Bocskai Szabadegyetem Zalaegerszegen
Zalaegerszegen szeptember elejétől november végéig tíz estén keresztül tart a Bocskai István Szabadegyetem előadássorozata. A sokoldalú program befejező részében november 12-19. és 26-án Kiss Dénes (író, nyelvkutató, nyelvészprofesszor) ŐSnyelv-nyelvŐS címmel kapott helyet a programban. |
Kétségkívül varázslatos világra nyitott kaput az előadó, a magyar nyelv világába
engedett betekintést a kifinomult írói érzékenységen és szeretetén keresztül.
Negyven éve foglalkozik a kutatásával, s ehhez a világ számos nyelvét is tanulmányozza,
legújabban a szanszkrit, a japán és a perui ragozó nyelvet, a kecsua indiánt. Munkássága
során megállapította, a világ háromezer nyelvét tekintve, a magyar mindegyiktől eltér.
Jellemző rá, hogy ragozó nyelv és kitörni belőle illetve beléje törni is egyaránt
nehéz. Valójában a magyarság megmaradásának is ebben van a lényege. Nemrég
Amerikában tartott előadást 56-ról (egy akkor íródott és megjelent verse miatt börtönbe
zárták) és bemutatta legújabb nyelvészeti művét, amelynek címe Bábel előtt. Ezt
ott úgy értékelték, hogy fel kell vinni az internetre, s meg is kezdték az előkészítését.
Az író megállapítása szerint a magyar nyelv olyan egyedi értéke a nemzetnek, hogy
"ahhoz hasonlítható, mintha atombombánk lenne".
Kiss Dénes lelkesen magyarázza, miként tükrözi vissza a magyar nyelv a történelmet.
Ez a nyelv ugyanis nem a nyelvtana felől közelíthető meg, hanem a valóság irányából.
Megtalálható benne az ősmagyarság élete, ugyanakkor zenei tulajdonságokkal
rendelkezik. Elmondta, hogy manapság divatos megkérdőjelezni a finnugor nyelvrokonságot,
holott efelől nincs kétség. Ez azonban nem egészen döntő, ugyanis a finnek állítják
régészeti leletek alapján, hogy tízezer éve őshonosak a Balti-tenger tájékán.
A magyar nyelv a ragok, képzők segítségével rendkívül változatos, tele van finomsággal,
árnyaltsággal és matematikai logikára épül. Sorozata második előadását erre építette.
Arra a kérdésre, hogy mit szólnak megállapításaihoz a nyelvészek, Kiss Dénes
elmondta, Grétsy Lászlóval nemrégiben beszélt, aki kérte tőle a Bábel előtt című
könyvét. Azt is elmondta, hogy a magyar nyelvet nem félti a nyugati hatásoktól,
amelyek mostanság felerősödtek, mert kiheverte a latin és a német korszakot, mert
nyelvünk erős, valóságos tömb, megtart bennünket, a magyarságot.
Az előadás keretében kiadványokhoz lehetett jutni, közte Kiss Dénes ÉKES magyar SZÓJÁTÉK
házához. Rájött ugyanis, hogy "A magyar nyelv mértani alakzatot alkotott, ez nem más,
mint két alapzatával találkozó piramis, vagy ha úgy tetszik cikkcakkos cikkurát,
amelyből a bal oldali, térbeli építmény természetesen adódott. Ezt méhében hordta
ki a magyar nyelv az évezredek alatt." Ezt azért tartja törvényszerűnek, mert nyelvünk
alapja a logika és a matematika. Egyébként a Bábel előtt című könyve ezzel részletesen
foglalkozik. Az alakzat és térbeli képlete fölfogható nyelvünk működési képletének.
Egyik különlegessége, hogy a benne részt vevő három hangzó - E, É, K - maga is
ék alakban helyezkedik el és az alakzat minden sora minden irányban olvasható. Sőt mi
több, a mértani rendszer térben is felépíthető, Benkő Cs. Gyula festőművész és
formatervező az író kérésére megalkotta a kettős piramist. Másoknak is megmozgatta
a fantáziáját, így az elmaradt Expo tervei között szerepelt ennek a különleges háznak
a felállítása is. A Magyar Nyelv Háza vagy a Szójátékház a magyar Eiffel-torony
lehetne, számos intézmény kapna benne helyet közte galéria, magyar történeti kiállítások,
képjátszó könyvtár, s számítógépek segítségével meg lehetne ismerni a magyar hírességeket.
