Történeti hitelesség – alkotói fantázia | A macsóság időtlensége | Oltónap a falumúzeumban |
Történeti hitelesség – alkotói fantázia
Farkas Ferenc és Frimmel Gyula Részletek a készülő alkotásokból. |
Farkas ferenc és frimmel gyula alkotásai a 770. évfordulóra
n Készül az egerszegi vár, formálódik a belváros látképe is, madártávlatból. Mindez persze művészeti alkotásokon: térplasztikán és grafikán. Első írásos említésének 770. évfordulóját ünnepli idén Zalaegerszeg. Az ünnepségsorozat részeként új köztéri alkotás készül a Mindszenty térre, ősszel pedig egy várostörténeti képeskönyv is megjelenik.
– pánczélPetra –
Farkas Ferenc szobrászművész és Frimmel Gyula
grafikusművész kissé a múlt nyomába eredt az elmúlt hónapokban, hiszen ők
készítik a jubileumi évforduló fent nevezett alkotásait. A szobrászművész az
egykori végvár körbejárható makettjét, a grafikus pedig a készülő könyvhöz négy
darab, részletgazdag rajzot, amik a belvárost ábrázolják más-más korszakban, ám
ugyanabból a nézőpontból.
Történeti hitelesség, művészi szabadság, közönségnek tetsző megoldások – többek
között ezek összhangjáról beszélgettünk az alkotókkal a formálódó művek kapcsán.
– Egy olyan kötet illusztrálására kaptam felkérést, ami különféle tanulmányok,
fotók és más dokumentumok segítségével mutatja be a város történetét. Az ősszel
megjelenő kiadványt dr. Gyimesi Endre és Seres Péter
szerkeszti, akiktől azt a feladatot kaptam, hogy képzeljem el, milyen lehetett a
belváros, hogyan alakult a táj és a városkép az egyes történeti korszakokban –
avat be a kezdetekbe Frimmel Gyula.
Mint mondja, a kiindulás nála is a korabeli vár. Ezt ábrázolja majd többek
között az első grafika, ám a négy fekete-fehér tollrajzon keresztül
tulajdonképpen napjainkig kell eljutnia.
– A szerkesztőkkel közösen kitaláltunk egy nézőpontot: mintha egy légi felvételt
néznénk a városról, északnyugat – vagyis a Zala rét – felől délkeleti irányba.
Az ötletet tényleg egy korabeli légi fotó adta, melyet az 1930-as években
készített Serényi Árpád fényképész. A közelmúlt ábrázolása kevéssé problémás,
hiszen arról vannak ismereteim, magam is benne éltem. A régebbi korszakok
megjelenítése már nehezebb, kevesebb az információ. Emiatt ezekben a rajzokban –
bár konzultáltam szakemberekkel – kicsivel több lesz a „költészet” – mondja a
grafikus.
Farkas Ferencnek látszólag anynyival egyszerűbb a dolga, hogy nem
egy egész belvárost, hanem „csak” a korabeli várat kell bronzba álmodnia a
májusi ünnepségig..., viszont nem akárhogy.
– Manapság divattá váltak a városmakettek. Több város történelmi főterét díszíti
olyan háromdimenziós köztéri műalkotás, amely a belvárosnak azt a látképét
jeleníti meg kicsiben, ahol ténylegesen is áll a szemlélő. Nálunk annyival
izgalmasabb a helyzet, hogy tulajdonképpen egy nem létező objektumnak, az
egykori Egerszeg végvárnak állítunk emléket. A nézőpont persze stimmel, csak ha
a látogató felnéz, a makettről nem a várat, hanem a bíróság épületét, a Várkört,
illetve a nagytemplomot látja majd. Így egyfajta időutazás lesz a bronz alkotás
– meséli a szobrászművész. Persze minden nézőpont kérdése, hiszen a plasztika
körüljárható lesz…
Elárulja: a részletgazdagság nála is nagyon fontos, ezért viszonylag nagy
alapterületű (170x150 centiméteres) makett készül. Ez azt jelenti, hogy a
várkapu körülbelül 20 centiméteres, a házak ennél kisebbek, de az ajtók, ablakok
még kivehetők lesznek.
Kint vagy bent? Vagyis mi volt a várfalon belül és kívül? Mennyire kell
ragaszkodni a történelmi tényekhez és mennyi a fantázia?
– Valahogy úgy kell ezt elképzelni, mint egy történelmi regényt – mondja
Frimmel Gyula. Hiteles is, de az alkotó fantáziája is benne van azért,
hogy élvezhető legyen. A lényeg talán az, hogy képileg hihető legyen az, amit az
egyszeri szemlélő lát.
– Nagyon igaz ez a vár esetében, hiszen nincs teljesen részletes ábrázolás róla
– veszi át a szót Farkas Ferenc. Nem tudjuk például, hogy hány ház
volt a falon belül, de a hatás kedvéért több is lesz a maketten. És más
látványelemekkel is kiegészül a vár.
