Pannónia-csipke | Egerszegi tervező a londoni divatnapon |
Zala megye értékei között
n Csipke „pókháló” takarja az év végén az Apáczai Művelődési Központ kiállítóterét. A Zala Megyei Értékek közé sorolt Pannónia-csipke történetét és néhány felhasználási területét mutatja be a január 3-ig látható tárlat. A több mint 100 éve Nagykanizsán született kézműveskincs újrafelfedezése a kiállító, Románné Hadri Veronika népi iparművésznek köszönhető.
– B. K. –
A tárlaton többek között keresztelőtakaró, díszkendő, ablakdíszek, terítők,
ruházati kiegészítők láthatók. Valamint a Pannónia-csipke régi és újabb típusa,
a jellemző reneszánsz ihletésű motívumok és egy darab készítési fázisai mutatnak
rá a nem hétköznapi türelmet, kézügyességet, jó szemet és kitartást igénylő
alkotó folyamatra. Ez utóbbit készségesen magyarázza is Románné Hadri
Veronika, aki nyugdíjba vonulását követően fogott hozzá a csipkézéshez,
majd fedezte fel és ma már újratanítja a Pannónia-csipke készítését is.
A csipke és ezen belül a zalai büszkeségnek számító Pannónia-csipke történetét
Marx Mária néprajzkutató ismertette a megnyitón. Több érdekesség között
elhangzott, a nyugati országoknál később, a XVII. században jelenik meg a
Magyarországon a csipke. Készítésével a férjek keresetét kiegészítendő kezdtek
foglalkozni az asszonyok. Sok éves gyakorlás szükséges a technika
elsajátításához és esztétikus kivitelezéséhez, ezért előfordult, hogy már 6 éves
korban nekifogtak a lányok a hoszszú leckének. Az általa feltalált és
szabadalmaztatott, a pókháló finomságát és tartósságát megjelenítő technikával
mindenféle darab elkészíthető. Munkáját menye, Győrffy Zoltánné Bengyel
Olga fejlesztette tovább. Majd a II. világháború után leáldozott ennek a
kézművesremeknek is a léte. Csipkerózsika álmából Románné Hadri Veronika
ébresztette újra, amikor is 2000 körül kutatni kezdte, majd 2013-ban már
tanulmányt is készített róla, s munkájának köszönhetően 2016-ban a nemzeti
értékek közé is bekerült ez a kézművestechnika. Számos elismerés mellett
Japánban és Ausztráliában jártak.
![]() |
Középen Sustik Kriszta. |
Egerszegi tervező a londoni divatnapon
Egyedi tervezők, kisszériás termékek
n ReThink Hungary and the V4 címmel rendeztek a közelmúltban design vásárt Londonban. Mint azt a cím is mutatja, a bemutatókkal, előadásokkal és workshopokkal tarkított eseményre a Visegrádi négyek országainak (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) tervezőit várták.
– pP –
A magyar csapatot a budapesti WAMP-hoz (Vasárnapi Művész Piac) kötődő
designerekből válogatták ki. Köztük volt Sustik Kriszta
zalaegerszegi divattervező is, aki Londonból hazatérve érdeklődésünkre elmondta:
a rengeteg magyar jelentkező közül harmincan (köztük ruha-, táska- és
ékszertervezők) utazhattak ki a brit fővárosba. Zalaegerszegről Krisztán kívül
László Edina mintatervező is részt vett a programon.
Sustik Kriszta nagyon örült a lehetőségnek, hiszen az esemény
kiváló alkalom volt arra, hogy a szomszédos országokból érkező kollégákkal
megismerkedjenek, és ezzel párhuzamosan népszerűsítsék a hazai termékeket. A
budapesti WAMP-nak bő három éve tagja. A vasárnapi művészpiac célja az, hogy
magyar tervezők kisszériás termékeit mutassák be a közönségnek. Egyfajta
átmenetet képezve a luxusmárkák és a fast fashion-üzletek világa között.
A V4-ek londoni bemutatkozását hazai részről a WAMP-on túl a Balassi Intézet,
angol részről pedig a londoni Magyar Kulturális Központ koordinálta. A
divattervező szerint a szervezők mindent megtettek annak érdekében, hogy
színvonalas, tartalmas program jöhessen létre. A vásáron kívül volt
divatbemutató, szakmai előadások, workshopok, de borkóstolás is. A helyszín a
londoni művésznegyed (Soho) volt. Kriszta a rá jellemző futurisztikus
kollekcióból vízlepergető esőkabátokat, ruhákat, szoknyákat, nadrágokat és
„világító”, vagyis fluoreszkáló anyagból készült táskákat (gym bag-eket) vitt.
