Olvasómaraton és kiállítás | Tájábrázolás másképp | A muszáj és a lehetetlen filozófiája | Családi ereklyék és virtuális tárlat | Gálaest kitüntetésekkel |
|
Monok Balázs és Kiss Ágnes Katinka |
n Kétnapos hagyományos programmal ünnepelték a Liszt-iskolában a magyar kultúra napját. Olvasómaraton és kiállításmegnyitó igyekezett emlékezetessé tenni a diákok számára a nemzeti tudatot erősítő ünnepet.
– b. k. –
A sok éve szokásos, egész napos olvasómaratonon idei aktualitásaként a 90 éve
született Varga Katalin József Attila-díjas költő, író
gyermekeknek szóló kiadványaiból hangzottak el részletek. A programon közel 250
tanuló vett részt.
Szintén szokás a kultúra másik területét, a képzőművészetet is fókuszba tenni
ilyenkor az állandó nívós zenei közegben élő gyerekek számára. Jelen esetben
Kiss Ágnes Katinka „Állati” témáit megjelenítő festményeivel lepték
meg a diákokat. Az absztrakt expreszszionizmus felé hajló alkotó képein az évek
során fokozatosan tűntek fel állatokra utaló szimbólumok, testrészek, majd pedig
egész alakban az állatok. Így a képek egy része rejtélyes, a „szép, de mi ez”
gondolatébresztéssel, ahogy azt Monok Balázs művésztanár a
megnyitó alkalmával említette. A titkok megfejtésére játékos felhívást intéztek
a tanulókhoz. A cím nélküli képeknek próbáljanak jelentést adni. A legjobb
elnevezések aztán díjazásban részesülnek majd az iskolai farsangon. A
kiállításmegnyitó érdekessége volt, hogy a témához kapcsolódóan egy
Madagaszkáron honos vendég hatlábú is jelen volt.
Kiss Ágnes Katinka színpompás képei egy hónapon át láthatók az
iskola galériájában. A megnyitón a diákok énekkel, hangszeres zenével és verssel
működtek közre.
Válogatás a völgyi–skonda gyűjteményből
n A tájkép kizárólag realista ábrázolás lehet, vagy beszélhetünk absztrakt tájképfestészetről is? E kérdést feszegeti a Keresztury VMK Gönczi Galériájában nemrégiben nyílt kultúra napi tárlat.
– pet –
A Táj-képek ma címet viselő kiállítás a neves hazai műgyűjtő házaspár –
Völgyi Miklós és Skonda Mária – kortárs gyűjteményéből válogat. A
kiállítást dr. Vadvári Tibor alpolgármester köszöntője után Feledy
Balázs művészeti író ajánlotta az érdeklődők figyelmébe.
Már bevezetőjében utalt rá, hogy ezen a tárlaton (ahogy napjaink
tájképfestészetében sem) nem a tájélmény rögzítése, annak naturalisztikus
visszaadása a festők célja. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert nagyon sok
esetben a tájkép a közhelyek összegződése, a vásárok, aukciók közkedvelt – és
sokszor giccsbe hajló – eleme, legkommerszebb tárgya. Oka ennek az, hogy a
tájábrázolásokban nincs dráma, konfliktus, nem reagálnak társadalmi helyzetekre.
Emiatt könnyen befogadhatók, értelmezhetők.
A tájképfestészetnek gazdag történeti hagyománya van. Európában a 16–17.
századtól vált tematikus egységgé. Első nagy megújulása pedig a 19. századi
impresszionizmus időszakára tehető. Ma már sokféle stílusban alkotnak a művészek,
ha tájról van szó. Közös jellemzőjük, hogy nem annyira a téma a fontos, hanem,
sokkal inkább a hogyan. Vagyis, hogy a tájélmény valamifajta jelképpé alakuljon
át. A művészeti író szerint a mai napig vitára ad okot, hogy a tájképeknek csak
a realisztikus, valósághoz közeli ábrázolások nevezhetők, vagy az absztrakt
művek is? Feledy szerint létezik az utóbbi is, ebben az esetben a lelki állapot
kivetülésének, afféle hangulati ábrázolásnak tekinthető a tájkép.
Ahogyan ez a mostani tárlaton is látszik: sokféle megközelítés és stílus létezik.
Az absztrakción túl pedig manapság az a kérdés is felmerül, hogy hogyan lehet a
tájképbe iróniát vinni?
A kortárs tájábrázolások filozófiai síkon közelítenek a témához, de
spirituális tartalmakat is hordoznak, hiszen kiemelnek a hétköznapokból,
elemelnek a valóságtól.
