A zalai top 100 kiadvány | Tavaszra két épület is elkészülhet | Zavarodottság és emelkedett hangulat | Fidesz: közgyűlés után | Száz új munkahely |
n „Tükör és összefoglaló egy megye gazdaságáról” – így jellemezte Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a TOP 100 bemutatóján a kiadványt, amelynek hatodik száma jelent meg a közelmúltban.
A NAV Zala Megyei Adó- és Vámigazgatósága, a Zala Megyei Kereskedelmi és
Iparkamara valamint a Zalai Hírlap közös kezdeményezését az a szándék hívta
életre, hogy az üzleti élet aktualitásai iránt érdeklődők pontos és részletes
képet kapjanak a térség, a megye gazdaságáról.
A megyeházán megtartott találkozón dr. Pál Attila, a megyei
közgyűlés elnöke a megyei önkormányzat tevékenységével kapcsolatban elmondta: a
legfontosabb a térség gazdasági fejlődésének előmozdítása és az európai uniós
források felhasználásának koordinálása. A 2020-ig tartó időszakban 23 milliárd
forintot fordíthatnak fejlesztésekre a TOP-program keretében, melyre 100
százalékos támogatási intenzitással civil szervezetek, egyházak és
önkormányzatok pályázhatnak. Ezen túl a két megyei jogú városnak is közel 25
milliárdos a kerete, hangzott el. A közgyűlés elnöke szólt azokról a
beruházásokról, fejlesztésekről, melyek a pályázatok keretében valósulnak meg a
közeljövőben. Kiemelt fejlesztési programként említette, hogy 2018-ban
elkezdődhet a Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő, a sármelléki
repülőteret érintő R76-os gyorsforgalmi út építése, mintegy 170 milliárd
forintos költségvetéssel. Több mint 21 milliárd forintból kétszer kétsávos
gyorsforgalmi úttá bővül az M70-es, melynek kivitelezési munkái már el is
kezdődtek. Szólt a Zalaegerszeg– Rédics–Lendva vasútvonal felújításáról és
helyreállításáról, a 40 milliárd forint hazai forrásból megvalósuló járműipari
tesztpályáról.
Ugyanakkor megjegyezte: a nagy fejlesztések mellett, nem feledkezhetnek meg a
megye mellék- és kerékpárút-hálózatának fejlesztéséről, felújításáról sem.
Tavaszra két épület is elkészülhet
Sajtóbejárás a zalaegerszegi tesztpályán
n A zalaegerszegi járműipari tesztpálya az ékes bizonyítéka annak, hogy Magyarország nem egy „összeszerelő üzem” – hangsúlyozta az emberi erőforrások minisztere a több mint 40 milliárd forintos beruházással épülő tesztpálya első épületének induló alapozásán.
–
A. L. –
Balog Zoltán kifejtette, hogy az autóipar hazánk húzóágazata,
ekképpen ami tudásban, kutatásban, fejlesztésben köré épül, azt saját erőből
kell megcsinálni és működtetni. A tesztpálya helyi jelentőségén túl egy olyan
szintlépést jelent a magyar gazdaságban, a magyar iparfejlesztésben, ami eddig
nem volt. Mindehhez a magyar felsőoktatás „gazdaságbarát programjai”, szakirányú
képzései is illeszkednek, ami éppen ezért köti össze a Nemzetgazdasági
Minisztériumot az Emberi Erőforrások Minisztériumával (EMMI), emelte ki.
Dr. Palkovics László, az EMMI oktatási államtitkára, a tesztpálya
kormánybiztosa ehhez azt fűzte hozzá, hogy ma éppen két nagyobb, együttesen több
mint 3 milliárd forintos forrást felhasználó oktatási, kutatás-fejlesztési
projekt nyitórendezvényét tartották a BGE zalaegerszegi gazdálkodási karán. A
több, egyetemet érintő projekt közvetlenül kapcsolódik a járműipari
tesztpályához, és ezzel nemcsak az infrastruktúrát, hanem a szakmai tudományos
környezetet is fejlesztik olyan mérnökök, kutatók és más szakemberek képzésével,
akik a próbapálya működtetése mellett, az azt igénybe vevő vállalatok
szükségleteit is kiszolgálják.
