Elektromos autót
fejlesztenek |
Előre tervezhető utazás |
Megújult a kegyeleti iroda |
Gépjárműipari tesztmérnököket képeznének
n Új szakként gépjárműipari tesztmérnökképzés indítását is tervezi a Pannon Egyetem Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézete, kapcsolódva a negyvenmilliárdos beruházással megépülő zalaegerszegi járműipari tesztpályához – jelezte dr. Szalai István dékán, intézetvezető azon a sajtótájékoztatón, melyen bemutatták a hallgatók által fejlesztett E formula 1 elektromos autót.
– AL –
Mint mondta, a BSc képzést megelőzően szeptembertől tesztmérnöktanfolyamot
indítanak a Flex International kérésére, annak zalaegerszegi telephelyén.
Beszélt arról is, hogy egy fő oktatóval bővül az intézet létszáma, illetve
létrehoztak két új laboratóriumot,
ahol
a hallgatók kutatásfejlesztéssel foglalkozhatnak szeptembertől. A tudományos
diákköri tevékenységre még nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni, mely egyik
feltétele annak, hogy a hallgatók a kiválóság program révén többlet ösztöndíjhoz
jussanak. Ezért fontos az E formula 1 elektromos autó fejlesztése a
mechatronikai képzés hallgatóinak közreműködésével. Az intézet életében
ugyancsak jelentős szereppel bír a megépítendő járműipari tesztpálya, az ott
végzendő kutatómunkába szintén be kívánnak kapcsolódni.
Vigh László országgyűlési képviselő a fogyó energiaforrás-készletek
problematikájára hívta fel a figyelmet. Hangsúlyozta, az innovatív elektromos
versenyautó fejlesztése a jövőt szolgálja, hiszen hozzájárul a
károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés megvalósításához. Gazdasági szempontból
illeszkedik a jövő iparágaihoz, valamint a leendő járműipari tesztpálya
kutatás-fejlesztési tevékenységéhez. Bejelentette, az egyetem infrastrukturális
felvételeinek javítása, környezetének szépítése érdekében is lépéseket tesznek.
Pekk Letícia, a mechatronikai szak hallgatója elmondta, a versenyautó
fejlesztésében a szombathelyi iQor cég is részt vett, emellett tesztelték
Veszprémben a Continental tesztpályáján, illetve a sármelléki repülőtéren. A
hivatásos pilóták pozitívan nyilatkoztak az elektromos meghajtású versenyautó
tulajdonságairól, kiemelve többek között zajtalanságát.
Büki Barnabás, aki hallgatóként szintén részt vesz a versenyautó fejlesztésében,
elmondta: jelenleg 120 volton üzemel a jármű, de rendelkeznek 400 voltos
vezérlővel is, amely 93 kW teljesítményt és 400 Nm-es nyomatékot ad le. A
következő feladat a feszültségnövelés majd váltó beépítése lesz. Így növelnék a
végsebességet, ami jelenleg óránként 80 kilométer, maximum 40–45 perces
menetidővel.
Megújuló buszközlekedés és menetrend zalaegerszegen
n Jelentős átalakítás alatt áll Zalaegerszeg közösségi buszközlekedése mind a hálózati összeköttetést és átszállásmentességet, mind pedig a menetrendet és a járatok számozását tekintve. Minderről harmadik alkalommal tartottak lakossági fórumot a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben.
– AL –
Ekés András, a tanulmány elkészítésével megbízott Mobilissimus Kft. ügyvezető
szakértője érdeklődésünkre elmondta, átszállásmentesen lehet majd utazni a város
egyik feléből a másikba, miután a belvárosból a külvárosokba közlekedő
buszjáratok többségét összevonják. Így például a déli bevásárlócentrumok a
Landorhegyről és a Kertvárosból is közvetlenül elérhetővé válnak. A szakértő az
átszállásmentessé váló járatok között megemlítette továbbá a Botfa, Zalabesenyő
és Andráshida közötti összeköttetést, ami jelenleg a 4-es és 1-es buszokkal
történik, vasútállomás előtti átszállással.
A
járatok számozása megmarad a könnyebb beazonosíthatóság érdekében, illetve újak
jelennek meg; ezen az útvonalon az 1, 1A, 4 és a 14.
