Röplapok, lövések, ellentmondások | Művészszemmel – 1956 | '56-os emlékfutás | Lövések a pártházból |
Röplapok, lövések, ellentmondások
Kerekasztal-beszélgetés a helyi forradalomról
n Az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójának egyik tanulsága, hogy még mindig tudatosítani kell az emberekben, hogy nemcsak Budapesten zajlottak forradalmi események. A Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban éppen ezért abból a célból szerveződött egy szakmai kerekasztal-beszélgetés, hogy a zalaegerszegi történésekre irányítsák rá a figyelmet.
– pP –
Mint azt Kiss Gábor könyvtárigazgató, a rendezvény moderátora
elöljáróban elmondta: rengeteg kötet és tanulmány született már, ami a helyi
eseményeket vizsgálja és dolgozza fel, ám ezek az irodalmak nincsenek bent
igazán a köztudatban. Oka ennek többek között az 1957–1989 közötti
emlékezetpolitika, de az is, hogy a rendszerváltozás után számos politikai
szervezet és más csoportosulás kezdte el „gyártani” a saját '56-os emlékezetét;
sajnos sokszor minden történelmi hitelességet nélkülözve. Vagyis az emlékezés
rendre aktuálpolitikai felhangot kapott.
A mostani beszélgetésen a helyi közgyűjtemények témával foglalkozó szakemberei –
Béres Katalin történész (Göcseji Múzeum), Csomor Erzsébet
és Kapiller Imre levéltárosok (MNL Zala Megyei Levéltára),
valamint dr. Gyenes Imre helyismereti könyvtáros – vettek részt.
Nemcsak felelevenítették a zalaegerszegi események sorát, hanem néhány
érdekességre is ráirányították a figyelmet.
Bevezetésképpen az úgynevezett Fehér könyv (Ellenforradalmi erők a magyar
októberi eseményekben I–IV.) Zalaegerszeget tárgyaló részét vették alapul.
Bemutatva a forradalom utáni kommunista propaganda azon szándékát, hogy
ellenforradalomként deklarálja az eseményeket a köztudatban. Béres Katalin
elmondta: a Fehér könyvben több olyan név is szerepel, akik valójában nem voltak
a forradalom helyi vezéralakjai, hanem csak egyszerű felvonulók.
De
az is egy tanulságos történet, hogy az október 26-i, pártbizottság épülete (Ady
utca) előtti lövöldözés egyik áldozatából, Telenkó Jánosból miképp
kreált hőst a hatalom, s milyen pletykák indultak el róla a tüntetők körében.
Telenkó katona volt, akit azért vezényeltek a székház elé, hogy védje az
épületet. Afféle „baráti tűz” áldozata lett, hiszen az ávósok lőtték le, akik a
fegyvertelen tömeget akarták ekképpen eloszlatni. (1957-ben a hatalom aztán
posztumusz elő is léptette.)
Kapiller Imre a Magyar Néphadsereg ötvenes évekbeli állapotát és
forradalmi reakcióit jellemezte néhány példával. Mint azt felidézte: a már
említett pártbizottság székháza elé öt harckocsi indult el a laktanyából, ám
csak kettő ért oda. Egy ugyanis útközben lerobbant, kettő pedig ottmaradt ennek
biztosítására. A katonaság műszaki állapotát nagyon jól szemlélteti ez az eset.
A zavarodottságot pedig jól illusztrálja, hogy a forradalom napjaiban szinte
folyamatosan egymásnak ellentmondó utasításokat kaptak a katonák. Többek között
arról, hogy ki hagyhatja el a várost, és ki léphet be. Még majdnem az
élelmiszer-szállító is kívül rekedt; végül a pártbizottság közbenjárására
beengedték.
