Mérnökség és design fúziója

A sötétség izgalma

Kiállítás az Adyban


Mérnökség és design fúziója

Hazai arculattervező sikere berlinben

n Hogy lesz díjnyertes egy felkiáltójel nyíllal, vagy éppen az izraeli zászló csillagja alapján készített, végtelen háromszög-mátrix?
Természetesen úgy, ha megfelelő arculattal rendelkezik, vagyis kellően formatervezett. Lepsényi Imre zalaegerszegi születésű (’89–93 között a Zrínyi-gimnázium tanulója), jelenleg Budapesten élő designer, grafikai tervező (és csapata) kétszer is sikeresen szerepelt a legnagyobb német design-versenyen, Red Dot-on.

– pánczélPetra –

Díjátadás Berlinben 2011-ben. Lepsényi Imre és kollégája, Keltai Ágnes az elismeréssel.

2011-ben a fővárosi Izraeli Kulturális Intézet, 2012-ben pedig az Electronic Failure Investigation Labs – EFI, és a Kassák Múzeum arculattervével nyert Berlinben. Ez utóbbi munkánál a Kassák műveiben gyakori felkiáltójelet (és annak kritikai attitűdjét) használta alapul, kiegészítve ezt a művész mai aktualitására irányuló nyíllal. Az eredetileg villamosmérnökként végzett alkotóval, branding-ről, designról és a tervezőmunka folyamatáról beszélgettünk.
– Nem túl gyakori, hogy egy villamosmérnökből designer lesz.
– A mérnökség nem áll távol a branding-től, ez utóbbi egyfajta jelentés-mérnökség – az ügyfél által képviselt üzenetet ülteti át a vizuális kommunikáció eszközeire. Fontos az elkészült termék gazdasági hatékonysága, – legyen az logó vagy komplett arculati terv – sikeresnek kell lennie ahhoz, hogy hosszú távon hasznot hozzon. A BME Villamosmérnöki Karának elvégzése után doktori kutatással foglalkoztam, majd lassan elsodródtam a vizualitás területére. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem doktori iskolájának vagyok végzős hallgatója.

– Mi volt az első komolyabb munkád designerként?
– Az Izraeli Kulturális Intézet arculatának megtervezése egy fontos mérföldkő volt. Tudtuk, hogy ez egy jelentős munka, hiszen a világ első ilyen jellegű intézete Budapesten nyílt. A téma kényes és összetett; ez a legjobb kihívás! A megrendelő nyitott volt, így csak rajtunk állt, mit hozunk ki a feladatból. Az arculat kidolgozásánál egy háromszög mátrix-rendszert vettünk alapul, amely az izraeli zászlón szereplő Dávid-csillagnak is a szerkezetét adja. Elkészítettem egy programot, amely ezt a háromszög-mátrixot képes végtelen verzióban mutálni – így például a megnyitó meghívóinak minden egyes darabja más mintát kapott. Kellett ehhez a digitális nyomdatechnika adta technikai lehetőség is.
– Léteznek aktuális trendek az arculattervezésben? Egyáltalán hogyan alakul ki az az egyensúlyi állapot, ami összehozza a tervező stílusát az adott intézmény jellegével, hangulatával?
– Nem tudom, léteznek-e trendek, mert nem figyelem ezeket. Véleményem szerint ha valami igazán korszerű, az mások számára úgyis csak utólag derül ki. Fontos ismerni a kulturális gyökereket, a design és a művészet előzményeit. Mindenki kapcsolódik valamilyen hagyományba, és jó tisztában lenni azzal, hogy pontosan milyenbe. A hagyomány adja szerintem a munka 80 százalékát, ehhez kapcsolódik egyfajta kortárs újraértelmezés 20 százalékban. Így lesz aztán az egészből egy új hagyomány, amihez majd mások tudnak kapcsolódni.

– Mennyi idő és elmélyülés kell egy-egy nagyobb munkához?
– Sok. Legalább egy év. Az elején az ügyfél sem hiszi, hogy meg kell őt ismerni, a végén pedig – ha minden jól megy – barátság alakul ki. Mindegy mi a téma, ahhoz, hogy a közös gondolkodás alapjai meglegyenek, több találkozásra is szükség van. Ha ezen túljutunk, a tervezés már a munka legkönnyebb része, mert addigra félreértések nélkül áll rendelkezésre a gondolati mag.
– Most éppen min dolgozol?
– Leginkább a doktori disszertációmmal szeretnék a közeljövőben foglalkozni. Jelenleg több könyvön is dolgozom párhuzamosan, mint tervező, illetve van egy termékötlet, amelynek segítek a beindításában, mint szoftverfejlesztő és arculattervező. Az a jó, hogy úgy érzem, nagyjából mostanra bezárult az a nagy kísérleti háromszög, amelynek sarkait a mérnökség-design-képzőművészet adja. Fel kellett ismernem, hogy nem tudok megmaradni egy szakmában, így abból kell előnyt kovácsolnom, ami van, tehát a szakmák fúziójából. Hangozhat ez akár jól is, de sajnos nagyon nehéz ügy, hisz a megrendelő/vásárló/befektető szereti tudni, kivel áll szemben, amit általában szakmával neveznek meg az emberek – mindenki szereti az asztal másik oldalán ülőt valahogy beazonosítani, főleg, ha a pénzét is rábízná (egy megrendelés kapcsán). A design-díjak, amelyeket megszereztem, a legitimációt szolgálják. A doktori fokozat megszerzése szintén egy fontos lépés lesz a „megtévesztésben”.

vissza az elejére


A sötétség izgalma

Félnek-e villanyoltás után a gyerekek?

n Óvni kell-e a gyerekeket a sötéttől? Probléma-e, ha a moziban, színházban teljesen lekapcsolják a világítást (van, akik szerint igen), és egyáltalán honnan ered, és hogyan győzhető le a sötétség iránti bizalmatlanság.

