21. századi labor a természettudományos oktatásért
21. századi labor a természettudományos oktatásért
Lezárult az európai uniós projekt a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban
n A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban 305 millió forintos beruházásban korszerű fizika- és biológialaboratóriumot alakítottak ki a korábbi felújításával, átalakításával, amit a laborkísérletekhez szükséges legmodernebb eszközökkel is felszereltek. Az Öveges-program keretében megvalósított projekt lezárult. A Kamarák Házában tartott zárórendezvényt élő online közvetítésen keresztül is megtekinthették az érdeklődők.
Szűcs Gergely projektaszszisztens, a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója örömmel jelentette be, hogy a labor elkészült, amit lelkesen használnak a diákok és a tanárok. Köszönetet mondott az önkormányzatnak és tankerületnek a sikeres pályázatért, s annak megvalósításáért, és reményét fejezte ki, hogy a természettudományos oktatást új szintre emelő laboratórium idővel tudományos műhellyé válhat.
|
|
Vigh László országgyűlési képviselő, Balaicz Zoltán
polgármester, Kajári Attila tankerületi igazgató, |
Kocsis Patrícia 12. L, Dömötör Anett 12. K, Lékai
Ágnes 12. K, |
Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere arról beszélt, hogy a beruházást egy
nagy váltás közepette hajtották végre. 2012 nyarán, mikor megálmodták és
elindították a projektet, a gimnázium még a város, 2013 januárjától azonban már
a Klebersberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) fenntartásában működött.
Hangsúlyozta, a váltás semmilyen gondot nem okozott a projekt megvalósítása
során, mert az önkormányzat és a KLIK jól együttműködött. Mindez biztató a
jövőre nézve, hiszen az önkormányzat, bár már nem fenntartó, de továbbra is
segíteni kívánja a zalaegerszegi oktatási és nevelési intézmények fejlesztését.
A város a mostani uniós ciklusban 11,2 milliárd forintnyi forrást használhat fel
a TOP-programból. Ennek nagy részét gazdaságélénkítésre fordítják, ebből mintegy
félmilliárd forintot a helyi óvodák, iskolák és gimnáziumok eszköz- és
energetikai fejlesztésére szánnak, illetve remélnek lehetőségeket a többi
megnyíló uniós forrásból is, közölte a polgármester.
Kajári Attila, a KLIK Zalaegerszegi Tankerületének megbízott igazgatója
elmondta, a város önkormányzata által készített pályázat megírásában nem, de
annak megvalósításában konzorciumi partnerként részt vehettek. Mindez örömükre
szolgál, hiszen egy olyan jelentős beruházásban közreműködhettek, amelynek
előnyeit nemcsak a Kölcsey-gimnázium, hanem a város valamennyi és a
városkörnyéki települések intézményeinek diákjai is élvezhetik. A korszerű
természettudományos labor ugyanis a projekt fenntartásának elkövetkező öt évében
ugyanúgy rendelkezésre áll számukra.
Schneider János laboráns, a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese ismertette a Természettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése című projektet, melynek zárórendezvényét a pályázati előírás miatt helyezték külső helyszínre. Elmondta, a megvalósítás során Navis oktatási rendszerrel ellátott biológia- és fizikalaboratóriumot hoztak létre. A mobilfallal elválasztható illetve összenyitható tantermekben minden olyan IKT-eszköz (interaktív táblák, projektorok, laptopok, mikroszkópok, panoráma vegyifülke) megtalálható, melyek a kísérletezésekhez szükségesek. A két laborhelyiségben 18–18 diák tartózkodhat egyidejűleg. Az igazgatóhelyettes kiemelte, nemcsak a labor fizikális kialakítása valósult meg, de elindult egy újfajta gondolkodásmód, melynek révén a diákok a páros kísérletezés módszertanával, míg a tanárok új oktatási módszerekkel és új tananyagokkal ismerkedhettek meg.
|
|
|
Schneider János kitért arra, hogy a természettudományos tantárgyak oktatásának válsága már a 20. század végén észlelhető volt, ami előrevetítette a változtatás szükségességét nemzetközi szinten is. „Ha nem sajátítjuk el technikai, technológiai világunk gondolkodásmódját, s ha nem tudunk benne élni, az veszélyes lehet számunkra és környezetünkre.” A közös cél éppen ezért nem lehet más, minthogy a műszaki és természettudományos oktatás és szakmák presztízse növekedjen, ami egyaránt jelenti a gazdasági és társadalmi elismertséget. A projekt a korszerű fizika- és biológialaboratórium létrehozásával és működtetésével ezt kívánja elősegíteni, hangsúlyozta az igazgatóhelyettes.
