21. századi labor a természettudományos oktatásért


21. századi labor a természettudományos oktatásért

Lezárult az európai uniós projekt a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban

n A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban 305 millió forintos beruházásban korszerű fizika- és biológialaboratóriumot alakítottak ki a korábbi felújításával, átalakításával, amit a laborkísérletekhez szükséges legmodernebb eszközökkel is felszereltek. Az Öveges-program keretében megvalósított projekt lezárult. A Kamarák Házában tartott zárórendezvényt élő online közvetítésen keresztül is megtekinthették az érdeklődők.

Szűcs Gergely projektaszszisztens, a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója örömmel jelentette be, hogy a labor elkészült, amit lelkesen használnak a diákok és a tanárok. Köszönetet mondott az önkormányzatnak és tankerületnek a sikeres pályázatért, s annak megvalósításáért, és reményét fejezte ki, hogy a természettudományos oktatást új szintre emelő laboratórium idővel tudományos műhellyé válhat.

Vigh László országgyűlési képviselő, Balaicz Zoltán polgármester, Kajári Attila tankerületi igazgató,
Szűcs Gergely, a Kölcsey-gimnázium igazgatója, Pozsik Lajos laborvezető, Schneider János igazgatóhelyettes.

Kocsis Patrícia 12. L, Dömötör Anett 12. K, Lékai Ágnes 12. K,
Szekér Donát 12. L, Pozsik Lajos laborvezető, Varga Réka 12. L.


Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere arról beszélt, hogy a beruházást egy nagy váltás közepette hajtották végre. 2012 nyarán, mikor megálmodták és elindították a projektet, a gimnázium még a város, 2013 januárjától azonban már a Klebersberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) fenntartásában működött. Hangsúlyozta, a váltás semmilyen gondot nem okozott a projekt megvalósítása során, mert az önkormányzat és a KLIK jól együttműködött. Mindez biztató a jövőre nézve, hiszen az önkormányzat, bár már nem fenntartó, de továbbra is segíteni kívánja a zalaegerszegi oktatási és nevelési intézmények fejlesztését. A város a mostani uniós ciklusban 11,2 milliárd forintnyi forrást használhat fel a TOP-programból. Ennek nagy részét gazdaságélénkítésre fordítják, ebből mintegy félmilliárd forintot a helyi óvodák, iskolák és gimnáziumok eszköz- és energetikai fejlesztésére szánnak, illetve remélnek lehetőségeket a többi megnyíló uniós forrásból is, közölte a polgármester.

Kajári Attila, a KLIK Zalaegerszegi Tankerületének megbízott igazgatója elmondta, a város önkormányzata által készített pályázat megírásában nem, de annak megvalósításában konzorciumi partnerként részt vehettek. Mindez örömükre szolgál, hiszen egy olyan jelentős beruházásban közreműködhettek, amelynek előnyeit nemcsak a Kölcsey-gimnázium, hanem a város valamennyi és a városkörnyéki települések intézményeinek diákjai is élvezhetik. A korszerű természettudományos labor ugyanis a projekt fenntartásának elkövetkező öt évében ugyanúgy rendelkezésre áll számukra.

Schneider János laboráns, a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese ismertette a Természettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése című projektet, melynek zárórendezvényét a pályázati előírás miatt helyezték külső helyszínre. Elmondta, a megvalósítás során Navis oktatási rendszerrel ellátott biológia- és fizikalaboratóriumot hoztak létre. A mobilfallal elválasztható illetve összenyitható tantermekben minden olyan IKT-eszköz (interaktív táblák, projektorok, laptopok, mikroszkópok, panoráma vegyifülke) megtalálható, melyek a kísérletezésekhez szükségesek. A két laborhelyiségben 18–18 diák tartózkodhat egyidejűleg. Az igazgatóhelyettes kiemelte, nemcsak a labor fizikális kialakítása valósult meg, de elindult egy újfajta gondolkodásmód, melynek révén a diákok a páros kísérletezés módszertanával, míg a tanárok új oktatási módszerekkel és új tananyagokkal ismerkedhettek meg.

Schneider János kitért arra, hogy a természettudományos tantárgyak oktatásának válsága már a 20. század végén észlelhető volt, ami előrevetítette a változtatás szükségességét nemzetközi szinten is. „Ha nem sajátítjuk el technikai, technológiai világunk gondolkodásmódját, s ha nem tudunk benne élni, az veszélyes lehet számunkra és környezetünkre.” A közös cél éppen ezért nem lehet más, minthogy a műszaki és természettudományos oktatás és szakmák presztízse növekedjen, ami egyaránt jelenti a gazdasági és társadalmi elismertséget. A projekt a korszerű fizika- és biológialaboratórium létrehozásával és működtetésével ezt kívánja elősegíteni, hangsúlyozta az igazgatóhelyettes.

