Találkozás Udvaros Dorottyával | Osztálytalálkozó a falumúzeumban | Ki lehet lépni a rosszból |
Találkozás Udvaros Dorottyával
n Lemezbemutató koncert, beszélgetés és dedikálás is várta a legutóbbi Egerszegi Páholy közönségét, akik ezúttal Udvaros Dorottya színművésszel találkozhattak. A Nemzeti Színház társulatának tagjával Karáth Anita, a rendezvény háziasszonya beszélgetett.
– pP –
Az est koncerttel indult: a 2015 őszén megjelent Majdnem valaki című album dalai
csendültek fel. A számok zeneszerzője Hrutka Róbert, aki ezúttal
gitárosként játszott a színművész zenekarában. A dalok szövegeit Bereményi
Géza írta, akit leginkább Cseh Tamás szerzőtársaként ismer
a közönség. De évekig a zalaegerszegi teátrum művészeti vezetője is volt.
A koncertet követő beszélgetésből kiderült: húsz évvel ezelőtt Udvaros
Dorottya járt már Zalaegerszegen, szintén egy lemezbemutató alkalmával.
Akkor az Átutazó című albummal találkozhattak a helyi rajongók. A színművésznek
az volt az első lemeze, s igazából nem tudja, hogy a Dés László–Bereményi
Géza szerzőpáros miért is őt választotta annak idején arra, hogy
elénekelje a dalaikat. 1985-ben járunk; Udvaros a Katona József
Színház tagja ekkor, s mint mesélte, abszolút nem vágyott énekesi karrierre.
Talán valami színdarabban hallhatták a dalszerzők énekelni, s az tetszett meg
nekik.
Akárhogy is, Bereményi szövegei nagyon megfogták a művésznőt. Annál is inkább,
mert egy színész számára mindig fontos, hogy egy szövegnek története legyen.
Arra a bravúrra pedig csak Bereményi Géza képes, hogy egy
háromperces dalban emberi sorsokat, drámákat, izgalmas és megindító történetek
sűrítsen bele.
Ez az érzelemgazdagság a legújabb lemezen is tetten érhető. A repertoárban
néhány régi, Cseh Tamásnak írott dal újrahangszerelt változata is
szerepel. A színművész szerint Cseh Tamás dalai azért lehetnek még
ma is népszerűek és aktuálisak, mert mérhetetlen szabadság és őszinteség árad
belőlük. Ez az „egy szál gitáros” őszinteség ma már kevésé jellemző a zenei
kínálatra.
Udvaros elárulta: úgy lehet valaki szerencsés, és a sors kegyeltje, ha a
bukásokat komolyabban veszi a sikereknél. Hiszi, hogy ha valami nem is sikerül
(és itt főleg a Nyugalom című, Bartis Attila regényéből készült
filmre gondolt, melynek ő volt a főszereplője; a film viszont a hazai szemlén
nagyot bukott), a befektetett energia mégsem vész el. A munka során szerzett
tudás és tapasztalat ott megmarad, és később is hasznosítható. Emiatt a
sikertelenségek, kudarcok sem szomorítják el.
A színművészt hamarosan az egyik kereskedelmi tévé új sorozatában, illetve
Gigor Attila Kút című új filmjében láthatja legközelebb a közönség.
Az Egerszegi Páholy dedikálással zárult. Legközelebb november 25-én várják a
közönséget; az est, illetve Karáth Anita vendége a Buda Folk Band
zenekar lesz.
Osztálytalálkozó a falumúzeumban
n Nem szokványos osztály, nem szokványos osztálytalálkozójára került sor a közelmúltban. A helyszín a Falumúzeum, ahol a 45 éve érettségizett egykori zrínyisek randevúztak. A találkahelynek több apropója is volt. Egyrészt anno ők is részt vettek a skanzen kialakításában, mely jövőre szintén jubilál. Másrészt Szabolcs Péter Munkácsy-díjas szobrászművész alkotásánál kívántak fényképezkedni, mivel egykori rajztanáruk első osztályaként is emlékezetessé váltak.
– B. K. –
–
Érdekes évfolyam voltunk. Minket még tanítottak a „nagy öregek” és fiatal
pályakezdők, így Szabolcs Péter is, aki akkor még „csak” rajztanár
volt, és nem is gondoltuk, hogy a város híres művészévé válik majd – emlékezett
vissza Devecserné Óvári Ibolya, a rendszeres osztálytalálkozók
szervezője. Majd felidéződött Szabolcs Péter akkori lázadó-laza
stílusa, a farmernadrágos és kockás inges megjelenése az iskolában. Egy olyan
korban, amikor az osztályfőnök rendre ellenőrizte, vajon nem túl hosszú-e a
diákok haja, s már küldte is őket a fodrászhoz. De mint kiderült, Szabolcs
Péter az oktatásban is inkább neveléspárti volt, az egyéni véleményt és
látásmódot értékelte a skatulyák helyett. Erre tanított, ezért adott jó jegyet,
alkalmasint az egész osztálynak ötöst.
A közel 25-fős csoportból kora alapján nem tűnt ki az osztályfőnök,
Bertalan József, aki szintén alig néhány évvel idősebb csak kedvelt
osztályánál. Mindössze négy évvel korábban került a Zrínyi-gimnáziumba
biológia–földrajzot tanítani.
