Együttérző segítséget várnak a családok
Megtekinthető a hatástanulmány
Idegenforgalom, lakásépítés, környezetvédelem...
A zalaegerszegi gyámhivatal két éve
EGYÜTTÉRZŐ SEGÍTSÉGET VÁRNAK A CSALÁDOK
Két évvel ezelőtt, november elején izgatott csapat gyülekezett a Kazinczy tér 4. szám alatti irodaépület felújított helyiségeiben. Első munkanapját kezdte ekkor a Zalaegerszeg Városi Gyámhivatal kollektívája, új jogi alapokra helyezkedve, a polgármesteri hivatal újonnan létrehozott szervezeti egységeként. Az elmúlt két esztendő eseményeiről, tapasztalatairól Juhászné Tóth Évával, a hivatal vezetőjével beszélgettünk: |
- Az első hónapokban kilenc fővel indultunk, majd fokozatosan tizenegyre emelkedett
a hivatal létszáma és jelenleg is ennyien vagyunk.
Illetékességi területünk Zalaegerszeg városon kívül további 79 településre
terjed ki, Zala megyét tekintve a mi körzetünk a legnagyobb lakosságszámú,
meghaladja a 106.000 főt.
1997 novemberében először is meg kellett ismertetnünk a lakossággal a gyermekvédelmi
és a gyámhatósági ügyintézés intézményrendszerének átalakulását, új
szervezeti felépítését. Ehhez mind az országos, mind a helyi
sajtó nagyon jó partner volt: a televízió és az újságok is segítettek a
közvéleménnyel megismertetni létünket és feladatkörünket.
Indulásként a települési jegyzőktől kellett átvennünk a folyamatban lévő
gyámügyeket, ez azonnal mintegy ezer ügyet jelentett. Ezt mind-mind aprólékosan át
kellett tanulmányoznunk ahhoz, hogy érdemben folytatni tudjuk a már megkezdett
ügyintézést.
Nagyon gyorsan ismertté váltunk ügyfeleink körében, ezt mutatja a fokozatosan
emelkedő ügyfél- és ügyiratforgalmunk is.
- Új jogszabályok alapján kezdte működését ez a hivatal. Milyen
változásokat jelentett ez az ügyfelek és az ügyintézés szempontjából?
- A törvényhozók egyik célja az volt, hogy a családok segélyezésével, a
veszélyeztetettség megelőzésével és a gyermekvédelemmel kapcsolatos teendőket a
helyi önkormányzatok és a jegyzők végezzék, a hatósági jellegű, speciálisabb
szaktudást igénylő ügyeket pedig a körzeti feladatokat ellátó gyámhivatalok
intézzék. Ez nagy kihívást jelent számunkra, hiszen ennek alapján magas színvonalú
munkát várnak el tőlünk ügyfeleink.
A körzetünkhöz tartozó települések lakóinak sajnos ez annyiban hátrányt jelent,
hogy Zalaegerszegre kell utazniuk ilyen jellegű ügyeik intézéséhez. Természetesen
kérelmeiket írásban is benyújthatják és nekünk is lehetőségünk van arra, hogy a
lakóhelyükhöz legközelebb eső polgármesteri hivatal helyiségében hallgassuk meg
őket. Gyakran élünk is ezzel a lehetőséggel, mert sokszor az útiköltség
előteremtése is gondot okoz néhány családban.
- Tud-e valamilyen anyagi támogatást is nyújtani a gyámhivatal az arra
rászoruló családoknak, gyermekeknek?
- A családtámogatási rendszer részeként a helyi önkormányzatok nyújtanak
rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatást a családoknak.
A gyámhivatal kétféle, az állam által nyújtott pénzbeni ellátást állapít meg
és folyósít: a gyermektartásdíj megelőlegezését és az otthonteremtési
támogatást. A gyermektartásdíj megelőlegezéséről részletesen most nem beszélek,
mert e lapban már többször is ismertettük a vele kapcsolatos tudnivalókat.
Az otthonteremtési támogatást az átmeneti vagy tartós nevelésből kikerülő fiatal
felnőttek vehetik igénybe, azzal a céllal, hogy lakáshoz jutásukat, tartós
lakhatásuk megoldását elősegítse. Mértékét az állami gondoskodásban elöltött
időtől és a fiatal vagyonától függően állapíthatjuk meg, a gyakorlat azt mutatja,
hogy ez 700.000 Ft körüli összeg.
- Vannak-e kampányjellegű, vagy csak az év egy-egy adott időszakára jellemző
ügyek?
- Az új gyermekvédelmi törvény feladatul adta, hogy két éven belül, azaz
1999. november 1-ig vizsgáljuk felül az állami gondoskodás alatt álló gyermekek
további ellátásának indokoltságát. Sok munkánkba került, de azt hiszem megérte,
mert a felülvizsgálat eredménye 14 gyermek esetében az lett, hogy vagy
visszahelyeztük őket a családjukba, vagy örökbefogadás útján kerültek családba.