A régi tanterem átalakítását 2014 januárjában kezdték meg, a munkálatok áprilisra fejeződtek be. Május-júniusban már fogadták a partnerintézmények tanulóit, ősztől pedig saját diákjaikat. A 9–10-es diákok a gimnázium tantervének megfelelően heti egy órában vehetnek részt laborgyakorlatokon, a 11–12. évfolyamosoknak az érettségire való felkészítéshez biztosítanak helyet, továbbá az érdeklődő tehetséges tanulóknak is lehetőséget adnak a kísérletezésekre. A projekt elvárható céljai között nagy fontossággal bír az, hogy a korszerű laboratórium természettudományos műhellyé váljon a fenntartás öt évében, ahol kutatómunkát végeznek a diákok és a tanárok. Mindehhez célrendszert rendeltek, melyet a diákok érdeklődése, a számukra érdekes tudás és területek, valamint a Nemzeti Alaptantervben meghatározott elvárások szerint alakítottak ki.

Pozsik Lajos laborvezető a projekt során végzett tevékenységeket mutatta be. A 90 órás továbbképzésen a szakmai stáb és a laborban dolgozó szaktanárok vettek részt. Ezt részben helyben, a Kölcsey-gimnáziumban tartották, valamint ellátogattak a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnáziumba, ahol a pályázati kiírás első körében hozták létre a természettudományos labort. A 30 órás képzésen, amit szintén a Kölcsey-gimnáziumban tartottak, a helyi tanárok és a partneriskolák szaktanárai vettek részt. A tananyagfejlesztés során 320 tanulói munkafüzetet készítettek a biológiából 8–10–11–12. és fizikából a 8–9– 10–11–12. évfolyamosoknak a 40–40 órás foglalkozásokhoz. Ehhez 320 szaktanári segédletet állítottak össze. A laborgyakorlatokon a partneriskolákból összesen 757 főt fogadtak, akik 848 biológia- valamint fizikalaboros tanórán vettek részt. A kölcseys tanulóknak szintén 40 órát tartottak biológiából és fizikából összesen 84 főnek. Emellett a gimnázium diákjai természettudományos blokk, érettségi-előkészítő, tehetséggondozás, szakkör és laboros tanórák elnevezéssel meghirdetett foglalkozásokon vehettek részt a projekten kívül biológia, fizika, kémia és földrajz tantárgyakból.

A természettudományos laboratórium népszerűsítését több, nyilvános sajtórendezvény és szakmai nap szolgálta; a biológiából, fizikából és kémiából végzett bemutató kísérleteket a szülők is megtekinthették.
A pályázati kiírásban ötéves kötelező fenntartást írtak elő. Pozsik Lajos ennek kapcsán kiemelte, hogy a labor folyamatos fejlesztését szükségesnek tartják az elkövetkező években is. Többek között szeretnének egy mobil EKG-készüléket beszerezni, a folyosóra még szekrényeket elhelyezni a gyerekek számára, a tanáriban pedig egy polcrendszert alakítanának ki. A fenntartás ideje alatt, az anyagok és eszközök pótlása mellett gondot kell fordítani a mikroszkópok karbantartására, a laborköpenyek mosásának megoldására, az utazási költségek biztosítására a partnerintézmények diákjai számára, jelezte a laborvezető.

Mit jelent a 21. századbeli oktatás követelményeinek mindenben megfelelő természettudományos laboratórium a kölcseys diákok számára? Varga Réka 12/L osztályos tanuló erről úgy vélekedett: nagyon örültek, mikor megtudták, hogy fejleszteni fogják a labort, mivel a régi kapacitása csak korlátozott kísérletek elvégzését tette lehetővé. Amikor először mentek be az új laborba, ámulatba estek a modern berendezések és a sok, korszerű eszköz láttán. Tanáraik segítségével azonban sikerült megtapasztalniuk, hogy mi mindent lehet kezdeni a sok, szép, új eszközzel. Örömmel vettek részt a bemutatónapokon is, igyekeztek a kísérleteket úgy elvégezni, hogy a látogatók figyelmét minél jobban felkeltsék. Tudásukat heti egy-egy alkalommal biológia és kémia szakkörön is gyarapíthatják, ami mint mondta, nagyon fontos az érettségi vizsgára való felkészüléshez, hiszen mindnyájan sikeres felvételit szeretnének tenni.
A projektben fontos küldetésnek határozták meg, hogy növekedjen a természettudományos pályák iránti érdeklődés. Varga Réka ezen a területen képzeli el jövőjét, hiszen gyógyszerész szeretne lenni.

vissza az elejére