23 darab járattal kevesebb közlekedne. A közlekedési ütem a csökkenő utasszámnak felel meg.

Úgy érzem, egyfajta félelem is jelentkezik az új vonalvezetésektől. És még egy felvetés. Érdemes lenne átgondolni a városi közlekedési szabályozást olyan szempontból, hogy a Kossuth utcán a gyalogosokon, a kerékpárosokon kívül csak a közösségi közlekedést részesítse előnyben a város. Így környezetkímélőbb és élhetőbb lenne a belváros – teszi hozzá Zalatnai László.

A kertvárosi kifogásokra azt mondja, kompromisszumra törekednek, és folyamatosan tárgyalnak a részletekről a településrészi önkormányzattal.

vissza az elejére


Ami megvalósult

Új ravatalozó, felújított járdák

  A 9-es számú választókerület (Bazita, Ebergény, Becsali, Egerszeghegy és a Landorhegy nyugati széle) önkormányzati képviselője, dr. Káldi Dávid szerint a tavalyi évhez képest szerényebb mértékben ugyan, de megvalósulnak az elképzelések, végrehajtják a legfontosabb felújításokat.

– Évek óta arra törekszünk, hogy a nagyobb városi fejlesztések mellett a kisebb jelentőségű, de a helyben lakók számára fontos, a komfortérzetet javító felújítások minden választókerületben megvalósuljanak. Lehetőleg egyenlő arányban. Amikor az évet terveztük, nem tudtuk, hogy például az áfa félévkor emelkedni fog, és ez a városi költségvetést mintegy 270 millió forinttal terheli meg a második félévben.

Tehát nem könnyű az önkormányzat helyzete, ugyanakkor valamennyi képviselő fontosnak tartja, hogy a gazdasági válság ellenére is fejlődjön, szépüljön a választókörzete. Mert nem mindegy, ha valaki kijön a házából, sárba lép, vagy aszfaltra – mondja dr. Káldi Dávid, és sorolja az idei évre eltervezett felújításokat.

– Bazitán a temető ravatalozója olyan rossz állapotban van, hogy már nem érdemes pénzt költeni a felújítására, ezért új, a kegyeleti szempontoknak megfelelő ravatalozó épül. A Toposházi és a gellénházi út közötti mintegy 600 méter murvás szakasz még az idén aszfaltburkolatot kap. A napokban a helyszínen egyeztetünk a tervezőkkel és Kámán Istvánnal, a polgármesteri hivatal csoportvezetőjével.

Amennyiben a teljes aszfaltozás a két útszakasz között készen van, ez segítheti a részbeni autóbusz-közlekedést is. Ebergényben a temető kerítése kicserélésre került, illetve támogattuk a beszerzését egy Lada Niva típusú autónak, melyet a településrész polgárőr szervezete kapott.

Az Alsóerdei út 5. számú társasház mellett parkolók épülnek, már folyik a munka kivitelezése. A Landorhegyi út 34-től a Falóig elkészült a járdafelújítás, így ezzel a szakasszal egy évek óta tartó felújítás fejeződött be a másik két landorhegyi választókörzet területével együtt. Megemlíteném még a Becsali út felújítását, amely a Kohéziós Alap keretében valósul meg. Terveink szerint a Közútkezelő Kht. pályázatának segítségével bővebb műszaki tartalommal, csapadékvíz-elvezetéssel és útjavítással készül el.

vissza az elejére


MSZP: Rossz üzenet

  Méltatlan és rossz üzenete van annak, hogy a képviselő-testület nem szavazta meg az eredményességi támogatásokat hat sportklubnak – fogalmazott sajtótájékoztatóján Horváth László, a sportbizottság szocialista elnöke.

Mint fogalmazott, a közgyűlési többség feltételhez kötötte az összesen 5,7 millió forintot. Akkor kapják meg a pénzt az egyesületek, ha a sportbizottság keretéből a kifizetést meg tudják oldani. Erre azonban nincs esély, mert mint Horváth László mondta, a bizottság kerete már kimerült. A képviselő szerint a város sportfinanszírozási rendszerét át kell tekinteni, és nagyobb mértékben támogatni a tömegsportot. Szerinte a nagy egyesületek ne csak az önkormányzatra számítsanak a finanszírozás tekintetében. A szocialisták fontosnak tartják a sikeres sportolók elismerését.

vissza az elejére


ZalaEgerszeG

Zalaegerszeg város honlapja

Zala Média online