Kiegyezés és kiegyenlítés | Döntésekről | Geometria és véletlenszerűségek |
Konferencia és koszorúzás deák emlékére
n A kiegyezés létrejöttének 150. és Deák Ferenc születésének 214. évfordulójára emlékeztek több helyszínen is október 17-én. Délelőtt a Zalaegerszegi Törvényszék Dísztermében tartottak tudományos emlékülést az 1867-es kiegyezés előzményeiről, hatásáról és Deák Ferenc szerepéről.
– pet –
A „Jogérző nép még el nem veszett” című konferenciát Balaicz Zoltán
polgármester és Kiss Gábor, a Deák Ferenc Megyei és Városi
Könyvtár igazgatójának köszöntője után, dr. Darák Péter, a Kúria
elnöke nyitotta meg. Mint fogalmazott: a söjtöri születésű Deák politikai
pályájának csúcspontja egyértelműen a kiegyezés volt. De, nem szabad azt az utat
elfelejteni, ami odáig elvezetett. Az 1860–67 közötti időszak nemcsak
elmélkedéssel, tervezéssel, hanem kétségekkel is telt a politikus számára. Már
akkor megfogalmazódott benne, ha egyszer felbomlik a monarchia, abból nem
Magyarország jön ki jól.
Deák nagyságát jelzi az is, hogy bár a kiegyezés az ő nevéhez kötődik.Saját
korlátainak ismerete miatt nemet mondott Ferenc Józsefnek, mikor
az felkérte a miniszterelnökségre. Maga helyett gróf Andrássy Gyulát
ajánlotta.
A kiegyezés célja az is volt, hogy államilag rendezett állapot jöjjön létre; ami
a politikai életen túl a közigazgatásra, igazságszolgáltatásra és a társadalmi
élet más színtereire is vonatkozott és kihatott.
A
tudományos ülésen – melyet a megyei könyvtár, a törvényszék és a Magyar
Jogászegylet Zala Megyei Szervezete rendezett – előadások hangzottak el a
kiegyezés előzményeiről (dr. Deák Ágnes tanár, Szegedi Egyetem), a
„szerződés” Zalaegerszegre gyakorolt hatásáról (dr. Foki Ibolya
főlevéltáros, MNL Zala Megyei Levéltára), valamint a kiegyezés formai és
tartalmi elemeiről. Dr. Fónagy Zoltán (tudományos főmunkatárs MTA
BTK) ezzel kapcsolatban elmondta: jelzésértékű, hogy a „kiegyezés” szó helyett
korábban a „kiegyenlítés” kifejezést is használták. Míg az előbbi inkább magára
a folyamatra, a cselekvésre utal (kik is egyeztek ki?), addig a másik inkább a
célokra, a stratégiára vonatkozik (miért kellett kiegyezni?). 1867-ben az egyik
cselekvő a magyar politikai elit volt, a másik pedig – a közfelfogással
ellentétben – nem az osztrák politikai elit, hanem az uralkodó és az ő bizalmi
köréhez tartozó bürokratikus elit.
Kérdés volt az is, hogy a nemzetállamok születésének korában hogyan lehet hosszú
távon összetartani a soknemzetiségű monarchiát úgy, hogy a benne lévő nemzetek
megőrizzék önállóságukat. Emiatt persze a dualista rendszer már születése
pillanatában éles viták kereszttüzébe került. Az osztrák és a magyar közvélemény
meg volt győződve arról, hogy a kiegyezéssel a másik fél járt jobban. A magyarok
például úgy látták, hogy a nemzeti függetlenség feladásáért túl keveset kaptak
cserébe. De az 1918-as eseményekhez, a monarchia felbomlásához, végül nem azok
az okok vezettek, amelyeket például Kossuth Lajos lehetséges
veszélyként annak idején megfogalmazott.
Kevesen tudják, de a kiegyezés előkészületei, illetve Deák Ferenc
ezzel kapcsolatos elmélkedései jórészt egy zalai településhez kötődnek.
Béres Katalin történész (Göcseji Múzeum) előadásából kiderült, hogy a
kiegyezés „szülőfaluja” tulajdonképpen Pusztaszentlászló volt. Deák ugyanis a
passzív ellenállás éveiben sógora, Oszterhueber József kúriájában
töltötte a nyarakat. Szokása az volt, hogy májusban elhagyta fővárosi lakhelyét,
s egy tolnai rokonlátogatás után Pusztaszentlászlóra ment, és egészen novemberig
ott is maradt.