Az új jogszabályok új nyilvántartásokat is bevezettek, ezek elkészítése is az
elmúlt időszak nagy kihívása volt.
Minden év elején számottevő feladat a gyámok és a gondnokok által benyújtott éves
számadások megvizsgálása.
Tapasztalataink szerint különösen a nyári és téli tanítási szünetek körüli
időszakban nő meg az elvált szülők és gyermekek közötti kapcsolattartási
(korábbi szóhasználattal: láthatási) ügyek száma.
A lakosság jelentős része előtt még ma sem ismeretes igazán, hogy a gyámhatóságok
a szűken értelmezett gyermekvédelmen túl milyen feladatokat látnak el:
Például 1860 gyermek és 440 gondnokolt vagyoni érdekeit védelmezzük, ennek
keretében több mint 173.893.000 Ft gyámhatósági betétben elhelyezett pénz
kezelését kísérjük figyelemmel.
- Mit tart az elmúlt két esztendő legfontosabb történéseinek a
gyermekvédelmi és gyámügyi munka szempontjából?
- Elsőként említeném a gyermekjóléti szolgálatokat, melyeket a helyi
önkormányzatoknak kellett létrehozniuk. Feladatuk a gyermekek helyzetének és
szükségleteinek felderítése, segítése a problémák megoldásában. Mára már
nagyon jó kapcsolatunk alakult ki ezekkel az alapellátást nyújtó szolgálatokkal,
tevékenységük nagymértékben segíti munkánkat.
Fontosnak tartom megemlíteni a korábbi védő-óvó intézkedések helyett életbelépő
védelembe vételt is. Ezzel a helyi jegyző tartós ellenőrzés alá vonhatja a
veszélyeztetett gyermek családját, magatartási szabályokat állapíthat meg
részükre és segítségül, ellenőrzésül a gyermekjóléti szolgálat
családgondozóját rendeli ki melléjük.
Jelentős az a szándék is, ami a családjából kiemelt gyermek tartós és megfelelő
környezetének biztosítására irányul. Ennek keretében a Területi Gyermekvédelmi
Szakszolgálattal (volt GYIVI) együttműködve gondoskodnunk kell arról, hogy a gyermek
- lehetőség szerint rövid idő alatt - megfelelő és tartós családot pótló
elhelyezésben részesüljön örökbefogadó szülőnél, nevelőszülőnél vagy
gyermekotthonban.
Nagyon lényegesnek tartom az intézeti gyámság megszűnését. Jelenleg a gyámság
főszabályként a nevelési helyszínhez kötődik, tehát a nevelőszülő vagy a
gyermekotthon vezetője viseli e tisztet és csak kivételes esetben van lehetőség
hivatásos gyám kirendelésére.
Természetesen az új gyermekvédelmi jogszabályok sem tökéletesek és a gyakorlat jó
néhány dologról bebizonyította, hogy az a valóságban nem a törvényalkotók
szándéka szerint működik, de ezek orvoslása folyamatos, már 1998-ban is volt
jogszabály-módosítás, és jelenleg folynak ezzel kapcsolatos előkészületek.
- A közigazgatási munkának ez a területe nem tartozik a legnépszerűbbek
közé, hogyan viszonyulnak ehhez az ügyfelek és kollégák?
- Valóban nehéz területe ez a közigazgatásnak, de sok szépsége is van,
csak észre kell vennünk és nem szabad fásulttá válnunk a hozzánk segítségért
forduló családokkal, gyermekekkel és problémáikkal szemben. Kollégáimmal együtt az
elmúlt két esztendő során arra törekedtünk, hogy empátiával fogadjuk ügyfeleinket
és a jogszabályok adta keretek között a számukra is legjobb megoldást találjuk meg.
Reméljük sikerült.
MEGTEKINTHETŐ A HATÁSTANULMÁNY
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala értesíti a város
lakosságát, hogy a Zala Megyei Állami Közútkezelő KHT a 76-os sz. főút
Zalaegerszeg északi elkerülő szakaszának megépítést tervezi a jövőben, melyhez a
VIANOVAPLAN KFT. az előzetes környezeti hatástanulmányt elkészítette és
benyújtotta a Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőséghez.
A tanulmányt az érdeklődők 1999. november 26-ig munkaidőben megtekinthetik a
polgármesteri hivatal műszaki osztálya útépítési és közlekedési csoportjánál
(II. emelet 205-206-os szoba).
