Európai identitásunkat fejezik ki | Saját csapattal a motorsportban |
Balaicz Zoltán és dr. Pál Attila |
Európai identitásunkat fejezik ki
Felavatták a megye és zalaegerszeg testvérvárosainak címereit
n Két címeravató ünnepségre is sor került az Egerszeg Fesztivál pénteki napján. Először Zala megye címerét avatták fel a városháza előtti téren, majd a testvérvárosok címereit adták át a Dísz téren.
– liv –
Zalaegerszeg hosszú évszázadok óta a megye székhelye, de önmagában nem kezdhetne
semmit a megye nélkül, de talán Zalaegerszeg is szegényebb lenne a megye nélkül
– fogalmazott az ünnepségen Balaicz Zoltán polgármester. Kitért
arra, hogy az elmúlt években igazán szoros kapcsolat alakult ki a két
önkormányzat között, sok olyan programban dolgoznak együtt, mely reményeik
szerint mind Zalaegerszegnek, mind az egész megyének igazi jövőbe mutató
fejlődést fog hozni.
Dr.
Pál Attila, a Zala Megyei Közgyűlés elnöke elsőként örömét fejezte ki
Zalaegerszeg első írásos említésének 770. évfordulója alkalmából. Mint mondta, a
város és egyben a megye is történelmi jelentőségű időszakot él meg a járműipari
tesztpálya, az R76-os okos gyorsforgalmi út, valamint az ötödik generációs
mobilhálózat kiépítésével. Ezáltal a város és a megye az autóipar és a
kutatás-fejlesztés új szakaszába lépett, bekapcsolva a magyar gazdaságot a
negyedik ipari forradalomba. Zala megye címerében a kék szín a tisztaságot és a
hűséget szimbolizálja, a korona a zalai emberek méltóságának, büszkeségének és
öntudatának jelképe. Ezen értékeket tisztelve a jövő hamarosan jelenné válhat
megyénkben, hangsúlyozta.
Zalaegerszeg az elmúlt évtizedekben olyan nemzetközi kapcsolatrendszert
alakított ki, melyben maradandót alkotott a sport, a gazdasági élet, a
közösségek összefogása, az oktatás és az egészségügy terén való együttműködésben
– mondta Balaicz Zoltán a tizennégy testvérváros címerének
avatásán a Dísz téren. Kiemelte, hogy a jövőben még szorosabbá kívánják fűzni a
kapcsolatot.
Dr. Balogh Csaba közigazgatási államtitkár azt mondta: a címerek
hazánk közös identitását fejezik ki a többi európai néppel. Ezek a címerek helyi
és nemzeti értékrendszereket képviselnek, ugyanakkor jelképezik az
öszszetartozást, közös énünket, az európai identitást. Becsüljük meg és
kamatoztassuk öszszetartozás-tudatunkat a vén Európa javára. Végül az egymásra
találás örömét kívánta valamennyi településnek és jelenlévő polgárainak.
Saját csapattal a motorsportban
Újragondolja a kutatás-fejlesztést a Mould Tech Kft.
n A trendépítés új szakaszába lépett a zalaegerszegi Mould Tech Kft. A cég a Mobil Járműipari és Logisztikai Szakkiállításon mutatta be az idén létrehozott Vepp Racing Teamjének kamionját, amellyel beszállt a hazai és nemzetközi motorversenyzés világába. A tervekről, a célokról Molnár Gábor ügyvezető igazgatótól érdeklődtünk.
– Antal Lívia –
– Autóipari beszállítóként szerszámtervezéssel és -gyártással foglalkozunk,
ebből adódóan gondoltuk azt, hogy nyitunk a kutatás-fejlesztés irányába,
mégpedig a motorsportban való részvétellel. A célunk az, hogy a versenyeken
keletkezett adatokat, kutatási eredményeket egyetemekkel együtt értékeljük ki
annak érdekében, hogy ezekből idővel fejlesztéseket valósíthassunk meg. Mindezen
szándékunk cégünk trendépítését, saját identitásának kialakítását szolgálja,
amellyel új piaci szegmenseket kívánunk elérni.
– A Mould Tech a mérnökhallgatók által fejlesztett elektromos formula autó
fejlesztésébe is beszállt, most pedig saját istállóval jelenik meg a
motorsportban.
– Idén az infrastrukturális háttér megteremtésével hoztuk létre Vepp
Racing elnevezéssel csapatunkat, amelynek vezetését egy, a
kutatás-fejlesztésben gyakorlott mérnök szakemberre bíztuk. A versenyző
tekintetében választásunk Molnár Gergőre esett, aki megnyerte a
tavalyi hétfordulós Magyar Kupa 600 Opent Honda CBR 600 RR motorja
nyergében. A versenyzésbe az adatelemzés tekintetében a duális mérnökhallgatókat
is be kívánjuk vonni. A motorsportban való részvétel így áll össze a
kutatás-fejlesztéssel, a tehetséggondozással és a pályaorientációval. Cégünk
elkötelezett a szakképzés és a műszaki felsőoktatás támogatásában, Egyed
Péter tulajdonostársam éppen ezért vállalta fel a Zalaegerszegi Duális
Képzőközpont vezetését. Ezáltal biztosított a technikusi, a Pannon Egyetemmel
együttműködve pedig a duális mérnökképzés, amely megadja számunkra a humán
hátteret. A kitűzött irányokkal valójában felvázoltunk egy jövőképet, egy új
piaci modellt cégünk számára, amit el szeretnénk érni.
