Katharina Blum elvesztett tisztessége

Alapítványi bál a Lisztben


Novemberi színházi este

KATHARINA BLUM ELVESZTETT TISZTESSÉGE

Nehéz feladatra vállalkozott Bereményi Géza író és Böhm György dramaturg, amikor a Nobel-díjas XX. századi német szerző, Heinrich Böll nálunk legismertebb prózai művét, a Katharina Blum elvesztett tisztességét átdolgozta színpadi előadásra. Kétségtelen, hogy az irodalmi alapanyag kiválasztása Bereményi szakértelméről és érzékenységéről tanúskodik.

Ennek ellenére - talán mert Böll műve hangsúlyosan epikus jellegű alkotás, így nehezen dramatizálható - a színpadi adaptáció összhatása erőtlen marad. Bereményi darabjában nem válnak mélyebbé a konfliktusok, markánsabbá a karakterek, nem lesznek drámaibbak a sűrűsödési pontok a német író narratív (elbeszélő) közléseinél. Határozottan előnyére vált az előadásnak Márton András értő és ötletes rendezése, aki az eredeti mű szerkezeti tagolását megtartva, jelenetekre építve állította színre a darabot. Nyilván Bereményi szövegkönyve alapján narrátor szerepeltetése nélkül, a színpadi díszletek látványos mozgatásával jelenítette meg az éppen aktuális eseményeket.
A dráma központi figurája Katharina Blum huszonhét éves fiatalasszony, dr. Blorn ügyvéd házvezetőnője, aki a háziúrék téli üdülése idején egy farsangi összejövetelen intim érzelmi kapcsolatba kerül Ludvig Göttennel, a bűnügyi szervek által üldözött banditával. Ez a mozzanat indítja el Katharina vesszőfutását, meghurcoltatását, a hatósági kihallgatások sorozatát. A vád - amelyet felhoznak ellene - rendkívül egyszerű: "mivel tudná megmagyarázni, hogy ezt a Göttent állítólag tegnapelőtt ismerte meg, aztán még ugyanaznap fölvitte a lakásáFolyik Katharina Blum (Stubendek Katalin) kihallgatása. Mellette Zalányi Gyula és György János.ra, ahol meghitt kapcsolatot létesített vele."
A védtelen asszony jegyzőkönyvi vallomásai alapján és a lelki megtörésére irányuló kimerítő rendőrségi vallatások közben bebizonyosodik addigi életének ártatlansága, gyermeki tisztasága. Megtudjuk róla, hogy az emberek túlzóan szemérmesnek ismerik, ismerősei, barátai tréfásan "apácának" hívják, kerüli a zenés szórakozóhelyeket, ahol züllött dolgok folynak, elvált a férjétől, mert az "tolakodóvá" vált. Az asszony feddhetetlenségét ismeri el a nyomozóhatóság legfőbb embere, Beizmenne bűnügyi tanácsos is, amikor a Katharina elleni vizsgálat során megállapítja: maga nem tudatosan bűnös, csak naiv, meg egy kicsit romantikusabb a kelleténél."
A darabban azonban a nyomozói kihallgatás nyomasztó légkörénél lényegesebben jelenik meg az erőszak egy másik formája: a sajtó kíméletlen, szenzációhajhászó híradásai, amelyek Katharina személyes sorsának legbensőségesebb részleteit is nyilvánosságra hozzák.
A zaklatások, a lelki terror átformálják az asszony személyiségét, motiválják a közönyből, fásultságból vagy a tudat alatti agresszióból fakadó végső elhatározását, amely odáig vezet, hogy lelövi Verner Tötgest, a Zeitung újságíróját. Jogosan érezheti úgy, hogy tettével - bár bűnhődnie kell érte - bosszút állt mélységes megaláztatásáért, helyreállította méltatlanul megtépázott tisztességét.
Katharina Blum (Stubendek Katalin) alakja köré egyénített sorsok rendeződnek: megjelenik a vagyonos, jónevű, de a fiatalasszony védelmezése közben egzisztenciáját vesztett Blorna (Farkas Ignác) ügyvéd és felesége, Trude (Segesvári Gabriella), Else Woltershein (Czegő Teréz), a keresztlánya sorsáért aggódó nőrokon, Alois Straubleder, (Kaszás Géza) a gazdag "férfi vendég", aki kitartó, de beteljesületlen szerelmével ostromolta a fiatalasszonyt.
Katharina kihallgatási procedúrája során természetesen szerepet kapnak az állami bürokrácia jellegzetes alakjai: Moeding főfelügyelő (György János), Beizmenne bűnügyi tanácsos (Zalányi Gyula) és Hack államügyész (Major Zsolt) is. A színészi teljesítmények közül Stubendek Katalin alakítása főképp a darab első felében felelt meg Katharina Blum karakterének, érzelmi változásaival érzékeltetve a fiatalasszony pszichikai állapotának állomásait. Farkas Ignác hihetően, széles érzelmi skálán játszva formálta meg az ügyvéd egyéni életének és társadalmi helyzetének ellehetetlenülését. György János, Zalányi Gyula, Major Zsolt játéka a hivatali apparátus könyörtelen, de jellemében árnyalt figuráit testesítette meg. Az ügybuzgó újságíró, Tötges szerepében Kiss J. Csaba nyújtott figyelemreméltó teljesítményt.
A Hevesi Sándor Színházban látható Katharina Blum elvesztett tisztessége című előadás összességében jól megrendezett produkció - hiányosságai nem a rendezőnek és stábjának róhatók fel - még akkor is, ha az egy felvonásba összevont történet nagyszínházi bemutatása helyett a darab kamaraszínpadra állítása hatásosabb lehetett volna.
Szemes Béla

vissza az elejére


ALAPÍTVÁNYI BÁL A LISZTBEN

Kati, Katus, KatiApukák női jelmezbennka, Katica... olvashatták mindazok e kedves becézéseket, akik november 26-án részt vettek a Liszt Ferenc Általános Iskola bálján, melyet a Katalin-nap jegyében hívott létr"Szívem csücske, Szeglet Lajos."e a "Gyermekeinkért, a jövőnkért" és a "Hét Krajcár" alapítvány. 
A műsor "díszvendége" a sokak által ismert Kató néni Liszt-beli megjelenítője volt. Neki kedveskedtek névnapi köszöntőnek szánt vidám jelenetekkel.    
Immár kilencedik alkalommal kacaghatott a népes publikum a szülői közösségekből és pedagógusokból álló csoportok produkcióin. A műsorszámokat a vidámság, a hangulatosság, a sokszínűség jellemezte. Egységessé tette azonban a közös cél, a gyermekekért, az iskoláért való tenniakarás.   
Az intézmény igazgatójának, Szeglet Lajosnak a szavaiból az is kiderült, hogy még az anyagi bevételnél is fontosabbnak tartják a rendezvény járulékos hasznát. Ez jelenti az iskola és a szülők pozitív kapcsolattartását és a közösségformáló erőt egyaránt.
Az összegyűlt pénzösszeget a nevelő-oktató munka feltételeinek javítására, az énekkar nemzetközi kórusfesztiválon való részvételére és a sportélet támogatására fordítják.

vissza az elejére