Evita-premier a Hevesiben | Történetfüzérek az író fejéből |
n A 35. jubileumi évad legnagyobb vállalkozásának tartott előadás, az Evita, a premierjéhez érkezett a színházlátogató közönség számára Zalaegerszegen. Webber híres musicalje valóban megamunkát követel a szereplőktől, akik többségét ezúttal külsősök adják (énekkar, tánckar, zenekar, gyerekszereplők). A főszereplő pedig szinte folyamatosan színpadon van, 18 évnyi történetet keltve életre. A darabot Böhm György rendezte.
– bánfi kati –
A megosztott főszerepben Debrei Zsuzsanna és Foki Veronika
idézi meg az 1952-ben elhunyt, de máig ható first ladyt, akit nem tisztelni
ugyan lehet, de elhallgattatni nem. Szinte folyamatos színpadi jelenlétük közel
két órán át nem kis hangtávolságot bejáró énekhangot követel, miközben elegáns
ruhák tucatját viszik színre (Kemenesi Tünde munkáit). De
ugyanilyen pillanatok alatt változik át a tánckar is. A közel 20 tagú énekkar,
(a város énekesei) szólaltatja meg a nem könnyű dallamokat. A dalok
betanításában Flórián Gergely karnagynak oroszlánrésze volt, s
hasonlóan kiváló munkát végzett a szintén két órán át folyamatosan dolgozó
zenekar vezetésében is.
Nem lehet szó nélkül hagyni a kidolgozott, lendületes vagy éppen erotikus
táncokat Bakó Gábor koreográfus útmutatásai alapján. A hangulatos
világítás Gibárti Tibort dicséri, míg a díszletek Michac
Gábor ötletei alapján születtek. Zenei vezető Máriás Zsolt.
A mű nemcsak Maria Eva Duarte, illetve Evita Peron
életére koncentrál, hanem férjére (Urházy Gábor László), illetve
az érintett argentin történelemre. Ezek emelkedése mellett a halál szele egyre-
másra feltűnik, s bár csak mellékesen, a háttérben, de annál inkább vészjóslóan,
az elkerülhetetlenség mementójaként. A darab keretét is a temetés adja, s a
legmegrázóbb jelenetek is a haldokló Evitához kapcsolódnak. A befejezésben
részben utalnak a bebalzsamozott holtest kálváriájára, mely az eredeti musical
születésekor (1976) ért véget.
Az nem egyértelmű, hogy a darab általában politikaellenességet vagy Peron-ellenességet
fejez ki, melynek megjelenítője Bot Gábor, Che szerepében. Szintén
neki jut a hálátlan feladat, a politikai kritika mellett Evita alakjának
egyoldalú láttatása, cinizmussal és durva lenézéssel. A darabban egyébként
zászlókban sincs hiány, érdekes háttérül szolgálva az elnöki pár európai
körútjához.
Szóval, milyen is a darab? Nyomot hagy, tetszetős, zeneileg, látványilag topon
van, nagyon megállja a helyét, vagyis sikeres előadások várhatók. Talán arra is
ösztönöz, hogy utánanézzünk, milyen nő volt Evita, akit lehetett imádni vagy
utálni, s mindkettőre elég nagyszámú példa akad, aki máig a legismertebb
argentin személyiség, beírta magát a jeles elnökfeleségek sorába, jogokat vívott
ki a nőknek, s ahogy jósolta, halála után is milliókhoz tért vissza.
Történetfüzérek az író fejéből
Preimer után tajvanra utazik a griff társulata
n Hétvégén újabb bemutatóval várta a közönséget a Griff Bábszínház. Ezúttal A 3 emeletes mesekönyv című, különleges bábjátékot láthatták a nézők.
– pet –
A részletekről a bemutató előtt tartott sajtótájékoztatót a társulat.
Szűcs István igazgató elmondta: tavaly Tóth Mátyás
bábszínész vizsgaelőadása volt ez a darab a Színház- és Filmművészeti Főiskolán.
Úgy gondolták, hogy a Darvasi László mesekönyvéből készült
előadást – melyet Khaled-Abdo Szaida alkalmazott bábszínpadra –
idén itthon is műsorra tűzik.
Somogyi Tamás rendező elárulta: több dolog miatt is különleges ez
a mese. Egyrészt nem egy összefüggő történetről van szó, hanem több apró sztori
összefűzéséről. Az előadást az idősebb gyerekeknek, főleg általános iskolásoknak
ajánlják, mert nagyon sok társadalmi (családi, iskolai, történelmi) kérdést
boncolgat a történet. Ráadásul kicsit el is kell vonatkoztatni térben. Részben
ugyanis egy háromemeletes házban játszódik a mese, más oldalról viszont az író
fejében járunk. A díszlet is ezt fejezi ki: a meseíró agya/feje, vagyis a szemei
feletti terület „konstrukciója” látható a színen. Itt történnek a dolgok...,
vagyis azt látjuk, ahogy íródik a mese. Emiatt a szöveg, vagyis a betűk is
hangsúlyt kapnak az előadás során. Egy animáció segítségével pedig maga a szerző
is megjelenik.
A mese egyetlen (fő)szereplője, Tóth Mátyás hozzátette: nagyon
nehéz eljátszani ezt a mesét, hiszen körülbelül 25 karaktert kell szűk egy óra
alatt megjelenítenie. Összetett a feladat, és nagy kihívás is, de nagyon szereti
ezt a szerepet; épp a változatossága és a sokszínűsége miatt.
A bábszínház további terveiről Bartal Kiss Rita művészeti vezető
számolt be. Elhangzott: a társulat A 3 emeletes mesekönyv premierje után
Tajvanba utazik 10 napra, hogy az ázsiai kollégákat megismertessék a
csecsemőszínház műfajával. Náluk ugyanis a babaszínház még kevéssé ismert, ám
annál nagyobb az érdeklődés iránta. A Griff Bábszínház hétfős küldöttsége
elméleti előadásokon, workshopokon, illetve a Pötty és a Piros kaland című
meséken keresztül mutatja be a legkisebbeknek szóló színházi munka
tapasztalatait. A New Born című szakmai találkozóra Kínából, Malajziából
Tajvanról is érkeznek színházi és bábszínházi szakemberek.