A képzőművészek többször is kikérték a helyi történészek, régészek véleményét,
annál is inkább, mert volt egy átmeneti zavar akörül, hogy a 17. században vajon
a várfalon kívül, vagy azon belül volt-e a templom. Néhány ábrázoláson mind a
kettőre van példa. A mai ismereteink szerint a falon kívül volt, így a
bronzplasztikán is és a grafikán is kívülre helyezték azt az alkotók. Az
ábrázoláshoz a mintát az a – sokak által ismert és sok helyen felhasznált – 17.
században készült metszet adta, melyet Johann Le Dentu hadmérnök
készített az egerszegi végvárról.
Hogy van-e kihívás és élmény a munkában? Mindketten azt felelik, hogy igen. Nem
is kevés! Izgalmas volt számukra kicsit elmélyedni a város történetében,
ugyanakkor szabad kezet kaptak az alkotáshoz, tehát saját ötleteik is benne
lesznek a művekben. Sőt, technikai kísérletezésekre is lehetőséget adott a
felkérés. Frimmel Gyula például egy mostani várostérképet fotózott
le úgy, mintha az légi felvétel lenne. Majd erre vetítette rá az egyes korokat,
így az utcák, terek minden grafikán a megfelelő helyre kerülnek.
– Nekem dupla kihívás a munka – mondja Farkas Ferenc. Nemcsak maga
a vár három dimenziós ábrázolása az izgalmas, hanem annak bronzba öntése is.
Nagyméretű műről van szó, amit egybe nem lehet kiönteni. Komoly dilemma, hogy
hol is szedje szét az ember...
Lemezlovas liliom a színházban
n Hosszú idő telt el a gramofonos zenehallgatástól az elektro-diszkóig, a villanóporos vakuk fényétől a stroboszkópig. Az emberi jellem eközben mintha mit sem változott volna: a macsó macsó marad, a lányok a fiúkról csacsognak, a féltékenység undok tetteket szül, a megvert nő meg tűr.
Urházy Gábor és Kátai Kinga |
– pánczélPetra –
Egy misztikus krimire emlékeztető jelenettel indul a Hevesi Sándor
Színház néhány hete bemutatott előadása, a Liliom. Molnár Ferenc
világsikerű „külvárosi legendáját” Mihály Péter, a társulat
színésze rendezte. Egy férfi fekszik előttünk, mellkasában késsel, körülötte
rendőrök, majd mentősök. Újraélesztés indul. Közben a megszúrt férfi felkel; a
lélek elhagyja a testet. A színpad is kettéoszlik. Kisebb felében – az egész
előadás alatt – tovább zajlik az újraélesztés; belassult, szaggatott
mozdulatokat látunk. A másik részben megelevenedik a múlt: Liliom (Urházy
Gábor László) és Juli (Kátai Kinga) tragikus szerelmi
története.
Alapvetően nem egy nagy sztori ez az egész. Ismerős szituációk, ismerős
karakterek. Nincsenek benne filozofikus mélységek, sem elgondolkodtató
párbeszédek. Nincs nyomasztó drámaiság, sem harsány röhögést gerjesztő tréfás
elemek. Mitől színház ez? – vetődhet fel a kérdés. Hát, pont a korszakokon
átívelő hétköznapiság koncentrált és tragikus végkifejletű ábrázolásától. Hogy a
cselédlányok szerelemről ábrándoznak, hogy a féltékeny diszkótulajdonos,
Muskátné (Debrei Zsuzsanna) személyében egy dörzsölt és bosszúálló
perszónát ismerhetünk meg. A fényképész család Hollundernéje (Czegő Teréz),
pedig fia (Bellus Attila) betegsége miatt érzett keserűségében
csak zsörtölődni bír, és mindig ugyanazt hajtogatja. Az öntelt macsó,
nevezetesen Liliom, meg nem tudja kezelni, ha tényleg szerelmes lesz. Felesége
sír a nélkülözés miatt, ő meg megüti, mert a nőnek igaza van, s mert maga sem
bírja elviselni sem azt, hogy szerelmes, sem azt, hogy nem képes gondoskodni a
várandós asszonyról. (Mestersége nincs, házmester meg nem akar lenni.) Juli
persze tűr, mint általában a megalázott nők (nem is fájt az az ütés). A fenti
karakterkliséket szépen hozzák is a szereplők. A férj végül egy sikertelen
rablási kísérlet után, végső elkeseredésében öngyilkos lesz.
Talán a legnagyobb átalakuláson Juli barátnője, Mari (Madák Zsuzsanna)
megy át; de ő is csak a pénz miatt. Férje Hugó (Szakály Aurél)
menet közben új állást kap. Már nem hordár, hanem kaszinós (vastag borravalóval),
majd tulajdonos lesz. Pedig mindvégig olyan szerencsétlennek látszik; de hát
gyakran pont azok lépnek nagyot előre, akikről a legkevésbé gondolná az ember.