Csomor Erzsébet a Zalaegerszegi Forradalmi Tanács
megalakulásának (október 27.) körülményeiről és üléséről beszélt. Na, és a
városban uralkodó közhangulatról. Mint mondta, a várost ellepték a röplapok,
melyek az alakulás helyéről és idejéről tájékoztatták a lakosságot. Október
27-én délelőtt 11 órakor óriási tömeg gyűlt össze a Petőfi-klubban (ma Göcseji
Múzeum időszaki kiállítóterme), illetve az épület előtt is. A kívül rekedtek
kihangosítón hallgathatták az eseményeket. A tanácskozást egy budapesti
egyetemista nyitotta meg, majd Varga Ferenc lett az elnök, a
titkár pedig Pék József. Hosszú nap volt, éjszakába nyúló. A
nyugalom fenntartása érekében a forradalom napjaiban szinte megállás nélkül
üléseztek. Fontos lépés volt például az itt maradt ÁVH-sok családtagjainak
védelembe helyezése. A tanács vezetőit aztán a forradalom leverése után életük
végéig figyelték, sosem szabadultak meg ettől a bélyegtől.
Gyenes Imre a helyi sajtó szerepéről és átalakulásáról szólt. Mint
fogalmazott: ahogy a vidéki eseményekben, úgy a tudósításokban is megfigyelhető
pár napos csúszás. A Zala című-lap október 25-én tudósított a pesti
forradalomról. Sőt, később vezető hírként hozták a Nagy Imre-beszédet
is. Október 26-án a rendes kiadást követően egy rendkívüli lapszám is megjelent,
nemzeti színű kerettel. Az újság október 28-án Új Zala néven jelent meg, I.
évfolyam 1. számként; ezzel is megszakítva a folytonosságot elődjével. Ezenkívül
lekerült a „Világ proletárjai egyesüljetek!” szlogen. Új jelmondat lett: „A
szabad, független Magyarországért!” A helyzet azonban gyorsan változott; míg
november 4-én még „Szabadsághoz” címmel közöltek verset, november 6-án már az
MDP lapja lett az újság, egy nappal később pedig visszakerült a „Világ
proletárjai egyesüljetek!” mondat… igaz csak két napra. Az események ugyanis nem
értek véget a szovjet hadsereg bevonulásával. Decemberben országos sztrájk
kezdődött, melyhez Zalaegerszeg is csatlakozott.
Kortárs alkotók pályaműveiből nyílt tárlat
n Október végi tiszta lángok címmel nyílt képzőművészeti kiállítás a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben, melynek témája az 1956-os forradalom és szabadságharc. Az intézmény három hónappal ezelőtt, a Pofosz kezdeményezésére hirdetett pályázatot a témában, a Zalához kötődő képzőművészek körében.
– pet –
A felhívásra 19 képzőművész jelentkezett negyven alkotással; ezekből látható
most tárlat a hangversenyteremben. A pályaműveket szakmai zsűri is értékelte.
Hogyan lehet a hatvan évvel ezelőtti eseményeket a képzőművészet mai
eszközeivel és a 21. század szellemiségével feldolgozni? Nem lesz-e túl
sok az ideológiai töltet, az objektív értékelést elnyomó érzelem vagy a
forradalomhoz kötődő (képi) klisé. Egyáltalán kell-e objektivitás vagy
távolságtartás a művészek részéről, vagy épp az alkotási folyamat az, ahol ki
lehet élni a különféle érzelmeket. Sok kérdés kavarog a látogató fejében egy
efféle kiállítás kapcsán. S nemcsak azért, mert egy mai napig kényes témát
dolgoz fel, hanem mert kiemelt évfordulóról van szó; melyre ugyebár illik valami
szépet és magasztost készíteni. A másik dolog, ami felmerül az emberben, hogy
vajon mennyire képes a fiatalabb művészeket megmozgatni a forradalomnak emléket
állító felhívás.
Utóbbi
kérdésre válasznak talán annyi is elég, hogy képes. Olyannyira, hogy a kiállítók
között mindössze ketten vannak, akik átélték '56-ot, sokan pedig maximum
gyermekkoruk egy részét töltötték az előző rendszerben. Ami a többi felvetést
illeti: az aggályok alaptalanok. Nincsenek sem túlcsorduló érzelmek, sem pedig
általánosítások. Összességében egy ötletekben gazdag, technikailag sokszínű,
múltértelmezésben pedig gondolatébresztő kiállítást láthatunk. A helybéli
művészek közül sok ismerős nevet találunk: Farkas Ferenc,
Németh János, Szényi Zoltán éppúgy ott van, mint
Nagy Szilvia, H. Póka Emőke, Kiss Ágnes Katinka
vagy éppen Monok Balázs.
