Zeneiség és tüzes színek |
Képek a „szardíniásdobozból” | Hiphop és pihe ovi |
Nagy kálmán '60 – jubileumi tárlat
n Egyszer kopott kapuk, homlokzatok, máskor meg a végtelen űr. A kettő között figurák nélküli, színes impressziók. Mindig változó nézőpont, mindig változó ábrázolásmód, de azért fellelhetők visszatérő motívumok is az elmúlt néhány évtizedből.
– pet –
Nagy Kálmán festőművész 60 éves; a jeles alkalomból jubileumi
tárlata nyílt a Keresztury VMK Gönczi Galériájában. 1956-ban született Baján,
1985-től él Zalaegerszegen, ahol 1990-ben nyílt először kiállítása. Munkáit
azonban már 1988-ban is bemutatta a Hetési Csárdában. A Gönczi Galériában
Vadvári Tibor alpolgármester köszöntötte először a művészt, majd
dr. Kostyál László művészettörténész értékelte az autodidakta alkotóból
lett festőművész munkásságát.
Felidézte, hogy a ’80-as évek végén, fiatal művészettörténészként azt írta
Gusztiról (hiszen barátai, pályatársai így hívják Nagy Kálmánt),
hogy afféle kísérletező művész, későn és nehezen érő típus, aki örök
elégedetlenséggel keresi igazi arcát. Nos, ezek az állítások még ma is megállják
a helyüket, persze azóta sok minden történt. Viszont az alkotó még most is
keresi művészi útját. Mint az a mostani tárlaton is jól nyomon követhető, sok
törekvéssel kacérkodott, és sok helyre járt tapasztalatcserére. Leginkább az
’50-es, ’60-as, ’70-es évek neoavantgárd irányzatai hatottak rá, de művészetét
és stílusát nem lehet egyértelműsíteni és beskatulyázni.
Mert Guszti számára kell a szabadság, hogy egyik nap így, a másik nap meg amúgy
értelmezze a világot. Stílusa és technikája ugyanakkor igényes, nem kedveli a
félmegoldásokat, ráadásul imponáló belső energiákkal rendelkezik, amiket áthat a
zeneiség. Ez nem véletlen, hiszen nemcsak fest, zenél is. A tárlatnyitón például
Boros Miklóssal közösen adtak elő megzenésített verseket.
Nagy Kálmán festészetében a változatos művészeti törekvések
ellenére több visszatérő elem is van. Kostyál László szerint ilyen
például a konstruktív szerkezetre törekvés, a színgazdagság és az égő, tüzes
színek használata, valamint az emberalakok teljes hiánya. Bár a képek az
emberről szólnak, sokkal inkább egy gondolati, érzelmi valóság kivetülését
látjuk a vásznon. Az alkotások állandó szereplője viszont a madár, a hajó, a
kotta, az írás, na és a különféle zeneszerszámok. A művészettörténész úgy látja,
hogy a művész képeit esztétikai, emocionális és filozófiai szinten is lehet
értelmezni. Akárhogy is, a képek igazi ajándékok a befogadó számára, hiszen jó a
társaságukban lenni, jó velük együtt élni. A mostani tárlattal végül is a
közönség kapott egy szép ajándékot az alkotótól a 60. születésnap alkalmából.
Annál is inkább, mert a jubileumra egy impozáns katalógus is készült a
Keresztury VMK gondozásában, az önkormányzat, a Zalaegerszeg Kultúrájáért
Alapítvány, valamint több cég és magánszemély jóvoltából. A tárlat szeptember
24-ig látogatható.
Lomo-tárlat és lomo-mozgalom
n A lomográfiának egyre nagyobb kultusza van szerte a világban, és a lomo Magyarországon is kezd afféle mozgalommá, illetve fotózási stílussá válni. A minap Borsos Zoltán amatőr fotográfusnak nyílt kiállítása a PopUp Caféban, ahol a látogatók beavatást nyerhettek néhány műhelytitokba is.
