Csokis finomságok | Egy jó szakma felér egy jó diplomával |
n A csokoládé talán az egyik legsokoldalúbban hasznosítható édesség, melynek az adventi készülődés idején és a karácsonyi asztalon is ott van a helye.
Persze ne a közönséges, agyoncukrozott és tejporozott „csokikra”, tortabevonókra
vagy a pudingporokra gondoljunk, hanem néhány tábla jó minőségű, magas
kakaótartalmú étcsokoládéra, amiből rengeteg finomság készíthető. Megfelelő
fűszerezéssel igazi lélekmelegítő édességet, vagy ünnepi desszertet, netán házi
készítésű ajándékot is varázsolhatunk belőle.
Nem is kell feltétlenül nagy dolgokra gondolni, elég ha néhány alapreceptet
átdolgozunk. Ilyen például a hagyományos forrócsokié, amit nemcsak tejből és
tejszínből, hanem kókusztejből vagy mandulatejből is elkészíthetünk, így
laktózérzékenyek és tejallergiások is fogyaszthatják. Ugyanúgy ízesíthetjük
rummal, vaníliával, narancscsal vagy aromás karácsonyi fűszerekkel; fahéjjal,
szegfűszeggel, ánizzsal. Ha esetleg pudinghoz lenne kedvünk, tulajdonképpen
ugyanezt a főzetet besűríthetjük néhány banánnal vagy rizsliszttel (máris kész a
gluténmentes, változat) és némi hűtés után, friss vagy fagyasztott gyümölcsökkel
tálalhatjuk is.
Ha egyszerűen szeretnénk házi bonbont készíteni, a fűszeres, olvasztott csokit
töltsük jégkockaformákba, a közepébe pedig tegyünk egy-egy szem aszalt
gyümölcsöt, meggybefőttet vagy mandulát. Ha megdermedt, némi ötletes
csomagolással ajándéknak is tökéletes.
Persze az olvasztott csokoládé (legyen akár sötét, akár fehér) a torták egyik
legfontosabb hozzávalója is. Gyümölcsökkel dúsítva (legjobban a banán, narancs
és bogyósgyümölcsök illenek hozzá) ízletes krémeket kenhetünk a tésztarétegek
közé.
Egy jó szakma felér egy jó diplomával
A létesítendő új oktatási komplexum látványterve. |
Gyakorlaton. |
Beszélgetés egyed péterrel, a duális képzőközpont vezetőjével
n Idén ősszel második tanévét kezdte meg a duális képzőközpont, melyet hat megyeszékhelyi gépipari vállalat hozott létre az önkormányzattal együtt. Az általuk alapított Zalaegerszegi Duális Képzőközpont Kft. működteti a képzőhelyet, ami az ország első ilyen típusú oktatási intézményeként a szakmunkástanulók gyakorlati képzését karolta fel.
– Antal Lívia –
– A Duális Képzőközpontot a szakképzés fellendítése érdekében hoztuk létre. Fő
célunk, hogy gyakorlati oktatást biztosítsunk a hiányszakmákban tanulóknak,
továbbá, hogy a hiányszakmák tanulására buzdítsuk a gyerekeket – mondta
érdeklődésünkre Egyed Péter, a Zalaegerszegi Duális Képzőközpont
Kft. ügyvezető igazgatója, a Mould Tech Kft. egyik tulajdonosa. A Ganz
Ábrahám Szakgimnáziumban mindemellett műszaki rajzot és
gyártástechnológiát tanít. – Kimondottan a gépiparra specializálódtunk, ezen
belül a gépi forgácsoló, CNC-forgácsoló, szerszámkészítő, épület- és
szerkezetlakatos valamint a hegesztő hiányszakmák gyakorlati oktatására. Ezeket
a szakmákat képviselik a kft. tulajdonos cégei, a 3B Hungária Kft., a Pylon
Kft., a EuropTec Kft., a Spiller 2000 Kft., a CNC Zala Kft., a Mould Tech Kft.,
valamint a Technológiai Centrum.
– Hogyan működik a Duális Képzőközpont?
– A Duális Képzőközpont működéséhez a cégek biztosítják a gépparkot, az
eszközöket valamint az oktatókat, az önkormányzat pedig az infrastruktúrát.
