A tulajdonosváltás tapasztalatai a Zalai Nyomda Rt.-nél
A nyomda életében a tulajdonosváltás még 1997 decemberében valósult meg, amikoris külföldi pénzügyi befektetők tulajdonába került a Zalai Nyomda Rt. Ekkor a HCFL a tulajdon 75 százalékát vette meg, ezt követően kivásárolta a dolgozói részvényeket és a MRP-részvényeket, valamint a még belföldi személy tulajdonában lévő részvényeket. Jelenleg a HCFL a részvények 97 százaléka felett diszponál, s a maradék 3 százalék belföldi magánszemélyek tulajdonát képezi. Czirkl György vezérigazgatótól az elmúlt időszak változásairól kértünk tájékoztatást.
- A tulajdonosváltozás előtt a Zalai Nyomda egy jól működő regionális nyomdaként
volt számon tartva, s a legnagyobb megrendelője a Coca-Cola volt. Számottevő partnere
volt még a Nestlé és a Zalahús. A nyomda a Coca-Cola kivételével nem volt felkészülve
arra, hogy multinacionális vállalatok rendeléseit kielégítse. Természetesen ez
rengeteg változást igényelt. Én 1998 februárjában kerültem a nyomda élére, s elsődleges
célnak tekintettem, hogy ISO-minősítést szerezzünk, s az ISO 9001-es minősítést az
elmúlt év szeptemberében megkaptuk. Ez szükséges volt, hiszen az őszi tendereken való
indulás feltételeként szabták meg a minősítést, s ennek hiánya pár éven belül a
meglévő vevőkör elvesztéséhez vezetett volna. Természetesen a minősítés eléréséhez
jelentős anyagi ráfordítás - mintegy 12 millió forint - és munka kellett. Kiépítettük
a minőségbiztosítási rendszert, az ehhez szükséges labort és a stábot. Ezzel az
elvárásoknak megfelelő alapfeltételt biztosítottunk a vevőkörünk számára.
- Az adott feltételek megléte
mellett a vevőkör kiszélesítését célozták meg. Szükséges volt ehhez esetleg a géppark
részbeni felújítása?
- Az idei év tavaszán hajtottuk végre azokat a változásokat, amelyeket már az elmúlt
évben elhatároztunk. A mintegy 650 millió forintos beruházás 3 hónap alatt készült
el. Korábban a nyomda erőssége volt a hagyományos és az öntapadós címkék gyártása
mellett a hagyományos nyomdai termékek előállítása. Az új tulajdonos elsősorban a
csomagolóanyag-profilt szerette volna tovább erősíteni, amelyet az iparágban négy főcsoportba
szoktak osztani, s ennek a négy csoportnak az erősítésére történtek a beruházások.
Egyebek között az ofszet területre vásároltunk egy 6 szín plusz két lakkozóműves
KBA nyomógépet, amely az összeépítését tekintve B2-es formátumban (50x70 cm-es ívméret)
világújdonságot jelent. Ezzel a konstrukcióval egyfajta minőségi igényt akartunk
kelteni a felhasználókban is.
- Sikerült felkelteni az érdeklődést az új technológia iránt?
- Lassan, de ez még nem érett be. Jelenleg ismerkednek vele a vevők, de van érdeklődés.
A másik jelentős beruházás egyebek mellett egy dobozgyártó gépsor megvásárlása
volt.
- Ezekkel a beruházásokkal bővült a nyomda profilja is, ez hogy jelentkezett
a megrendelésekben?
- A beruházásokat követően a Coca-Cola a teljes flexibilis címkemegrendelését nálunk
adta le, de ezenkívül megrendelőnk a Stollwerck és a Pepsi-Cola is.
- Az előzetes számítások alapján időarányosan mennyire rentábilis az új
gépek üzemeltetése?
- Némi eltolódás van, mert a különböző területeken nem egyformán jelentkeznek
az igények. A flexibilis és az ofszet területen bejöttek a számítások, a gépek
nagy leterheltséggel üzemelnek, de a hatékonyság területén még van mit javítani.
A Zalai Nyomda Rt. elmúlt évi bevétele 1,1 milliárd forint volt, az ez évi tervek 1,7
milliárd forinttal számolnak, s ha a felfutás tartja ezt az ütemet, a jövő évben 2
milliárd fölé emelkedik ez az összeg. A 172 főt foglalkoztató nyomda jelentős összegeket
fordít a szervezeti felépítés megújítására és a dolgozók oktatására. Ugyancsak
megújult az informatikai rendszer, ám ezen a területen további fejlesztések várhatóak.
A Zalai Nyomda munkájának szervezésében multinacionális vállalati példát kíván követni,
s ehhez mára minden esélye adott.