Kiss Dénes bíztatást kapott itthon és külföldön az egyedi építmény létrehozásához,
s ismertetőfüzetben elhelyezett kártyákon gyűjti az adakozók jelentkezését, ha létrejön
az alapítvány, értesíthesse őket a megmozdulásra.
"Ez az építmény azt is bizonyítaná, hogy a magyarság tudatában van önnön értékeinek
és azokat képes megőrizni és felmutatni a világnak. Megmutatnánk, hogy nem véletlenül
található annyi magyar, a számtan, biológia, fizika tudományának élvonalában világszerte
és az úgynevezett kreativitásunk képességünkből, abból a rendkívüli nyelvből
természetesen következik, amely megtartott bennünket magyarnak."
- bozsér -
Zala irodalmi emlékei
Az elmúlt héten került megrendezésre a Kosztolányi Kávéházban a Keresztury Irodalmi Kör már hagyományosnak nevezhető kulturális estje, ahol Németh József muzeológus, irodalomtörténész tartott előadást "Zala megye irodalmi emlékei" címmel. |
Mint bevezetőjében utalt rá, kockázatos vállalkozás ilyen témáról nyilvánosság
előtt beszélni, hiszen világra szóló irodalmi alkotások nem születtek a megyében, mégis a ránk maradt anyag jóval
gazdagabb annál, hogy egy előadás időtartamában azt összefoglaljuk.
Zala nem tarozik a magyar irodalom élvonalába, a nagy folyamatok nem itt játszódtak
le, és nagy költőink sem innen indultak el irodalmi pályájukra. Mi köthető tehát a
magyar irodalomból Zalába - gondolva itt Zala vármegye történelmi területeire is?
Németh József szerint amit mindenképpen meg kell említeni, az nem más, mint a Tihanyi
Apátság alapítólevele (1055), mely bár irodalmi emléknek nem nevezhető, nyelvtörténeti
szempontból óriási szerepe van. Legalább ilyen jelentősséggel bírnak a 20. századig
fennmaradt tisztán népi eredetű regösénekek, melyekben csodálatosan megfigyelhető a
pogány mítoszvilág és a keresztény hiedelmek ötvözete.
Az irodalomtörténész megemlékezett a Zala megyei kódexekről (Hahóti kódex), Zrínyi
Miklósról a 17. század "igazi alkotójáról", aki az akkori irodalmi élet "fénypontját"
alkotta meg a Szigeti veszedelemmel.
Hosszan beszélt Pálóczi Horváth Ádámról, aki irodalmi pályája csúcsán Zalában
élt és Petrikeresztúron irodalmi központot hozott létre, folyamatos kapcsolatot
tartva a megyében működő sok kis kulturális szigettel.
Virág Benedek és Kisfaludy Sándor méltatása után pedig kitért a 20. századra,
megemlítve a nemrég elhunyt Berta Bulcsút, és az idetelepült Nádas Pétert és Bereményi
Gézát.
Mindig is csodáltam azokat az embereket, akik egész életüket egy célnak tudják, tudták szentelni. Mivé lenne a világ, ha nem lennének olyan megszállott kis emberkék, mint amilyen a világhírű Nobel-díjas osztrák tudós, Konrad Lorenz. A kiváló etológus ugyanis nem sajnálta sem idejét és energiáját, hogy minél többet megtudjon a nyári lúd viselkedéséről. Nem sokkal a szerző halála előtt készült el az "Én itt vagyok - te hol vagy?" című könyv, melyben Lorenz szemléletes és közérthető stílusban számol be e társasan élő állatfaj magatartásáról. S hogy mi késztette e téma megírására? Így vall erről: "Megfigyeléseimet egy svéd tanítónő költői beleérző képességének köszönhetem, aki emocionális, de tudományos szempontból teljesen hibátlanul így fordította le a vadludak hívójelét: Én itt vagyok - te hol vagy?".
