A dinamikus pályával kezdenek Tour de Hongrie Trianoni emlékező Több pénz jut az oktatásra

Vigh László, dr. Háry András és Bali Zoltán

A dinamikus pályával kezdenek

Elkezdődött a járműipari tesztpálya kivitelezése

n Hatalmas porfelhő jelzi már messziről, hogy megkezdődött a zalaegerszegi járműipari tesztpálya építése az északi ipari park mögött, Kispáli mellett. Az építkezés menetéről a helyszínen tájékoztatták a sajtó munkatársait.

– liv –

Ahol most állunk, az a tesztpálya északnyugati csücske – mondta Vigh László országgyűlési képviselő, miniszteri biztos, hozzátéve azt, hogy a teljes beruházás 250 hektáron valósul meg. A jelenleg érintett területen a régészeti feltárások már befejeződtek, így megkezdődhetett a humuszréteg, vagyis a termőtalaj eltávolítása 20–40 centiméteres mélységben. Az építkezés első ütemében a 300 méter átmérőjű dinamikus pályát alakítják ki elsőként.
A dinamikus pálya nagyon nagy teherbírással és teljesen sima felülettel épül meg, így válik alkalmassá személyautók, teherautók és buszok tesztelésére – magyarázta dr. Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatója. A járművekkel egyebek mellett kanyarodást, sávváltásokat szimulálnak majd, a teherautókkal például kitámasztott kerekes tesztet, szimulálva az oldalra billenést. A tesztpálya önvezető gépkocsik tesztelésére is alkalmas lesz. Például ha 15 jármű halad konvojban, mi történik kanyarodáskor, ha a második autó hirtelen lefékez. Jelezte, hogy a piaci igényeknek megfelelve döntöttek arról, hogy a kivitelezést a dinamikus pálya építésével kezdik meg. A simaság mellett fontos elvárás a nagy teherbírás, ami 70–80 centiméteres bazaltágynak lesz köszönhető, szemben az autópályákkal, melyek alatt csak 30–40 centiméter vastagságú réteg van. A dinamikus tesztpálya rendkívüli előnye maga a mérete, ugyanis 300 méteres átmérőjével egyedülállónak számít Európában.
Az egy évvel ezelőtti bejelentés óta hatalmas előkészítő munka zajlott annak érdekében, hogy idén a május 19-i alapkőletételt követően megkezdődhessen az építkezés. Erről már Bali Zoltán önkormányzati képviselő, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. felügyelőbizottsági tagja beszélt. Ezen időszak alatt történt meg egyebek mellett a területek használatba vétele, művelési ágból kivonása, a közbeszerzési eljárások lefolytatása az állami, az önkormányzati szervek és a Próbapálya Kft. szoros együttműködésében. Jelezte, hogy Zalaegerszeg önkormányzata bruttó hárommilliárd forintos infrastrukturális és közúti fejlesztést hajt végre a tesztpálya körül, ezzel is segítve a beruházást.
  A projekt első üteme a járműdinamikai modulokkal (dinamikai és fékfelületek, kezelhetőségi pálya), illetve az önvezető autók tesztzónáinak és az épületeknek egy részével várhatóan a jövő év közepéig fejeződik be.

 

 

vissza az elejére


Tour de Hongrie

Befutóállomás lesz a város

n Zalaegerszeg lesz az egyik befutója a legnagyobb magyar kerékpárversenynek, a Tour de Hongrie-nak. A június 27–július 2. között megrendezésre kerülő nemzetközi bajnokságon hat versenynap alatt, tíz megyét érintenek a kerékpárosok és összesen 750 kilométert tesznek meg.