– pP –

Tény, nemcsak a gyerekeket, hanem néha még a felnőtteket is elhagyja a biztonságérzetük, ha kivilágítatlan helyen tartózkodnak. A sötétségtől való félelem egyidős az emberiséggel; misztériuma van. Ma is számos művészeti alkotás ihletője, sőt szubkultúrák is szorosan kötődnek a jelenséghez. A legkisebbek még érzékenyebben reagálhatnak a villanyoltásra vagy a tartós sötétségre. Tényleg félnek a gyerekek a sötéttől, és ha igen, hogyan oldható fel a szorongás?
Matyovszky Márta pszichológus szerint minden gyerek más-más módon reagálhat egy ilyen helyzetben. Örömmel, izgalommal, ijedtséggel. Kóros állapotról nem igazán lehet beszélni, hiszen ez esetben nincs felső határa a félelemnek. „Azt is mondhatnánk, hogy félni mindenkinek joga van. Sokkal fontosabb azonban az, hogy megtanuljuk kezelni a helyzetet, vagyis adott esetben megnyugtatni a gyereket” – mondja a pszichológus.

A sötétségtől való félelem egyik oka a kisgyermekkori szeparációs szorongásban keresendő. Miután a baba ráébred arra, hogy ő és édesanyja nem egyek, s az anya, mint különálló személyiség, néha eltűnik a látótérből, félni kezd. Ha még sötét is van, amikor a tárgyak is alig látszanak, erősödhet a bizonytalanság érzése. Azok a gyerekek, akik ilyenkor többször, hosszabb időre is magukra maradnak a félelmeikkel, és nem jön jelzés arról, hogy az anya visszajön, és hogy a dolgok (tárgyak) a sötétben is rendben vannak, nagyobb eséllyel válnak később szorongóvá. Ezért fontos már a kezdetekkor, hogy folyamatosan biztonságérzetet keltsünk a gyerekben: szemkontaktussal, érintéssel, hangokkal.
Más szituáció az, amikor már moziba, színházba, bábszínházba megy a gyermek, és ott találkozik a sötéttel, villanyoltással. Annál is inkább, mert a legtöbbször csoportosan, szülő nélkül (óvodai foglalkozás keretében) tapasztalják meg ezt az élményt. Néha előfordul, hogy egy-egy gyerek megijed, és ki szeretne menni az előadásról, pedig a pszichológus szerint némi „ráhangolódással” elkerülhető lenne ez a probléma.

„Az lenne az ideális, ha mindenki szülői kísérettel, és nem óvodai csoporttal élné át első bábszínházi, vagy moziélményét. Az anya/apa jelenléte – főleg ha az ölébe is ülhet – megnyugtatóan hat a kicsikre. Megmarad ugyanis a személyes biztonságérzetük.” – fogalmazott Matyovszky Márta. Hozzátette: a legjobb pedig az, amikor sok közös otthoni bábozás és filmnézés után kerül sor az első színház- vagy mozilátogatásra. A művészet megkedveltetése és élvezete egyfajta szocializációs folyamat, melynek a családban kell megtörténnie. Arról pedig egy-egy mozi- vagy színházlátogatás előtt lehet beszélgetni a gyerekkel, hogy mi minden történik ott, s fontos, hogy utána is meséltessük el velük, hogy mit láttak, tapasztaltak. Erőltetni azonban nem szabad semmit, ha a gyerek ellenkezik, nem érzi jól magát ebben a közegben, bátran menjünk ki vele. Bőven lesz még ideje megszeretni.
A lényeg, hogy ha szükséges, mindig nyugtassuk meg a félősebbeket. A fény hiányát pedig alakítsuk át egyfajta pozitív dologgá. A sötét a várakozás izgalmát, a meglepetést, valaminek a kezdetét is jelenti.

vissza az elejére


Kiállítás az Adyban

Az elmúlt héten került sor az Ady-iskola művészeti gimnáziumának hagyományos, évenként sorra kerülő kiállítására. A diákok a rajz-, kerámia-, festészet- és grafikaműhelyekben, illetve a fakultációkon készült tanulmányokból, alkotásokból válogattak, de van olyan is, aki fotóit állította ki.

A tárlatot Németh János keramikusművész nyitotta meg, a művészeti gimnáziumban zajló sokszínű munkáról pedig Frimmel Gyula grafikus, az iskola tanára számolt be. A tárlatnyitón a Pánczél testvérek (Rebeka és Viktória) zenéltek.

vissza az elejére