* * *
Manapság egyre többen szenvednek álmatlanságban, nem tudják kipihenni magukat. Pedig a szervezetnek regenerálódásra, feltöltődésre van szüksége. Sheila Lavery "A gyógyító alvás" című könyvében megpróbálja megmutatni, hogyan lehet kialakítani és egy életen át megőrizni az egészséges alvási szokásokat. Az alvás életbevágóan fontos, mert helyreállítja belső egyensúlyunkat, regenerálja energiáinkat, sőt a növekedést és a gyógyulást is segíti. A könyv olyan útikalauz, amely megmagyarázza, hogyan történik mindez, és miként hozzák létre az agyhullámok, a testhőmérséklet, a hormontevékenység változásai az alvás és az ébrenlét természetes ritmusait. A könyv számtalan hasznos tanácsot is ad, alvásbarát étrend és testedzési programot tudunk összeállítani segítségével.
Frimmel Gyula apró varázslatai
Amikor évekkel ezelőtt egy kiállításon megláttam Frimmel Gyula mezzotinto módszerrel készült grafikáit, valahogy úgy éreztem, mintha régmúlt idők, elfeledett korok hangulatának illata lebegne a teremben. Innen már csak egy aprócska lépés lett volna, hogy én is - akárcsak a jó öreg Mary Poppins - átlépjek az idősíkon és dimenziókon, s belecsöppenjek egy végtelenül nyugalmas világba. A képek jólesősen simogatták az ember lelkét. Valahogy bársonyosan finomak voltak. |
A magyarázat persze nem ennyire meseszerű, inkább a grafikusművész által
alkalmazott technika a válasz a kérdésekre. A borzolásos technika (nálunk hántolómodor)
vagy más néven mezzotinto Ludwig van Siegentől ered, 1643-ban készítette az első
ilyen művet. Első művelői és kísérletezői németalföldiek voltak, akik később
az angolokat is megismertették ezzel a módszerrel. Az eljárás minden szépségét
maguk a szigetországi művészek aknázták ki. Az eljárás lényege, hogy a lemezfelületet
egy himbavassal felborzolják, majd a képalakításnak megfelelően a kiálló részeket
visszakaparják, ezek lesznek a világos felületek. Itt zárójelben megjegyzendő, hogy
mit ér a technika, ha maga az alkotó nem tud egyénit, sajátságosat, hatásában
felemelő képet készíteni. A varázslat csak akkor sikeres, ha a két dolog együtt érvényesül.
S minden részrehajlás nélkül állíthatjuk, hogy Frimmel Gyulának ez sikerült.
- Mindig is grafikusnak készültem, legfeljebb csak a főiskolai évek alatt tettem egy
kis kitérőt. Középiskolai mesteremtől, Pásztor Gézától lestem el a sokszorosító
grafika műhelytitkait - emlékszik vissza a kezdetekre Frimmel Gyula. - A főiskola
befejezése után évekig a Zalai Nyomdában dolgoztam alkalmazott grafikusként. Ezt
azonban nem nekem találták ki. Nem a munkával, inkább annak céljával voltak
gondjaim. Nagyon zavart a reklám világa. Készítesz valamit - főleg csomagolóanyagokra
-, azt megveszik, majd összegyűrik és a szemetesbe dobják. Szép feladatok, izgalmas
munka, a végeredmény azonban egy kicsit lehangoló. Egy önmagáért készített művészeti
alkotás nem a szemetes alján végzi. Legalábbis remélem, hogy nem ott.
- A művészeti technikák megtalálják az embert? Meddig kell kísérletezni,
amíg önmagunkra találunk?
- Évek alatt sok mindent kipróbál az ember, én mégsem tartom magam kísérletező
fajtának. Az utóbbi időben például újra készítek linómetszeteket, időnként
visszatérek régi rajzaimhoz. S hogy miért éppen a mezzotintot választottam? Ezt a
technikát önmagában ma már kevesen művelik, inkább más módszerekkel keverik.