A régi tanterem átalakítását 2014 januárjában kezdték meg, a munkálatok
áprilisra fejeződtek be. Május-júniusban már fogadták a partnerintézmények
tanulóit, ősztől pedig saját diákjaikat. A 9–10-es diákok a gimnázium
tantervének megfelelően heti egy órában vehetnek részt laborgyakorlatokon, a
11–12. évfolyamosoknak az érettségire való felkészítéshez biztosítanak helyet,
továbbá az érdeklődő tehetséges tanulóknak is lehetőséget adnak a
kísérletezésekre. A projekt elvárható céljai között nagy fontossággal bír az,
hogy a korszerű laboratórium természettudományos műhellyé váljon a fenntartás öt
évében, ahol kutatómunkát végeznek a diákok és a tanárok. Mindehhez célrendszert
rendeltek, melyet a diákok érdeklődése, a számukra érdekes tudás és területek,
valamint a Nemzeti Alaptantervben meghatározott elvárások szerint alakítottak
ki.
Pozsik Lajos laborvezető a projekt során végzett tevékenységeket mutatta be. A
90 órás továbbképzésen a szakmai stáb és a laborban dolgozó szaktanárok vettek
részt. Ezt részben helyben, a Kölcsey-gimnáziumban tartották, valamint
ellátogattak a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnáziumba, ahol a pályázati kiírás
első körében hozták létre a természettudományos labort. A 30 órás képzésen, amit
szintén a Kölcsey-gimnáziumban tartottak, a helyi tanárok és a partneriskolák
szaktanárai vettek részt. A tananyagfejlesztés során 320 tanulói munkafüzetet
készítettek a biológiából 8–10–11–12. és fizikából a 8–9– 10–11–12.
évfolyamosoknak a 40–40 órás foglalkozásokhoz. Ehhez 320 szaktanári segédletet
állítottak össze. A laborgyakorlatokon a partneriskolákból összesen 757 főt
fogadtak, akik 848 biológia- valamint fizikalaboros tanórán vettek részt. A
kölcseys tanulóknak szintén 40 órát tartottak biológiából és fizikából összesen
84 főnek. Emellett a gimnázium diákjai természettudományos blokk,
érettségi-előkészítő, tehetséggondozás, szakkör és laboros tanórák elnevezéssel
meghirdetett foglalkozásokon vehettek részt a projekten kívül biológia, fizika,
kémia és földrajz tantárgyakból.
|
|
A természettudományos laboratórium népszerűsítését több, nyilvános
sajtórendezvény és szakmai nap szolgálta; a biológiából, fizikából és kémiából
végzett bemutató kísérleteket a szülők is megtekinthették.
A pályázati kiírásban ötéves kötelező fenntartást írtak elő. Pozsik Lajos ennek
kapcsán kiemelte, hogy a labor folyamatos fejlesztését szükségesnek tartják az
elkövetkező években is. Többek között szeretnének egy mobil EKG-készüléket
beszerezni, a folyosóra még szekrényeket elhelyezni a gyerekek számára, a
tanáriban pedig egy polcrendszert alakítanának ki. A fenntartás ideje alatt, az
anyagok és eszközök pótlása mellett gondot kell fordítani a mikroszkópok
karbantartására, a laborköpenyek mosásának megoldására, az utazási költségek
biztosítására a partnerintézmények diákjai számára, jelezte a laborvezető.
Mit jelent a 21. századbeli oktatás követelményeinek mindenben megfelelő
természettudományos laboratórium a kölcseys diákok számára? Varga Réka 12/L
osztályos tanuló erről úgy vélekedett: nagyon örültek, mikor megtudták, hogy
fejleszteni fogják a labort, mivel a régi kapacitása csak korlátozott kísérletek
elvégzését tette lehetővé. Amikor először mentek be az új laborba, ámulatba
estek a modern berendezések és a sok, korszerű eszköz láttán. Tanáraik
segítségével azonban sikerült megtapasztalniuk, hogy mi mindent lehet kezdeni a
sok, szép, új eszközzel. Örömmel vettek részt a bemutatónapokon is, igyekeztek a
kísérleteket úgy elvégezni, hogy a látogatók figyelmét minél jobban felkeltsék.
Tudásukat heti egy-egy alkalommal biológia és kémia szakkörön is gyarapíthatják,
ami mint mondta, nagyon fontos az érettségi vizsgára való felkészüléshez, hiszen
mindnyájan sikeres felvételit szeretnének tenni.
A projektben fontos küldetésnek határozták meg, hogy növekedjen a
természettudományos pályák iránti érdeklődés. Varga Réka ezen a területen
képzeli el jövőjét, hiszen gyógyszerész szeretne lenni.
|