A Völgyi–Skonda házaspár számos hazai kortárs alkotótól vásárolt már témába
illő festményt. A Gönczi Galériában így többek között Bács Emese, Bikácsi
Daniela, Radák Eszter, Bukta Imre, Somogyi Győző, Tenk László, Galambos Tamás és
Szurcsik József művei is láthatóak.
A tárlat február 13-ig látogatható.
A muszáj és a lehetetlen filozófiája
„Kortalan” caligula a hevesi színpadán
n Már a nyitány is drámai; Carl Orff Carmina Burana című zeneművének legnépszerűbb tétele csendül fel. A középkor sötét, misztikus világát képzeljük magunk elé, pedig a történet elvileg az ókorba repíti el a nézőt. De lehet, hogy mindegy is, milyen évszámot írunk.
– pánczélPetra –
A Hevesi Sándor Színház nemégiben mutatta be Székely János
Caligula helytartója című drámáját, vagy inkább vitadrámáját. Már ez utóbbi
meghatározás is jelzi, hogy egy dialógusokra épülő, erősen filozofikus tartalmú
művet látunk, melyben a képi elemek, fények, hangok, mozgások ugyan fontos
szimbolikus jelentéssel bírnak, de azért a szöveg az úr. Székely 1972-ben,
Romániában (vagyis Erdélyben) írta a drámát, a Ceausescu-korszak elnyomó évei
alatt. Nem nehéz párhuzamot találni az erdélyi magyarság és a műben szereplő,
Róma igája alá vetett júdeai zsidóság helyzete között. Annak ellenére, hogy a
20. század és a Krisztus születése előtti harmincas-negyvenes években játszódó
történet látszólag elég távol esik egymástól.
Maga
a sztori alapvetően egyszerű: Petronius (Farkas Ignác), Caligula
császár júdeai helytartója parancsot kap Rómából, hogy a császár szobrát
haladéktalanul vigye be a jeruzsálemi templomba. Akkor is, ha a zsidó nép
szerint ez lehetetlen.
Muszáj és lehetetlen. Megfelelni a felsőbb hatalomnak és megfelelni a lokális
érdekeknek. Mivé lesz az isten háza, ha világi uralkodó képmása kerül bele? És
meddig terjed a hatalomgyakorlás szabadsága, illetve az egyén szabadsága súlyos
döntési helyzetekben, ha a helytartó ember is akar maradni, de a hatalommal sem
akar szembeszegülni? Stratégia lehet-e a mismásolás, a dolgok elkenése (ideig-óráig),
na és a legfelsőbb hatalom lefizetése? (Hát, persze!) Ha ez utóbbi be is
következik, van-e garancia arra, hogy az uralkodó megtartja szavát? (Ne legyenek
illúzióink.) Hogy csúszhat félre egy emberséges gesztus úgy, hogy végül
véreskezű diktátornak érzi magát a főhős?
Komoly és korszakokon átívelő kérdéseket feszeget az előadás. Nem véletlen, hogy
a díszlet és a jelmezek is a „kortalanságot” fejezik ki. A római legionáriusok
itt terepruhás, amerikai katonáknak tűnnek (még kosaraznak, söröznek is a
háttérben), Petronius „hivatalában” irodai forgószék és akvárium fogadja a
betérőt, Caligula követe, Decius (Kiss Ernő) pedig bármilyen
hatalomhoz passzoló egyenruhában jár-kel, és hozza Júdeába a császári
utasításokat.
Nem volt könnyű dolga Sztarenki Pál rendezőnek, hiszen egy minimális
cselekményből, kevés mozgásból, sok szövegből álló darabot kellett nagyszínpadi
körülmények közé álmodnia. Nincsenek tömegeket megmozgató, nagy teátrális
jelenetek, melyek tágas teret követelnének. Csúszott már el előadás épp a
kihasználatlan, be nem lakott tér miatt. Ez esetben viszont sikerült az
eseményeket a siratófal, a katonai terepjáró, a becsomagolt szobor és a földön
heverő izraeli zászló (mint szőnyeg) szimbolikus egységei, határvonalai közé
terelni. A zászló/szőnyeg fontos jelentéssel bír; Petronius és a katonák simán
keresztülgyalogolnak rajta, míg a helytartóval tárgyaló, alkudozó jeruzsálemi
főpap, Baraikás (Balogh Tamás) alig mer rálépni. Fizimiskája első
ránézésre amúgy is olyan, mint akit a szőnyeg szélére állítottak. Persze a
látszat csal. A főpap öreg, törékeny karaktere valójában egy kitartó, elszánt,
érvelni tudó bölcs embert rejt.
