Irodalmi szövegelés – kortárs módon | Igaz hit és stabilitás | Emlékezés liszt ferencre |
Irodalmi szövegelés – kortárs módon
Simon márton költő a kirakatban
n Van-e átjárhatóság a hagyományos költészet és a slam poetry között, eladhatóbbá, befogadhatóbbá teszi-e költészetet a fiatalok számára a szlemmelés? És miért jó, hogy eltűnt a „költők kontra rapperek” halmaz közül az a bizonyos „kontra”. A slam különben meg nem is rap, hanem afféle határműfaj...
![]() |
Simon Márton és Karáth Anita |
– pánczélPetra –
Többek között ilyen dolgok kerültek szóba a Mimosa kávéház a Kirakatban című
estjén, melynek vendége ezúttal Simon Márton költő, szlemmer (A
dalok a magasföldszintről és a Polaroidok kötetek írója) volt. Az
előadóművészként is ismert szerzővel Karáth Anita költő-tanár
beszélgetett.
Simon Márton előbb a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
esztétika–kommunikáció szakos hallgatója volt, majd a Károly Gáspár
Református Egyetem japán szakán tanult. Verseket 2004 óta publikál. Mint meséli,
ő is úgy kezdte, mint sok más pályatársa: öten mentek felolvasni, és hárman
hallgatták őket. Kezdetben ezt is értékelni kell. A slam poetry-re tényleg sok
fiatal kapta fel a fejét a 2006-os induláskor. Az azóta eltelt tíz év alatt az
internet, a közösségi oldalak, a rádióműsorok és a Pilvaker verseny sokat
segítettek abban, hogy a kortárs költészet eljusson a fiatalokhoz. A versekhez
való hozzáállás is sokat változott a slam által, és a fiatal szerzőknek is
sikerült több kötetet eladniuk az ismertség miatt.
A különféle esteken és fesztiválokon előadott társadalomkritikus, kortárs
szövegekkel fel lehet kelteni az érdeklődést nemcsak a műfaj, hanem az irodalom
iránt is, ami így átélhetőbbé, értelmezhetőbbé válik. Olyannyira, hogy még az is
előfordult, hogy Simon Márton egyik – a Polaroidokban olvasható –
szövegrészletét valaki a karjára tetováltatta. Ez még hagyján, de a költő fiatal
kora ellenére az érettségi tételek között is szerepel.
Hogy éli meg ezeket a sikereket? Mint mondja, elég furcsán. Nem gondolta, hogy
ez lesz belőle! Azt sejtette, hogy megérint embereket a soraival, de tetoválásra
nem gondolt, és arra sem, hogy a diákok „belőle” vizsgáznak majd.
Persze idáig hosszú út vezetett, és a slam műfajának is ki kellett nőnie magát
ahhoz, hogy ma iskolai keretek között (is) diskuráljanak róla. A szerző azt
meséli: az első szlemmelése (2011-ben) szörnyű volt. Nem tudott még rendesen
mikrofonba beszélni, és nem volt kellően magabiztos sem. Ma már ezt a
visszajátszott felvételt workshopokon mutatja be; tanulságképpen, hogy hogyan
nem szabad csinálni.
Ami magát a műfajt illeti: egyáltalán nem új dologról van szó. Az úgynevezett
előadó költészet, mint önálló produkció, vagy stílus, már az 1800-as évek végén
is létezett. Nem sima versolvasás ez, mert itt fejből „nyomják” a szövegeket,
nem egyszer színpadi előadásmóddal tarkítva a produkciót. Ezért is keverik össze
sokszor ezt a „szövegelést” a rappel, pedig műfajilag egész más a kettő. Az
egyik a zene, a másik az irodalom felől közelít. Ennek ellenére a jelenlegi
hazai slam egy 2006-os eseménynek, a Budapest Slamnek köszönheti a létrejöttét.
Ez még arról szólt, hogy költők kontra rapperek léptek fel. Legalábbis a
slam-eseket így hívták.
Simon Márton szerint a „kontra” szerencsére mára lecsengett, mert
nem jó ez a megosztás. Ő hagyományos költő is, aki versesköteteket jegyez és
szlemmer is, aki fellép saját szövegeivel, vagy „újragondolt” klasszikus
költeményekkel, dalszövegekkel. Szóval a slam egy határműfaj; egy átmenet a
kortárs költészet, a színház, a rap és a klasszikusok között. Ráadásul mindezt
jól is kell előadni (ez a „kiállás” jelensége), hiszen a szöveg anélkül mit sem
ér. Ezzel együtt tud a műfaj egyfajta közvetítő közeg, szócső lenni a közélet és
a fiatalok, valamint az irodalom között. Arra pedig próbálnak odafigyelni, hogy
az újonnan érkezők is minőségi szövegekkel és előadással álljanak a hallgatók
elé. Ő például az „ürítéses” poénokat már igénytelennek tartja.
A Kirakatban szó esett még a szerző előző kötetéről, a Polaroidokról is, melynek
szerkezete nem a hagyományos verseskönyvek felépítését követi. A versek
számozottak, ám nem sorrendben követik egymást. Mint meséli, a japán babonákra,
számmisztikára utalva, de „brahiból” lett ilyen a kötet. Főleg azért, mert olyan
könyvet szeretett volna, ami nem úgy néz ki, mint a hagyományos verseskötetek.