Ebben az elvonulásban a tűrés, hallgatás, kivárás eszménye is benne volt.
Szentlászlón persze aktív társadalmi életet élt; népszerű volt a falusiak
körében, akiket különféle történetekkel szórakoztatott. Gyakran fogadott
látogatókat, de elmélyülésre, hosszú sétákra is bőven jutott ideje. A vendégek
nemcsak csevegni akartak vele, hanem politikai nézeteire is kíváncsiak voltak;
hiszen vártak tőle valamit. Legalább vigasztaló szavakat. A kivárás évei után
aztán 1865 húsvétján lépett színre híres írásával, melyben megfogalmazta a
kiegyezés szándékát. Pusztaszentlászló ezek után fontos politikai színtér is
lett, hiszen tanácskozásoknak, egyeztetéseknek adott helyet a kúria. Néha
valóságos futárszolgálat működött Szentlászló és Bécs között.
A kiegyezés után azonban Deák már nem sokszor nyaralt a zalai faluban, hiszen
néhány évvel később sógora meghalt, Pusztaszentlászló pedig valahogy kikopott a
Deákhoz kapcsolódó települések névsorából.
A tudományos emlékülést követően a Deák téren emlékeztek meg a politikus
születésének 214. évfordulójáról. A koszorúzással egybekötött ünnepséget a
megyei könyvtár, valamint a Deák-szakközépiskola és a Zrínyi-gimnázium szervezte.
Az eseményen Kiss Gábor köszöntője és az iskolák műsora után
Bános Gergő (a Zrínyi-gimnázium tanulója) olvasta fel Deák
Ferenc „az alkotmány visszaállításakor” elhangzott beszédét.
A politikus szobrát több intézmény és szervezet képviselője is megkoszorúzta.
Kínai szállodaprojekt, biogáz alapú távhőrendszer
n A városi közgyűlés legutóbbi ülésén arról döntött, hogy a Zalavíz Zrt. biogázüzemére és a búslakpusztai hulladéklerakónál kialakítandó új hulladékkezelőre alapozva biogáz alapú távhőrendszert létesítenének.
Balaicz Zoltán jelezte: a mintegy félmilliárd
forintot igénylő beruházás révén több óvoda és iskola, valamint a városi
sportcsarnok energiaigényét kívánják csökkenteni, a forrást pedig
KEHOP-pályázatból biztosítanák. A polgármester az ülést követő
sajtótájékoztatóján beszámolt arról is, hogy több mint 1,7 milliárd forintból,
(TOP-keretből) elvégzik több önkormányzati tulajdonú ingatlan energetikai
korszerűsítését. Ennek keretében az általános iskolák közül a Dózsa felújítására
268, a Liszt-iskolára 270, és a Petőfi-iskola korszerűsítésére szintén 270
millió forintot szánnak. Ezenkívül a városi sportcsarnokra 805 milliót, míg a
polgármesteri hivatal hőszigetelésére 120 milliót fordítanak.A város nevének
használatához adott engedélyt a közgyűlés egy kínai befektetőkből álló
cégcsoportnak, amely Hotel Zalaegerszeg Ingatlanfejlesztő néven kíván szállodát
építeni. A térségben teljesen egyedülálló, 4 csillagos, 120 szobás
szállodafejlesztési projektről van szó. Egyéb konkrétumról a polgármester sem
számolt be, információnk szerint mintegy 10 ezer négyzetméter területre van
szükség és a beruházás vélhetően a tesztpályához kapcsolódna. Szó van egy másik
kínai szállodaberuházásról is Zalaegerszegen. A Balaton Szálló kihasználatlanul
álló épületét megvásárolta egy szintén kínai befektetőcsoport, amely már
elkészítette a hotel felújítási terveit.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy közös döntéssel december közepén megszűnik
a Zalaegerszeg és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás, tekintettel arra, hogy
az új EU-s ciklusban már csak adminisztrációs feladatokat látott el. Több új
utcanévről is döntés született a lakók kérésére, ott, ahol csak helyrajzi szám
jelezte a területet. Így a jövőben Zalaegerszegen lesz Újhegyi út, Púpos-dombi
utca, Fagyal utca és Mákvirág utca is.
