Rövidebb tanóra, nagyobb
szabadság |
A gazdasági növekedést szolgálva | Indián nyár a könyvtárban |
Rövidebb tanóra, nagyobb szabadság
Palkovics lászló a köznevelés aktuális kérdéseiről
n A diákok terheinek csökkenéséről, a pedagógusok nagyobb szabadságáról, a Köznevelési Kerekasztal felmérésének eredményéről beszélt többek között dr. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár az EMMI és az Oktatási Hivatal Zala megyei szakmai tanévnyitóján.
– AL –
A konferenciát Vigh László országgyűlési képviselő nyitotta meg,
aki úgy fogalmazott, történésekkel teli év áll az iskolák mögött, volt, aki
sztrájkolt, volt, aki tanított. Hangsúlyozta: tanult, intelligens társadalom
építése a cél, hogy legyen mindenkinek munkája, fejlődjön a gazdaság, s legyen
mit visszaforgatni az oktatásba. Így meg tudjuk védeni magunkat olyan
földrészekkel szemben, melyek támadnak bennünket. A tét, vagy tanult, okos és
keresztény ország lesz Magyarország, vagy nem lesz.
Dr. Palkovics László oktatásért felelős államtitkár azt mondta,
rég kapott ekkora tartalmi figyelmet a köznevelés, mint az elmúlt hónapokban. A
tüntetés és a sztrájk is jó módja a véleménynyilvánításnak, csak az a lényeg,
hogy előbb-utóbb megszülessék a közös nevező. Hiszen a célokban alapvetően
egyetértés van, csak az oda vezető utat övezik viták.
A köznevelés előtt álló kihívásnak nevezte, hogy az általános iskolások
kétharmada felnőve olyan szakmát űz majd, ami ma még nem létezik. Az együttes
felelősség ebben az, hogy erre a még nem ismert világra fel kell készíteni őket.
Mint fogalmazott, az iskolától ezért azt várják el, hogy a gyerekek képesek
legyenek a tanulásra, új ismeretek megszerzésére, amit az életben alkalmazni is
tudnak, illetve legyenek képesek újból tanulni, új szakmákat elsajátítani. A
világ a vártnál gyorsabban változik, és néhány évtizeden belül most még furán
hangzó szakmák jelennek meg, mint az organikus farmer vagy a telefonon történő
sebészet.
A Köznevelési Kerekasztal kétezer iskolában végzett felmérésének eredményéről
elmondta, a problémák között első helyen jelölték meg, hogy a pedagógusok nem
érzik magukat biztonságban. Második helyre a tartalmi gondok, terhelés,
tankönyvhelyzet, harmadikra a működés, finanszírozás problémái kerültek.
A nagy óra- illetve tananyagterheléssel kapcsolatosan elmondta, az általános
iskolák első két évfolyamán bevezetik a 30 perces tanórákat, a fennmaradó 15
percet a pedagógus arra fordítja, amire akarja. További változás, hogy a tanárok
az eddigi 10 százalék helyett akár 20–30 százalékkal is eltérhetnek a
kerettantervekben leírtaktól. A kerekasztal tárgyalásainak eredményeként a
szakgimnáziumok 9. évfolyamán bevezetik a komplex természettudomány tárgyat,
melynek keretében nem fizikát vagy kémiát tanulnak, hanem természettudományos
jelenségeket ismernek meg, dolgoznak fel a diákok.
Az államtitkár beszélt továbbá a január elsejétől létrehozandó tankerületi
tanácsokról, melyek az iskolák és a helyi közösség együttgondolkodását hivatott
elősegíteni. Szólt még az állami intézményfenntartó átalakításáról, az új
nemzeti alaptanterv kidolgozásáról is. A továbbiakban még öt előadást hallgattak
meg az aktuális köznevelési kérdésekről a jelenlévő óvónők és pedagógusok a
Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben.
A gazdasági növekedést szolgálva
Megyei foglalkoztatási paktum
n A Zala Megyei Önkormányzat konzorciumi partnereivel foglalkoztatási paktum program megvalósításába kezdett, melynek általános célja a megye gazdasági növekedésének elősegítése.
A nyitórendezvényen Pácsonyi Imre, a megyei
közgyűlés alelnöke ismertette részletesen a TOP által 963 millió forinttal
támogatott, Zalai Innovatív Foglalkoztatási Paktum névre hallgató pályázati
programot.