A zalaegerszegi tesztpályát három év alatt kívánják felépíteni, melynek első
ütemével jövő tavaszra szeretnének elkészülni, mondta el Vigh László
országgyűlési képviselő, a pálya miniszteri biztosa. A sajtóbejárás okán jelezte,
most kezdődött el az első épület, egy 2000 négyzetméteres technikai épület
alapozása, melynek építését a kivitelező ZÁÉV Zrt. március végére fejezi be. A
szomszédságában ugyancsak tavaszra épülhet meg egy 2200 négyzetméteres, Z-épületnek
nevezett fogadóépület. A járművek teszteléséhez elkészült már egy 300 méter
átmérőjű körpálya 80 centiméter mély kavicsággyal, alatta szőtt geotextíliával.
A dinamikus pályán egyszerre 12, áruval megrakott kamiont tudnak tesztelni
különféle közlekedési helyzetekben – ismertette Vigh László.
Aznap a BGE két projektnyitó rendezvénynek adott helyet. Az egyik a jövőben
meghatározó járműtechnológiák tesztelési folyamatainak kutatása és a
Zalaegerszegen épülő járműipari tesztpálya műszaki támogatását szolgálja,
melyben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Pannon Egyetem,
valamint a Széchenyi István Egyetem vesz részt. A másik uniós
program a tehetséggondozás és kutatói utánpótlás fejlesztése autonóm
járműirányítási technológiák területén. Ebben a BME, az ELTE, valamint a
Széchenyi István Egyetem fogott össze.
Káli Csaba |
Zavarodottság és emelkedett hangulat
Előadások az ’56-os események emlékére
n Az 1956-os forradalom és szabadságharc leverésének emlékére szervezett történelmi emlékestet a Zalaegerszeg Barátai Egyesület. A Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben megrendezett eseményen Bali Zoltán elnök köszöntője után Káli Csaba történész, az MNL Zala Megyei Levéltárának igazgatóhelyettese, és Ötvös István történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának tagja tartott előadást.
– pet –
Káli Csaba a korszak zalaegerszegi történéseivel kapcsolatban
elmondta: a vidék forradalma a fővárosihoz képest párnapos késéssel kezdődött
el. A zalai megyeszékhelyen október 26-án és 27-én zajlottak a főbb események.
Megjelentek a lyukas zászlók, spontán tüntetések kezdődtek (például a
Csány-szobornál és az Ady utcában lévő megyei pártbizottság épületénél, ahol
ketten meg is haltak). Sor került továbbá a kommunista rendszer szimbólumainak
(a vasútállomással szemközti felszabadulási emlékműnek) a ledöntésére is. Más
városokhoz hasonlóan, itt is Forradalmi Tanács alakult. Első elnöke Varga
Ferenc, november 2-a után pedig Szerencsés Rudolf lett.
Az előadáson számos korabeli fotográfia – többek között dr. Szentmihályi
Imre titokban készített fotói – alapján elevenedett meg a múlt.
Szentmihályi, a Göcseji Múzeum első igazgatójaként főleg a decemberben zajló
újabb tüntetéshullámot dokumentálta, de megörökítette az októberben ledöntött
felszabadulási emlékmű környezetét is; immár a szobor nélkül. Felvételeit
legtöbbször valamilyen „takarásból” készítette. A hatalom számára veszélyesnek
számító negatívokat aztán elrejtette egy hajdinamorzsolóban, amit csak 2006-ban
találtak meg véletlenül a Göcseji Falumúzeum kollégái, egy karbantartás során.
A történész a korabeli fotókon látottakat elemezve arra is felhívta a figyelmet,
hogy néhányon jól látszik a zavarodott hangulat. Az október 26-i, Csány téri
tüntetésnél például a tömegben állók közül nagyon sokan nem is a szónokot,
vagyis Szerencsés Rudolfot nézik, hanem mintha forgolódnának az
emberek: vajon tényleg megtörténhet-e mindez? Vajon ki áll a háttérben? Az
akkori hangulatra az emelkedettség, felfokozottság volt jellemző, némi
anarchiával vegyítve. Na, és hogy mindenki tenni akart valamit: orvosolni saját
vagy mások sérelmeit.
