A dinamikus pályával kezdenek | Tour de Hongrie | Trianoni emlékező | Több pénz jut az oktatásra |
Vigh László, dr. Háry András és Bali Zoltán |
Elkezdődött a járműipari tesztpálya kivitelezése
n Hatalmas porfelhő jelzi már messziről, hogy megkezdődött a zalaegerszegi járműipari tesztpálya építése az északi ipari park mögött, Kispáli mellett. Az építkezés menetéről a helyszínen tájékoztatták a sajtó munkatársait.
– liv –
Ahol most állunk, az a tesztpálya északnyugati csücske – mondta Vigh
László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos, hozzátéve azt, hogy a
teljes beruházás 250 hektáron valósul meg. A jelenleg érintett területen a
régészeti feltárások már befejeződtek, így megkezdődhetett a humuszréteg, vagyis
a termőtalaj eltávolítása 20–40 centiméteres mélységben. Az építkezés első
ütemében a 300 méter átmérőjű dinamikus pályát alakítják ki elsőként.
A dinamikus pálya nagyon nagy teherbírással és teljesen sima felülettel épül
meg, így válik alkalmassá személyautók, teherautók és buszok tesztelésére –
magyarázta dr. Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft.
ügyvezető igazgatója. A járművekkel egyebek mellett kanyarodást, sávváltásokat
szimulálnak majd, a teherautókkal például kitámasztott kerekes tesztet,
szimulálva az oldalra billenést. A tesztpálya önvezető gépkocsik tesztelésére is
alkalmas lesz. Például ha 15 jármű halad konvojban, mi történik kanyarodáskor,
ha a második autó hirtelen lefékez. Jelezte, hogy a piaci igényeknek megfelelve
döntöttek arról, hogy a kivitelezést a dinamikus pálya építésével kezdik meg. A
simaság mellett fontos elvárás a nagy teherbírás, ami 70–80 centiméteres
bazaltágynak lesz köszönhető, szemben az autópályákkal, melyek alatt csak 30–40
centiméter vastagságú réteg van. A dinamikus tesztpálya rendkívüli előnye maga a
mérete, ugyanis 300 méteres átmérőjével egyedülállónak számít Európában.
Az egy évvel ezelőtti bejelentés óta hatalmas előkészítő munka zajlott annak
érdekében, hogy idén a május 19-i alapkőletételt követően megkezdődhessen az
építkezés. Erről már Bali Zoltán önkormányzati képviselő, az
Autóipari Próbapálya Zala Kft. felügyelőbizottsági tagja beszélt. Ezen időszak
alatt történt meg egyebek mellett a területek használatba vétele, művelési ágból
kivonása, a közbeszerzési eljárások lefolytatása az állami, az önkormányzati
szervek és a Próbapálya Kft. szoros együttműködésében. Jelezte, hogy
Zalaegerszeg önkormányzata bruttó hárommilliárd forintos infrastrukturális és
közúti fejlesztést hajt végre a tesztpálya körül, ezzel is segítve a beruházást.
A projekt első üteme a járműdinamikai modulokkal (dinamikai és fékfelületek,
kezelhetőségi pálya), illetve az önvezető autók tesztzónáinak és az épületeknek
egy részével várhatóan a jövő év közepéig fejeződik be.
Befutóállomás lesz a város
n Zalaegerszeg lesz az egyik befutója a legnagyobb magyar kerékpárversenynek, a Tour de Hongrie-nak. A június 27–július 2. között megrendezésre kerülő nemzetközi bajnokságon hat versenynap alatt, tíz megyét érintenek a kerékpárosok és összesen 750 kilométert tesznek meg.
– pet –
A részletekről, illetve a zalaegerszegi állomásról a Mindszenty téren tartottak
sajtótájékoztatót a szervezők. A város nevében Balaicz Zoltán
polgármester köszönte meg, hogy idén a zalai megyeszékhely is részese lehet a
versenynek, ami egyúttal az egészséges életmódra és a kerékpáros közlekedésre is
felhívja a figyelmet.
Ez utóbbiról szólt Vigh László országgyűlési képviselő és
Bali Zoltán önkormányzati képviselő is. Elhangzott: a következő években,
mintegy 2 milliárd forintból folytatódik a városban a kerékpárút-hálózat
fejlesztése. A cél az, hogy újabb összeköttetések létesüljenek a már meglévő
utak között, illetve, hogy a város külső területein lévő munkahelyek elérhetőek
legyenek biciklivel is. Az országgyűlési képviselő mindehhez hozzátette:
szeretné a város öszszes választókörét, illetve a Zalaegerszeg környéki
településeket bejárni kerékpárral, hogy tájékozódjon a közlekedés aktuális
állapotáról.
