Szeretet és szolgálat | Tapasztalaton alapuló
ismeretszerzés |
Adventi mandulavirág-ünnep
n Advent első vasárnapján az istentiszteletet követően tartotta a Mandulavirág Fogyatékkal Élők Református Gondozóháza évfordulós ünnepségét a zalaegerszegi református templom Kálvin termében. A rendezvényen elismerések átadására is sor került. Az eseményen részt vett Török Zoltán református lelkész is.
– b. k. –
Fennállásának harmadik évfordulóját ünnepelte az adventi első hétvége keretében
a Mandulavirág Fogyatékkal Élők Református Gondozóháza. A közel 70 főt ellátó
intézményben bentlakásos, átmeneti és nappali gondozó – fejlesztőlehetőségek
állnak rendelkezésre a 18 év feletti érintettek számára, mondta Bozsoki-Sólyom
Eszter, a néhány hónapja kinevezett intézményvezető.
|
|
– A munkánkat szolgálatnak tekintjük, ahol az emberségesség fontos szempont. Az az elvem, hogy ne érjen véget a fejlesztés a 18 éves kor betöltésével, hanem az egész életen át legyen jellemző, a színvonalas ellátás mellett – fogalmazott. – Négy csoportra bontva foglalkozunk a gondozottakkal, szociálpedagógus, szociológiai gondozó, gyógypedagógiai asszisztens és ápolók részvételével. Az integráció jegyében minél több városi programon veszünk részt. Bár nem fenntartónk, mégis a református egyházközösséggel szoros a kapcsolat, ahogy a hagyományos születésnapi ünnepségek is mutatják – ismertette röviden Bozsoki-Sólyom Eszter, majd a tervekről szólva elmondta: az önkormányzat révén működtetett otthonban közösségi tér kialakítása van folyamatban.
Az intézmény által felajánlott díjakat, a hagyományoknak megfelelően egy
gondozott, egy munkatárs és egy támogató kapta. Az idén ez Vörös Szilvia, Vörös
Balázsné és a zalaegerszegi református egyházközösség elismerését jelentette.
Az ünnepségen rövid előadást tartott Beszterczey András, a Magyarországi
Református Egyház Szeretetszolgálati Irodájának vezetője a szeretet és a
szolgálat témakörben. Mint mondta, ezen alapelvek megvalósítása jellemző az
országban 35 ezer rászoruló, 145 intézmény és 500 szolgálat esetében.
Az rendezvényen műsorral kedveskedtek a gondozottak. Az ünnepséget megelőző
napokban pedig a társintézményekkel közös programokat szerveztek.
Bérczes edit fotókiállítása beregszászról
n Kárpátalján, többségében Beregszászon készült fotókból nyílt kiállítás a Budapesti Gazdasági Főiskola zalaegerszegi gazdálkodási kara kollégiumi társalgójában. A képek nagy részét dr. Bérczes Edit főiskolai docens, ultramaratonista világrekorder készítette, tavalyi oktatói ösztöndíjas kinttartózkodása alatt.
B. K.
Életjelenetek, tájképek, sajátos körülmények közötti sportesemények, a
kárpátaljai magyarság különös világa jelenítődik meg a közel 50 fotón.
– Oktatói ösztöndíjjal voltam kint tavaly nyáron 10 hetet. Közben sportoltam is,
részt vettem egy 70 kilométeres kerékpártúrán, a zalai dombokhoz hasonló tájon
tartott futóedzések mellett. Nem csuktam be a szemem mozgás közben, s csak a
kattintás erejéig álltam meg. Adta magát a téma, nem szándékosan kerestem, ezért
nem véletlen, hogy sok köztük a sportos felvétel. Rengeteg a kerékpáros
arrafelé, rossz állapotú bicikliken, veszélyes utakon, sötétben. Vittem sárga
mellényeket, meg fejvédőket ajándékba – mondta a több tekintetben is
premierkiállítás megnyitóján Bérczes Edit. Felvételeit öt társa fotói egészítik
ki, s a válogatásban zalaegerszegi sajtófotósoktól kapott szakmai segítséget.
A december 22-ig látható tárlatot Zimborás Béla, a Humánigazgatási Osztály
osztályvezető-helyettese nyitotta meg, utalva Beregszász és Zalaegerszeg között
fennálló, 8 éves testvérvárosi kapcsolatra.
Szintén e kapcsolat erősítéséről szólt a bemutató védnöke, dr. Hóbor Erzsébet, a
Zala Megyei Közigazgatási Hivatal nyugalmazott vezetője, városunk díszpolgára.
Reményét fejezte ki, hogy egykor Beregszász és Zalaegerszeg között is kialakul
egy olyan aktív baráti kör, amilyen a marosvásárhelyiekkel már hosszú évek óta
fennáll.
S a bennfentes büszkeségével méltatta a kiállítást Balogh László, Ungvár
szülötte, a nagykanizsai Batthyány-gimnázium igazgatója, önkormányzati
képviselő.
– Köszönjük Kárpátalja nevében is ezt az értékes kiállítást, mely egy
világrekorder futó meditatív rácsodálkozása a külhonra. Beregszász és Kárpátalja
szemérmes, szemlesütve takargatja a pusztulást, egyszerre van jelen a szürkeség
és a gyönyörűség. A fotók ellesett pillanatok, mutatják a jellegzetest és a
véletlent, az érzékeny utazó mélységes látásával ezen a szép és szegény vidéken
– utalt a 150 ezer magyar lakta, 12 ezer négyzetkilométer nagyságú területre.
