Új műsorszámmal készül az Albatrosz táncegyüttes
Számtalan országos elismerés és díj fémjelzi már a zalaegerszegi Albatrosz Táncművészeti Társulat munkáját. Ezek közül is arra az ezüst fokozatú nívódíjra a legbüszkébbek, melyet a Táncpedagógusok Országos Szövetségétől kaptak. A fellépések mellett arra is van energiájuk, hogy több mint kétszáz fős művészeti iskolát működtessenek a Gönczi Ferenc ÁMK-ban. |
Az Albatrosz együttes 1986-ban alakult Császár István vezetésével. A 90-es években
már önálló egyesületté váltak, utánpótláscsoportokat indítottak. A koreográfiákat
több éven keresztül Stefán Gábor tanította. 1996-ban már olyan sok igény
mutatkozott a jazzbalett iránt, hogy önálló, alapfokú művészeti iskolát tudtak
indítani az egykori VMK-ban.
- Jelenleg 16 csoporttal, azaz 234 gyerekkel foglalkozunk - kezdi a beszélgetést
Molnár Ágnes, az együttes művészeti vezetője. - A munkámat két társam, Regolics
Mónika és Tornyos Ervin segíti. Tizenkét évfolyamos képzést terveztünk, ebből két
év az előképzőt, négy év az alapfokot, hat év pedig a továbbképzőt jelenti. A
gyerekek az iskola elvégzésekor bizonyítványt kapnak. Annak jó, aki a kezdetektől
itt van, hiszen ezzel a képesítéssel közép- vagy felsőfokú táncművészeti iskolában
tanulhat tovább.
- Ahhoz, hogy gyerekeket tanítsatok táncolni, bizonyára nektek is tovább
kellett képezni magatokat.
- Pesten elvégeztünk egy kétéves moderntánc-oktatói iskolát, de ez nem
volt elég. Utána még főiskolára is jártunk, ami csak középfokú végzettséget ad.
A dologban az a legszebb, hogy a törvény hiába ír elő felsőfokú végzettséget, ma
Magyarországon ebben a műfajban még nincs ilyen képzés. Elméletileg jövő
szeptembertől újra az iskolapadokat fogjuk koptatni, legalábbis, ha megteremtik majd a
feltételeket a továbbtanuláshoz.
- Hány tehetséges gyerekkel találkoztok?
- Az az igazság, hogy sok gyerek jár hozzánk, szeretnek táncolni, mozogni,
szívvel-lélekkel csinálják. Az már más kérdés, hogy minden évfolyamon tíz százalék
körül van a tehetségesebb gyerekek aránya. Az ő részükre hoztunk létre egy kiemelt
csoportot - itt nem kivételezésre kell gondolni -, ez jelenti tulajdonképpen az utánpótlásunkat.
Másrészt a kis Albatrosz tagjai is már középiskolások, úgyhogy hamarosan átveszik
tőlünk a stafétabotot.
- Hányan vagytok jelenleg a nagy együttesben?
- Az együttes alakulásakor tizenhatan voltunk, egy éve már csak heten
alkotjuk a csapatot. Ez a hét ember azonban mindig együtt van, jól összeszoktunk. Nem
is baj, ha nem vagyunk többen, hiszen így könnyebben elférünk a színpadon.
- Tanultok új koreográfiát, táncot?
- Természetesen, az újdonságok elől nem zárkózunk el, ez nekünk is kihívás.
Nyáron Fonyódon voltunk edzőtáborozni, ahol a sztepptánc lépéseivel ismerkedtünk
meg. Szikora Boglárka budapesti vendégtanár segédletével sikerült ezt is elsajátítani.
Eleinte féltünk egy kicsit, hiszen eddig mindig lefeszített bokával táncoltunk, a
sztepphez viszont teljesen laza bokamozdulatok kellenek. Azért is vállalkoztunk rá,
mert ez egy igazi kuriózumnak számít. A fővárosban kevés szteppegyüttes működik,
a Dunántúlon pedig egyáltalán nem gyakori ez a tánc. A közeljövőben egyszerű
stepszámokkal lépünk majd a közönség elé, s ha tetszik nekik, akkor továbbfejlesztjük
a műsorunkat. Ez a tánc egyáltalán nincs korhoz kötve, a múltkor éppen egy nyolcvanéves
néger úriembert láttam a tévében fergetegesen táncolni.
- Úgy tűnik, a sztepp kortalan. A modern tánc mennyire veszi igénybe az
ember fizikumát?
- Mi még nem érezzük annyira az idő múlását. A rugalmassággal, a kitartással
és a tanulékonysággal nincsen semmi gond. Nem az a veszély tehát, hogy kiöregszünk,
hanem inkább az, hogy előbb-utóbb mindenki családot szeretne, így fokozatosan
feloszlik az együttes.
- A csapatban egy szem fiú van. Az erősebbik nem körében ennyire népszerűtlen
a jazzbalett?
- A társas- és néptáncra több fiú jelentkezik. Szerintem a köztudatban
az a téves eszme terjedt el, hogy a modern tánc túlságosan nőies, pedig ez nem igaz.
Ervinre nagyon büszkék vagyunk, hogy ennyire kitartó és még velünk van. Sajnos, az
ő követőinek száma igen csekély. A művészeti iskola kétszáz gyerekéből mindössze
négy fiú van.
- Lehet-e még a modern táncban, mint műfajban bármi újat kitalálni?