Rekondösszegű fejlesztés a Zala Volánnál
Az idei év fejlesztéseire a Zala Volán 740 millió forintot tervezett, s ebből az összegből 615 milliót fordít járműbeszerzésre, ami - a jelenlegi árak függvényében - 18-19 új, modern autóbusz megvásárlását teszi lehetővé.
Minderről, és az idei év terveiről Horváth Tibor, a cég főmérnöke tájékoztatta
lapunkat. A hazánkban beszerezhető autóbuszok ára 26 és 70 millió forint között
mozog.
- A fejlesztési pénzeszközök különböző üzletágak közötti bontásban jelennek
meg. Így 30-35 millió forintot költünk el a műszaki üzletágunkra, elsősorban
szeretnénk megszerezni az ISO 9002-es minősítést, és ehhez jelentős összeget kell
fordítanunk a számítógéppark korszerűsítésére, valamint a raktárgazdálkodás
modernizálására. A saját gépparkunk zárttechnológiai vizsgáztatása a jövőben
csak magas szintű követelmények teljesítése mellett lehetséges, ezért erre a területre
is - elsősorban eszközbeszerzésre - jelentős összegeket fordítottunk, így továbbra
is a cégen belül történhet a vizsgáztatás. Természetesen kisebb létesítmény-beruházásokat
is végrehajtunk, többek között Nagykanizsán egy gépjárműmosó technológia cseréjére
kerül sor 15 millió forintért, Zalaegerszegen a Honda-szalont kívánjuk bővíteni. A
Zrínyi úton folyamatban van a raktárterület bővítése, itt mintegy 400 négyzetméternyi
fedett raktárt alakítunk ki - mondja a főmérnök.
A Zala Volán modern számítógéprendszert alakított ki, s a megközelítőleg 150 gép
üzemeltetése, karbantartása is jelentős összeg. Az információs, hírközlési
rendszer kiépítésén belül a közelmúltban több mint 20 mobiltelefont helyeztek üzembe,
részben a távolsági, nemzetközi autóbuszok számára, illetve bizonyos üzemvezetési,
személyforgalmi pontokat láttak el mobil készülékekkel. A tervezett járműbeszerzés
során eddig 13 autóbuszt vásárolt már meg a cég, s a tervezett mennyiség megvásárlását
követően 6 új helyi járatú, valamint 12 helyközi autóbusszal bővül a járműpark.
Az 5 új csuklós busz Zalaegerszeg és Nagykanizsa helyi utasforgalmát hivatott csökkenteni.
A vásárláskor elsődleges szempontként tekintik a biztonságot, a korszerűséget, és
a szállítható utaslétszámot.
A Zala Volánnál jelenleg 310 autóbusz van üzemben, s a helyközi járatok a megye mind
a 216 településének ellátását biztosítják. Ebből több, mint 100 települést
csak egy úton lehet megközelíteni, s ezek a járatok nem nyereségesek, de ezekben az
esetekben az utasforgalom ellátása, kielégítése a cél. A most beszerzésre kerülő
Setra-buszok szervizelése helyben történik, hiszen a Zala Volán a Setra hivatalos márkaszervize
is. A hazai és a nemzetközi távolsági járatokat lebonyolító autóbuszok kora
fiatal, hiszen a jelenlegi buszpark jelentős része 1995-től került forgalomba, s a
legszigorúbb nemzetközi elvárásoknak, előírásoknak is megfelelnek ezek a járművek,
s a komfortfokozatuk is kielégít minden igényt.
- A jelentős összegű fejlesztések reálisan csak a tervezett bevétel függvényében
hajthatók végre. Mekkora bevételre számít ebben az évben a cég?
- A tervezett bevétel 5,4 milliárd forint, de ezt valószínűleg nem fogjuk elérni.
Ennek függvényében a költségeink is elmaradnak a tervezettől. A költségtakarékosságot
szorgalmazó intézkedéseink hatására az eredménygazdálkodásunk jó, s így meg
fogunk felelni az elvárásoknak. Csak összehasonlításként, az elmúlt évre tervezett
632 millió forintos fejlesztéshez képest az idei 740 millió forint jelentős emelkedést
jelent. Természetesen a fejlesztés minden esetben tartalmaz egy 120 milliós
rekonstrukciós támogatást eszközfejlesztésre a minisztériumtól. Sajnálatos
viszont, hogy az üzemanyagárak folyamatos emelkedése költségnövekedést jelent. A cég
bevételei szempontjából jelentős a műszaki háttérbázis, hiszen nem csak a saját gépparkunk
javítását látja el, hanem mintegy 30-35 százalékban más járműveket is fogad.