Muszáj és lehetetlen. Erről szól a Petronius és Barakiás között zajló filozófiai
vita, s ez adja az előadás gerincét. Bár a közönség az eredeti műhöz képest
nyilván egy sűrített szöveget kap, néha mégis kicsit hosszúra nyúlnak az érvek,
s monológgá válik a párbeszéd. De, lehet, hogy csak elszoktunk az efféle
eszmefuttatásoktól, értelmes és korrekt disputáktól. Pedig van mire odafigyelni
az érveléseket hallgatva. S meg is értjük – mint ahogyan Petronius is megérti –,
hogy a zsidók számára a templom már nem az a szakrális hely lesz, ha ott a
császár szobra megjelenik. És ha az Isten kiköltözik a házból, akkor meg minek a
világi hatalom képmását odatenni. Értelmetlenné válik a szobor erőszakos
bevitelének gesztusa.
Nincs megoldása az egyenletnek. A helytartó számára mindegyik lépés valamiféle
bukást hoz. A be nem vitt szobor a helyi zsidóság csendes tiltakozásának,
ellenállásának jelképe lesz (csak gyűlik a nép, és szórja a hamut a fejére).
Rómából újabb és újabb felszólítások jönnek, amiket ha nem hajt végre, az
életébe is kerülhet. Hatalmát meg még belső intrikák, helyezkedések is
veszélyeztetik (legalábbis ez a gyanú), ami miatt legjobb embereit, Luciust (Hertelendy
Attila) és Probust (Szakály Aurél) a halálba küldi. Emiatt
érzi úgy, hogy ő sem különb, mint a történelem többi véreskezű diktátora. Akik
bábként meg is jelennek a színpadon, s Petronius be is ül közéjük a jelképes
páholyba. Ijesztő, hogy van még pár üres hely a később jövőknek.
Közben a lepel is lehull – mint egy szoboravatáson – s meglátjuk, mi volt egész
idő alatt a dobozban. Cinizmus, őrület és a hatalom végső eltorzulása: a császár
egy lóval is behelyettesíthető.
Káli Csaba, Erős Krisztina és Molnár András |
Családi ereklyék és virtuális tárlat
Sokszínű tudományos munka a levéltárban
n Idén ünnepeljük az 1848/49-es forradalom és szabadságharc 170., valamint az első világháború befejezésének 100. évfordulóját. A Magyar Nemzeti Levéltár Zala Megyei Levéltára mindkét jeles dátumról megemlékezik ebben az évben.
– pet –
A részletekről a hagyományos januári sajtótájékoztatóján számolt be az intézmény
vezetése, értékelve mindenekelőtt az előző év szakmai eredményeit. Káli
Csaba igazgatóhelyettes elmondta: tavaly ötvenöt iratképző szervet
ellenőriztek Zala megye területén. A levéltár iratállománya 165
iratfolyóméterrel gyarapodott, ezzel összesen 11 ezer iratfolyóméterre nőtt az
állomány. A kutatószolgálatot 199-en, az ügyfélszolgálatot pedig 971-en keresték
fel.
2017-ben is sor került iratrendezésre, selejtezésre és segédletkészítésekre.
Folytatódott továbbá az adatbázisépítés is; főleg a két világháború közötti
korszak és a szocialista kor testületi, illetve tanácsi jegyzőkönyveinek
feldolgozása zajlott. A legfontosabb cél, hogy ezek az anyagok online is
elérhetők legyenek.
A levéltár előző évi tudományos tevékenységével kapcsolatban elhangzott: több
konferenciára és kötetbemutatóra is sor került. Ezek három jeles eseményhez – a
város első írásos említésének 770., a reformáció születésének 500. és a doni
tragédia 75. évfordulójához – kapcsolódtak.
Jubileumokból most sem lesz hiány. Mint azt Molnár András igazgató
az idei tervekkel kapcsolatban elárulta: a levéltár már készül az 1848/49-es
forradalom és szabadságharc 170., és az első világháború befejezésének 100.
évfordulójára. Így májusban és júniusban is sor kerül egy-egy tudományos ülésre.
A tavalyi munka folytatásaként pedig kötetbe rendezik „A protestantizmus
évszázadai” című konferencia, valamint a „Városbírók és polgármesterek” című
várostörténeti tudományos ülés előadásainak anyagát. Szintén kiadvány készül a
47. honvédzászlóalj (1848–49) történetéről is. A zalaegerszegi önkormányzat
által támogatott hadtörténeti monográfiát Molnár András szerkeszti.
Újdonság lesz, hogy a doni tragédia 75. évfordulója alkalmából egy virtuális
tárlat készül a magyar királyi 9. honvéd könnyűhadosztály katonáinak fotóiból. A
keleti hadszíntér 1942–43-as eseményeiről tudósító felvételek a levéltár
honlapján lesznek elérhetők. A „Fényképek a Don-kanyarból” című galéria 282
harctéri fotót tartalmaz majd.