Ahogy a tárlatot megnyitó Tóth Csaba főiskolai docens,
Munkácsy-díjas festőművész is fogalmazott: a pályázat sikeres lett. Nagyon sok
szép mű készült, hiszen ami képes visszaigazolni 1956 tisztaságát, az magas
művészi értékű alkotásnak tekinthető. A pályázókat külön lehet választani
aszerint, hogy éltek-e már az adott történelmi korban, vagy később születtek-e,
illetve, hogy korábban volt-e már hasonló témájú alkotásuk, vagy eddig csak a
lelkükben hordozták '56 üzenetét. Akárhogy is: a téma még ma sincs teljesen „kibeszélve”.
Sok mű épp erre a „kibeszéletlenségre” játszik rá, vagy az eddig elfojtott
érzelmeket, gondolatokat igyekszik megjeleníteni; ám egyáltalán nem patetikusan.
Milyen módon örökíthető át a forradalom és szabadságharc, illetve az azt
követő megtorlás szellemisége a kortárs képzőművészetbe? A festőművész
úgy látja, hogy a pályázók számos jelképet, metaforát, emlékképet használtak fel
az alkotási folyamatban. Volt, aki az antikvitáshoz, mások a keresztény
szimbólumokhoz nyúltak vissza, többen pedig a forradalom klasszikusnak számító
jelképeihez. Ez utóbbiak közül talán a legfontosabb a lyukas zászló, melyet
Budaházi Tibor festőművész értelmezett újra Jelek című fénynyomatával. A zsűri
díjazta is a művész pályamunkáit.
Szintén elismerést vehetett át újszerű megközelítéséért Tóth Norbert
képzőművész, aki a fiatalabb korosztályt képviseli a tárlaton. Tóth Csaba
elmondta: azért díjazták az alkotó műveit, mert olyan dologgal él, ami nemcsak
szimbólumrendszerében, hanem technikájában is történelmi ihletésű. A
Kádár-korszakra jellemző, hogy megpróbálta eltakarni, titkolni a forradalom
emlékét. Tóth Norbert Nubes I–II. című képei a „lemeszelt képekre”,
az eltitkolásra éppúgy utalnak, mint a rendszerváltozás utáni „felfedés”,
szabadság állapotára. Festményeit mészréteggel vonta be, melyre ha vizet
spriccelünk, láthatóvá válik maga a festmény. A mész ezenkívül azt is jelzi,
hogy a szabadságharc napjaiban ezzel az anyaggal öntötték le az elesetteket.
A pályázat harmadik nyertese Stamler Lajos festőművész lett, aki
Emlék(mű) I–II. című digitális nyomataival – mintegy fotószerűen – egyszerre
jeleníti meg ’56 euforikus hangulatát, örömét, ám az ötvenes évek nyomasztó
világát is.
A pályázók közül voltak, akik plakátszerűen, mások a grafika eszközeivel, vagy
éppen bronzba öntve, textilbe szőve emlékeztek meg a forradalom napjairól,
szellemiségéről.
A tárlat – melyen Balaicz Zoltán polgármester is köszöntötte az
alkotókat – november 19-ig látogatható.
n Az 1956-os forradalom hősei előtt tisztelegtek emlékfutással a BGE Gazdálkodási Kar Kampuszán az arra elhivatottságot érző egyetemisták, pedagógusok és a városból csatlakozók.
Az '56-os forradalom 60. évfordulóján 56x60 méter futással, mécsesgyújtással
emlékeztek meg a futás kedvelői dr. Bérces Edit ultramaratonista
szervezésében. A futást stílusosan 19 óra 56 perckor kezdték, majd lelkesen
rótták a köröket a résztvevők az egykori Petőfi-laktanya alakulótere körül.
– A mai egy jelképes összejövetel, mégis a résztvevők történelmet írnak, hiszen
a zalaegerszegi egyetemisták ily módon még nem tisztelegtek a forradalmi hősök
előtt – mondta Bérces Edit.
