Stilizált, sokszínű Emlék-Képek | A Holt-tengeren innen és túl | Népművészet és reformáció |
Stilizált, sokszínű Emlék-Képek
Bezárt a 26. GébArt-i alkotótábor
n A tárlat megnyílt, ami viszont azt jelzi, hogy bezárt a 26. alkalommal megrendezett GébArt Zalaegerszegi Nemzetközi Művésztelep. A festészeti alkotótáborban az „Emlék-képek” kerültek fókuszba; idén ugyanis ez volt a hívószó.
–
pet –
A Kézművesek Házában hat festőművész dolgozott az elmúlt hetekben – köztük a
tábort három éve vezető Budaházi Tibor, és a Zalaegerszeget idén képviselő
Szényi Zoltán. A legtávolabbról Tarciso Viriato
érkezett, aki brazíliai, ám folyamatosan járja a világ különböző művésztelepeit.
Korábban már volt Magyarországon is. Hegyeshalmi László
Veszprémből, Kántor József Bajáról, Kőrösi Papp Kálmán
pedig Budapestről érkezett a Gébárti-tó partjára, hogy emlékeik közül
felelevenítsenek néhányat... a festészet nyelvén.
Vászonra és garázsfalra egyaránt születtek alkotások, sőt néhány szobor is
készült elhasznált tárgyakból. Az emlékképek főleg hangulatokból és az azokat
megjelenítő színekből, stilizált formákból, inkább nonfiguratív jelzésekből
tevődtek most össze. Persze azért készültek figurálisabb művek is, de ezekre is
inkább a sejtelmesség, mint a reális ábrázolás direktsége volt jellemző.
Ahogy azt a zárókiállítást megnyitó P. Szabó Ernő
művészettörténész, az Új Művészet folyóirat szerkesztője is elmondta: gazdag és
sokszínű anyag született a két hét alatt, hiszen nagyon különböző felfogású és
stílusú alkotó gyűlt össze a Kézművesek Házában. Ez mindig is jellemzője és
pozitívuma volt a GébArt-i művésztelepnek, mely nemcsak az elmúlt 26 év miatt
érdemel országos figyelmet, hanem tartalmi elemei miatt is. Festészet, grafika,
kerámiaművesség, szobrászat, sőt fémszobrászat is megjelent itt az elmúlt
évtizedekben. A szakember szerint a művésztelep egyik legfontosabb értéke éppen
az a 27 monumentális térplasztika, ami a Kézművesek Háza melletti szoborparkban
található. Az itt felállított művek az egykori fémszobrászati alkotótáborban
zajló magas színvonalú munkát jelzik. Kár, hogy sok alkotás a vandalizmus és az
amortizáció áldozata lett; jó volna felújítani a művészeti parkot.
P. Szabó Ernő szerint GébArt egy nagyon jó lehetőség a művészek
közti párbeszédre és a kísérletezésre. Annál is inkább, mert az alkotók sokat
tanulhatnak egymástól egy-egy tábor alkalmával.
A művésztelep zárásaként Gecse Péter alpolgármester elmondta: a
város a jövőben is támogatni szeretné az alkotótábor munkáját, hiszen szép
múltra tekint már viszsza a nemzetközi művésztelep. Az elmúlt 26 esztendőben 22
nemzet 120-nál is több művésze fordult meg Zalaegerszegen. És bár a közös nyelv
nem mindig adott a táborlakók között, a színek és a formák nyelve segít
megtalálni a közös hangot.
Dan reisinger tárlata a zsinagógában
n Idős kora miatt ugyan az alkotó nem vett részt személyesen a tárlatnyitón, jellegzetes művei azonban szeptember elejéig megtekinthetők a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben. Dan Reisinger magyar származású izraeli grafikusművészről van szó, akinek „Holt-tengeren túl” címmel nyílt kiállítása a zsinagógában.
–
pet –
A képzőművész – aki nemcsak grafikus, hanem festőművész, szobrász és világhírű
plakáttervező dizájner is egyúttal – zalaegerszegi felmenőkkel is rendelkezik.