Közvetlen járatok közlekednek majd más városrészek – Csácsbozsok, Ságod, Pózva,
Landorhegy, Kertváros – között is, érintve a belvárost. Javaslatuk tartalmazza
továbbá, hogy a Páterdombról a Wlassics Gyula utcai vasúti átjárón át haladnának
a buszok a belváros felé. A hálózatba szeretnék bevonni a Gébárti utat is, így
közlekednének buszok a vasútállomásról a Gébárti úton át Andráshidára.
Fontos változás, hogy a korábbi menetrenddel ellentétben az autóbuszok ütemesen
fognak közlekedni, megjegyezhető időpontokban és mindig azonos percben indulnak,
illetve érkeznek meg. A különböző irányban közlekedő buszok esetében biztosítva
lesz az átszállás. Mivel csak perceket kell majd várakozni, előre tervezhetővé
válnak az utazások. Emellett változik a tarifarendszer, gyűjtőjegy, napijegy,
tetszőleges időtartammal 30 napos illetve 100 napos bérlet bevezetésére is
javaslatot tettek.
Gecse Péter alpolgármester, Botfa, Zalabesenyő, Páterdomb városrészek
önkormányzati képviselője elmondta, a közösségi buszközlekedés megújítására és
felülvizsgálatára elérkezett az idő, miután az év végén lejár az
Északnyugat-dunántúli Közlekedési Központtal (ÉNYKK) a meglévő kétéves szerződés.
Ezért az önkormányzat a jelenlegi hálózati és menetrendi struktúra
áttekintésével készíti elő a következő közbeszerzés kiírását, amit a szeptemberi
közgyűlés elé terjesztenek. Ennek részeként vonták be a lakosságot és a
munkáltatókat, és kérték ki a véleményüket arról, milyen legyen Zalaegerszeg új
buszközlekedése.
Az alpolgármester kiemelte, az önkormányzat komoly felelősséget érez ebben,
hiszen ismernie kell az éves költségvetésébe tervezendő keretszámokat a
zavartalan fenntartás érdekében. Éppen ezért hosszabb idejű szerződésben
gondolkodnak, hiszen mind a leendő szolgáltató gazdasági társaság, mind az
önkormányzat számára csak így tervezhetők kiszámíthatóan a kiadások és a
fejlesztések a jövőt tekintve. Az szeretnék, hogy a színvonalában is megújuló
hálózattal és utasbarát menetrenddel vonzóbbá váljon a busszal való
tömegközlekedés a városban.
Fogadótér és bemutatóterem
n Megújult
a Városgazdálkodási Kft. kegyeleti irodája. A Rákóczi úti helyiség
felújításának részleteiről Horváth István, a cég ügyvezetője tartott
sajtótájékoztatót.
Mint fogalmazott: az iroda már nagyon rossz állapotban volt, az ügyfeleknek méltatlan környezetben kellett az amúgy is szomorú ügyeiket intézni. Gyakran előfordult, hogy egyszerre több család érkezett a szűkös helyiségbe, ahol nem volt mód rá, hogy erre alkalmas helyen várakozzanak.
A kegyeleti iroda teljes felújításon esett át; tulajdonképpen az aljzattól
egészen a plafonig. Falakat építettek át, gépészeti rekonstrukció zajlott,
valamint szociális helyiségeket és ügyfélfogadó termet is kialakítottak. Sőt, a
kor színvonalának megfelelő bemutatóteremmel is bővült a helyiség, ahol ki is
lehet választani a kegyeleti termékeket.
Az ügyvezető elmondta: évente 5–600 temetkezést bonyolít le a cég, s bár a
sírhelyek kiválasztása a temetőkben történik, az adminisztrációra a Rákóczi úton
kerül sor. Ezért is nagy előrelépés, hogy immár egy kulturált, ügyfélbarát
irodába térhetnek be a hozzátartozók. A felújítás közel 10 millió forintba
került, amit a gazdasági társaság saját forrásból biztosított.
Herczeg András, a kegyeleti ágazat vezetője hozzátette: a kegyeleti termékek
árai természetesen nem változtak a felújítás hatására. Kollégájával együtt pedig
örülnek, hogy egy megszépült, tágas irodában fogadhatják ezentúl az ügyfeleket.