Hosszú távú cél, hogy a megyei önkormányzat vezetésével létrejövő, illetve már
működő foglalkoztatási együttműködések járuljanak hozzá az Európa 2020
foglalkoztatási stratégia célkitűzéseinek megvalósulásához helyi és térségi
szintű foglalkoztatási és gazdaságfejlesztési programok kidolgozásával és
megvalósításával.
A 60 hónapos program időszakában a partnerségi hálózat kialakítása mellett 630
hátrányos helyzetű álláskeresőt vonnak be munkaerőpiaci szolgáltatásokba, és
képzésbe helyeznek 180 főt. Legalább 272 fő (ebből 40 fő önfoglalkoztató) hat
hónapos elhelyezkedését támogatják. A paktum keretében álláshoz jutók közül a
támogatás után legalább hat hónappal állással rendelkezők száma 177 fő lesz.
A projekt Zalaegerszegre és Nagykanizsára nem terjed ki, mivel a két megyei jogú
város egy-egy saját paktumot hajt végre.
A Zalai Innovatív Foglalkoztatási Paktum megvalósításának konzorciumi partnerei
a megyei kormányhivatal, a megyei önkormányzati hivatal, a
vállalkozásfejlesztési alapítvány és a Területfejlesztési Ügynökség Közhasznú
Nonprofit Kft.
A projekt egyik fő tevékenységeként gazdaság- és foglalkoztatásfejlesztési
együttműködési programot készítenek, széles körű gazdasági és társadalmi
partnerséggel, a megyei jogú városok és a helyi szereplők bevonásával. Feladat
többek között a foglalkoztatási célú kormányzati intézkedések megvalósulásának
segítése, a támogatások munkaerőpiaci hatásának erősítése.
Az Eötvös- és a liszt-iskola diákjainak tárlata
n Szeptemberhez passzolva stílusosan „Indián nyár” kiállítás nyílt a József Attila Tagkönyvtár gyerekrészlegében a „Megmutatom magam” sorozat keretében. Az Eötvös- és a Liszt-iskola negyedikesei és tanítóik összefogásával valósult meg a tárlat, melyen az indián kultúrát megidéző alkotásaikat tárják a látogatók elé. Emellett varázslótáncokat is bemutattak a megnyitón.
– b. k. –
Több
mint száz diák alkotásának bemutatásával rekord dőlt a programsorozatban. A sok
résztvevő miatt a megnyitóra rendhagyó módon az előtérben került sor.
Hanzséros Alajos iskolaigazgató tisztje volt az egy hónapig látogatható
tárlat ajánlása. Büszkesége kifejezése mellett az indián kultúráról és Amerika
felfedezéséről is szót ejtett. A kiállított alkotások igazi kurióziumok,
fejdíszábrázolások, álomfogók, totemoszlopok, felfújható sátrak.
Horváthné Sümegi Mária tanítónő elmondta, első osztályban kaptak
lehetőséget hasonló megmutatkozásra. Akkor, mintegy biztatás volt a további
alkotásra a kiállítás, most pedig búcsú az alsós évektől. Ezután köszönetet
mondott a könyvtár munkatársainak, akik komolyan veszik az apró kezek munkáit.
– A rajzszakkörösökkel készített indiántollakkal kezdődött ennek a bemutatónak a
története. Aztán a munkatársak ötletei alapján egészült ki a többi kulturális
elemmel, amit nem volt szívem kihagyni – mondta Horváthné Sümegi Mária.
– A Liszt-iskolában tanító kolléganőkkel, már volt korábban is indiános
projektünk, és ezt a kiállítást is szeretnénk majd az intézményekben is
bemutatni.
A nevezett kolléganők közül Panyi Katalin tanítónő volt jelen a
rendezvényen. Vezetésével archaikus esőtáncra és a Föld előtt tisztelgő táncra
is sor került a gyerekek bevonásával. Közben indiándíszes sámándobot és több
esővarázsló botot is megszólaltattak. Elhangzott még egy indián mese, indián
törvények és tízparancsolat, melyek erkölcsi értéke példamutató.
A kiállítás nagy tetszést aratott a házigazda intézmény munkatársai körében is.
Nitsch Erzsébet tagintézmény-vezető bejelentette, hogy az idei
mesemondó versenynek is az indiános történetek lesznek a témái.