Döntésekről | Téglaégetők a várárok alól | Szigorúbb építési szabályok a belvárosban | Tesztelések |
Adóváltozások, kitüntetések
n A városi közgyűlés múlt heti legfontosabb döntéseiről számolt be sajtótájékoztatóján Balaicz Zoltán polgármester.
A települési támogatásról és gyermekvédelmi ellátásról szóló rendelet
módosításával kapcsolatban elmondta, bővült a temetési segélyre és a
gyermekvédelmi étkeztetésre jogosultak köre. A déli iparterületen a
településszerkezeti terv módosításának köszönhetően az ADA gyár egy tízezer
négyzetméteres csarnok építésébe kezdhet tavasszal. A beruházásnak köszönhetően
újabb 45 munkahely jön létre. A polgármester beszámolt arról is, december 15-én
avatják Andráshidán a 360 millió forintból felépült új óvodát. A régit pedig
civil szervezetek vehetik birtokba. A közgyűlés hozzájárult, hogy a
Zalaegerszegi Fiatalok Egyesülete névben a Zalaegerszeg város neve szerepeljen.
A civil kezdeményezés elnöke: Rigó Márton.
Döntöttek a képviselők a lakásalap 2018. évi felhasználásáról is. Százmillió
forint áll rendelkezésre, ebből 40 millió forintot 24 darab bérlakás részleges
vagy teljes felújítására szánják, 25 milliót pedig CSOK-támogatásra. Az
andráshidai reptér hároméves üzemeltetésére pályázatot írnak ki. Az 1953-ban
kialakított és 2002-ben felújított, csupán kisgépek fogadására alkalmas
leszállóhelyet többek között a földrajzi adottságok miatt sem lehet nemzetközi
repülőtérré átalakítani. Mint Balaicz Zoltán jelezte: bíznak abban,
hogy a járműipari tesztpálya építése kapcsán lesz lehetőség további fejlesztésre.
Adórendeletek változásáról is döntött a közgyűlés. A csökkenő adóbevételek
részbeni ellentételezéseként csökkentették a helyi iparűzési adó kedvezményes
határát. Először 1,5 millió forint éves bevételig nem kellett fizetniük a
vállalkozóknak. A kedvezményt 2015-ben 2,5 millió forintra felemelték, ezzel is
segítve a kis- és középvállalkozásokat. A mostani döntéssel a kedvezményes
határt 2 millió forintra csökkentették, ebből mintegy 60 millió pluszbevételt
vár az önkormányzat a kieső bevételek pótlására. Módosították az építményadóval
kapcsolatos kedvezményeket is, bár egyelőre marad az ingatlanok vásárlását
követően két évre érvényes adómentesség.A változás, hogy ugyanazon tulajdonosi
körben az ingatlan egymásnak történő átadása, megvétele esetén ezentúl nem jár
adókedvezmény. Döntöttek arról is, hogy a kommunális adó alóli mentességet
kiterjesztik: jövőre nem csak a városban élő magánszemélyeknek nem kell
fizetniük a tulajdonukban lévő ingatlan után, a kedvezmény azokra is vonatkozik,
akik haszonélvezeti joggal laknak egy adott otthonban.
Zárt ülésen született döntés az idei évi „Zalaegerszegért” díjazottakról.
December 15-én az ünnepi közgyűlésen 9 magánszemély és egy szervezet veheti át
az elismerést: Babos Sándorné testnevelő tanár, edző,
Cserhalmi Henriette könyvrestaurátor, Fazekas Gábor
szakközépiskolai nyugdíjas igazgató, Horváth Géza vállalkozó,
Horváth Miklós TESZ-vezető, dr. Kostyál László
művészettörténész, a Göcseji Múzeum igazgató-helyettese, Müller Imre
erdőmérnök, Zalaegerszeg alpolgármestere (1990–1994), dr. Percs Erika
háziorvos, dr. Vajda Istvánné magyar–latin szakos tanár
valamint az Összefogás Botfáért Egyesület.
