Evita-premier a Hevesiben Történetfüzérek az író fejéből    

Evita-premier a Hevesiben

n A 35. jubileumi évad legnagyobb vállalkozásának tartott előadás, az Evita, a premierjéhez érkezett a színházlátogató közönség számára Zalaegerszegen. Webber híres musicalje valóban megamunkát követel a szereplőktől, akik többségét ezúttal külsősök adják (énekkar, tánckar, zenekar, gyerekszereplők). A főszereplő pedig szinte folyamatosan színpadon van, 18 évnyi történetet keltve életre. A darabot Böhm György rendezte.

– bánfi kati –

A megosztott főszerepben Debrei Zsuzsanna és Foki Veronika idézi meg az 1952-ben elhunyt, de máig ható first ladyt, akit nem tisztelni ugyan lehet, de elhallgattatni nem. Szinte folyamatos színpadi jelenlétük közel két órán át nem kis hangtávolságot bejáró énekhangot követel, miközben elegáns ruhák tucatját viszik színre (Kemenesi Tünde munkáit). De ugyanilyen pillanatok alatt változik át a tánckar is. A közel 20 tagú énekkar, (a város énekesei) szólaltatja meg a nem könnyű dallamokat. A dalok betanításában Flórián Gergely karnagynak oroszlánrésze volt, s hasonlóan kiváló munkát végzett a szintén két órán át folyamatosan dolgozó zenekar vezetésében is.
Nem lehet szó nélkül hagyni a kidolgozott, lendületes vagy éppen erotikus táncokat Bakó Gábor koreográfus útmutatásai alapján. A hangulatos világítás Gibárti Tibort dicséri, míg a díszletek Michac Gábor ötletei alapján születtek. Zenei vezető Máriás Zsolt.
A mű nemcsak Maria Eva Duarte, illetve Evita Peron életére koncentrál, hanem férjére (Urházy Gábor László), illetve az érintett argentin történelemre. Ezek emelkedése mellett a halál szele egyre- másra feltűnik, s bár csak mellékesen, a háttérben, de annál inkább vészjóslóan, az elkerülhetetlenség mementójaként. A darab keretét is a temetés adja, s a legmegrázóbb jelenetek is a haldokló Evitához kapcsolódnak. A befejezésben részben utalnak a bebalzsamozott holtest kálváriájára, mely az eredeti musical születésekor (1976) ért véget.
Az nem egyértelmű, hogy a darab általában politikaellenességet vagy Peron-ellenességet fejez ki, melynek megjelenítője Bot Gábor, Che szerepében. Szintén neki jut a hálátlan feladat, a politikai kritika mellett Evita alakjának egyoldalú láttatása, cinizmussal és durva lenézéssel. A darabban egyébként zászlókban sincs hiány, érdekes háttérül szolgálva az elnöki pár európai körútjához.
Szóval, milyen is a darab? Nyomot hagy, tetszetős, zeneileg, látványilag topon van, nagyon megállja a helyét, vagyis sikeres előadások várhatók. Talán arra is ösztönöz, hogy utánanézzünk, milyen nő volt Evita, akit lehetett imádni vagy utálni, s mindkettőre elég nagyszámú példa akad, aki máig a legismertebb argentin személyiség, beírta magát a jeles elnökfeleségek sorába, jogokat vívott ki a nőknek, s ahogy jósolta, halála után is milliókhoz tért vissza.

 

 

 

 

vissza az elejére


Történetfüzérek az író fejéből

Preimer után tajvanra utazik a griff társulata

n Hétvégén újabb bemutatóval várta a közönséget a Griff Bábszínház. Ezúttal A 3 emeletes mesekönyv című, különleges bábjátékot láthatták a nézők.

– pet –

A részletekről a bemutató előtt tartott sajtótájékoztatót a társulat. Szűcs István igazgató elmondta: tavaly Tóth Mátyás bábszínész vizsgaelőadása volt ez a darab a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Úgy gondolták, hogy a Darvasi László mesekönyvéből készült előadást – melyet Khaled-Abdo Szaida alkalmazott bábszínpadra – idén itthon is műsorra tűzik.
Somogyi Tamás rendező elárulta: több dolog miatt is különleges ez a mese. Egyrészt nem egy összefüggő történetről van szó, hanem több apró sztori összefűzéséről. Az előadást az idősebb gyerekeknek, főleg általános iskolásoknak ajánlják, mert nagyon sok társadalmi (családi, iskolai, történelmi) kérdést boncolgat a történet. Ráadásul kicsit el is kell vonatkoztatni térben. Részben ugyanis egy háromemeletes házban játszódik a mese, más oldalról viszont az író fejében járunk. A díszlet is ezt fejezi ki: a meseíró agya/feje, vagyis a szemei feletti terület „konstrukciója” látható a színen. Itt történnek a dolgok..., vagyis azt látjuk, ahogy íródik a mese. Emiatt a szöveg, vagyis a betűk is hangsúlyt kapnak az előadás során. Egy animáció segítségével pedig maga a szerző is megjelenik.
A mese egyetlen (fő)szereplője, Tóth Mátyás hozzátette: nagyon nehéz eljátszani ezt a mesét, hiszen körülbelül 25 karaktert kell szűk egy óra alatt megjelenítenie. Összetett a feladat, és nagy kihívás is, de nagyon szereti ezt a szerepet; épp a változatossága és a sokszínűsége miatt.
A bábszínház további terveiről Bartal Kiss Rita művészeti vezető számolt be. Elhangzott: a társulat A 3 emeletes mesekönyv premierje után Tajvanba utazik 10 napra, hogy az ázsiai kollégákat megismertessék a csecsemőszínház műfajával. Náluk ugyanis a babaszínház még kevéssé ismert, ám annál nagyobb az érdeklődés iránta. A Griff Bábszínház hétfős küldöttsége elméleti előadásokon, workshopokon, illetve a Pötty és a Piros kaland című meséken keresztül mutatja be a legkisebbeknek szóló színházi munka tapasztalatait. A New Born című szakmai találkozóra Kínából, Malajziából Tajvanról is érkeznek színházi és bábszínházi szakemberek.

 

 

 

 

vissza az elejére