A rendező nagyon látványos díszletekkel és a mai divatot idéző jelmezekkel
erősített rá a történetre. Sőt, igazából nem is az alapsztori, hanem a látvány
összetettsége késztette gondolkodásra a nézőt. Mihály Péter
Liliomja ugyanis nem kikiáltó a Liget vurstlijában, hanem egy menő lemezlovas a
Liget nevű dizsiben. Napjainkat idézi mindez, de mégsem. Hiszen közben szól a
gramofon, és a fényképezés történetét is megidéző stúdiólakásban járunk, ahol
még villanóporos vakuval dolgoznak. Egy hidat látunk tehát a múlt és a jelen
között, mert végül is tök mindegy, hogy melyik korban macsó Liliom.
A végén úgy is el kell számolni Isten detektívjei előtt. Mert ahogy a részeges
Ficsúr (Farkas Ignác), Liliom cimborája is megmondta: a
rongyosoknak a túlvilág is rendőri hivatal, csak egy másik kerület. (Mennyország
csak az uraknak jár.) Be kell vallani, meg kell bánni mindent, a tisztulás
reményében. De a daccal és a macsókkal még az angyali detektíveknek sincs könnyű
dolguk. Hiába tudják – és sejtjük mi is –, hogy Liliom valójában érző lélek (ezt
látjuk is abban a meghitt jelenetben, mikor a testből kilépő lelke elköszön
Julitól); nem tud/akar kikeveredni a rossz férj szerepből. Nincs megbánás,
helyette 16 év tisztítótűz. Aztán egy napra újra visszatérhet az élők közé, hogy
valami jót cselekedjen azóta éppen tizenhat évessé cseperedett lánya előtt.
Persze, hogy elszúrja! Érzékeny pillanatában megint üt... ezúttal a lányát,
Lujzát (Kováts Dóra). De láss csodát, az ütésnek csak hangja van,
fájni nem fáj. Inkább mintha csók lett volna. E ponton az anya is a szerelmére
gondol, hiszen ezt már ő is átélte egyszer.
Molnár Ferenc története azért lehet máig népszerű, mert túllép
az életen (illetve a halálon), és a mese a másvilágon is folytatódik. Mert addig
nincs igazi vég, amíg emlékeznek rád. S az emlék előhívása miatt talán mégsem
sikerült annyira roszszul Liliom utolsó földi látogatása.
Ja, az újraélesztés nyilván nem sikerült, a halál beálltát precízen rögzítették.
A mentősök és a rendőrök levonultak a színről... immár normális tempóban.
n A Göcseji Falumúzeum is éledezik téli álmából. Március 18-án a hatodik alkalommal megrendezett oltónap vonzotta ide az érdeklődőket.
– b. k. –
Gyakorlati oltásbemutató, metszésbemutató, több mint százféle oltóág, szakmai
előadás és kísérőprogramok várták a betérőket, a különböző tudásszinttel
kertészkedő lelkes gazdákat és családtagjaikat. Hasznos és új információkat a
gyakorlottabb gyümölcsészek is kaphattak a Göcsej Természetvédő Alapítvány
szakembereitől és a vendég közreműködőktől. A kezdőknek pedig szó szerint fogták
a kezét, miközben elmagyarázták az oltószerszámok helyes használatát, a kézben
oltás és a fákra oltás tudományát. Mindeközben egyre több kézbe (s innen vissza
a kis- és nagyobb kertekbe) kerültek újra az utolsó pillanatokban megmentett ősi
göcseji gyümölcsfajták. S ez már túlmutat a hobbi hozzáálláson, múlt, kultúra
valamint egészség- és környezetvédelem is egyben.
Az ősi fajták újraélesztése mellet a metszés típusai is szóba kerültek, így a
hagyományos, a növény megújítására, illetve az egészségmegőrzés miatt.
A nap elméleti témája pedig a zöld borászat és a rezisztens szőlőfajták voltak.
Bakonyi László szőlőnemesítő osztotta meg gyakorlati tapasztalatit
a témában. Mondandóját a szőlészet múltjából indította, s napjaink valóságaként
a rezisztens, direkt termő fajtákhoz való visszatérést emelte ki. S hogy ez
miért zöld? Mert az ősi gyümölcsfajtákhoz hasonlóan ellenállóbbak a
betegségekkel, s a vegyszeres kezelést itt is háttérbe lehet szorítani. A
hivatalos hozzáállás és a különböző törvénykezések ellenére ismét
létjogosultságot szerzett az otelló, gyakori az Izabella is, bár
felhasználhatóságukban még mindig megkötések vannak. Néhány direkt termő
kikopott, így már csak kis számban fordul elő noha, hangzott el többek között. A
régi fajtákhoz való visszanyúlás, gyerekkorunk ízei mellett szóba kerültek a
sikeres új nemesítések, így többek között a pölöskei muskotály.
A szakértő a régen volt, újra lesz gyümölcsök és ízek elkötelezettje, s mindezt
kóstolóval támasztotta alá. Bár főként szőlészeti szakember, néhány tanácsot
adott a borászattal kapcsolatban is.