Elfogadta a képviselő-testület a város Smart City („okosváros”) koncepcióját és
stratégiáját. Balaicz Zoltán elmondta, a stratégiában szereplő
jövőkép alapján érdemes 15 év távlatában előre tekinteni, felhasználva a jelen,
illetve a középtávú tervek fejlesztési céljainak eredményeit. Zalaegerszeg
jövőképe hosszú távon erőteljesen függ attól, hogy a városnak sikerül-e azokat a
megfelelő stratégiai területeket kiválasztani, melyek a leghatékonyabban tudják
szolgálni. Egy olyan 10–15 éves időszakról van szó, amikor a mobilitás, az
innováció, a kompetencia és a zöld kifejezések lesznek azok a területek,
melyeknek ésszerű kihasználása ugrásszerű fejlődést biztosíthat Zalaegerszegnek.
Elhangzott még, hogy a varasdi Barokk Esték Fesztiválon Zalaegerszeg volt a
díszvendég. Szabolcs Péter Munkácsy-díjas szobrászművészt, a város díszpolgárát,
Kossuth-díjra terjesztették fel. Kérdésre válaszolva Balaicz Zoltán
elmondta: az R76-os gyorsforgalmiút-fejlesztés közbeszerzési eljárása lezárult,
a kivitelezővel a szerződés aláírására december elején kerül sor.
Geometria
és véletlenszerűségek
A tér érzékelése foglalkoztatja pál katját
n Két és fél éve költözött Lendváról Zalaegerszegre; akkor egy nemzetközi képzőművészeti rezidenciaprogramot vezetett, most éppen geometrikus absztrakt festményeket készít. Meg véletlenszerűségekből alkot rendszert. Ez így most persze kissé ködös, de végül minden értelmet nyer.
– pánczélPetra –
Mi lett a D'Clinic Studios programmal, miért jó Fischer György
szobrászművész egykori műtermében alkotni, és mi is az a „Random Order”? Többek
között erről kérdeztük Pál Katja szlovéniai születésű festőművészt, aki a
Ljubljanai Egyetemen végzett.
– A D'Clinic nemzetközi rezidenciaprogram nem szűnt meg, csak szünetel. 2015-ben
költöztettem át Lendváról Zalaegerszegre a művésztelepet. Részben azért, mert
ott elveszítettem a műtermemet, itt viszont adódott egy jó lehetőség. A világ
számos országából érkeztek alkotók, akik néhány hétig itt dolgoztak a városban
egy-egy művészeti projekten. Ez részben nagyon jó volt, mert sok alkotótárssal
ismerkedhettem meg, bár az kicsit furcsa volt, hogy egyre kevesebb festőművész
és egyre több médiaművész érkezett. Úgy látszik, ez most egy világtrend, ami már
a művészeti képzésben is erősen jelen van. Tavaly év végén aztán azt éreztem,
hogy elfáradtam.Öt évig működtettem a rezidenciaprogramot, és mellette a saját
művészeti munkámra szinte alig maradt idő. Úgy gondoltam, hogy ideje szünetet
tartani, hogy újra a festészetre koncentrálhassak. A D'Clinicet azért nem adom
fel, a tervek szerint 2018 tavaszától újra érkeznek majd képzőművészek a városba.
– Közben birtokba vetted Fischer György egykori, évekig üresen álló
műteremlakását a Pátérdombon.
– Igen, egy évvel ezelőtt sikeresen pályáztam a MANK-nál (Magyar Alkotóművészeti
Közhasznú Nonprofit Kft.) a műteremlakásra. A felújítási munkák miatt viszont
csak tavasz óta dolgozom itt intenzíven. Nagyon örülök ennek a műteremnek, mert
az eddigiekhez képest itt óriási terek állnak rendelkezésemre. Korábban meg
ahhoz is kevés helyem volt, hogy egy-egy készülő alkotást a falra tegyek, és
kellő távolságból nézzem meg, hogy működik-e amit kitaláltam.
– Akkor nagyobb méretű munkák is készülnek itt?
