Csokis finomságok Egy jó szakma felér egy jó diplomával    

Csokis finomságok

n A csokoládé talán az egyik legsokoldalúbban hasznosítható édesség, melynek az adventi készülődés idején és a karácsonyi asztalon is ott van a helye.

Persze ne a közönséges, agyoncukrozott és tejporozott „csokikra”, tortabevonókra vagy a pudingporokra gondoljunk, hanem néhány tábla jó minőségű, magas kakaótartalmú étcsokoládéra, amiből rengeteg finomság készíthető. Megfelelő fűszerezéssel igazi lélekmelegítő édességet, vagy ünnepi desszertet, netán házi készítésű ajándékot is varázsolhatunk belőle.
Nem is kell feltétlenül nagy dolgokra gondolni, elég ha néhány alapreceptet átdolgozunk. Ilyen például a hagyományos forrócsokié, amit nemcsak tejből és tejszínből, hanem kókusztejből vagy mandulatejből is elkészíthetünk, így laktózérzékenyek és tejallergiások is fogyaszthatják. Ugyanúgy ízesíthetjük rummal, vaníliával, narancscsal vagy aromás karácsonyi fűszerekkel; fahéjjal, szegfűszeggel, ánizzsal. Ha esetleg pudinghoz lenne kedvünk, tulajdonképpen ugyanezt a főzetet besűríthetjük néhány banánnal vagy rizsliszttel (máris kész a gluténmentes, változat) és némi hűtés után, friss vagy fagyasztott gyümölcsökkel tálalhatjuk is.
Ha egyszerűen szeretnénk házi bonbont készíteni, a fűszeres, olvasztott csokit töltsük jégkockaformákba, a közepébe pedig tegyünk egy-egy szem aszalt gyümölcsöt, meggybefőttet vagy mandulát. Ha megdermedt, némi ötletes csomagolással ajándéknak is tökéletes.
Persze az olvasztott csokoládé (legyen akár sötét, akár fehér) a torták egyik legfontosabb hozzávalója is. Gyümölcsökkel dúsítva (legjobban a banán, narancs és bogyósgyümölcsök illenek hozzá) ízletes krémeket kenhetünk a tésztarétegek közé.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Egy jó szakma felér egy jó diplomával

A létesítendő új oktatási komplexum látványterve.

Gyakorlaton.

Beszélgetés egyed péterrel, a duális képzőközpont vezetőjével

n Idén ősszel második tanévét kezdte meg a duális képzőközpont, melyet hat megyeszékhelyi gépipari vállalat hozott létre az önkormányzattal együtt. Az általuk alapított Zalaegerszegi Duális Képzőközpont Kft. működteti a képzőhelyet, ami az ország első ilyen típusú oktatási intézményeként a szakmunkástanulók gyakorlati képzését karolta fel.