– Különleges volt ez az osztály. De különleges emlékeim nincsenek róluk, mert
ahol szeretet van, ott nincsenek kiemelkedő események, ott mindennap jó lenni.
Nekem mindig az számított kinek mi van a szívében. A szerető szív, az
igazságosság számít, nem az egyetemi végzettség a tanári pályán – osztotta meg
hitvallását az egykori osztályfőnök.
Egészségesen virít azon fáknak a nagy része, melyet az 1967-ben elsős C (későbbi
évfolyamokon a nagy létszám miatt C és D osztály) ültetett. S ahogy Marx
Mária néprajzos – főmuzeológus körbevezette a csoportot a Falumúzeumban,
lelkesen rá is találtak az immár hatalmas fákra. Marx Mária
megjegyezte, az utóbbi években gyümölcsfákat ültetnek ide, Kovács Gyula
pórszombati erdész őshonos gyűjteményéből. Majd beszélt a múzeumban tervezett
nagy volumenű fejlesztési tervekről is. Érdeklődve hallgatták ezt a régi diákok,
akik közül többen a most álló faházak felépítésében is segédkeztek.
Az ünneplést aztán esti vacsorával folytatták. De előtte izgatott örömmel
fotózkodtak egykori kedves tanárukkal annak alkotásánál. „A királyi pár” című
szobornál, a múzeum bejáratánál.
Családi traumákról és megoldásokról a pszicho esten
n Ha csontváz van a családi szekrényben, akkor azt rángassuk elő. Vagyis ismerjük meg családunk történetét, és tárjuk fel a benne rejlő titkokat – így ugyanis megszabadulhatunk attól, hogy őseink forgatókönyve szerint éljük életünket. A történetek – és velük a rossz szokások – megváltoztathatók.
– pP –
Ezt vallja dr. Koltai Mária pszichiáter, kiképző pszichoterapeuta,
aki Nagy Réka klinikai szakpszichológus vendége volt a legutóbbi
Pszicho Estek rendezvénysorozaton. A népszerű eseménynek ősztől új helyszín, a
PopUp Café ad otthont.
Mi az a családi tudattalan, mit lehet kezdeni a generációkon át cipelt (fel nem
dolgozott) családi titkokkal, na és a belőlük eredeztethető pszichés, súlyosabb
esetben testi megbetegedésekkel. Többek között ezekre a kérdésekre kereste a
választ a két szakember a beszélgetés során. Ahogyan minden ember
személyiségének van egy tudatos és egy tudattalan tartománya, úgy az
emberiségnek is van egy kollektív tudata (amibe főleg a mesék, mítoszok,
legendák tartoznak) és ugyanígy egy tudattalan része is. Egy magyar pszichiáter,
Szondi Lipót kutatta és írta le először azt az elméletet, hogy az
egyéni és a kollektív tudattalan között van egy kapocs: a családi tudattalan.
Hiszen családi közegben növünk fel, válunk emberré, s ez bizony hatással van
lelki működésünkre.
Egy adott családba beleszületni persze lehet áldás vagy éppen átok. A pozitív
dolgokról ritkán beszélünk, a negatívumok, a titkok, a ki nem beszélt tragédiák
azonban komoly problémákat okozhatnak; még bizony az évtizedekkel később
született családtagok esetében is. Miért? Mert van egy sor dolog, amit családi
hatásra követünk el: hajlamok, szenvedélyek, párválasztási szokások, érdeklődési
kör, pénzhez való viszony, döntések, illetve helyzetekre adott reakciók. Afféle
lelki öröklések, minta- és mentalitás-követések ezek. A legtöbbször tudattalan
döntések kombinációjával sodródunk. Sokan pedig újra és újra rossz helyzetekbe
kerülnek, ismételve elődeik forgatókönyvét. Még gyakran betegségeiket, haláluk
módját is. Ez utóbbiak oka ugyanis nem mindig a rossz gének öröklése. Sok múlik
a generációkon át hurcolt elfojtások lélekre, testre, gondolkodásra gyakorolt
káros hatásán is.
A pszichiáter szerint azonban mindebből ki lehet lépni, mert lehet módosítani a
történeten. Ehhez azonban meg kell ismerni, fel kell tárni a családunk
történetét. Adott esetben ki kell kutatni ehhez a családfát, és beszélgetni kell
a még élő rokonokkal a múltról. A traumákról, a család „fekete bárányairól”, az
elhurcoltakról, a megszégyenítettekről, a bukásokról, halálesetekről, de a
sikerekről is. Az is fontos, hogy a szülők ne saját, meg nem élt életüket, ki
nem élt lehetőségeiket erőszakolják rá a gyerekükre. (Ismerős mondat: a „Nekem
nem lehetett, neked viszont van rá lehetőséged.)
A családi traumát úgy lehet feloldani, ha felismerjük, rokonaink a múltban
olyant tettek, ami nekünk nem jó, tehát nem akarjuk azt a mintát követni,
ismételni. Koltai Mária úgy véli, lehet, hogy mindezért néha
pokolra kell szállni, ám az emlékezés, kibeszélés „nem depizést jelent”. A fel
nem dolgozott traumák azonban okozhatnak depressziót, sőt más lelki és fizikai
betegségeket is.