Rövidebb tanóra, nagyobb szabadság
 
A gazdasági növekedést szolgálva Indián nyár a könyvtárban
 
 

Rövidebb tanóra, nagyobb szabadság

Palkovics lászló a köznevelés aktuális kérdéseiről

n A diákok terheinek csökkenéséről, a pedagógusok nagyobb szabadságáról, a Köznevelési Kerekasztal felmérésének eredményéről beszélt többek között dr. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár az EMMI és az Oktatási Hivatal Zala megyei szakmai tanévnyitóján.

– AL –

A konferenciát Vigh László országgyűlési képviselő nyitotta meg, aki úgy fogalmazott, történésekkel teli év áll az iskolák mögött, volt, aki sztrájkolt, volt, aki tanított. Hangsúlyozta: tanult, intelligens társadalom építése a cél, hogy legyen mindenkinek munkája, fejlődjön a gazdaság, s legyen mit visszaforgatni az oktatásba. Így meg tudjuk védeni magunkat olyan földrészekkel szemben, melyek támadnak bennünket. A tét, vagy tanult, okos és keresztény ország lesz Magyarország, vagy nem lesz.
Dr. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár azt mondta, rég kapott ekkora tartalmi figyelmet a köznevelés, mint az elmúlt hónapokban. A tüntetés és a sztrájk is jó módja a véleménynyilvánításnak, csak az a lényeg, hogy előbb-utóbb megszülessék a közös nevező. Hiszen a célokban alapvetően egyetértés van, csak az oda vezető utat övezik viták.
A köznevelés előtt álló kihívásnak nevezte, hogy az általános iskolások kétharmada felnőve olyan szakmát űz majd, ami ma még nem létezik. Az együttes felelősség ebben az, hogy erre a még nem ismert világra fel kell készíteni őket. Mint fogalmazott, az iskolától ezért azt várják el, hogy a gyerekek képesek legyenek a tanulásra, új ismeretek megszerzésére, amit az életben alkalmazni is tudnak, illetve legyenek képesek újból tanulni, új szakmákat elsajátítani. A világ a vártnál gyorsabban változik, és néhány évtizeden belül most még furán hangzó szakmák jelennek meg, mint az organikus farmer vagy a telefonon történő sebészet.
A Köznevelési Kerekasztal kétezer iskolában végzett felmérésének eredményéről elmondta, a problémák között első helyen jelölték meg, hogy a pedagógusok nem érzik magukat biztonságban. Második helyre a tartalmi gondok, terhelés, tankönyvhelyzet, harmadikra a működés, finanszírozás problémái kerültek.
A nagy óra- illetve tananyagterheléssel kapcsolatosan elmondta, az általános iskolák első két évfolyamán bevezetik a 30 perces tanórákat, a fennmaradó 15 percet a pedagógus arra fordítja, amire akarja. További változás, hogy a tanárok az eddigi 10 százalék helyett akár 20–30 százalékkal is eltérhetnek a kerettantervekben leírtaktól. A kerekasztal tárgyalásainak eredményeként a szakgimnáziumok 9. évfolyamán bevezetik a komplex természettudomány tárgyat, melynek keretében nem fizikát vagy kémiát tanulnak, hanem természettudományos jelenségeket ismernek meg, dolgoznak fel a diákok.
Az államtitkár beszélt továbbá a január elsejétől létrehozandó tankerületi tanácsokról, melyek az iskolák és a helyi közösség együttgondolkodását hivatott elősegíteni. Szólt még az állami intézményfenntartó átalakításáról, az új nemzeti alaptanterv kidolgozásáról is. A továbbiakban még öt előadást hallgattak meg az aktuális köznevelési kérdésekről a jelenlévő óvónők és pedagógusok a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben.

vissza az elejére


A gazdasági növekedést szolgálva

Megyei foglalkoztatási paktum

n A Zala Megyei Önkormányzat konzorciumi partnereivel foglalkoztatási paktum program megvalósításába kezdett, melynek általános célja a megye gazdasági növekedésének elősegítése.