- Nem hiszem, hogy ez tovább fokozható. Technikailag természetesen még
lehet fejlődni, de igazán újítani nincs értelme. Inkább ötletekre, koreográfiákra
van szükség. A jazzbalett igazi nemzetközi tánc, nincsenek helyi jellegzetességek. Különbségek
jobbára a kivitelezésben, a műsor felépítésében vannak. Csak Magyarországon olyan
széles skálájú ez a műfaj, hogy össze sem lehet hasonlítani a csapatokat. Valahogy
mégis egy nyelvet beszélünk. És ez benne a szép.
Mozsár Eszter
Díszoklevél a pedagógiai munkáért
Zalaegerszeg városa több éve köszöni meg a városban lakó tanárok és tanítók áldozatos munkáját. Október végén arany, gyémánt, vas, és rubin díszoklevelet nyújtottak át mindazoknak, akik már több mint ötven évvel ezelőtt kapták tanári diplomájukat. A névsort nézegetem. Hosszú azok sora, akiket felkereshetnék. Találomra bekopogok a gyémántdiplomás Wessely Rajmundnéhoz, hogy egy kicsit szót válthassunk a tanári pálya szépségeiről és nehézségeiről. |
A pedagógus szavunk görög eredetű. Az ókori demokratikus államban azt a művelt
rabszolgát hívták annak, aki a gyerekeket a magántanítóhoz kísérte. Feladatköre később
a rábízott gyermekek erkölcsi nevelésével bővült. A mai világban ez a szó már egészen
mást jelent. Néhanapján azonban maga a pedagógus is úgy érzi, hogy nem tudott
kikeveredni a "rabszolgasorsból", már ami a munkája anyagi részét illeti. Van
olyan pedagógus, aki mégsem törődik ezzel, hiszen számára a legnagyobb megbecsülést
az jelenti, ha ötven év múlva is megismerik a tanítványok az utcán vagy pár soros
levélben köszönik meg azt, hogy az életre nevelte az egykori diákokat.
Fertőszegi Mária tíz éve él Zalaegerszegen. Tanári diplomáját 1938-ban szerezte a
Győri Magyar Királyi és Állami Tanítóképző Intézetben. A következő évben férjhez
ment, majd tíz év múlva folytatta tanári pályáját. A háborút követően nehéz idők
jártak, volt, amikor hét hónapig tanította a gyerekeket minden fizetség nélkül. Petőházán
egy évet dolgozott, ezután a szomszédos Fertőszentmiklóson folytatta a munkát.
Huszonhét évig, nyugdíjba vonulásáig oktatta a rábízott gyerekeket.
- Nagyon szerettem a gyerekeket - mondja könnyeivel küszködve Marica néni -. Ők
is hálásak voltak, soha nem volt gondom senkivel. Mindig egyenrangúnak tekintettem őket,
igyekeztem következetes és igazságos lenni. Ha nem készítettek házi feladatot, nem büntettem
őket, hanem megkérdeztem az okát. Sokszor családi vagy más probléma állt a dolgok mögött,
nem volt rájuk jellemző a hanyagság és a lustaság. Mindig arra ösztönöztem őket,
hogy tanuljanak. Ha valaki nem értette a feladatot, akkor óra után ott maradtam vele és
újra elmagyaráztam neki. Úgy érzem, ragaszkodtak hozzám. Akkoriban egy tanárnak nem
lehetett válogatni, szinte mindent tanítani kellett. A rajz és az ének-zene kivételével
mindent elvállaltam. Leginkább a reál tantárgyakat szerettem.
- Voltak rosszcsont gyerekek is?
- Akadt egy-kettő. Azonban velük is mindig megtaláltam a hangot. Emlékszem
egy fiúra, aki állandóan borsot tört mások orra alá. Engem valahogy mégis tisztelt.
Ha bármit kértek a kollégák tőle, azt sohasem teljesítette. Mindig azt mondta, csak
a Wessely tanárnőnek teszem meg.
- Hány gyermeket bíztak a gondjaikra?
- Amikor a hatodik osztályt átvettem, hatvan gyermek járt az évfolyamra.
Ennyi nebulóval kellett egyszerre foglalkozni. Mint mondtam, nem válogathattunk, mindent
tanítani kellett. Csak később, 12-13 év múlva lehetett levelező iskolán a
szakosodást elvégezni. Akkoriban naponta 6-7 tanórára kellett a gyerekeknek bejárni,
ma már sokkal jobban leterhelik őket, sajnálom is, hogy alig van szabadidejük.
Marica néni pedagógus családban nőtt fel, nem tudott volna elképzelni más hivatást
magának. Férjével idén ünnepelte hatvanadik házassági évfordulóját, novemberben
pedig nyolcvanadik életévét tölti be. Büszke két lányára, három unokájára és
öt dédunokájára. Amikor ideköltöztek, átjártak a szomszéd gyerekek, ha valamit
nem értettek, Marica néni türelmesen elmagyarázta nekik. Csak azért szomorú, mert
mostanában már alig nyitják rá az ajtót, az ismerősök elszéledtek, az egykori tanítványok
messze vannak vagy már nem élnek. A második emeleti lakásból nehezen tud kimozdulni.
Ha jó idő van, tolókocsijával az erkélyre megy, onnan figyeli a kertvárosi élet történéseit.
És nincs olyan perc, amikor ne gondolna arra, hogy mennyire hiányoznak a gyerekek. Talán
nem volt hiábavaló és haszontalan, hogy a fiatalok nevelésének szentelte életét.
Mozsár Eszter