A beruházás célja:
Zalaegerszeg város belső úthálózata jelentősen terhelt, a nagy forgalom
miatt a Kazinczy tér, Rákóczi út, Ola utca, Hock János út és a Körmendi út
mentén a közúti közlekedésből származó légszennyezőanyag-kibocsátás és
zajterhelés jelentős. A sűrűn lakott terület környezetszennyezése a forgalom
átterelésével jelentősen csökkenthető.
Az új tehermentesítő út a várost északi irányból kerüli el, hossza 6 km 494
méter. Keleti irányban a 74-es sz. Egervár felé vezető útból ágazik el, és a
várostól északra elhaladva nyugaton a 76-os úthoz Andráshida városrész után
csatlakozik.
Tűzoltó tapasztalatcserén a testvérvárosban
November elején a zalaegerszegi tűzoltóság 15 fős csoportja, Pintér János városi parancsnok vezetésével - az ottani kollégák meghívására - látogatást tett a németországi Kusel városában. Az utazás élményeiről, a szerzett tapasztalatokról számolt be Szépligeti Ferenc tűzoltó őrnagy, személyzeti és ügyviteli osztályvezető. |
- Mennyiben hasonló illetve miben különbözik a kuseli tűzoltók élete,
munkája, körülményei?
- A város fekvése, domborzati viszonyai és az ott élők barátságos
természete nagyon hasonló a miénkhez, de ami az egyéb körülményeket illeti, kevés
hasonlóságot fedezhettünk fel. Lényeges különbség, hogy ott nem állami, hanem önkéntes
tűzoltóság működik, és a mintegy 60 főt számláló csapat látja el a
városkörnyék védelmét is. Ebből a 60 főből 10-15 főre tehető az állandó mag,
akik szinte minden alkalommal kivonulnak. A segélyhívás a rendőrségre fut be - talán
kevesen tudják, hogy nálunk is biztosított ez a lehetőség - és a rendőrség
továbbítja a tűzoltóságra. Az önkéntesek riasztását jól kiépített
személyhívó rendszer biztosítja, melynek sikerességében kiemelkedő szerepe van az
emberi felelősségérzetnek. A munkáltatóknak természetesen biztosítaniuk kell az
önkéntes tűzoltók távozását munkahelyükről. Továbbképzésük sokkal
egyszerűbb, mint nálunk, egy-két hét alatt megszerezhetik a szükséges
végzettséget, s az alkalmasság egyetlen feltétele az előírt szigorú orvosi
vizsgálat. Vezetőket egymás közül választanak és velünk ellentétben, nincs
közvetlen szakmai irányító-felügyeleti szervük. Tevékenységüket maga az élet
kontrollálja.
- Nem késlelteti túlzottan a kivonulást az a tény, hogy a riasztást
követően különböző munkahelyekről kell beérniük az önkénteseknek?
- A valóban hosszabb riasztási időt ellensúlyozza a nagyon korszerű
technikai ellátottság. A fontosabb szereken kívül még ez a kicsinek tekinthető
parancsnokság is rendelkezik a legkorszerűbb hír- és adatátviteli berendezésekkel
felszerelt bevetésirányító járművel. A vonulási idők azért is viszonylag
rövidek, mert átlagosan 20 kilométerenként található egy-egy önkéntes egység.
- Jártak Kuselen kívül más településeken is?
- Igen. A Kuseltől 40 km-re lévő mintegy 300 ezer lakosú Kaiserslauternben.
Itt valóban meglepő tapasztalatokra tettünk szert. A tűzoltók szolgálati beosztása
hasonló a miénkhez, de mindössze 15-en teljesítenek egy időben szolgálatot. A
korszerű híradóügyeleten 2-3 fő 12 órás váltásban dolgozik. Igaz, hogy a város
különböző pontjain vannak technikával ellátott önkéntesek, de ezzel együtt is
megdöbbentően sokrétű feladatot látnak el a kárelhárítástól az elhullott
állatok begyűjtéséig. Saját felszerelésük karbantartása mellett ők ellenőrzik
és javítják a város iskoláinak tűzoltó készülékeit is. Munkájukat nagy
megbecsülés és elismerés övezi, ott tűzoltónak lenni egyfajta karrier és
mindenképpen dicsőség. Jól példázza ezt, hogy egy-egy felvételkor 60-70 jelentkező
közül választják ki a legalkalmasabbat.
- Volt-e lehetőségük arra, hogy valamilyen formában összemérjék tudásukat,
felkészültségüket ottani kollégáikkal?
- Nagy élmény volt számunkra Friedrichstahlban a tartomány bányamentőinek
központjában tett látogatás, ahol a bányabalesetek elhárítását az eredetihez
hasonló módon kialakított tárnában gyakorolják. A búvárfeladatokhoz tanmedence
áll rendelkezésre és pszichikai pálya is segít az állóképesség növelésében. Az
egerszegi tűzoltók felkészültségét dicséri, hogy a felforrósított levegőjű,
sötét, füsttel telített, többszintes akadálypályán - egy kis nemzetközi
versengésben - kiváló eredményt értek el.