– pet –

A részletekről, illetve a zalaegerszegi állomásról a Mindszenty téren tartottak sajtótájékoztatót a szervezők. A város nevében Balaicz Zoltán polgármester köszönte meg, hogy idén a zalai megyeszékhely is részese lehet a versenynek, ami egyúttal az egészséges életmódra és a kerékpáros közlekedésre is felhívja a figyelmet.
Ez utóbbiról szólt Vigh László országgyűlési képviselő és Bali Zoltán önkormányzati képviselő is. Elhangzott: a következő években, mintegy 2 milliárd forintból folytatódik a városban a kerékpárút-hálózat fejlesztése. A cél az, hogy újabb összeköttetések létesüljenek a már meglévő utak között, illetve, hogy a város külső területein lévő munkahelyek elérhetőek legyenek biciklivel is. Az országgyűlési képviselő mindehhez hozzátette: szeretné a város öszszes választókörét, illetve a Zalaegerszeg környéki településeket bejárni kerékpárral, hogy tájékozódjon a közlekedés aktuális állapotáról.
Ami a Tour de Hongrie-t illeti: a körverseny első szakaszának befutója Zalaegerszegen lesz, június 28-án. A mezőny Keszthelyről érkezik a városba, várhatóan 17 óra körül. Mint azt Eisenkrammer Károly, a verseny főszervezője elmondta: június 27-én egy szombathelyi felvezetéssel és egyéni időfutamokkal indul a megmérettetés. Az első szakaszra másnap kerül sor, ennek célállomása lesz Egerszeg. A kerékpárosok Nekeresd felől – a Balatoni út, Batthyány út, Budai Nagy Antal utca, Jákum utca, belső elkerülő út, Hock János út, Rákóczi út érintésével – érkeznek meg a Kazinczy téren lévő célszalaghoz. Ezen az öt kilométeres körpályán három kört tesznek meg, várhatóan 17.30-kor ér véget a futam.
A körpályán már civil kerékpárosok is csatlakozhatnak a versenyzőkhöz, de más programok is színesítik az eseményt a délután folyamán. Lesz többek között kerékpáros ügyességi próba, gyerekeknek szóló versenyek, BringaPárbaj és más érdekes látnivalók.
Az öt szakaszból álló Tour de Hongrie körverseny július 2-án ér véget a budapesti befutóval.

 

 

vissza az elejére


Trianoni emlékező

A nemzeti összetartozás napján

n A trianoni békediktátum aláírásának évfordulóján, június 4-én, a nemzeti összetartozás napján, városi megemlékezésre került sor a Hősök Kertjében lévő emlékműnél.

2010-ben született törvény arról, hogy június 4. a nemzeti összetartozás napja legyen. A trianoni békediktátum aláírásának 90. évfordulóján lépett életbe a rendelkezés, s azóta a gyász mellett a határokon átívelő összetartozás hangsúlyozása is a nap mementójához tartozik.
Az ünnepségen Cseh Valentin történész beszélt a 97 évvel ezelőtti eseményekről. A tengerentúlról győzelemre segített antant-hatalmak bosszújaként jellemezte a szigorú diktátumot, mely kiemelten Magyarországot sújtotta, a fent említett veszteségek okozásával, melyre más országok esetében nem volt példa.
Bellus Attila színművész és H. Horváth Gyula közreműködésével versek és prózai részletek hangzottak el. Végül a városi önkormányzat, a megyei kormányhivatal vezetői, valamint civil és társadalmi szervezetek és magánszemélyek helyeztek el koszorúkat, virágokat az emlékkőnél.

 

 

 

vissza az elejére


Több pénz jut az oktatásra

Palkovics lászló sajtótájékoztatója zalaegerszegen

n A pedagógusnap alkalmából Zalaegerszegen tartott sajtótájékoztatót Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára, aki köszönetét és megbecsülését fejezte ki a pedagógusok munkájáért.

Mint elmondta, a következő évben mintegy 120 milliárd forinttal többet fordít a kormány a költségvetésből az oktatási rendszer és a pedagógusok finanszírozására. Ez azt jelenti, hogy a teljes oktatási rendszerre fordított éves öszszeg meghaladja a 2000 milliárd forintot. A 2020-ig tartó európai uniós költségvetési időszakról szólva elmondta: a központi régión kívül mintegy 200 milliót fordítanak infrastrukturális feltételek javítására, eszközök beszerzésére, illetve pedagógusképzésre. Ebből 60 milliárd jut új iskolák építésére, további 30 milliárd pedig felújításokra. A köznevelési intézmények energiahatékonysági beruházásaira 20 milliárd forintot biztosítanak.
Az államtitkár szólt arról is, hogy a digitális írástudás javítása érdekében 45 milliárd forint jut a központi régión kívüli iskolák informatikai fejlesztésére, szeretnék, ha 2020-ig minden iskolában lenne wifi és az ehhez szükséges szélessávú internet. Szólt arról is, hogy több kritika érte az elmúlt években a közoktatási rendszer állami fenntartásba vételét, de bebizonyosodott, hogy az intézmények akkor tudnak jól dolgozni, ha stabil háttér van mögöttük.
Elmondta azt is, hogy átalakulóban van a pedagógusok továbbképzési rendszere is, ezt 2018-tól az egyetemek végzik majd állami finanszírozással.

 

 

vissza az elejére