Simon Márton most épp új könyvén dolgozik, mert mint mondja, az
elmúlt öt évben elfáradt kicsit a slamtől. Visszatért hát a hagyományos
versekhez, és rengeteg költeményt írt tavasz óta (bár nem mindegyiket tartja
jónak és kötetbe valónak). Az új kiadványt jövő ősszel szeretné megjelentetni.
Az esten persze nemcsak beszélgetés volt, hanem „szövegelés is”: a szerző
szlemmerként, és hagyományos költőként is elgondolkodtatta és szórakoztatta a
közönséget.
![]() |
![]() |
Dr. Márfi Gyula, Vigh László és Balaicz Zoltán |
Kiállítás márton áron emlékére
n Márton Áron – Erdély püspöke címmel nyílt tárlat péntek délután a Városi Ügyfélforgalmi Irodának is otthont adó Deák téri épület egyik földszinti helyiségében. A Pro Pátria Egyesület által életre hívott vándorkiállítás az ország több pontján is járt már, sőt Erdélybe is eljutott.
– pet –
120 évvel ezelőtt született Márton Áron, Erdély püspöke, ezért
2015-ben a miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkársága 2016-ra
Márton Áron-emlékévet hirdetett; ennek apropóján vetődött fel a
vándorkiállítás gondolata is, melyet a Pro Pátria Egyesület valósított meg –
mondta a tárlatnyitón Gondi Mátyás, a szervezet elnöke.
A tárlatot a KDNP helyi szervezetének elnöke, Sziráki István hívta
Zalaegerszegre, aki a vendégeket köszöntve elmondta: párhuzamosságokat vél
felfedezni Mindszenty József hercegprímás és az erdélyi püspök
élete között, hiszen mind a ketten szilárd igaz hitről, becsületről és
hazaszeretetről tettek tanúbizonyságot a kommunizmus hányattatott éveiben. Mivel
Zalaegerszegen hamarosan Mindszenty-központ épül, úgy gondolta, hogy ezt
megelőzően az emlékév kapcsán érdemes felidézni Márton Áron
szellemiségét és munkásságát is, ezért szervezték meg a tárlatot a zalai
megyeszékhelyre.
A kiállításmegnyitón köszöntőt mondott Balaicz Zoltán polgármester
és Vigh László országgyűlési képviselő. A főleg az 1945 utáni
évekre fókuszáló, színes tablókból álló tárlatot dr. Márfi Gyula
veszprémi érsek ajánlotta az érdeklődők figyelmébe. Mint fogalmazott: jó, hogy
van egy olyan vándorkiállítás, ami országszerte be tudja mutatni Márton
Áron életén és munkásságán keresztül az igaz hitet, a stabilitást, a
magyarság iránti elkötelezettséget, annál is inkább, mert a püspöknek mindezt
egy nagyon kemény diktatúrával szemben kellett bizonyítni és megőrizni.
A tárlatnyitót megelőzően a Göcseji Múzeumban egy tudományos emlékülés is
felidézte a püspök életét, illetve szóba került a Márton Áron és
Mindszenty József közötti párhuzamosság, valamint a kommunizmus
éveire jellemző egyházüldözés is.
A kiállítás (hétfő kivételével) november 6-ig látogatható.
n A zene világnapja alkalmából Liszt Ferenc életét és munkásságát bemutató kiállítás nyílt az Apáczai VMK-ban. A tárlat október 26-ig látható.
– b. k. –
Az ünnepélyes megnyitón Dala Hajnalka intézményvezető beszélt a
zene világnapjáról, melyet Yehudi Menuhin ötlete alapján 1975 óta
ünneplünk október elsején. Mint elhangzott, ez a nap immár 41 éve főhajtás a
zene különböző műfajainak nagyjai előtt.
Az Apáczai VMK a zenei stílusok közül a klasszikust emelte ki, azon belül is
Liszt Ferenc életét és munkásságát. A XIX. század kiemelkedő
zeneszerzője, virtuóz zongoristája 205 éve született és 130 évvel ezelőtt hunyt
el. Pályáját és magánéletét egy tablósorozat mutatja be, melyet 2011-ben
Eckhardt Mária, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és
Kutatóközpont tudományos igazgatója állított össze és ennek másolata az elmúlt
években Zalában vándorkiállítás jelleggel volt látható.
De a zeneszerzőt nemcsak a dokumentum értékű tablók méltatták, hanem Tóth
László zongoraművész is, aki mint mondta, már tizenévesen beleszeretett
Liszt műveibe.
– Hallgatni és előadni Liszt szerzeményeit fantasztikus élmény. De nagyon
keveset lehet hallani az igazi virtuóz darabjairól, melyet a húszas éveiben, az
úgynevezett utazóéveiben írt. Ezek olyan rettentően nehezek, hogy többségét csak
ő maga tudta lejátszani, ezért később át is írta őket, ezek lettek a zseniális
művek. A virtuozitás mellett a konkrét tartalom is jellemzi a darabjait,
bizonyos eseményekhez, alkotásokhoz kapcsolódóan születtek, erős érzelmi
tartalmúak – mondta Tóth László, majd kiemelte még a zeneszerző
által összeállított ujjgyakorlatokat, mellyel minden nehéz „fogás”
kigyakorolható.
A megnyitón közreműködött a kertvárosi Liszt-iskola kamarakórusa Kövécs
Edit vezényletével, valamint Fókás Márton furulyával és
Gergely Ildikó szavalattal.