A nyitórendezvényen Pácsonyi Imre, a megyei közgyűlés alelnöke ismertette részletesen a TOP által 963 millió forinttal támogatott, Zalai Innovatív Foglalkoztatási Paktum névre hallgató pályázati programot.
Hosszú távú cél, hogy a megyei önkormányzat vezetésével létrejövő, illetve már működő foglalkoztatási együttműködések járuljanak hozzá az Európa 2020 foglalkoztatási stratégia célkitűzéseinek megvalósulásához helyi és térségi szintű foglalkoztatási és gazdaságfejlesztési programok kidolgozásával és megvalósításával.
A 60 hónapos program időszakában a partnerségi hálózat kialakítása mellett 630 hátrányos helyzetű álláskeresőt vonnak be munkaerőpiaci szolgáltatásokba, és képzésbe helyeznek 180 főt. Legalább 272 fő (ebből 40 fő önfoglalkoztató) hat hónapos elhelyezkedését támogatják. A paktum keretében álláshoz jutók közül a támogatás után legalább hat hónappal állással rendelkezők száma 177 fő lesz.
A projekt Zalaegerszegre és Nagykanizsára nem terjed ki, mivel a két megyei jogú város egy-egy saját paktumot hajt végre.
A Zalai Innovatív Foglalkoztatási Paktum megvalósításának konzorciumi partnerei a megyei kormányhivatal, a megyei önkormányzati hivatal, a vállalkozásfejlesztési alapítvány és a Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit Kft.
A projekt egyik fő tevékenységeként gazdaság- és foglalkoztatásfejlesztési együttműködési programot készítenek, széles körű gazdasági és társadalmi partnerséggel, a megyei jogú városok és a helyi szereplők bevonásával. Feladat többek között a foglalkoztatási célú kormányzati intézkedések megvalósulásának segítése, a támogatások munkaerőpiaci hatásának erősítése.

vissza az elejére


Indián nyár a könyvtárban

Az Eötvös- és a liszt-iskola diákjainak tárlata

n Szeptemberhez passzolva stílusosan „Indián nyár” kiállítás nyílt a József Attila Tagkönyvtár gyerekrészlegében a „Megmutatom magam” sorozat keretében. Az Eötvös- és a Liszt-iskola negyedikesei és tanítóik összefogásával valósult meg a tárlat, melyen az indián kultúrát megidéző alkotásaikat tárják a látogatók elé. Emellett varázslótáncokat is bemutattak a megnyitón.

– b. k. –

Több mint száz diák alkotásának bemutatásával rekord dőlt a programsorozatban. A sok résztvevő miatt a megnyitóra rendhagyó módon az előtérben került sor. Hanzséros Alajos iskolaigazgató tisztje volt az egy hónapig látogatható tárlat ajánlása. Büszkesége kifejezése mellett az indián kultúráról és Amerika felfedezéséről is szót ejtett. A kiállított alkotások igazi kurióziumok, fejdíszábrázolások, álomfogók, totemoszlopok, felfújható sátrak.
Horváthné Sümegi Mária tanítónő elmondta, első osztályban kaptak lehetőséget hasonló megmutatkozásra. Akkor, mintegy biztatás volt a további alkotásra a kiállítás, most pedig búcsú az alsós évektől. Ezután köszönetet mondott a könyvtár munkatársainak, akik komolyan veszik az apró kezek munkáit.
– A rajzszakkörösökkel készített indiántollakkal kezdődött ennek a bemutatónak a története. Aztán a munkatársak ötletei alapján egészült ki a többi kulturális elemmel, amit nem volt szívem kihagyni – mondta Horváthné Sümegi Mária. – A Liszt-iskolában tanító kolléganőkkel, már volt korábban is indiános projektünk, és ezt a kiállítást is szeretnénk majd az intézményekben is bemutatni.
A nevezett kolléganők közül Panyi Katalin tanítónő volt jelen a rendezvényen. Vezetésével archaikus esőtáncra és a Föld előtt tisztelgő táncra is sor került a gyerekek bevonásával. Közben indiándíszes sámándobot és több esővarázsló botot is megszólaltattak. Elhangzott még egy indián mese, indián törvények és tízparancsolat, melyek erkölcsi értéke példamutató.
A kiállítás nagy tetszést aratott a házigazda intézmény munkatársai körében is. Nitsch Erzsébet tagintézmény-vezető bejelentette, hogy az idei mesemondó versenynek is az indiános történetek lesznek a témái.

vissza az elejére