Elektromos autót fejlesztenek
 
Előre tervezhető utazás
 
Megújult a kegyeleti iroda
 
 

Elektromos autót fejlesztenek

Gépjárműipari tesztmérnököket képeznének

n Új szakként gépjárműipari tesztmérnökképzés indítását is tervezi a Pannon Egyetem Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézete, kapcsolódva a negyvenmilliárdos beruházással megépülő zalaegerszegi járműipari tesztpályához – jelezte dr. Szalai István dékán, intézetvezető azon a sajtótájékoztatón, melyen bemutatták a hallgatók által fejlesztett E formula 1 elektromos autót.

– AL –

Mint mondta, a BSc képzést megelőzően szeptembertől tesztmérnöktanfolyamot indítanak a Flex International kérésére, annak zalaegerszegi telephelyén. Beszélt arról is, hogy egy fő oktatóval bővül az intézet létszáma, illetve létrehoztak két új laboratóriumot, ahol a hallgatók kutatásfejlesztéssel foglalkozhatnak szeptembertől. A tudományos diákköri tevékenységre még nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni, mely egyik feltétele annak, hogy a hallgatók a kiválóság program révén többlet ösztöndíjhoz jussanak. Ezért fontos az E formula 1 elektromos autó fejlesztése a mechatronikai képzés hallgatóinak közreműködésével. Az intézet életében ugyancsak jelentős szereppel bír a megépítendő járműipari tesztpálya, az ott végzendő kutatómunkába szintén be kívánnak kapcsolódni.


Vigh László országgyűlési képviselő a fogyó energiaforrás-készletek problematikájára hívta fel a figyelmet. Hangsúlyozta, az innovatív elektromos versenyautó fejlesztése a jövőt szolgálja, hiszen hozzájárul a károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés megvalósításához. Gazdasági szempontból illeszkedik a jövő iparágaihoz, valamint a leendő járműipari tesztpálya kutatás-fejlesztési tevékenységéhez. Bejelentette, az egyetem infrastrukturális felvételeinek javítása, környezetének szépítése érdekében is lépéseket tesznek.


Pekk Letícia, a mechatronikai szak hallgatója elmondta, a versenyautó fejlesztésében a szombathelyi iQor cég is részt vett, emellett tesztelték Veszprémben a Continental tesztpályáján, illetve a sármelléki repülőtéren. A hivatásos pilóták pozitívan nyilatkoztak az elektromos meghajtású versenyautó tulajdonságairól, kiemelve többek között zajtalanságát.


Büki Barnabás, aki hallgatóként szintén részt vesz a versenyautó fejlesztésében, elmondta: jelenleg 120 volton üzemel a jármű, de rendelkeznek 400 voltos vezérlővel is, amely 93 kW teljesítményt és 400 Nm-es nyomatékot ad le. A következő feladat a feszültségnövelés majd váltó beépítése lesz. Így növelnék a végsebességet, ami jelenleg óránként 80 kilométer, maximum 40–45 perces menetidővel.

vissza az elejére


Előre tervezhető utazás

Megújuló buszközlekedés és menetrend zalaegerszegen

n  Jelentős átalakítás alatt áll Zalaegerszeg közösségi buszközlekedése mind a hálózati összeköttetést és átszállásmentességet, mind pedig a menetrendet és a járatok számozását tekintve. Minderről harmadik alkalommal tartottak lakossági fórumot a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben.

– AL –

Ekés András, a tanulmány elkészítésével megbízott Mobilissimus Kft. ügyvezető szakértője érdeklődésünkre elmondta, átszállásmentesen lehet majd utazni a város egyik feléből a másikba, miután a belvárosból a külvárosokba közlekedő buszjáratok többségét összevonják. Így például a déli bevásárlócentrumok a Landorhegyről és a Kertvárosból is közvetlenül elérhetővé válnak. A szakértő az átszállásmentessé váló járatok között megemlítette továbbá a Botfa, Zalabesenyő és Andráshida közötti összeköttetést, ami jelenleg a 4-es és 1-es buszokkal történik, vasútállomás előtti átszállással. A járatok számozása megmarad a könnyebb beazonosíthatóság érdekében, illetve újak jelennek meg; ezen az útvonalon az 1, 1A, 4 és a 14.
Közvetlen járatok közlekednek majd más városrészek – Csácsbozsok, Ságod, Pózva, Landorhegy, Kertváros – között is, érintve a belvárost. Javaslatuk tartalmazza továbbá, hogy a Páterdombról a Wlassics Gyula utcai vasúti átjárón át haladnának a buszok a belváros felé. A hálózatba szeretnék bevonni a Gébárti utat is, így közlekednének buszok a vasútállomásról a Gébárti úton át Andráshidára.