2000-ben 50 éves lesz a Zalaiparker Rt.
A hazai piaci lehetőségek számos kihívás elé állítják a kereskedelmi cégeket, s ma már kevés azoknak a megyei iparkereknek a száma, amelyek talpon tudtak maradni. A ZALAIPARKER Rt. nem foglalkozik a megszűnés gondolatával, bár a konkurencia kihívásai Zalában is megvannak. A piac keresleti, kínálati lehetőségeinek ismeretével és jó kereskedelmi politikával azonban hosszú távon lehet szolgálni a vevőkör érdekeit.
- Az ez évi tervünk, hogy forgalomban meghaladjuk a 4 milliárdos áruforgalmat, ez
12 százalékos növekedést jelenthet az elmúlt évihez képest - mondja Barta András,
a ZALAIPARKER Rt. vezérigazgatója. - A cég az elmúlt évet veszteséggel zárta,
hiszen a privatizáció zömmel egzisztenciahitel igénybevételével történt, s ennek
futamideje 15 év. Az elmúlt évben a teljes tőke, plusz kamattörlesztés bejött, ez
60 millió forintot jelentett, s így jelentkezett a 39 milliós veszteség. A törlesztés
2009 januárjáig tart. Ebben az évben 30 millió nyereséget terveztünk, ami 70 milliós
javulást jelentene.
- Hogy sikerülhet ezt az eredményt produkálni?
- Elsősorban úgy, hogy mi továbbra is kereskedő cég kívánunk maradni a megye területén
iparcikk és ruházati szakágban. A jelenlegi piaci viszonyok mellett a nyereséget
fogyasztói áremelésekből nem lehet elérni, mert ez a vevőkör elvesztésével járna.
Emiatt inkább a beszerzésekre helyeztük a hangsúlyt. Jelenleg négy beszerzési társulásnak
a tagja a Zalaiparker, s ezeken keresztül szerezzük be a háztartási és vegyi árut már
teljes egészében, vas-műszaki árut, szerszámot, mezőgazdasági szerárut részben,
itt egy osztrák beszerzési társuláshoz is csatlakoztunk.
- Mekkora az üzleti hálózata a cégnek?
- 33 boltot üzemeltetünk a megyében, elsősorban Zalaegerszegen, Nagykanizsán,
Keszthelyen, Lentiben és Hévízen. Ezenkívül egy nagykereskedelmi részlegünk van.
- A tervekhez képest az eddigi forgalom hogyan alakult?
- A tervezett éves forgalomnak mintegy 40 százaléka már bejött, de ez minden évben
így alakul. Összegszerűen ez 1 milliárd 642 millió forintos áruforgalmat jelent. Az
árrésszint-javulás a tervezett alatt maradt, mert ahogy éleződik a verseny, fejlődik
a konkurencia, egyre többet kell akcióznunk. Az akciókra saját reklámújságot készítünk
és adunk ki havonta 50 ezer példányban. Az úgynevezett nagy vevőkkel pedig direkt megállapodásokat
kötünk fizetési könnyítésre, házhoz szállításra, tehát alkalmazkodunk a vevők
igényeihez.
- Terveztek-e bővítéseket, fejlesztéseket?
- A tulajdoni struktúrát meg kívánjuk őrizni, bővíteni belátható időn belül
nem tudunk. Az igényekhez alkalmazkodó fejlesztések, átalakítások történtek, ez 6
üzletet érintett, és bizonyos szakosítások is történtek. A nagykereskedelmi értékesítési
forgalmunk örvendetesen növekszik, bár mi meglehetősen későn, három éve indultunk
ezzel a tevékenységgel, ám az ottani forgalom kiugró növekedést mutat, ez ma havi 13-15
milliós áruforgalmat jelent. Zalaegerszegen 15 üzletünk van, s forgalom 55 százalékát
ezek az üzletek jelentik.
A cég a kereslet felmérése érdekében bevezetett egy kontrolling rendszert, amely üzletekre
lebontva havonta értékeli vezetői szinten a tervhez képesti realitást. Ez az ellenőrzés
mellett azonnali lehetőséget ad a kínálat módosítására, azaz a vásárlókör napi
igényeihez való alkalmazkodásra.
Az ezredforduló éve a Zalaiparker számára is jubileum, hiszen március 6-án ünnepli
fennállásának 50. évfordulóját. Az ekkor kezdődő hűség és egyéb akciókkal egész
éven át találkozhat majd a vevőközönség.