Újabb középkori kemencékre bukkantak
n Előkerültek a város középkori plébániatemplomának, illetve a püspöki udvarháznak az építéséhez használt téglaégető kemencék. Legalábbis a leletek alapján ezt feltételezik a Göcseji Múzeum szakemberei, akik a városvezetéssel közösen tartottak bejárással egybekötött sajtótájékoztatót a leendő Mindszenty-központ területén.
– pet –
Mint
arról már többször beszámoltunk: a múzeum szomszédságában, az egykori egerszegi
végvár területén, augusztus óta mintegy 900 négyzetméteren zajlik teljes
felületű régészeti feltárás. Az ásatás már sok érdekes leletet hozott a
felszínre, az utóbbi hetek pedig újabb meglepetéssel szolgáltak.
Ahogy Simmer Lívia ásatásvezető régész fogalmazott: a hamarosan
záruló munkák megkoronázása mindaz, ami az utolsó szakaszban a felszínre került.
Arról már nemrég tájékoztatták a sajtót, hogy a Várkör utcához közel eső részen
előkerült egy téglaégető kemence, melynek működése a város középkorához köthető.
A leletanyagok alapján a 14. század végén, 15. század elején használhatták.
A múzeum munkatársai bíztak abban, hogy a területről még további hasonló korú
kemencék is előkerülnek, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, hogy ahol egy van,
ott többnek is kell lennie. (Általában ugyanis egyszer használatosak voltak ezek
az égetők, egy-egy nagyobb építkezés így több kemencét kívánt.) Simmer
Lívia elmondta, hogy az ásatás területén végül összesen öt darab
kemencét sikerült azonosítani. Ezekből kettő szinte teljesen megsemmisült az
egerszegi vár későbbi erődítései miatt. Kettő viszont nagyon jó állapotban
megmaradt.Az egyik a már bemutatott Várkör utca melletti téglaégető, a másik
pedig a Battyhány utcához közelebb eső szakaszon került elő. Az 5x4 méteres,
valószínűleg a 14. század végéről származó kemence szerkezetét tekintve két
fűtőcsatornájú. A csövek szélét téglával rakták ki, és boltívek is kerültek
fölé. A régész szerencsének tartja, hogy ilyen jó állapotban megmaradt. Csak a
keleti széle semmisült meg a későbbi vár cölöpsorai miatt.
Szintén találtak egy kemencét a várárok betöltése alatt is. Ezt nagyon gyorsan
kellett feltárniuk, mert a feltörő talajvíz nehezítette a munkát. Ez a
téglaégető három fűtőcsatornájú. Érdekesség, hogy később (a 16. század körül)
egy hatszögletű, faszerkezetű kutat építettek a már nem funkcionáló kemence
helyére.
Az ásatásvezető a most előkerült leleteket értékelve elmondta: a város 1394-ben
a Kanizsai családtól a veszprémi püspök birtokába került, aki ezután
építkezésekbe kezdett. Megtörtént a korai (vélhetően faszerkezetű)
plébániatemplom gótikus átépítése (ennek maradványai ma a nagytemplom alatt
vannak), és püspöki udvarház is épült (ennek romjai a mai törvényszék alatt
találhatók). Mindkét építkezéshez téglákra volt szükség, a kemencék pedig nagyon
közel vannak ezekhez az épületekhez. Más házakról nem tudni, amihez
felhasználhatták volna az itt készült téglákat. Az előkerült kemencék ezért
fontos adalékul szolgálnak a város középkori történetéhez.
A régész azt is elárulta, hogy a menet közben 50 ládányira gyarapodott
leletanyag között, őskori kőeszközök és Árpád-kori kerámiák is vannak. Ezek is
azt bizonyítják, hogy a város ősidők óta folyamatosan lakott terület volt.