Várostörténeti séta a forradalom emlékére
n 1956 októberében országszerte egyfajta rituálé zajlott: a vidék tulajdonképpen lemásolta a fővárosi eseményeket. A felvonulások azzal kezdődtek, hogy a tüntetők mindenhol ledöntötték a szovjet hősi emlékműveket, leverték az épületekről a vörös csillagot, kiszabadították a politikai foglyokat.
– pet –
Zalaegerszegen sem volt ez másképp. A forradalmi események sok más vidéki
városhoz hasonlóan itt is október 26-án kezdődtek. Béres Katalin,
a Göcseji Múzeum történésze úgy fogalmazott: kellett két-három nap ahhoz, hogy a
vidék feléledjen, megmozduljon. A muzeológus október 23-a előestéjén tartott
Zalaegerszeg belvárosában történeti sétát, felidézve a 60 évvel ezelőtti
eseményeket és főbb helyszíneket.
A séta a Díszterem (vagyis a levéltár) épülete elől indult. Az első helyszín a
Kazinczy tér volt, hiszen 1956. október 26-án itt (vagyis az akkori Marx téren)
gyűltek össze a Deák Ferenc Gimnázium diákjai, majd a város
különböző munkahelyeiről érkező dolgozók is csatlakoztak hozzájuk. A később több
ezresre duzzadt tömeg aztán nemzeti színű zászlók alatt, jelszavakat skandálva
az akkori Megyei Tanács épülete elé, majd a vasútállomásra ment. Az épületről
leverték a vörös csillagot, és ledöntötték a szemközti téren álló felszabadulási
emlékművet. A tömeg ezután a Csány térre vonult, ahol elhangzott a Himnusz, a
Szózat és Nemzeti dal, majd a Mártírok úti ÁVH-székházhoz (későbbi
leánykollégium) ment a menet, hogy kiszabadítsák a politikai foglyokat. Közben a
Pontház előtt álló Hamburger Jenő-szobor is ledőlt.
A sétán elhangzott: a tüntetés délután is folytatódott, ekkor a pártbizottság
Ady utcai épülete (ma a Zalai Hírlap szerkesztősége) előtt gyülekezett a tömeg,
akik az első titkár (Dénes István) lemondását követelték.
Béres Katalin a séta során több érdekességet is említett.
Megemlékezett például a Göcseji Múzeum akkori igazgatójáról, dr.
Szentmihályi Imréről, akinek ’56-os fotográfiái tíz évvel ezelőtt
kerültek elő egy eléggé meglepő helyről: a skanzenben látható hajdinahántolóból.
Az igazgató nem is az októberi, sokkal inkább az 1956. december 11–12-i
eseményeket fotózta végig a múzeum ablakaiból (a Göcseji Múzeum épülete akkor a
Kazinczy tér 1. szám alatt állt) és az Ispita épületéből. December 11-ére
ugyanis országos sztrájkot hirdetett a Központi Munkástanács, melyhez
Zalaegerszeg is csatlakozott. Az események azonban tüntetésbe csaptak át, a
tömeget a belvárosban karhatalmisták és orosz tankok oszlatták szét. Ezeket az
eseményeket dokumentálta többek között Szentmihályi, ám a megtorlástól való
félelem miatt elrejtette a negatívokat a hántológépbe. A tekercsek csodás módon
és időpontban kerültek elő: 2006-ban, épp a forradalom 50. évfordulóján, mikor a
hajdinahántolót restaurálni vitték.
A történész azt is elmesélte, hogy a mai Göcseji Múzeum épülete 1956-ban a
Városi Tanács székhelye volt. A mai időszaki kiállítóterem helyén pedig klub
működött: itt alakult meg 1956. október 27-én a Zalaegerszegi Forradalmi Tanács,
Pék József és Varga Ferenc vezetésével.
A régi fotókról lehet tudni azt is, hogy az akkori tanácsépületet (vagyis a mai
múzeumépületet) erődszerű kerítés vette körül, melyre a forradalom leverését
követően a pártpropaganda felírta, hogy „Éljen a Kádár-kormány!” Egy ismeretlen,
bátor helybéli később az „éljen” szó elé egy „f” betűt írt, erősen
megváltoztatva ezzel a mondat értelmét.
Az erről készült felnagyított fotográfia pár napig még megtekinthető a Dísz
téren, ahol az ’56-os eseményeket ábrázoló felvételekből látható installáció.