- Néhány mondatban hogyan összegeznék a tapasztalatokat?
- Összességében elmondható, hogy vendéglátóink elsősorban a technikai
fejlesztésre helyezik a hangsúlyt, önkéntes mozgalmuk működőképes. Ma már nem
olyan jelentős a lemaradásunk a technika tekintetében, melynek hiányosságait
korábban személyes bátorsággal, nem egyszer vakmerőséggel pótoltunk. A két
módszert ötvözve közelíthet egymáshoz a két nemzet, a két város tűzoltási,
kárelhárítási tevékenysége. Jó érzés volt, hogy több mint ezer km-re
otthonunktól jó barátokra, segítő szándékú kollégákra leltünk, s ezzel a
látogatással ismét közelebb kerültünk egymáshoz.
Interpellációs kérdések és válaszok
Ki, kihez áll közel?
Herbert Ferenc képviselő - utalva arra, hogy megérti és elfogadja az
interpellációk megtételének módjára készülő szabályozást - írásban nyújtotta
be kérdéseit. Tekintettel arra, hogy ezek szóban a nyilvánosság előtt nem hangzottak
el - kérésére - az alábbiakban az interpellációs kérdést és választ
változtatás nélkül közöljük:
A kérdés a következőképpen hangzott:
Tisztelt Polgármester úr!
Két témában szeretnék interpellációt intézni polgármester úrhoz azzal, hogy
azokat az 1999. november 11-i közgyűlésen kívánom szóban előadni, s ugyanazon
ülésen várom szíves válaszait is. Természetesen ott fogok nyilatkozni azok
elfogadásáról is.
Az 1999. szeptember 30-i közgyűlésen Bogár Imre képviselő úr által a gébárti
ingatlanvásárlással kapcsolatban feltett kérdéseire adott válaszában - többek
között - a polgármester úr azt írta: "Az északi elkerülő út
területszerzésekor jutott tudomásunkra egy spekulatív területszerzési kísérlet,
miszerint az A2-es kút térségében egy a szocialista párthoz közel álló vállalat 5
ha területre opciót kötött ki."
Megdöbbentő, felületes és vádaskodó mondat ez, polgármester úr.
1. Ha az ügylet, az opció kikötése jogszerű volt, akkor semmiféle gyanúkeltésnek,
hamis vádnak nincs helye, ha azonban jogsértő volt, akkor rendelkezésre állnak
megfelelő jogi eszközök a hatálytalanítására, erre pedig intézkedni lehetett, sőt
kellett volna.
Mi tehát az igazság, jogszerű volt-e vagy sem?
2. Mi alapján sorolta Ön a hivatkozott céget - szerencsésebb lett volna a cég,
vállalkozás, gazdasági társaság stb. illetve a konkrét megnevezés, mert vállalat
ma már szűkebb értelemben igen kevés van a városban - egy szocialista párthoz közel
állónak?
Egyáltalán több szocialista párt van, ha már az "egy" határozatlan
névelőt használta? Tehát akkor melyik szocialista párthoz és milyen közel áll ez a
vállalat? Netalán dolgozói vagy vezetői állnak közel egy szocialista párthoz?
Vagy talán tagja valaki közülük egy szocialista pártnak? Vagy talán más pártoknak,
egyesületeknek is vannak közülük tagjai? Akkor milyen alapon állítja a polgármester
úr közel ezt a céget egy szocialista párthoz?
Ha valaki természetes, vagy jogi személyként abból a célból, hogy saját magának
gazdasági, anyagi előnyt szerezzen, anyagi javakat, ingatlanokat vásárol és ad el a
szabadpiacon, az miért minősül spekulatív területszerzési kísérletnek? Ha pedig
csak kísérlet volt, tehát nem történt területszerzés, sőt továbbértékesítés
sem, akkor a feltételezés nem meríti ki a rágalmazás kategóriáját?
Vagy a cél az MSZP lejáratása lett volna? No de ilyen meggondolatlan és primitív
módszerrel?
A gébárti területvásárlásokkal kapcsolatosan ismert és sajnálatosan nem cáfolt az
a vélemény, hogy nem kizárható a bizalmas információ birtokában megtörtént,
valóban spekulatív célú, a város vásárlásait 30-40 nappal megelőző
ingatlantulajdon cserék tényleges spekulációra utalnak, jóllehet ezt alpolgármester
úrral együtt heves vehemenciával - kevésbé tényekkel - próbálják a mai napig
tagadni.
Vagy úgy érvelnek, hogy amit más csak gondol, az maga a spekuláció, ami pedig a
Gébárton történt, az a nagykönyvben megírtak szerint és tökéletesen teljesült?