Munkahelyteremtő beruházások a PYLON 94 Kft.-né
Az egykori ALUGÉP-et a 70-es évek második felétől a 80-as évek végéig a zalaegerszegi gépipar egyik fellegváraként tartották számon. A 90-es évek elején a hazai alumíniumiparra és a gépiparra nehezebb idők jöttek, így 1994 elején a tulajdonos HUNGALU Rt. úgy döntött, hogy végelszámolással megszünteti a zalaegerszegi ALUGÉP-et. A PYLON 94 Gép- és Acélszerkezetgyártó Kft.-t négy egykori vezető alakította, s jegyzi ma is. A kft. a dolgozók 100 százalékának biztosított munkahelyet, s a mai törzsgárdát is az akkori dolgozók több mint 70 százaléka alkotja. |
- Az átalakuló gazdasági körülmények között nem lehetett könnyű az
újrakezdés. Hogyan sikerült ez ennek a cégnek?
- Alapvetően az ALUGÉP korábbi partnereire támaszkodtunk, s ezekre a
kapcsolatokra építve döntöttünk úgy, hogy technológiai acélszerkezet-gyártással
foglalkozunk, s később továbbfejlesztjük a céget a komplex berendezések gyártására
- mondja Kámán János igazgató. - Azt terveztük, hogy a szerelt egységek mellett
komplett gépek gyártására is alkalmassá váljon a cég. Az elmúlt öt év nagyon
dinamikus fejlődést hozott az eszközök, a technikai színvonal és természetesen a létszám
vonatkozásában is. Persze, mindezt szinte a nulláról kezdtük, hiszen a beépített
infrastruktúrát szétszedték, lebontották, tehát mindezt újjá kellet építeni. Az
építkezés azóta is folyamatos, de mára mindez a bővítések célját szolgálja. Átépítettük
a szemcseszórót, mivel nem felelt meg a környezetvédelmi elvárásoknak, nagy volt a
zajkibocsájtása, mára mindez már nem jelent problémát a környéken lakók számára.
A PYLON 94 Kft-nél ma is folyamatosan készülnek az új beruházások, a dolgozók szociális
igényeinek megfelelő öltözők épülnek, s az ezredfordulón helyezik üzembe az új
gyártócsarnokot is. A kezdeti 4300 négyzetméternyi gyártófelület mára 7000 négyzetméterre
bővült, s így lehetővé vált, hogy a szervezettebb munkafolyamatokkal bővüljön az
üzem gyártókapacitása. A cég ma elsősorban autódaru-alvázakat, kikötői futódarukhoz
kerékszekrényeket, építőipari és alumíniumipari gépekhez alkatrészeket, részegységeket
készít, s mindezekre Kanadától Kínáig terjed a vevőköre.
- A cég által gyártott termékek értékesítése hogyan oszlik meg?
- Érdemben ma is egyetlen hazai partnere van a cégnek, értékesítési relációban
meghatározóak a német és az osztrák, valamint kisebb részben a finn partnerek.
- A nemzetközi piac minőségi elvárásai lényegesen magasabbak a hazainál.
Hogyan sikerül ennek eleget tenni?
- A PYLON 94 Kft. rendelkezik az ISO 9002 nemzetközi szabvány minősítéssel, s hogy
ennek igazán megfelelnek a termékeink, azt a partnereink megelégedése igazolja. A
fejlesztések során figyelembe kellett vegyük a piac igényeit, hiszen például egyes
megrendelőink 5 éves festési garanciát várnak el, s ennek csak magas technológiai
szinttel lehet eleget tenni. Ezt a szintet szolgálja a két felújított CNC lángvágó
és a most vásárolt víz alatti plazmavágó berendezés is, amelyek számítógépes
vezérléssel működnek. A vágókapacitásunk meghaladja az igényeket, ám a berendezéseink
technikai színvonala Közép-Európában majdnem egyedülálló. A termékeinkre egyébként
egyre nagyobb az igény a hazai piacon is. A minőség biztosításának alapja természetesen
a 90 főt meghaladó, szakmailag magasan képzett dolgozói létszám is.
Az ALUGÉP-től egykor utcára került dolgozók a kezdeti bizonytalanságot követően ma
biztos háttérrel rendelkeznek, hiszen a helyi gépipari átlagnál magasabb a kft. bérszintje.
A PYLON 94 Kft. az 1995-ös 260 milliós árbevételével szemben 1998-ban túllépte a
840 milliót, s a bevétel növekedése folyamatos. Az új gyártócsarnok elkészültével
tovább nő a kapacitás, s az igények kielégítésére mintegy 30 fős létszámbővítést
terveznek, s ehhez már most várják a jól képzett lakatosok, hegesztők jelentkezését,
hogy az üzembe helyezésig elsajátíthassák a gyártáshoz szükséges ismereteket.
Az oldalt összeállította:
Cservenka György