Ami a Tour de Hongrie-t illeti: a körverseny első szakaszának befutója
Zalaegerszegen lesz, június 28-án. A mezőny Keszthelyről érkezik a városba,
várhatóan 17 óra körül. Mint azt Eisenkrammer Károly, a verseny
főszervezője elmondta: június 27-én egy szombathelyi felvezetéssel és egyéni
időfutamokkal indul a megmérettetés. Az első szakaszra másnap kerül sor, ennek
célállomása lesz Egerszeg. A kerékpárosok Nekeresd felől – a Balatoni út,
Batthyány út, Budai Nagy Antal utca, Jákum utca, belső elkerülő út,
Hock János út, Rákóczi út érintésével – érkeznek meg a Kazinczy
téren lévő célszalaghoz. Ezen az öt kilométeres körpályán három kört tesznek
meg, várhatóan 17.30-kor ér véget a futam.
A körpályán már civil kerékpárosok is csatlakozhatnak a versenyzőkhöz, de más
programok is színesítik az eseményt a délután folyamán. Lesz többek között
kerékpáros ügyességi próba, gyerekeknek szóló versenyek, BringaPárbaj és más
érdekes látnivalók.
Az öt szakaszból álló Tour de Hongrie körverseny július 2-án ér véget a
budapesti befutóval.
A nemzeti összetartozás napján
n A trianoni békediktátum aláírásának évfordulóján, június 4-én, a nemzeti összetartozás napján, városi megemlékezésre került sor a Hősök Kertjében lévő emlékműnél.
2010-ben született törvény arról, hogy június 4. a nemzeti összetartozás napja
legyen. A trianoni békediktátum aláírásának 90. évfordulóján lépett életbe a
rendelkezés, s azóta a gyász mellett a határokon átívelő összetartozás
hangsúlyozása is a nap mementójához tartozik.
Az ünnepségen Cseh Valentin történész beszélt a 97 évvel ezelőtti
eseményekről. A tengerentúlról győzelemre segített antant-hatalmak bosszújaként
jellemezte a szigorú diktátumot, mely kiemelten Magyarországot sújtotta, a fent
említett veszteségek okozásával, melyre más országok esetében nem volt példa.
Bellus Attila színművész és H. Horváth Gyula
közreműködésével versek és prózai részletek hangzottak el. Végül a városi
önkormányzat, a megyei kormányhivatal vezetői, valamint civil és társadalmi
szervezetek és magánszemélyek helyeztek el koszorúkat, virágokat az emlékkőnél.
Palkovics lászló sajtótájékoztatója zalaegerszegen
n A pedagógusnap alkalmából Zalaegerszegen tartott sajtótájékoztatót Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, aki köszönetét és megbecsülését fejezte ki a pedagógusok munkájáért.
Mint elmondta, a következő évben mintegy 120 milliárd forinttal többet fordít a
kormány a költségvetésből az oktatási rendszer és a pedagógusok finanszírozására.
Ez azt jelenti, hogy a teljes oktatási rendszerre fordított éves öszszeg
meghaladja a 2000 milliárd forintot. A 2020-ig tartó európai uniós költségvetési
időszakról szólva elmondta: a központi régión kívül mintegy 200 milliót
fordítanak infrastrukturális feltételek javítására, eszközök beszerzésére,
illetve pedagógusképzésre. Ebből 60 milliárd jut új iskolák építésére, további
30 milliárd pedig felújításokra. A köznevelési intézmények energiahatékonysági
beruházásaira 20 milliárd forintot biztosítanak.
Az államtitkár szólt arról is, hogy a digitális írástudás javítása érdekében 45
milliárd forint jut a központi régión kívüli iskolák informatikai fejlesztésére,
szeretnék, ha 2020-ig minden iskolában lenne wifi és az ehhez szükséges
szélessávú internet. Szólt arról is, hogy több kritika érte az elmúlt években a
közoktatási rendszer állami fenntartásba vételét, de bebizonyosodott, hogy az
intézmények akkor tudnak jól dolgozni, ha stabil háttér van mögöttük.
Elmondta azt is, hogy átalakulóban van a pedagógusok továbbképzési rendszere is,
ezt 2018-tól az egyetemek végzik majd állami finanszírozással.