Dr. Gyimesi Endre polgármester válasza a következő:
Az elmúlt közgyűlésen írásban átadott interpellációs kérdésére válaszolva
tájékoztatom, hogy a sérelmezett kijelentés, miszerint "az A2-es kút
térségében egy szocialista párthoz közel álló vállalat 5 ha területre opciót
kötött ki", semmilyen pejoratív vagy elítélő hangnemmel nem bír, csupán a
tények közlését jelenti. Nincs tudomásunk arról, hogy ezen akció jogsértő lett
volna. A közlést azért tartottuk szükségesnek, mert tisztelt képviselő úr
csoportja már több interpellációban is arra hivatkozott, hogy képviselőcsoportjuk
nem volt elegendő információ birtokában a gébárti fejlesztést illetően. Az
interpellációs válaszban azt a tényt rögzítettük, hogy az 1997. november 5-i a
gébárti idegenforgalmi fejlesztésről döntést hozó közgyűlés után az a megyei
idegenforgalmi vállalatvezető kötött ki opciót - a terület tulajdonosának
tájékoztatása szerint - az A2 kút körüli területekre, aki 1998 áprilisában már
szorgalmazta a tervezettől eltérően a földnyelven való kisprojekt megvalósítást.
Az valószínűleg csak véletlen egybeesés, hogy az 1998 áprilisában a kamara és az
önkormányzat között kötött földnyelven megvalósuló kisprojektre vonatkozó
szerződést megalapozó szakvéleményeket ugyanez a szakember, illetve a Thering
Tervező és Szolgáltató Kft. szakemberei készítették. A "szocialistákhoz
közel álló" kitétel a vállalat, illetve vezetőjének közismert, a szocialista
párt megyei vezető személyiségeihez kötődő baráti kapcsolatát kívánta jelezni,
melyben semmi kivetnivalót nem találunk, hiszen ugyanilyen baráti kapcsolat más
személyiségekkel is közismert. Ez csak annak a jelzése volt, hogy a szocialista párt
a gébárti viszonyok ismeretének birtokában lehetett, és mint az előzőekben írtuk,
élt is az információ nyújtotta beavatkozás lehetőségével. Mint ahogy a Gébárt
környéki eredeti kárpótlási telektulajdonosok között is szinte valamennyi
közéleti csoportosuláshoz tartozó természetes személyek megtalálhatók, így az
önök által bizalmasnak vélt információk városunkban több mint száz személy
birtokában jogosan lehettek, csak az információkból levont következtetésekben,
illetve a lehetőségek tekintetében voltak különbségek.
Visszatérve az 1997. november 5-i idegenforgalmi fejlesztési elképezések 1998
tavaszán történt puccs-szerű és előkészítetlen módosítására, emlékeztetnem
kell arra is, hogy éppen az akkori alpolgármester asszony nagyon világosan és
szakszerűen fejtette ki aggályait a földnyelven való fejlesztéssel szemben. A furcsa
az, hogy egy év után megütközést kelt az eredeti koncepcióhoz való visszatérés.
Az eredeti kérdésre válaszolva két dolgot tartok fontosnak. Piacgazdasági
körülmények között a spekuláció kifejezés nem feltétlenül tekinthető
törvénytelennek, hiszen pl. furcsa lenne elvárni egy város vezetőitől, hogy ne a
város számára legolcsóbb lehetőséget válasszák. Bár a 74-es út körüli
interpellációk még azt is számonkérik, hogy miért nem fizetünk egy tisztességes
áron megvett, vagy kisajátított ingatlanra további mintegy 1000 forintos felárat.
Amennyiben képviselő úr ezt kívánja, természetesen egyértelműen kijelenthetem,
hogy nincs tudomásom arról, hogy a szocialista párt zalaegerszegi csoportjához állt
volna közel az A2-es kút körüli telkekre opciót kikötő személy.
Herbert Ferenc képviselő második kérdése ugyanazon témakört érintette mint amely
ügyben - körhinta és dodzsem a városközpontban - Kárászné dr. Rácz Lídia is
interpellált, ezért az erre adott választ itt nem ismételjük meg, csupán az azt
kiegészíteni szándékozó információkat közöljük:
Való igaz, hogy a város lakói meglehetősen gyéren vették igénybe a mutatványosok
által telepített játékokat, hiszen ezeknek zöme gyermekek méreteire van szabva, de
az igénybevételt a pénztárcák vastagsága is befolyásolhatta.
Emiatt fontosnak tartom megemlíteni, hogy a Dísz térre engedélyt kapott zalaegerszegi
vállalkozó, a Pózvai Fogyatékosok Otthonában lakó beteg gyerekeknek az otthon
mellett felállította berendezéseit és térítés nélkül biztosította
szórakozásukat.
Jelen pillanatban pedig a Sportcsarnok melletti Mikulás Város megrendezésén
fáradozik. Az itt felállított játékokat a tervek szerint minden kis városlakó
ingyen élvezhetné.