–
pánczélPetra –
Titok az van, főleg a kívülállók számára, hiszen nem egy egyszerű
fényképezőgépről beszélünk. Hanem egy szardíniásdobozról?! Na, igen, az alkotó
ugyanis így hívja a kicsi, fekete és meglehetősen könnyűsúlyú műanyag gépet, ami
analóg fotózásra való.
– Az analóg gépek között ez az egyik legrégebbi – avat be a részletekbe a
tárlatnyitót követően Borsos Zoltán. – Így van egyfajta retró
hangulata mind a fotózásnak, mind az elkészült képek látványvilágának. Korábban
én is digitális gépet használtam, véletlen bukkantam rá Budapesten egy eldugott
kis üzletre, ahol lomo-gépeket árulnak. Előbb a kirakat tetszett meg, majd
bementem, és teljesen elvarázsolódtam.
Ehhez képest a fiatal alkotó, csak egy évvel később érzett bátorságot ahhoz,
hogy megvásárolja saját lomóját. Mint meséli azért, mert nem érezte eléggé
felkészültnek magát az analóg technikához. Az egy év tulajdonképpen
tájékozódással, ismerkedéssel telt.
A lomográfiáról azt illik tudni, hogy németesen írva (Lomographische) egy
osztrák cég levédett márkája, ám az eredeti lomókat 1985-ben Oroszországban
kezdték gyártani. Kicsi, kompkat, fixobjektíves (32 milliméteres)
fényképezőgépek voltak ezek, a velük készült képeknek pedig nem volt túl jó a
minősége; a kép szélei például mindig sötétebbek voltak, mint a közepe.
Pont ezekhez a retró hatású képi hibákhoz ragaszkodnak a lomó-fanok. Persze a
gépeket azóta újragondolták, dizájnos csomagolást is kaptak és többféle típusú,
árkategóriájú is létezik belőlük. Ám a lomosok szeretik a pici képi hibákat, na
és az alkotói szabadságot; tulajdonképpen felszabadítják magukat a fotózás
szabályai és kötöttségei alól. Az előhívott képeket pedig – mint a PopUp-ban is
– tablószerűen mutatják be a közönségnek. De persze működik internetes közösség
is, ahová feltölthetők a fotók.
– Egy kis hiba mindig kell a képre, mert attól lesz számomra a felvétel a
pillanat esszenciája. Különösen szeretem például, ha nem látszik a teljes arc,
mert a kéz vagy valami tárgy kitakarja. A tökéletes, beállított, előre kigondolt
felvételeket kicsit mesterkéltnek tartom.
Persze a spontaneitás nem azt jelenti, hogy a lomosoknak nem kell megtanulniuk
fényképezni. Borsos Zoltán azt mondja, az első tekercs filmje
tulajdonképpen ráment a kísérletezésre. Ki kellett tapasztalnia ugyanis, hogy a
magas fényérzékenységű (800 ISO) filmet hol és mikor tudja optimálisan használni
a fix objektíves, fix záridős és rekeszértékű géppel. Így most már tudatosabban
használja a gépet, bár követi a lomosok 10 aranyszabályát, melynek egyik pontja
az, hogy „Ne akard előre tudni, hogy milyen lesz a kép”.
A mostani <S!GNS> című tárlat képei egy véletlenszerű sorozat részei. Még
januárban túrázás közben látott meg az erdő közepén egy hordót, rajta ázsiai
írásjelekkel, innen jött a „jelek” cím. A sorozatban részletek, töredékek
láthatók, mert a fotós azt szereti, ha a néző teszi ezekhez hozzá saját
történeteit. Miközben mégiscsak az ő képe volt az, ami a gondolatmenetet
elindította.
Borsos Zoltán az Ady művészeti gimnáziumban végzett, jelenleg egy
gyógyszeripari cégnél dolgozik, a fotózás egyelőre a hobbija. A PopUp-ban
rendezett tárlatot Mészáros Gábor, a D'clinic Studios tolmácsa
nyitotta meg, aki most a lomográfia szó jelentését és az ehhez kapcsolódó
életérzést tolmácsolta a hallgatóság felé.
A most kiállított képeivel a jövő hónapban a fővárosi lomosok körében is
bemutatkozik.