A sajtótájékoztatón részt vett Vigh László országgyűlési
képviselő, dr. Vadvári Tibor alpolgármester, dr. Kostyál
László, a múzeum igazgatóhelyettese is. Az országgyűlési képviselő
elmondta: a Batthyány utca közelében megtalált, jó állapotú kemencével
kapcsolatban felmerült az az ötlet, hogy a leendő Mindszenty-központban, egy
üvegpadlózat segítségével bemutassák azt. Ehhez persze előbb ki kéne egészíteni
a hiányzó részeit, és visszaállítani a téglaégető eredeti formáját. A lelet
szerinte olyan értéket képvisel, amit jó lenne megmenteni, és bemutatni a
látogatók számára.
Persze ez egyelőre csak álom, hiszen, előbb forrást kell találni a rekonstrukció
és a beépítés költségeihez. Jelenleg szakemberek és politikusok is tárgyalnak a
lehetőségekről.
Bálizs Andrej, Agg Ferenc és Czeglédy András |
Szigorúbb építési szabályok a belvárosban
Arculati kézikönyv és új rendelet a településképről
n A településkép védelméről, a városkép értékeiről és a készülő településképi rendeletről esett szó a Zalaegerszegei Városvédő Egyesület legutóbbi ülésén.
– pP –
A TIT-székházban megtartott összejövetelen Bálizs Andrej főépítész
és Agg Ferenc Podmaniczky-díjas építész beszélt a készülő
szabályozás részleteiről, illetve a város építészeti értékeiről, amik mentén
körvonalazódik az új rendelet. Czeglédy András, a Városvédő
egyesület elnöke elöljáróban elmondta: kiemelt témáról van szó, annál is inkább,
mert a környezeti kultúra óvása, fejlesztése mindig fontos feladata volt a civil
szervezetnek. Egy 2016-os törvény értelmében az önkormányzatoknak a helyi
polgárok aktív bevonásával, ez év végéig kell elkészíteniük a településképi
rendeletet, és az ezt megalapozó Településképi Arculati Kézikönyvet. Ez utóbbira
Agg Ferenc kapott felkérést.A készülő rendelet egyes pontjai az
arculati kézikönyv ajánlásaira támaszkodnak – fogalmazott Bálizs Andrej.
A főépítész szerint egy átfogó vizsgálat és szakmai munka után elmondható, hogy
jó és alapos anyag született. Az arculati kézikönyv kidolgozásához és a rendelet
pontjainak megalkotásához zónákra osztották a várost, és végigfotózták az
építészeti értékeket; a legkorábbi korszaktól kezdve egészen napjainkig. A
szabályozás gerincét is ezek a zónák alkotják majd: ezek határozzák meg, hogy a
jövőben „hová”, „mit”, „mekkorát” és nem utolsósorban „milyent” lehet építeni.
Vagy hogyan lehet épületeket felújítani.
Az új rendelet értelmében a városközpontban – ahol több a történeti érték –
szigorúbb szabályok lépnek érvénybe. A tervek szerint új épület építése, vagy
20. század közepe után épült ház felújítása esetén, a közterület felőli oldalon
a homlokzati felületet festetten kell létrehozni, melynek során világos
pasztellszínek használhatók. Huszadik század közepe előtt épült ház korhű
felújítása csak az eredeti építési kornak megfelelő stílusban és
anyaghasználattal történhet. Meg kell tartani, vagy megsemmisülés esetén vissza
kell építeni az épület közterület felőli jellemző nyílásrendjét. Megőrizve a
homlokzati tagozatokat és díszítőelemeket, vagy ha erre nincs mód, ezek
másolatát. Bővítésre is lesz lehetőség régi épületek esetében, ám ekkor meg kell
tartani a korábbi arculat egységességét. Bálizs Andrej arról is
tájékoztatta a civileket, hogy a külső városrészek felé haladva lazul a
szabályozás, a zártkertek esetében pedig egészen minimális előírások várhatók.