Úgy gondolom, hogy a mészkőmurvás autóparkolóban felállított dodzsem olyan
színvonalat képviselt, melynek érdekességéért, szórakoztatásáért a gyerekeknek
városunktól távol lévő vidámparkokba kéne eljutnia.
Azt már említettem, hogy a 21/1999. (VII. 2.) számú rendeletünk nem tiltja a
központi tereken a mutatványos tevékenységek folytatását. A területtechnikai
csoport által a Dísz térre előkészített közterület-használati hozzájárulás
kikötései között szerepelt, hogy a jogosult köteles az igénybevett közterület
rendben tartásáról folyamatosan gondoskodni, a tevékenység befejeztével pedig az
érintett terület feltakarítását elvégezni, valamint az, hogy a mutatványos
tevékenységet csak a szomszédos lakóházak lakóinak zavarása nélkül folytathat.
Ez esetben a vállalkozó ennek maradéktalanul eleget tett.
A városképbe illőség vitatható, érvek, ellenérvek felsorakoztathatók, de
figyelembe vesszük a Képviselő Asszony és a Képviselő Úr felvetését és nem
zárkózunk el az elől sem, hogy akár rendeletben határozzuk meg az exponált helyeken
folytatható, tartható tevékenységek körét.
Az első kérdésére kapott választ a képviselő nem fogadta el, míg a második
kérdést illetően kielégítőnek tartotta. A közgyűlés mindkét választ elfogadta.
Területrendezés és a házasságkötő terem
Kiss Ferenc képviselő két témában kért szót. Egyrészt szóvá
tette a Gasparich-emlékoszop és a Gasparich u. 2. szám alatti mérlegjavító műhely
közötti zöldterület elhanyagolt állapotát, másrészt arról kért információt,
hogy hol áll a házasságkötő terem tervezett felújítása, illetve mikor valósul meg
a régóta tervezett új házasságkötő terem építése?
A felvetésekre dr. Gyimesi Endre polgármester az alábbiakban válaszolt:
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a 29/1999. számú határozatával rendelte
el a Polgármesteri Hivatal épületében lévő házasságkötő terem felújítását
1999. évi munkakezdéssel a költségvetésben biztosított 3 millió forintig. Döntött
továbbá a testület arról is, hogy egy korszerű házasságkötő terem kialakítása
kerüljön be a városfejlesztési programba, és az év végi döntés
előkészítéséhez készüljenek további tanulmánytervek.
A közgyűlési határozatban foglaltaknak megfelelően a jelenlegi házasságkötő terem
felújítása 1999. október 18-án megkezdődött és november 3-án befejeződött. A
felújítás tartalmazta a szőnyegpadló, valamint a székek cseréjét, új dobogó és
asztal készítését. Kisebb belső átalakításokkal sikerült a házasságkötő terem
alapterületét megnövelni.
Tekintettel arra, hogy a felújításra biztosított összeg csak a legszükségesebb
munkák elvégzését tette lehetővé, a hivatal költségvetéséből további forrást
biztosítottunk a terem felújításához. Ezzel együtt sikerült egy igényesebb,
nagyobb, városunkhoz méltóbb házasságkötő termet kialakítani.
Terveink szerint az átalakítás és felújítás alatt álló hivatali parkoló egy
részét is a házasságkötő terem rendezvényeire érkező vendégek rendelkezésére
tudjuk bocsátani.
A városfejlesztési programban egy arra alkalmas középület tervezésénél figyelemmel
leszünk egy korszerű, megyei jogú városi színvonalnak megfelelő házasságkötő
terem kialakítására. Így pl. elképzelhető, hogy a Centrum tér rendezése során az
ott felépítésre kerülő középületben elhelyezésre kerülhet egy új városi
házasságkötő terem is.
A Centrum tér rendezésével kapcsolatban a tárgyalások az érintett lehetséges
befektetőkkel folyamatban vannak, azok még nem zárultak le. A konkrét tervezési
programok ismeretében számolhat a város az új házasságkötő terem
megvalósításával. Ennek tervezési programja 2000. I. félév végére készül el,
így a házasságkötő teremre vonatkozó tanulmánytervek is ezen időszak végére
állnak rendelkezésre.
Vursli lett a városközpont?
Kárászné dr. Rácz Lídia képviselő - utalva a Dísz téren a
közelmúltban felállított körhintára és céllövöldére valamint a Zsinagóga
melletti parkolóban üzemelő dodzsempályára - az iránt érdeklődött, hogy milyen
megfontolásból adta ki a város ezeket a területeket ilyen célra, megéri-e a kapott
bevétel, hogy ilyen jellegű mutatványos tevékenységek rontsák a városképet?