Tapasztalaton alapuló ismeretszerzés
A Kölcsey Ferenc Gimnázium természettudományos laborjában
n Újabb szakmai napot tartottak a Kölcsey Ferenc Gimnázium TÁMOP-projekt keretében kialakított korszerű fizika- és biológialaboratóriumában, melyen az intézmény és a projektpartner iskolák diákjai valamint pedagógusok vettek részt.
|
|
Tarjánné dr. Szabó Zsuzsanna, a gimnázium nyugalmazott igazgatója előadásában a fejlesztés elvárandó céljai között kiemelte, a természettudományok iránt érdeklődő diákok valamint a természettudományos szakos pedagógusok számának növekedését. Úgy vélekedett, a gyakorlatra, kísérletekre épülő közvetlen ismeretszerzés a természettudományos gondolkodás elterjedését szolgálja, a projektben ezért kap nagy jelentőséget a tanórai oktatás mellett a tehetséggondozás és a tanórán kívüli lehetőségek biztosítása a labor használatára. Várhatóan ennek következtében nő a természettudományos tantárgyakból a közép- és az emelt szintű érettségire jelentkező tanulók száma, ami pályaválasztásukban is megnyilvánul majd. A laboratórium pedagógiai és módszertani változások elősegítésével a projektbe bevont tíz intézmény (általános és középiskola) természettudományos oktatására is hatással bír, tette hozzá.
Hangsúlyozta, az ország öt legjobb két tanítási nyelvű középiskolájának egyike a
zalaegerszegi Kölcsey-gimnázium, amely a végső minősítés megszerzése után a
természettudományos oktatás referenciaintézményévé is válhat. A projekt távlati
eredményei között kiemelte, az IKT-eszközök (Információs és Kommunikációs
Technológiák) használatának elterjedését az oktatásban, valamint ezen eszközök
és a projekt alatt kidolgozott tananyagok révén az oktatás módszertani
megújulásának jelentőségét.
A következő előadásban Szépligeti Mátyás, az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóságának
botanikai szakreferense felhívta a figyelmet a park adta gyakorlati, kutatási
lehetőségekre, hiszen, mint mondta, az egyetemek is inkább az elméleti oktatásra
koncentrálnak. A nemzeti park szívesen fogadja az érdeklődő diákokat, akik
feltáró, monitorozó jellegű valamint valamilyen problémát feldolgozó és azt
vizsgáló kutatásokban fejleszthetik képességeiket, gyarapíthatják gyakorlati
ismereteiket.
Horváth Miklós, a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központjának főiskolai docense ezen projektekhez kapcsolódóan a pedagógusok képzésében vesz részt országszerte. A tankönyvszerző negyediktől tizedik évfolyamig írt természetismereti tankönyveket, továbbá fejlesztett ki digitális tananyagokat az Apáczai Kiadónál, melyek kétszeres Magyar Termék Nagydíjasok lettek. Úgy vélte, a TÁMOP- projektben létrehozott korszerű laborok betöltik azt az űrt, ami a korábbi fizika, kémia, biológia szaktantermek megszűnésével keletkezett, amikor is egyetlen kísérletet, megfigyelést, vizsgálatot nem végezhettek a diákok, az oktatás kizárólag az elméletre koncentrált. A digitális tananyagok pedig abban segítik a tanárokat, hogy a diákoknak szilárd alapismereteik legyenek, melyek alapján elvégezhetik a kísérleteket, vizsgálatokat – emelte ki.
|
|
A szakmai nap fizika és biológia bemutatóórákkal kezdődött, melyen a Landorhegyi
Általános Iskola 8/C és 8/B osztályos tanulói vettek részt. Szűcs Klára, a
gimnázium szaktanára elmondta, hogy a biológiaórán a gyerekek megfigyelték a
keményítő tulajdonságait, kimutatták különféle élelmiszerekből, továbbá
vizsgálták a nyáluk keményítőbontó hatását is.
Vas Gyula, a Landorhegyi-iskola biológia–földrajz szakos tanára hangsúlyozta, a
laborlátogatás során nagyon sok tapasztalatot és ismeretet szerezhettek
tanulóik, mert az általuk elvégzett kísérletek, melyek közül nem mindegyikre van
mód iskolájukban, kapcsolódnak az általános iskolai tananyaghoz.
A program zárásaként igazán látványos kísérleteket tekinthettek meg a
jelenlévők. Elsőként Pozsik Lajos laborvezető marhaszív boncolását mutatta be,
amit a kivetítőn is figyelemmel kísérhettek a diákok, pedagógusok. A szaktanár
elmondta, az emberi szív és keringési rendszer működésének bemutatására nagyon
alkalmas a marhaszív, mert viszonylag nagy méretű, jól láthatóak részei, melyek
együttes feladata az, hogy egy irányban áramoltassák a vért az érrendszerben.
A laborvezető érdeklődésünkre hozzáfűzte, hogy hamarosan zárul a projekt
megvalósítási szakasza, amit egy ötéves fenntartási kötelezettség követ. Ebben
az időszakban a Kölcsey-gimnázium továbbra is lehetőséget biztosít laboros
foglalkozásokra a projektben közreműködő másik tíz intézmény tanulói számára.
Továbbá tervezik a város vezetésével azt is, hogy a korszerű természettudományos
labort mindazon középiskolák diákjai számára is rendelkezésre bocsátják, akik
biológiából, kémiából és fizikából kívánnak érettségit, illetve emelt szintű
érettségit tenni.
A 12/l osztályból érdekes kémiai kísérleteket mutatott be Szekér Donát, Kocsis Patrícia és Varga Réka. Kocsis István szaktanár, Hollé Konstantin, Ivusza Ádám és Tutkovics Máté 11/B osztályos tanulók fizikakísérletekkel, megfigyelésekkel nyűgözték le a jelenlévőket.