Szintén adatbázis készül a 9. hadosztály veszteségi lajstomából is, mégpedig a
nemrégiben megjelent Utóvédként a Donnál III. című kiadvány CD-melléklete
alapján. Ezenkívül dr. Horváth Imre tartalékos orvos zászlós
harctéri naplója is olvasható lesz az interneten; a Magyar Nemzeti Levéltár „Archívnet”
online folyóiratában.
A sajtótájékoztatón bemutatásra került néhány, a levéltár birtokába került
értékes és közérdeklődésre is számot tartó dokumentum. A „Közkinccsé lett
családi ereklyék” című minikiállítás anyagát Erős Krisztina
levéltáros ismertette. Mint mondta: háromszáz év történelme került a vitrinekbe
hét család és egy helybéli fotográfus jóvoltából. A Zalához kötődő iratok és
fotók 2016–17 között, a leszármazottak adományaképpen kerültek a levéltárba.
Igazi kuriózumok is vannak közöttük: például a „Zrínyi Péter” című
ballada kézirata 1835-ből, nyírfakéregre írt képeslapok az ötvenes évekből,
valamint Csath Béla vasokleveles bányamérnök családi fotói a két
világháború közötti zalaegerszegi mindennapokról.
Zóka Gyula fotográfus pedig a Zala Megyei Állami Építőipari
Vállalat hetvenes évekből származó felvételeit ajándékozta az intézménynek. A
fotókat ő maga készítette, s azért jelentősek, mert a városban egykor zajló
fontos építkezések és társadalmi események láthatók a képeken.
Molnár András elmondta: szeretnék, ha a jövőben ezek a fotográfiák
és családi ereklyék is digitalizálásra kerülnének, s hozzáférhetővé válnának az
interneten.
Legyen sokszínű a kultúra
n A hagyományokhoz híven Zalaegerszegen, a magyar kultúra napján adták át a város által alapított Kultúra Mecénása díjat, valamint a közművelődés területén dolgozó szakembereknek járó elismeréseket. A díjátadásra a kultúra napi gálaest keretében került sor a Városi Hangverseny- és Kiállítóteremben.
– pet –
A Kultúra Mecénása díjat idén az Evo Komplex Kft. kapta, mint a Hevesi
Sándor Színház előadásainak egyik legfőbb támogatója. Budaházi
Tibor Töredék című alkotását a cég ügyvezetője, Stanka László
vette át Vigh László országgyűlési képviselőtől és
Balaicz Zoltán polgármestertől.
Több évtize Molnárné Raposa Irén, a Göcseji Múzeum PR-osztályának
vezetője, Prokné Tirner Gyöngyi, a gébárti kézdes közművelődési
munkájáért elismerésben részesült művesek házának szakmai vezetője, valamint
Kereki Judit, a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár József
Attila Tagkönyvtárának olvasószolgálati csoportvezetője.
A gálaesten köszöntőt mondott Vigh László országgyűlési képviselő,
aki a kultúra mecénásait a magyarság mecénásainak nevezte beszédében. A
képviselő szerint óriási feladatunk van, hiszen mindazt az értéket, amit az
elmúlt évszázadokban örököltünk, át kell adnunk az utánunk következő
generációknak.
Az est ünnepi szónoka Szabolcs Péter Munkácsy-díjas
szobrászművész, a város díszpolgára volt, aki elöljáróban elmondta: jó
szándékkal, ám kritikusan figyeli a helyi kulturális életet. Mint fogalmazott:
Zalaegerszeg egy élhető, szerethető város, és úgy van vele, mint apa a kamasz
gyermekével, sokszor bírálja, ám nagyon szereti.
A művész szerint csak a művelt, kulturált ember tudja alakítani sorsát. A
kultúra alatt persze nemcsak a tudományt, szellemi javakat értjük, hanem mindazt
az értéket, amit az emberi társadalom teremtett hosszú létezése alatt. Ez
kulturális sokszínűséget, változatosságot is jelent, ahol fontos az „élni és
élni hagyni” elv.
A gálaesten Bartók és a népzene címmel koncertre is sor került, melyen fellépett
többek között Bognár Szilvia népdalénekes, Laposa Julcsi
énekes-hegedűs, ifj. Horváth Károly népzenész, Balogh Kálmán
cimbalomművész, Tóth László zongoraművész és a Zala zenekar. A
rendezvényen Bartók Béla-népdalfeldolgozásokat és autentikus
magyar népzenét hallhatott a közönség.