Agg Ferenc a város egyes zónáinak és korszakainak bemutatása előtt
szólt a szabályozás előzményeiről. Elhangzott: tavaly az Országgyűlés
megszavazta a településkép védelméről szóló törvényt, melynek értelmében helyi
szinten arculati kézikönyvet kell kialakítani. Ezen értékek és irányelvek mentén
születhet meg a városok településképi rendelete. A város zónákra osztására azért
van szükség, mert az egyes városrészek eltérő használatban vannak, más-más
korszakban alakultak ki, így építészetileg is más-más értéket képviselnek. A
stílusok sokszor keverednek (a belváros 20. század közepe előtti építészetére
például az eklektika jellemző, barokk kori műemlékekkel), az új épületek
arculatát és a felújításokat pedig ezekhez a viszonyokhoz kell igazítani. Az
építész szerint korokkal és stílusokkal nem szabad előítéletesen bánni (sokszor
a 20. század közepe után épült házak esnek ennek áldozatul), a minőséget, vagy a
felhasznált anyagokat persze mindig érheti kritika.
Az ülés végén Bálizs Andrej elmondta: várhatóan a december 14-i
közgyűlés tárgyalja és fogadja el az arculati kézikönyvet és az új rendeletet.
Épül a kezelhetőségi pálya
n Már mutatja leendő formáját a zalaegerszegi próbapálya, ahol a handling, vagyis a kezelhetőségi pálya építésén is dolgoznak a többi tesztelem kivitelezésével együtt. A különböző felületekkel megépülő kezelhetőségi pályát első alkalommal mutatták be a sajtó munkatársainak.
– AL –
Az objektum kívül egy nagy sebességű kezelhetőségi pályából áll, melynek teljes
hossza 2032 méter, burkolatszélessége 12 méter. Itt az egyenes szakaszok hossza
és az ívsugarak lehetővé teszik a 120 km/h sebesség elérését – magyarázta a
helyszínen Vigh László országgyűlési képviselő, a tesztpálya
miniszteri biztosa. A nagy sebességű pályán belül épül meg a kis sebességű
kezelhetőségi pálya, amelyen ugyanazokat a teszteket maximum 60 km/h sebességgel
lehet végezni.Teljes hossza 1334 méter, burkolatszélessége 6 méter. Emellett
több, különleges burkolatú rövidebb betétszakaszt is létesítenek. Lesz egy
kátyús, leromlott állagú, egy bazaltburkolatú, egy egyenes és íves, kialakítású,
hullámos burkolatú, egy dombos útszakasz, valamint egy ötszázalékos oldalesésű
pályaszakasz. Továbbá kialakítanak egy bazaltburkolatú körtárcsát, amelyen
sodródási, farolási műveletek végezhetők, valamint egy olyan betétszakaszt, ahol
a vizes úton való csúszás szimulálható. A tesztelések célja a járműviselkedés és
-kezelhetőség, valamint a műszaki beállítások vizsgálata.
A különböző tesztpályaelemek – mint a kezelhetőségi, a dinamikus pálya, vagy a
fékezőfelület – eltérő domborzati viszonyok között épülnek meg, illetve
kerítéssel is el lesznek választva egymástól. Az ipari kémkedést
megakadályozandóan, így egyik fejlesztő sem látja, mit csinál a másik.
A járműipari kutatás-fejlesztés egyedi bázisaként megépülő zalaegerszegi
tesztpályán az elektromos hajtású járművek mellett az autonóm, önvezető
járművekkel is folynak majd kísérletek, mégpedig a smart cityben. Ez egy városi
környezet jelzőlámpákkal, kereszteződésekkel, hidakkal, gyalogátkelőkkel,
parkolókkal, ahol valós közlekedési szituációkban tesztelik az automatizált
járművek viselkedését.