Mint meséli, a közönség nagyon vegyes volt és – ahogy az a külföldi vásárokon
lenni szokott – itt is azt tapasztalta, hogy az idősebb korosztály sokkal
bevállalósabb, mint itthon. Szívesebben és bátrabban hordanak sportosabb,
vagányabb ruhákat. A tervező annak is örült, hogy sok londoni magyar
ellátogatott az eseményre, akik büszkék voltak rá, hogy a magyar WAMP
képviselteti magát a vásáron.
Hogy mit lehet az aktuális nemzetközi trendekről elmondani? Sustik Kriszta
szerint a kérdés összetett, mert célszerű különválasztani a népszerű
fast fashion üzletláncokat az egyedi tervezők munkáitól. Az előbbiek esetében
továbbra is az tapasztalható, hogy alapvetően ugyanazt gyártják, legyen szó
szabásvonalról, anyaghasználatról vagy színekről. Ezeket a ruhákat látjuk a
bevásárlóközpontok kínálatában. A designerek esetében viszont pont az a lényeg,
hogy mindenki a saját elképzeléseit, ötleteit, egyéniségét vigye bele a ruháiba.
Ezzel izgalmasabbá, változatosabbá válik a kínálat.
Kriszta az utóbbi időben több hazai cégnek és zenekarnak (például az Anna and
the Barbies énekesnőjének) tervezett ruhákat. Lapzártánkkor éppen egy
szombathelyi bemutatóra készült néhány társával, közben pedig új kollekción töri
fejét.
Versből dal, slágerből irodalom
Háy come Beck a vmk-ban
![]() |
Háy János és Beck Zoltán |
n Első hallásra olyan, mintha azt mondanánk: Háy, gyere viszsza! És az nem világos, hogy honnan kéne visszatérnie. Leírva – Háy come Beck – már más a helyzet. Csak akkor meg hirtelen az nem világos, hogy a Háy jön a Beckhez, vagy fordítva. Meg egyáltalán; hogyan jönnek ők így egymáshoz?
– pP –
Talán mindegy is, honnan jött az ötlet, hogy Háy János író és
Beck Zoltán dalszerző-énekes (30Y), egyetemi adjunktus (PTE) egy
színpadra álljon; szövegeik nagyon jól összecsengenek. A 30Y zenejére épülő
akusztikus zenei háttér, meg komplett produkcióvá – ha úgy tetszik
koncertélménnyé – varázsolja a Háy come Beck projektet. Úgy hírlik, hogy évekkel
ezelőtt egy metróalagútban rendezett fotózáson találkoztak először. Meg elindult
közben a Rájátszás sorozat is, ahol hazai írók, költők és zenészek állnak egy
színpadra; hogy versből rockdal, slágernótából meg irodalmi mű szülessen.
Népszerűsítve ezzel a kortárs szerzőket, és lerombolva talán kicsit azt a hamis
képzetet, hogy az irodalom halott írók unalmas – ámde kötelező – szövegeiből áll
össze.
Háy és Beck az elmúlt években rendszeresen látogatták az ország fesztiváljait,
kisebb-nagyobb klubjait; mindig változó produkcióval. Mert egyáltalán nem az a
cél, hogy egy unásig ismételt műsorral haknizzanak. Hol improvizatívabb, hol
jobban szerkesztett az előadás. De mindig kettejük ütős szövegeire, meg a két
akusztikus gitárra (na, jó Háy nem mindig csap a húrok közé) épülnek az estek.
Ehhez jön még némi irónia, csipkelődés.
A minap a zalaegerszegi VMK Caffe-ban álltak színpadra. Háy János
Budapestről, Beck Zoli meg Pécsről érkezett. Mint kiderült: elég
ritkán találkoznak, hiszen kevés az idejük. Azért is hozták létre ezt a
produkciót, hogy legalább a színpadon összefussanak néha. Olyan témák jöttek
elő, mint a szerelem, meg a halál – ami nem hangzik túl vidámnak egy péntek esti
szórakozáshoz. De a verssorokban és dalszövegekben megbúvó fanyar
társadalomkritika és a jellegzetes férfi/nő karakterek szarkasztikus
megjelenítése garantálta a vidám hangulatot. Még ha néha sírva nevetős is volt a
történet.
És ahogy az igazi jó koncerteken lenni szokott, a végén a visszataps is megvolt;
kétszer.