A megtorlás időszakával kapcsolatban Káli Csaba elmondta: érdekes,
hogy éppen ötvenhat ember ellen indult eljárás. Ebből ötvenötöt ítéltek el.
Halálos és életfogytig tartó ítélet nem született. A hatalom azonban soha nem
felejtett, és nem bocsájtott meg senkinek.
Az est másik előadója, Ötvös István a forradalom és ezzel együtt
az azt követő Kádár-korszak legitimitásáról értekezett. Elhangzott: Kádár
János utolsó, 1989-es beszédében tulajdonképpen elárulta, hogy mindvégig
tudatában volt annak, hogy ha az 1956-os eseményekre nem ellenforradalomként,
hanem forradalomként tekintünk, akkor az ő hatalmuk illegitim.
n Képviselő-testületi döntésekről számolt be a Fidesz-KDNP sajtótájékoztatóján dr. Tóth László frakcióvezető és Bali Zoltán frakcióvezető-helyettes, a gazdasági bizottság elnöke.
Elhangzott, mintegy 1,7 milliárd forintból a TOP-program keretében elvégzik több
önkormányzati tulajdonú ingatlan energetikai korszerűsítését. Az általános
iskolák közül a Dózsa-, a Liszt- és a Petőfi-iskolák felújítására több mint 800
millió forintot szánnak. Ezenkívül a városi sportcsarnokra 805 milliót és a
polgármesteri hivatal hőszigetelésére pedig 120 milliót fordítanak. Hazai
forrásból újul meg a sportcsarnok és a Keresztury VMK előtti tér, valamint
beruházásokhoz kapcsolódóan olyan útrekonstrukciók is elkezdődhetnek, melyekhez
nem kell külön engedély bekérése.
Bali Zoltán a Smart City (intellinges város) programról elmondta:
a jövőben az előretekintő, korral haladó városok lesznek előnyben, akik lépést
tartanak a modern technológiával. „Okos” utak, zebrák, parkolók, játszóterek,
továbbá öt okos infótorony kialakítása is várható. Szólt még a képviselő a
szerveshulladék továbbhasznosításának a lehetőségéről, egy biogáz alapú
távhőrendszer kiépítéséről.
Dr. Tóth László a Hevesi Sándor Színházzal és a
Griff Bábszínházzal kötött fenntartói megállapodásról szólt, melyet az
önkormányzat 2020 végéig meghoszszabbított. Jelezte azt is, hogy a város a
bazitai TV-toronyra az Antenna Hungaria Zrt.-vel bérleti szerződést módosított,
és 2024-ig 15 darab antenna elhelyezését engedélyezi.
Hárommilliárdos beruházás zalaegerszegen
n Az elmúlt héten Budapesten az Edelmann Hungary Packaging Zrt. beruházásával kapcsolatban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megbeszélést folytatott a cég képviselőivel, melyen részt vett Vigh László országgyűlési képviselő és Balaicz Zoltán polgármester.
A 100 új munkahelyet teremtő fejlesztéshez a kormány 786,9 millió forint
támogatást ad, mondta a megbeszélést követő sajtótájékoztatón a miniszter,
hozzátéve: Az Edelmann zalaegerszegi beruházása teljes mértékben egybevág a
magyar gazdasági stratégiával. Czirkl György vezérigazgató
elmondta: új gépeket, köztük nyomó- és ragasztógépeket állítanak termelésbe,
ezzel a vállalat bővíteni tudja termékpalettáját, korszerűbb és versenyképesebb
lesz.
Vigh László országgyűlési képviselő arról beszélt, hogy az elmúlt
három év alatt több mint háromezer munkahely létesült Zalaegerszegen, a
munkanélküliségi ráta pedig most csak 2,7 százalék.
Ezren keresnek munkát, míg a kínált munkahelyek száma 1500. A képviselő szólt a
város 18 pontos programcsomagjáról, a folyamatban lévő beruházásokról,
fejlesztésekről, kiemelve a tesztpálya építését.