Mindehhez a régi nyomdában kaptunk helyet addig, míg az új, 1400 négyzetméteres
modern épületkomplexum fel nem épül, várhatóan 2018 őszére. Ezt a beruházást az
önkormányzat valósítja meg a TOP-programból, melynek engedélyes kiviteli tervei
már rendelkezésre állnak. A 21. századi infrastruktúrájú új képzőközpont az
egyetem területén kap helyet, a Ganz–Munkácsy Szakgimnázium és Szakközépiskola
szomszédságában, miután tanulóink zöme innét kerül ki. Természetesen nemcsak az
épület, hanem az előbb felsorolt szakmák oktatásához szükséges technológiák is a
21. századot képviselik majd. Emellett szoros együttműködést szeretnénk
kialakítani az egyetem műszaki karával is, ennek érdekében laborok is lesznek
kialakítva az új épületben, ahol kutatási munkákat végezhetnek az egyetem
hallgatói. Tulajdonképpen egy „projekt-céget” szeretnénk kiépíteni, ahol egy-egy
konkrét feladatot a tervezéstől, a gyártáson át az átadásig, a tanulók hajtanak
végre.
– Hogyan épül fel a duális képzés?
– A képzésben szorosan együttműködünk a két említett középfokú oktatási
intézménnyel, az elméleti oktatás ott történik, míg a gyakorlati oktatást mi
végezzük képzőközpontunkban. A gyerekek amellett, hogy jártasságot szereznek a
szakmákban, fizetést is kapnak. Jövő szeptembertől havi juttatással egy
ösztöndíjrendszer bevezetését tervezzük, ezzel is motiválva őket arra, hogy
igenis érdemes ezekben a szakmákban tanulni, illetve elhelyezkedni.
– Milyen órarend szerint tanítanak?
– Napi hét tanórában folyik a gyakorlati képzés, mégpedig valós
munkakörülmények között. Az elsősök általában egy napot, míg más évfolyamosok
két illetve három napot töltenek el nálunk a hétből. Az induló első tanévben 16
tanulónk volt, a második tanévre viszont sikerült szinte megdupláznunk a
létszámot, hiszen jelenleg 30 tanulónk van. Az oktatást felmenő rendszerben
alakítottuk ki a szakközépiskolai képzés három évére, vagyis tanulóink az első
tanévben alap-, a második tanévben bővebb szakmai képzésben részesülnek. A még
előttünk álló harmadik tanévben már cégspe-cifikusan képezzük őket,
képességeiket és hajlandóságukat figyelembe véve. Ekkor már az adott céggel
tanulószerződésben állhatnak és ösztöndíjat kapnak, s mire befejezik a harmadik
tanévet, munkaszerződés is a birtokukba lehet.
– Hogyan látják a jövőt a kívánt cél elérésében?
– Legfontosabb célunk és egyben érdekünk a megfelelő
szakember-utánpótlás biztosítása mind a hat cég számára, ami jelenleg még
kihívást jelent. A Duális Képzőközpontot éppen ezért hoztuk létre, ami
országosan is egyedülálló intézményként indult el. Valóban példaértékűnek
nevezhetjük, hiszen úgymond hat konkurens cég fogott össze egy ügy érdekében. A
kft. költségvetését tekintve pedig az a célunk, hogy minimum nullszaldósra
hozzuk ki a fenntartást. A létesítendő új Duális Képzőközpontban, ahogy
említettem már, 21. századi technológiai körülményeket kívánunk kialakítani a
gyakorlati oktatáshoz, megmutatva, miről szólnak ezek a szakmák, mert ezek a
feltételek az iskolai keretek között jelenleg nem biztosítottak. A képzés
tekintetében az a legfőbb elvárásunk, hogy a harmadik év után valóban olyan
piacképes tudás birtokában legyenek, mellyel önálló munkavégzésre lesznek
képesek az adott cégnél.
A legnagyobb kihívás a szakma iránti érdeklődés felkeltése, ennélfogva a szakma
becsületének visszaállítása is a feladatunk. Szeretnénk felnyitni mind a
gyerekek, mind a szülők szemét, hogy ezek a szakmák már régóta nem hasonlítanak
korábbi mivoltukra. Ezt megmutatva nyílt napok, szülői értekezletek,
beiskolázási fórumok megtartását tervezzük itt a Duális Képzőközpontban, a Zala
Megyei Kereskedelmi Iparkamarával és az iskolákkal együttműködve. A
szakmakiállításokhoz és -bemutat-ókhoz három termet alakítunk ki, ahol olyan
gépeket, technológiákat helyezünk el a gépgyártók jóvoltából, melyek
Magyarországon még nem elterjedtek. A nagyvevők meghívásával olyan
bemutatónapokat is szervezünk majd, melyeken maguk a gyerekek mutatják be,
mennyire jártasak az új, modern technológiák, illetve gépek használatában. Az új
oktatócsarnokunkban a tanulólétszámot 50–60 főre szeretnénk bővíteni, melyhez az
oktatói létszámot is növelni kell. Alapjában véve azt szeretnénk elérni, hogy
mind többen rádöbbenjenek: egy jó szakma felér egy jó diplomával. Ugyanis sokkal
nagyobb szükség van szakemberekre, akik technológiai tudásuk birtokában valóban
mérnöki fizetést kapnak – hangsúlyozta Egyed Péter.