Lendván pedig díszpolgárrá választották; többek között azért, mert 53
műalkotását a szlovéniai városnak ajándékozta, illetve támogatta őket az Európa
Kulturális Fővárosa címért folyó versenyben.
A mostani tárlat a Lendvai Galéria és Múzeum, a Zalaegerszegi Zsidó Hitközség és
a Béke-Shalom Magyar–Izraeli Baráti Társaság jóvoltából került Zalaegerszegre.
Az anyag az utóbbi másfél-két évtized munkáiból válogat, és bemutatásra került
már Szentendrén, valamint a lendvai zsinagógában is.
Mint azt Szepesi Hédi művészettörténész, a tárlat kurátora
elmondta: a kiállítás több sorozatból tevődik össze, melyek egy része a zsidóság
történetét illusztrálja. A páratlan anyag tartalmazza például a tavaly
Budapesten felállított Munkaszolgálatosok című emlékműhöz készült akvarelleket
is. A kiállítás címe pedig azokra a művekre utal, melyek a Holt-tenger csodás
látványát örökítik meg a festészet eszközeivel. Dan Reisinger
ugyanis 1949-ben emigrált Izraelbe, 1950-től szobája ablakából nézhette a Holt-tengert,
mely azóta is sok festményének ihletője.
A művész 1958-tól vált nemzetközileg is ismertté és elismertté, miután a
Brüsszeli Világkiállításon díjnyertes lett egyik plakátjával. S bár 1966-tól
végleg Izraelben talált otthonra – ahol többek között a tervezőgrafika
megújítójaként is ismerik –, nem szakadt el Magyarországtól sem; a Moholy-Nagy
Művészeti Egyetem például címzetes professzorának választotta a művészt. Ahogy
Szepesi Hédi utalt rá: néhány alkotását a hétköznapokból is
ismerhetjük, hiszen gyógyszeremblémákat éppúgy tervezett, mint légitársaságoknak
arculatot. Az alkotó szerint a dizájn nem más, mint „a mi és a hol egysége, ami
új realitást teremt”.
Ha Dan Reisingert, mint dizájnert nem is ismerhetjük meg a
hangversenyteremben nyílt tárlaton (hiszen a zalaegerszegi kiállítás nem ezekre
a művekre fókuszál), festményein és grafikáin keresztül bőséges betekintést
nyerhetünk a rá jellemző tömör gesztusnyelvbe, arányrendszerbe, minimalizmusba.
Na, és abba a gazdag érzelemvilágába, mellyel nemcsak a zsidóság múltjára, hanem
napjaink folyamatosan változó történéseire is reagál.
n Hatvan fővel a Zala Megyei Népművészeti Egyesület ismét résztvevője volt a hétvégén, Budapesten megrendezett Mesterségek ünnepének.
Skrabut Éva elnök arról tájékoztatta a sajtót, hogy a 31.
Mesterségek ünnepe idei kiemelt témája a reformáció és a hímzés volt. Az
egyesület elnöksége, a reformációs továbbképzéseken és kiállításon részt vevő
mesterek, valamint a hímzők már január óta foglalkoztak a témával; illetve az
ehhez kapcsolódó bemutatók kidolgozásával.
A rangos börzén a zalai fafaragók, a Zalai Népi Design Stúdió, a fazekasok, a
baba- és játékkészítők, a hímzők, a kosárfonók és a kovácsok is bemutatkoztak.
A rendezvényen a Zala Megyei Népművészeti Egyesület hét kézművesműhelye közül öt
állított emléket a reformáció 500. évfordulójának. Az egyesület mesterei az
elmúlt fél évben előadásokon és gyakorlati foglalkozásokon ismerkedtek a
reformáció hatásával a magyar népművészetre. A műhelyekben a felfrissített
anyagból mutattak be tárgyakat illetve a megszerzett technikai és művészeti
ismereteket.
Az egyesület a központi mesterségbemutatókhoz kapcsolódva fejfakiállítással is
készült: erre a Budapesti Történeti Múzeum kertjében került sor. A tárlatra
többek között a korábbi években elkészült protestáns fejfákból válogattak. A
Mesterségek ünnepére a hagyományokhoz híven a zalai vezér-jurtát is magával
vitte a zalai csapat.