– Antal Lívia –

– A Duális Képzőközpontot a szakképzés fellendítése érdekében hoztuk létre. Fő célunk, hogy gyakorlati oktatást biztosítsunk a hiányszakmákban tanulóknak, továbbá, hogy a hiányszakmák tanulására buzdítsuk a gyerekeket – mondta érdeklődésünkre Egyed Péter, a Zalaegerszegi Duális Képzőközpont Kft. ügyvezető igazgatója, a Mould Tech Kft. egyik tulajdonosa. A Ganz Ábrahám Szakgimnáziumban mindemellett műszaki rajzot és gyártástechnológiát tanít. – Kimondottan a gépiparra specializálódtunk, ezen belül a gépi forgácsoló, CNC-forgácsoló, szerszámkészítő, épület- és szerkezetlakatos valamint a hegesztő hiányszakmák gyakorlati oktatására. Ezeket a szakmákat képviselik a kft. tulajdonos cégei, a 3B Hungária Kft., a Pylon Kft., a EuropTec Kft., a Spiller 2000 Kft., a CNC Zala Kft., a Mould Tech Kft., valamint a Technológiai Centrum.
– Hogyan működik a Duális Képzőközpont?
– A Duális Képzőközpont működéséhez a cégek biztosítják a gépparkot, az eszközöket valamint az oktatókat, az önkormányzat pedig az infrastruktúrát. Mindehhez a régi nyomdában kaptunk helyet addig, míg az új, 1400 négyzetméteres modern épületkomplexum fel nem épül, várhatóan 2018 őszére. Ezt a beruházást az önkormányzat valósítja meg a TOP-programból, melynek engedélyes kiviteli tervei már rendelkezésre állnak. A 21. századi infrastruktúrájú új képzőközpont az egyetem területén kap helyet, a Ganz–Munkácsy Szakgimnázium és Szakközépiskola szomszédságában, miután tanulóink zöme innét kerül ki. Természetesen nemcsak az épület, hanem az előbb felsorolt szakmák oktatásához szükséges technológiák is a 21. századot képviselik majd. Emellett szoros együttműködést szeretnénk kialakítani az egyetem műszaki karával is, ennek érdekében laborok is lesznek kialakítva az új épületben, ahol kutatási munkákat végezhetnek az egyetem hallgatói. Tulajdonképpen egy „projekt-céget” szeretnénk kiépíteni, ahol egy-egy konkrét feladatot a tervezéstől, a gyártáson át az átadásig, a tanulók hajtanak végre.
– Hogyan épül fel a duális képzés?
– A képzésben szorosan együttműködünk a két említett középfokú oktatási intézménnyel, az elméleti oktatás ott történik, míg a gyakorlati oktatást mi végezzük képzőközpontunkban. A gyerekek amellett, hogy jártasságot szereznek a szakmákban, fizetést is kapnak. Jövő szeptembertől havi juttatással egy ösztöndíjrendszer bevezetését tervezzük, ezzel is motiválva őket arra, hogy igenis érdemes ezekben a szakmákban tanulni, illetve elhelyezkedni.
– Milyen órarend szerint tanítanak?
– Napi hét tanórában folyik a gyakorlati képzés, mégpedig valós munkakörülmények között. Az elsősök általában egy napot, míg más évfolyamosok két illetve három napot töltenek el nálunk a hétből. Az induló első tanévben 16 tanulónk volt, a második tanévre viszont sikerült szinte megdupláznunk a létszámot, hiszen jelenleg 30 tanulónk van. Az oktatást felmenő rendszerben alakítottuk ki a szakközépiskolai képzés három évére, vagyis tanulóink az első tanévben alap-, a második tanévben bővebb szakmai képzésben részesülnek. A még előttünk álló harmadik tanévben már cégspe-cifikusan képezzük őket, képességeiket és hajlandóságukat figyelembe véve. Ekkor már az adott céggel tanulószerződésben állhatnak és ösztöndíjat kapnak, s mire befejezik a harmadik tanévet, munkaszerződés is a birtokukba lehet.
– Hogyan látják a jövőt a kívánt cél elérésében?
– Legfontosabb célunk és egyben érdekünk a megfelelő szakember-utánpótlás biztosítása mind a hat cég számára, ami jelenleg még kihívást jelent. A Duális Képzőközpontot éppen ezért hoztuk létre, ami országosan is egyedülálló intézményként indult el. Valóban példaértékűnek nevezhetjük, hiszen úgymond hat konkurens cég fogott össze egy ügy érdekében. A kft. költségvetését tekintve pedig az a célunk, hogy minimum nullszaldósra hozzuk ki a fenntartást. A létesítendő új Duális Képzőközpontban, ahogy említettem már, 21. századi technológiai körülményeket kívánunk kialakítani a gyakorlati oktatáshoz, megmutatva, miről szólnak ezek a szakmák, mert ezek a feltételek az iskolai keretek között jelenleg nem biztosítottak. A képzés tekintetében az a legfőbb elvárásunk, hogy a harmadik év után valóban olyan piacképes tudás birtokában legyenek, mellyel önálló munkavégzésre lesznek képesek az adott cégnél.
A legnagyobb kihívás a szakma iránti érdeklődés felkeltése, ennélfogva a szakma becsületének visszaállítása is a feladatunk. Szeretnénk felnyitni mind a gyerekek, mind a szülők szemét, hogy ezek a szakmák már régóta nem hasonlítanak korábbi mivoltukra. Ezt megmutatva nyílt napok, szülői értekezletek, beiskolázási fórumok megtartását tervezzük itt a Duális Képzőközpontban, a Zala Megyei Kereskedelmi Iparkamarával és az iskolákkal együttműködve. A szakmakiállításokhoz és -bemutat-ókhoz három termet alakítunk ki, ahol olyan gépeket, technológiákat helyezünk el a gépgyártók jóvoltából, melyek Magyarországon még nem elterjedtek. A nagyvevők meghívásával olyan bemutatónapokat is szervezünk majd, melyeken maguk a gyerekek mutatják be, mennyire jártasak az új, modern technológiák, illetve gépek használatában. Az új oktatócsarnokunkban a tanulólétszámot 50–60 főre szeretnénk bővíteni, melyhez az oktatói létszámot is növelni kell. Alapjában véve azt szeretnénk elérni, hogy mind többen rádöbbenjenek: egy jó szakma felér egy jó diplomával. Ugyanis sokkal nagyobb szükség van szakemberekre, akik technológiai tudásuk birtokában valóban mérnöki fizetést kapnak – hangsúlyozta Egyed Péter.

 

 

 

 

 

vissza az elejére