– Azok is, de a nagy tér inkább ahhoz kell, hogy több képen dolgozhassak
egyszerre, és kifektetve átláthassam azokat. Főleg sorozatokban gondolkodom, és
sok idő meg hely kell ahhoz, hogy az egyes elemek elkészüljenek. Már csak azért
is, mert az előkészítés, alapozás nálam nagy hangsúlyt kap. Fára festek, és
szeretem a finom, nagyon sima felületeket. Hogy ne is látszódjon az
ecsethasználat. Ezt úgy tudom elérni, hogy tíz – vagy még annál is több –
rétegben viszem fel a fára ugyanazt a színt. Emiatt hosszú a száradási idő, így
közben mindig neki lehet állni egy következő képnek.
–
Nem aprózódik el az ember, ha túl sok festményen dolgozik egyszerre?
– Szerencsére nem, mert mire a tényleges festésre sor kerül, már
pontosan tudom, hogy mi lesz a képen. Kész koncepcióm van; előtte mindent
megtervezek, lerajzolok papíron. A festési fázis ezért inkább olyan, mintha a
gyárba, vagy képletesen a futószalagra menne a munka.
– Kétszeresen is geometrikusak ezek az alkotások. Maga a fafelület is egy
síkidom, és amit ráfestesz, az is valamilyen geometrikus ábra.
– Mindig a kockából indulok ki, aztán a végén az torzul, borul vagy épp
hiányossá válik. Tulajdonképpen az alakzat, amire festek, és a forma, amit
ráfestek, együtt hat. A tér érzékelése foglalkoztat. Az a cél, hogy a
végeredmény a nézőben valamiféle térhatást, ha úgy tetszik 3d-s hatást váltson
ki. Nem is elsősorban a térhatás hagyományos megjelenítése a fontos, hanem a tér
szerkezetének és az érzékelés természetének elemzése, illetve mindezek
megjelenítése valamilyen esztétikus formában.
– Mikor van vége egy képsorozatnak?
– Mikor úgy érzem, hogy már csak magamat ismételném, és azt nem
szeretném. A színeknek is fontos szerepük van, hiszen mindegyik sorozatnak más
az alapszíne. Sok időt töltök azzal is, hogy a megfelelőt kikeverjem.
- Hogy lehet rendszert vinni a véletlenszerűségekbe? Vagyis mi az a Random
Order projekt, aminek az egyes részei az Instagramon láthatóak?
– Húúú, ezt kicsit bonyolult elmagyarázni. A lényeg az, hogy benne vagyok egy
nemzetközi művészeti csoportban, akik úgynevezett artist bookokat készítenek
egymásnak. Vagyis könyveket a saját munkájukról. Tizenheten vagyunk, ennyi
példányban kell elkészíteni a könyvecskéket. Azt nem szerettem volna, hogy az én
projektem csak abból álljon, hogy az éppen készülő festményeim fotóját
beleteszem, ezért kitaláltam valami mást; amihez az alapötletet egy egyszerű,
piros borítós, négyzetrácsos iskolai füzet adta. Ennek 32 oldala van, így
találomra kiválasztottam 32 dátumot az évből. Ezekhez pedig kerestem egy-egy
feladatot a random-idea.com oldalon. Ez egy weblap, ami játékos ötleteket ad
olyan alkalmakra, mikor unatkozunk. Azt mondja például, hogy kosarazzunk,
teniszezzünk, építsünk ezt-azt tárgyakból, satöbbi. Megcsináltam a feladatokat,
majd az eredményt „lefordítottam” grafikai nyelvre.
– Algoritmusokat készítettél egy művészeti projekthez??!!
– Valami olyasmi! Jelekkel láttam el az egyes eredményeket, vagy
részeredményeket, és azokat táblázatba rendeztem. Ez végül kiadott egy grafikai
mintát. Elképzelni egyszerűbb volt egyébként, mint kivitelezni. Főleg, hogy
tizenhétszer kellett megoldani az egyes feladatokat – hiszen egyedi példányokról
van szó – de lassan elkészülök vele. Ha mind a tizenhét művész végez a maga
könyvével, szeretnék a munkákból egy kiállítást is rendezni. Talán itt a
Páterdombon. Jó lenne, ha a műteremlakás amolyan klubként is működne, kisebb
rendezvényekkel, bemutatókkal. Majd meglátjuk, mit sikerül kihozni belőle.