Fontos változás, hogy a korábbi menetrenddel ellentétben az autóbuszok ütemesen fognak közlekedni, megjegyezhető időpontokban és mindig azonos percben indulnak, illetve érkeznek meg. A különböző irányban közlekedő buszok esetében biztosítva lesz az átszállás. Mivel csak perceket kell majd várakozni, előre tervezhetővé válnak az utazások. Emellett változik a tarifarendszer, gyűjtőjegy, napijegy, tetszőleges időtartammal 30 napos illetve 100 napos bérlet bevezetésére is javaslatot tettek.


Gecse Péter alpolgármester, Botfa, Zalabesenyő, Páterdomb városrészek önkormányzati képviselője elmondta, a közösségi buszközlekedés megújítására és felülvizsgálatára elérkezett az idő, miután az év végén lejár az Északnyugat-dunántúli Közlekedési Központtal (ÉNYKK) a meglévő kétéves szerződés. Ezért az önkormányzat a jelenlegi hálózati és menetrendi struktúra áttekintésével készíti elő a következő közbeszerzés kiírását, amit a szeptemberi közgyűlés elé terjesztenek. Ennek részeként vonták be a lakosságot és a munkáltatókat, és kérték ki a véleményüket arról, milyen legyen Zalaegerszeg új buszközlekedése.


Az alpolgármester kiemelte, az önkormányzat komoly felelősséget érez ebben, hiszen ismernie kell az éves költségvetésébe tervezendő keretszámokat a zavartalan fenntartás érdekében. Éppen ezért hosszabb idejű szerződésben gondolkodnak, hiszen mind a leendő szolgáltató gazdasági társaság, mind az önkormányzat számára csak így tervezhetők kiszámíthatóan a kiadások és a fejlesztések a jövőt tekintve. Az szeretnék, hogy a színvonalában is megújuló hálózattal és utasbarát menetrenddel vonzóbbá váljon a busszal való tömegközlekedés a városban.

vissza az elejére


Megújult a kegyeleti iroda

Fogadótér és bemutatóterem

n Megújult a Városgazdálkodási Kft. kegyeleti irodája. A Rákóczi úti helyiség felújításának részleteiről Horváth István, a cég ügyvezetője tartott sajtótájékoztatót.
 

Mint fogalmazott: az iroda már nagyon rossz állapotban volt, az ügyfeleknek méltatlan környezetben kellett az amúgy is szomorú ügyeiket intézni. Gyakran előfordult, hogy egyszerre több család érkezett a szűkös helyiségbe, ahol nem volt mód rá, hogy erre alkalmas helyen várakozzanak.


A kegyeleti iroda teljes felújításon esett át; tulajdonképpen az aljzattól egészen a plafonig. Falakat építettek át, gépészeti rekonstrukció zajlott, valamint szociális helyiségeket és ügyfélfogadó termet is kialakítottak. Sőt, a kor színvonalának megfelelő bemutatóteremmel is bővült a helyiség, ahol ki is lehet választani a kegyeleti termékeket.


Az ügyvezető elmondta: évente 5–600 temetkezést bonyolít le a cég, s bár a sírhelyek kiválasztása a temetőkben történik, az adminisztrációra a Rákóczi úton kerül sor. Ezért is nagy előrelépés, hogy immár egy kulturált, ügyfélbarát irodába térhetnek be a hozzátartozók. A felújítás közel 10 millió forintba került, amit a gazdasági társaság saját forrásból biztosított.
Herczeg András, a kegyeleti ágazat vezetője hozzátette: a kegyeleti termékek árai természetesen nem változtak a felújítás hatására. Kollégájával együtt pedig örülnek, hogy egy megszépült, tágas irodában fogadhatják ezentúl az ügyfeleket.

vissza az elejére