Biztos van egy kevés összefüggés
az ember pszichéje és a választott technika között. Én nem vagyok olyan, hogy
sitty-sutty nekiugrom egy képnek és egy nap alatt végzek vele. Nálam el kell telnie
egy kis időnek, hogy más szemmel lássam azt, amit egyszer elkezdtem. Szükségem van
erre a folyamatosságra, szeretek elbíbelődni a grafikák felett. Néha olyan lemezek
kerülnek elő a fiókomból, amiről már szinte azt sem tudom, hogy mit akartam vele
kezdeni. Aztán újra nekiállok és befejezem.
- A sokszorosító grafikának mi adja meg a varázsát?
- Nem véletlen, hogy ezt választottam. Persze sokak szemében úgy tűnhet,
hogy inkább kézműves tevékenység a miénk. Nekem például nagyon jól esik, hogy készítek
valamit, és azt minimális számban, de sokszorosítani tudom. Sokáig dolgoztam nyomdában,
ám ott is igazán a füstös, eldugott kis műhelyeket szerettem. Nagyon kedveltem a kézi
szedőműhelyeket például. A sokszorosításnak szertartása van. Jó érzés, amikor a
nyomatokat egymás mellett látom. Egy műről általában tizenöt másolatot készítek.
Egy alkalommal volt olyan, hogy megrendelésre ötvenet kellett nyomtatni, ez azonban nem
jellemező. Érdekes, van olyan művész, aki minden egyes nyomatnál változtat egy
kicsikét, hogy mégse legyenek egyformák a munkák.
- Kell-e újat és újat keresni, kutatni a művészetben?
- Szerintem ma már nem igazán lehet kitalálni sem újat, sem vad, elképesztő
dolgokat. A reneszánsz az antik művészethez nyúlt vissza, de már más formában. A
mai állapotok egy kicsit a korai középkorra emlékeztetnek. Akkor egy egyetemes kultúra
letűnt, majd jött helyette egy többszáz évig tartó zűrzavaros korszak. Népek jöttek,
akik fokozatosan átvették az antik kultúra elemeit, egy kicsit a sajátjukkal fűszerezve.
Ezer körül aztán elkezdték építeni a katedrálisokat, ebből a kultúrából kikristályosodott
valami, amit tiszta művészetnek nevezhetnénk. És ez így megy tovább. Ha szerencsénk
van, ezekből a mai zűrzavaros dolgokból is lesznek katedrálisok. A művész feladata,
hogy megtalálja saját magát, ráérezzen benső világára. Az egyéni hang a döntő,
hiszen a technikát bárki elsajátíthatja. Azt szeretném, ha munkáimon keresztül
ismernének meg az emberek, ugyanis az alkotás során nem lehet mellébeszélni.
- Ahhoz, hogy megismerjenek, gyakran kell szerepelni a köztudatban, közéletben.
- A művészi életforma természetes velejárója, hogy tárlatokon
mutatkozzunk be. Szívesen vállalok kiállítást, ha felkérést kapok, én magam
azonban nem igazán keresem az alkalmat ezekre a bemutatkozásokra. Nem vagyok nyüzsgős
fajta, a művészeti életben sem vagyok benne igazán. Otthon, illetve az iskolában
elrajzolgatok, tanítom a gyerekeket. Szeretek olyanokkal foglalkozni, akiken látom az
igyekezetet. Akikben egy kis buzgóság van, hogy még többet szeretnének tanulni.
Valahogy úgy szeretném átadni ezeket a műhelytitkokat, ahogy annak idején én is
ellestem a tanáraimtól.