Molnár Gergő a Vepp Racing színeiben. |
– Milyen szerepet játszhat ebben a már épülő járműipari tesztpálya?
– Zalaegerszegi cégként élni kívánunk a járműipari tesztpálya adta
lehetőségekkel, ahol jobbára kisebb motorokat és futóműalkatrészeket szeretnénk
tesztelni. Kutatás-fejlesztési tevékenységünket erősítheti a motorsport, mivel a
versenyzés során kinyert kutatási eredményeket integrálni tudjuk a közútra.
– Meglévő tevékenységeik fejlesztését is tervezik?
– Folyamatban van egy cég megszerzése akvizícióval, továbbá építünk egy
új csarnokot, ami ha idén nem, de jövőre biztosan elkészül. Új technológiák
tekintetében a fém alkatrészek 3D nyomtatását vezetjük be, amit a
szerszámgyártásban is alkalmazhatunk. Reményeink szerint ehhez jövőre tudunk
vásárolni egy olyan gépet, ami Európában is még ritkaság.
A negyedik ipari forradalom napjait éljük. Az ipar 4.0 a gyártási folyamatok
teljes digitali-zációjára irányul. Ez egyben azt jelenti, hogy az automatizálás
felé kell elmozdulnunk, kiváltva ezzel az éjszakai és hétvégi műszakot. Hosszú
távon nem az a cél, hogy a humán erőforrás exponenciálisan nőjön, hanem a
termelés hatékonyabbá tétele. A létszám minimálisan persze bővül, ugyanakkor a
kibocsátásnak, az értékesítésnek és az éves árbevételnek jóval nagyobb
dinamikával kell növekednie. Éppen ezért fektetünk abba, hogy mind a
programozás, a tervezés, mind pedig a gépek terén a lehető legmodernebb
eszközökkel dolgozzunk. Ma már elmondhatjuk, hogy vevői körünk nagy része
Tier1-es cég, vagyis elsőlépcsős beszállító. Ők már nem egy-egy alkatrészt,
hanem komplett műszerfalat vagy futóművet szállítanak.
– Zalaegerszegen indul az 5G mobilhálózat hazai fejlesztése. Mit hozhat ez
a Mould Tech számára?
– Az 5G technológia irgalmatlan mennyiségű adat átvitelét engedi. Az
úgynevezett big data kezelése során ki tudjuk számolni egy gép optimális
működését, ami a hatékonyságot szolgálja. A versenyképesség terén lépést kell
tartanunk Nyugat-Európával, mert ha ez nem így történik, nem tudunk fedezetet
teremteni a bérekre. Az ollót tehát nem nyitni kell, hanem összezárni.
– Beszéljünk egy kicsit Gergőről! Mi az elvárásuk vele szemben?
– Gergő kiemelkedően tehetséges fiatal motorversenyző, most érettségizik
a Kölcsey-gimnáziumban. Bízunk abban, hogy felvételt nyer a Pannon Egyetem
mechatronikai képzésére, mert leendő mérnökként, illetőleg motorversenyzőként is
számítunk tapasztalataira. A Vepp Racing létrehozásával a
technikai sport, az innováció, a kutatás- és termékfejlesztés magját kívánjuk
elültetni Zalaegerszegen. Ezt a tevékenységet nem öncélúan, hanem kőkemény
pro-fesszionalitással kívánjuk végezni.
Az első nagy nemzetközi megmérettetés a németországi Yamaha R6 Kupa, amelyhez
összeállítottuk a kamiont, biztosítva a homogén környezetet Gergő és a csapat
számára. Ez egy pilot projekt, kizárólag csak befektetés. Haszna ugyanakkor
abban rejlik, hogy a Mould Tech név megjelenik Németországban,
cégünk szerszám-, alkatrésztervező és -megmunkáló mérnöki vállalatként ismertté
válhat – hangsúlyozta Molnár Gábor.
A németországi Yamaha Motor idén immár 40. alkalommal rendezi meg a 8 fordulós
Yamaha R6 Kupát, amelynek belga futamán ül először motorra Molnár Gergő.
– Nagyon örülök annak, hogy a Vepp Racing színeiben indulhatok
ezen a kupán – fűzte hozzá Gergő. – Köszönöm, hogy ehhez biztosítják a
feltételeket a nevezési díj finanszírozásával, ami tartalmazza a Yamaha által
adott motort, alkatrészeket, gumikat és a ruházatot. A németországi futamoktól
függően a magyar ob viadalain is részt kívánok venni az idén.
– Hatalmas szerencsének tartom, hogy Gáborékkal kapcsolatba kerülhettünk; ebben
az ő motoros előélete is közrejátszhatott – mondta Molnár Balázs,
Gergő édesapja, aki maga is motorozik. Fiam motorversenyzői karrierjét eddig
magam igyekeztem finanszírozni, éppen ezért jelent nagy előrelépést, hogy a
Mould Tech révén egy ilyen komoly csapat állt mellé. Egyelőre
hároméves ciklusban gondolkodunk, amelynek fő csapásiránya a Yamaha R6 Cup
sorozaton való minél eredményesebb részvétel. Ez jó beugrót hozhat a motorsport
nemzetközi vérkeringésébe.