Újítások a vmk-ban
n Év végéig színes és változatos programokkal, valamint számos újdonsággal várja a közönséget a Keresztury Dezső VMK, illetve a hozzá tartozó intézményegységek.
– pet –
A részletekről Flaisz Gergő igazgató, valamint az egyes
tagintézmények vezetői tartottak sajtótájékoztatót a VMK-ban. Az
intézményhálózat vezetője elöljáróban elmondta: rengeteg új és érdekes program
lesz az ősz folyamán. A rendezvényeket pedig úgy állították össze, hogy a lehető
legkülönfélébb stílusú és ízlésű vendégek is találjanak kedvükrevalót.
A VMK egyik újítása például a Pihe Ovi, mely szeptember 19-től
hetente két alkalommal (hétfőn és csütörtökön délelőtt) várja majd a szülőket és
a gyermekeket. A foglalkozások – melyeket Kovács Kata énektanár
vezet – célja a még nem óvodáskorú gyerekek közösségbe szoktatása. A tematikus
órákon részt vehetnek a szülők is, ám a kicsiket ott is hagyhatják, s közben
ellátogathatnak a VMK-ban párhuzamosan zajló programokra. Ez az „árukapcsolás”
célja is az intézménynek; míg a gyerekek a Pihe Oviban vannak,
addig az anyuka például elmehet egy Pilates-órára.
A
landorhegyi intézmény a jövőben tematikus napokkal is készül; főleg a
szubkultúrák jegyében. A LandorJam elnevezésű programsorozat október 15-én
kezdődik, mégpedig egy hiphop-nappal. Tíz órától körülbelül 100 négyzetméteren
ezt a zenei kultúrát járja körül a rendezvény; többek között graffiti-bemutatókkal
és -versenyekkel. A tervek szerint az egész VMK-t (még az igazgató irodáját is)
falfirkákkal díszítik. Este pedig a Hősök és az Akezdet Phiai ad majd koncertet.
Napközben Dj-workshop és slam poetry is várja a látogatókat. Az igazgató az
akcióval kapcsolatban elmondta: szeretnének megszabadulni a sztereotip „művelődési
ház” képtől, és olyan programokat szervezni, melyek a fiatal korosztályokat is
megmozgatják. A tapasztalatok szerint ugyanis őket a legnehezebb bevonzani az
intézmény falai közé.
Flaisz Gergő elmondta: cél az is, hogy ismertebbé tegyék a PopUp
Cafét is a városban. Így a hagyományos koncerteken kívül különféle beszélgetős
esteket, előadásokat terveztek az őszre. A kávézóba költözik például a
Nagy Réka klinikai szakpszichológus által vezetett Pszicho Est-sorozat,
de gasztronómiai estekre is sor kerül. Az intézmény idén újra pályázott az
országos Cseh Tamás-programra, így ha minden jól sikerül, a PopUp-ban
tizenöt könnyűzenei koncert is lesz a 2016/17-es évadban.
A Gönczi Galériában is folytatódnak majd a kiállítások. Nagy Kálmán
festőművész szeptember 24-ig látogatható tárlata után Görgényi István
festőművész műveiből nyílik válogatás, majd október 25-én egy népművészeti
tárlat nyílik a Hevesi Népművészeti és Háziipari Szövetkezet, valamint a Fazekas
család jóvoltából.
Ami az egyes intézményegységeket illeti: mind az Art mozi, mind az Apáczai
Csere János Művelődési Központ, mind pedig a peremkerületi művelődési
házak készülnek az '56-os emlékévre, a Halloweenre és a Márton-napi ünnepkörre,
valamint az adventre. A Kézművesek Házában szeptember 18-án kerül sor a
hagyományos, immár 8. Gébárti „Tök jó!” Tökfesztiválra. Az Apáczai Művelődési
Központban pedig október 18-án debütál új rendezvényként az Októberi Tök-muri.
Flaisz Gergő hozzátette: örülnek, hogy sikerült Zalaegerszegre
hívniuk Zoránt, aki országjáró turnéjával november 3-án koncertezik majd a
sportcsarnokban.
Elkészült továbbá az intézményhálózat szeptember–októberi részletes műsorfüzete
is, melyben minden fontos program megtalálható.