Mozsár Eszter
Válogatás a Nemzeti Galéria gyűjteményéből
Városunk műkedvelői, tárlatlátogatói már hozzászoktak ahhoz, hogy évente egyszer a Zsinagógában mindig láthatnak egy kis ízelítőt a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből. Tavaly, illetve azelőtt a KÚT és a Gresham-kör művészeinek munkáival találkozhattak, idén pedig a szentendrei művésztelep alkotóinak festményeit nézhetik meg Benedek Katalin művészettörténész válogatásában. A kiállítás november végéig látogatható. |
Boromisza Tibor 1921-ben telepedett le Szentendrén, nevéhez fűződik az első művésztelep
létrehozásának gondolata. A Duna-parti hangulatos kis városkában nyaranta gyűltek össze
a művészek, a laza kolónia azonban hamar felbomlott az egységes szellemi és anyagi háttér
hiánya miatt. A szentendrei művésztelep 1928-ban jött létre, az alapítótagok Réti István tanítványai
voltak. A nagybányaiak örökét szerették volna folytatni, a megalakulást követő
tizedik évben rendezett kiállítás azonban azt mutatta, hogy a telep művészei több
irányba indultak el. Míg Jeges Ernő, Rozgonyi László, Heintz Henrik és Bánáti Sverák
József a neoklasszicizmus - a későbbi római iskola - törekvéseit valósította
meg, addig Barcsay Jenő, Deli Antal és Kántor Andor, majd később Miháltz Pál és
Kmetty János konstruktív felfogásban kezdett el dolgozni. Utóbbi irányvonal magába
olvasztotta az expresszionizmus, a plein air és a kubista festészet elemeit. A telep
munkájához lazábban kapcsolódott Ámos Imre, Korniss Dezső, Vajda Lajos és Czóbel Béla.
Persze ez a felállás sem volt hosszú életű. 1945 után új külső és városi
tagokkal bővülve létrehozták az Európai Iskolát, amely a modern magyar művészet
haladó irányát képviselte. A 70-es években az új szentendrei telep munkájába
kapcsolódott be Kondor Béla, Bartl József és Klimó Károly. Amint azt a tárlatlátogató
is tapasztalhatja, ezeket a festőket és szobrászokat nem egy azonos stílusbéli törekvés,
hanem az élményt adó hangulatos kis városka köti össze. Témakörük ezért annyira
azonos: a város táj- és utcarészletei, néha egyetlen motívum - fa, ház, ember -
használata.
Mozsár Eszter
Évről évre megrendezi mesemondó versenyét Zalaegerszeg város és környékének
általános iskolai tanulói részére a József Attila Városi Könyvtár a
zalaegerszegi, valamint a megyei önkormányzat művelődési osztályával közösen. A
"Hetedhét Magyarország" nevet viselő mesemondó versenyre minden évben más-más témával
nevezhetnek az általános iskolák alsó tagozatos tanulói. November 13-án ezúttal
kedvenc magyar népmeséik közül választhattak a gyerekek, melyet három percben
kellett elmondaniuk a közönségnek, illetve a mesemondó tehetségüket pontozó három
fős zsűrinek.
- Mai rendezvényünket megelőzték az iskolai házi versenyek, majd minden évfolyamból
az első helyezettek kaptak meghívást a városi megmérettetésre - tájékoztatott
Nitsch Erzsébet, a József Attila Városi Könyvtár igazgatóhelyettese. -
Huszonharmadik alkalommal rendeztük meg idén a "Hetedhét Magyarország" mesemondó
versenyt, és ezúttal 11 városi és szintén 11 városkörnyéki iskolából érkeztek a
nevezők. Ez az első év, amikor ilyen szép számban szerepelnek a városkörnyéki
iskolák tanulói is versenyünkön. Összesen 82 alsó tagozatos kisdiák mondja el ma a
zsűri előtt választott meséjét vagy meserészletét.
- Milyen meséket választanak többnyire a gyerekek?
- Az eddig elhangzottak alapján úgy tűnik, ma is szeretik a gyerekek a
klasszikus meséket Benedek Elek, Arany László és Illyés Gyula gyűjtéséből, sokan
pedig az általános iskolai olvasókönyvükből választottak mesét.
- Mennyire ügyesek a gyerekek a mesemondásban?
- Nagyon változó a kép. Természetesen vannak nagyon tehetséges gyerekek,
és akadnak olyanok is, akik kevésbé gyakorlottak. Sokszor persze az izgalom is belejátszik
a mesemondás milyenségébe. De igazából nem is a verseny a lényeg, csupán szereplési
lehetőséget kívánunk adni mesemondó versenyünk révén a kicsiknek is.
F. M.