Dr. Gyimesi Endre polgármester válasza a következőket tartalmazta:
A Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 21/1999. (VII. 2.) számú rendelete
szabályozza a közterületek használatát.
E rendelet nem tiltja a belvárosban a mutatványos tevékenység folytatását. A
területtechnikai csoport ügyintézője készíti elő a közterület-használati
hozzájárulásokat, melyhez ez esetben a berendezések műszaki vizsgájának meglétét,
valamint a szakhatósági hozzájárulásokban foglaltakat kell figyelembe vennie.
Az elmúlt években képviselői és lakossági panasz nem érkezett a mutatványos
tevékenység folytatása ellen, ezért feltételeztük, hogy az ilyen jellegű
szolgáltatást a város lakói is igénylik.
A Városi Hangverseny- és Kiállítóterem melletti mészkőmurvás parkoló a
Városgazdálkodási Kft. Parkológazda részlegének kezelésében van, így e részleg
jogosult a terület elfoglalását engedélyezni, s az igénybevételért járó díjat
kivetni. Be kell ismernünk, hogy a hivatal előtti parkoló átépítése, a mutatványos
tevékenység, s ezzel egyidejűleg a Flextronics munkástoborzó bódéjának
felállítása kissé megzavarta a parkolási rendet, bár emiatt panaszbejelentés a
hivatalhoz vagy a Parkológazdához nem érkezett.
Sajnálatos módon vidámpark - a miénkhez hasonlóan - a megye többi városában sem
működik, de érdekes játszótéri eszközökben szintén nem bővelkednek parkjaink.
Úgy gondoltuk, hogy a városképi szempontok mellett figyelembe kell vennünk a
kisgyermekes családok érdekeit is, de természetesen a jövőt illetően szem előtt
tartjuk a képviselő asszony észrevételét.
Végezetül a városkasszával kapcsolatos kérdésére válaszolva tájékoztatom, hogy a
kassza az adófizetőknek köszönhetően még nem ürült ki, de nem elhanyagolható a
közterületek használatából befolyó évi kb. 15 millió Ft, még akkor sem, ha a
mutatványos tevékenységek közterület-használati díjai ennek csak elenyésző
részét alkotják.
A választ a képviselő és a testület egyaránt elfogadta.
Részletek Zalaegerszeg város stratégiai programjából III.
IDEGENFORGALOM, LAKÁSÉPÍTÉS, KÖRNYEZETVÉDELEM...
Amint arról már előző számunkban beszámoltunk, a legutóbbi közgyűlés megtárgyalta és elfogadta Zalaegerszeg városstratégiájának első ütemét.A következőkben folyamatosan ismertetjük olvasóinkkal az egyes részterületeket érintő főbb elképzeléseket: |
76 sz. főközlekedési út építése
Az engedélyezés terveit a Zala Megyei Közútkezelő Kht. elkészítette,
melyeket a Műszaki Bizottság ülésén bemutattak. Az út I. ütemének
kialakításához szükséges területek megvásárlása megtörtént, és folyamatban van
az út nyomvonalába eső mintegy 600 m széles erdőterület művelési ágból való
kivonása. A hatósági ügyek rendeződése után az erdőterületen lévő fák
kivágása megtörténik, és az időjárás függvényében folytatódhatnak az
előkészítő munkálatok.
Bíró M. út beruházás
A közgyűlési döntésnek megfelelően az út tanulmányterve 1999. április
30-val elkészült, a Műszaki Bizottság végső döntését az út nyomvonalával
kapcsolatban 1999. szeptember 24-én hozta meg. Amennyiben a jövő évi költségvetés
fedezetet nyújt a munkálatok indítására, a Hunyadi úttól a Bíró M. út
közúti-vasúti csomópontjáig a beruházás megvalósulhat. Jelenleg az érintett
ingatlanok felértékelése van folyamatban. Amennyiben az ingatlanforgalmi szakvélemény
elkészül, az érintett ingatlantulajdonosokkal adásvételi tárgyalást
kezdeményezünk, illetve ha ez nem vezet eredményre kisajátítási eljárást
lefolytatjuk.
Kerékpárutak
Zalaegerszegen nagyon nagy az elmaradás a kerékpárutak létesítésében.
Jelenleg sem rendelkezünk kiviteli tervekkel. Rövid távon a városközpont és a
gébárti szabadidőközpont között kellene kerékpárutat létesíteni. Meg kell
vizsgálni az Alsóerdő és a gébárti fürdő közötti szakasz létesítésének
lehetőségeit is.
A Zala folyó védműveit erősíteni, magasítani kell. Ezt a munkát kerékpárút
létesítésével összekapcsoljuk.
Légi közlekedés
A közgyűlés 1999. szeptember 30-i ülésén tárgyalta a "Zalaegerszeg-Andráshida
Repülőtér fejlesztése" c. előterjesztést. Határozatot hozott a reptér bérbe
adásáról, sportcélú hasznosításáról. Ezzel megoldódott egy régi probléma, és
egyúttal remény van a reptéren és annak környékén a kulturáltabb állapot
megteremtésére. A sportcélú hasznosítás segíteni fogja a város lakóinak
szórakozását a rendezvények szervezésével. Garancia van a környéken lakók
nyugalmának biztosítására. Ez egyben erősíti a gébárti termálprogram
kibontakozását is.
VASÚTI KÖZLEKEDÉS
Magyar-szlovén vasút építése
A Magyar Államvasutak Szombathelyi Területi Igazgatóságától kapott tájékoztatás
szerint a beruházás pillanatnyi állása a következő:
A teljes építési szakasz 6 kivitelezési zónára van bontva, mely Zalalövő
állomástól az országhatárig húzódik.
A kiviteli munkákat 2000. augusztus 30-ig kell elkészíteni, melyek a földmunkákat,
műtárgyak, hidak, alagutak építését foglalják magukba. A vágányépítésre egy
külön tendert írnak ki.
A szlovén vasút építésének keretében elkészültek a zalaegerszegi és bobai
deltavágányok engedélyezési tervei. Folyik a Zalalövő-Zalaegerszeg vonal
korszerűsítésének tervezése, ezek döntő többségükben a jövő év elejére
készülnek el.
KOMMUNÁLIS INFRASTRUKTÚRA
Szennyvíztisztító telep
A tervezett kommunális beruházások közül kiemelkedik a környezetvédelmi
szempontból is igen nagy jelentőségű szennyvíztisztító telep technológiai
rekonstrukciója.
A több éves beruházás szeptember hónapban a próbaüzem sikeres bezárásával
befejeződött. Az új technológia mind a Vízügyi Igazgatóság, mind a
Környezetvédelmi Felügyelőség szakemberei szerint kiváló tisztítási hatásfokkal
működik.
Szennyvízcsatorna-hálózat
Ide kapcsolódik a szennyvízcsatorna-hálózat további kiépítése, mely hiány
elsősorban a peremkerületi városrészekre jellemző. A szennyvízhálózat fejlesztési
programja jelentős sikerrel indult a Pózva-Nekeresd városrészek beruházása - a
társult községekkel megkötött megállapodás alapján - jóval kedvezőbb
céltámogatási támogatás arányt ért el. Az egyedi beruházásként elérhető 40%
helyett a támogatásaránya eléri a 70%-ot. Pályázatot nyújtott be az önkormányzat
a Környezetvédelmi Alap célelőirányzatra is, így várhatóan tovább csökken a
saját erő igénybevétele. A kiviteli munkák közbeszerzés keretében kerülnek
vállalkozásba adásra még az idei évben, és jövő tavasszal indul a tényleges
munka.
Hasonló konstrukcióban indul az idén Ságod-Neszele szennyvízcsatornázásának
programja, mely kapcsolódik a gébárti tóstrand beruházásához is.
A jövő évi tervekben szerepel Vorhota-Szenterzsébethegy szennyvízcsatornázásának
előkészítése.
Hulladéklerakó
Ugyancsak jelentős kommunális beruházás a regionális szilárd hulladéklerakó
PHARE-támogatással megvalósuló létesítménye. Hosszadalmas és igen nehéz
előkészítő munka után jelenleg elmondható, hogy a beruházás a vártnál jóval
kedvezőbb kondíciókkal valósul meg. A PHARE-szabályok szerinti nemzetközi
versenytárgyalás sikeresen lezárult, az EU-delegáció jóváhagyása után köti meg
az önkormányzat a PHARE Irodával és a kivitelezővel a háromoldalú szerződést,
még az idei évben. A kiviteli munka jövő év tavaszán indul, és év végére
elkészül a beruházás.
Ivóvízellátás
Az ivóvízellátás elsősorban a zártkerti területeken hiányzik, és erős lakossági
igény jelentkezik ezen területek ellátására. A most folyó fejlesztés az Aranyoslap
és környéke hálózatos ivóvízzel történő ellátása, melyhez komoly külső
források felkutatása szükséges.
Az ivóvízellátás sajnos már nem szerepel a céltámogatási körben, ezért más
pályázati lehetőséget kellett keresni. Szeptember hónapban a Vízügyi Alap
célelőirányzat elnyerésére nyújtott be pályázatot az önkormányzat. A kiviteli
tervek elkészültek, a vízjogi létesítési engedély rendelkezésre áll, a
kivitelezés indítható lenne, amennyiben a 80 milliós beruházáshoz a külső
források rendelkezésre állnak.
(A program folytatását akövetkező számban olvashatják.)
A Városháza rovatot írja és összeállítja:
Lőrincz Annamária sajtótitkár