Jótékonysági akció | Örömmel, felszabadultan tanulni |
Ruhák, játékok gyerekeknek
Tóth Gábor alelnök, Rigó Márton elnök, Györe
Edina igazgató, |
n Téli meleg ruházatot és játékot kaptak három megyei szociális intézményben élő gyerekek a Zalaegerszegi Fiatalok Egyesülete jóvoltából, mely jótékonysági akcióhoz csatlakozott a Mozgássérültek Zala Megyei Egyesülete.
– AL –
Az adományokat a megyei gyermekvédelmi központ zalaegerszegi
gyermekotthonában adták át. A szervezést és az adomány kiszállítását a
Zalaegerszegi Fiatalok Egyesülete koordinálta. Tóth Gábor
alelnök elmondta, folytatják a közös munkát, még inkább az adott
célcsoport igényeire való odafigyeléssel. Dudás Gyula, a
Mozgássérültek Zala Megyei Egyesületének elnöke szintén megerősítette
ezt a szándékot, hiszen a jövőben is segíteni kívánják az intézmények
rászoruló lakóit.
Az összegyűjtött, jó állapotú téli ruhákat: kabátokat, nadrágokat,
pulóvereket valamint játékokat most a Zala Megyei Fagyöngy Egyesített
Szociális Intézmény, a Zala Megyei Szivárvány Egyesített Szociális
Intézmény ellátottjai, valamint a Zala Megyei Gyermekvédelmi Központ és
Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat szakmai egységeiben élő gyermekek
kapták.
Györe Edina, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság
Zala Megyei Kirendeltségének igazgatója köszönte meg az újabb adományt a
két civil szervezetnek. Mint mondta, ez nem az első akció tőlük, ami azt
is bizonyítja, hogy nem csak karácsonykor, hanem más alkalmakkor is
gondolnak az állami intézmények lakóira. Mint mondta, az általuk
fenntartott intézményekbe folyamatosan kerülnek be gyerekek és felnőttek,
így az igények is állandóan változnak. Ezek teljesülésében sokat
segítenek az ilyen felajánlások, amellyel szebbé tehetik az itt élők
mindennapjait.
Az adományokat Horváth Gyöngyi, a zalaegerszegi területi
gyermekvédelmi szakszolgálat intézményvezetője is megköszönte, az
intézmény két lakója pedig versmondással tette ünnepélyessé az
adományátadást.
Örömmel, felszabadultan tanulni
Zalaegerszegre költözik a Waldorf-iskola
n Fél év telt el a zalai Tűzmadár Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola első osztályának indulása óta. A Zalaszentlőrincen működő intézmény egyik alapítóját és az első osztály tanítóját, Bálint Orsolyát kérdeztük az eddigi tapasztalatokról. Annál is inkább, mert közeleg a beiskolázások időszaka. Az intézmény ráadásul a következő tanévtől Zalaegerszegre költözik
– pet –
– Szeptemberben az első évnyitón felcsendülő dalok, ritmusok hívták be az
elsősöket a virágkapun az osztályterembe, melyet a nyár folyamán a szülőkkel
alakítottunk ki közösen. A gyerekek megilletődötten, de mosolyogva és büszkén
vették birtokukba az osztálytermet – idézte fel a kezdeteket a tanítónő.
Mint mesélte, az évnyitó alkalmával a gyerekeket a táblán színes rajz és mese
várta, amit ámulattal hallgattak. Persze az akkori csodák mára napi ritmussá
alakultak át, ám a Waldorf-iskolában a mindennapos feladatok mellett, mindig jut
valami „csodaság” is.
– Az a tapasztalat, hogy a diákok biztonságban érzik magukat a jól megkomponált
és nagyjából állandó napi ritmusban. Felszabadultan és örömmel várják minden
reggel az ajtónyitást, mert mindig történik valami izgalmas, valami,
korosztálynak való mesés, aminek lehet örülni tanulás közben.
Tanulunk a körülöttünk lévő világról, de a gyerekek, egymást is „tanulják” nap
mint nap. A kisebb csetepaték alkalmat adnak a megbocsátás és megbékélés
megtapasztalására is, a szép közös játékok pedig a kreatív szervező erőiket
mozgatják meg. A közös munkában komoly szociális tér nyílik meg a gyermekek
számára. Fontosnak tartjuk a szociális érzékenység fejlesztését legalább
anynyira, mint az érzelmi intelligencia ápolását vagy az értelmi fejlődést. A
világban csak együtt tudunk nagy dolgokat létrehozni, s ehhez mindenki hozzáadja
az egyéni képességeit. Ez a légkör, ez az attitűd hatja át egy Waldorf-iskolában
a tanulást.
Hogy mennyiben tér el az itteni oktatási módszer a hagyományos intézményekétől?
A Waldorf-iskolákban a diákok négyhetes ritmusokban tanulják a közismereti
tárgyakat a főoktatás keretében, ami 8 órától 10 óráig tart. Vagyis négy hétig
vagy csak matematika- vagy írás/olvasás illetve formarajzóráik vannak a nap első
szakaszában. Fontosnak tartják a művészeteken keresztül ható nevelést, illetve a
szabad levegőn való elegendő mozgást is.
– Lényeges különbség, hogy itt nincs osztályzás. A tanulókat szóban értékelik;
saját képességeikhez mérten, nem pedig másokkal, vagy valami külső mércével
öszszehasonlítva. A szülők év végén részletes szöveges értékelést kapnak a
gyermekeikről, ez a bizonyítvány. A gyermek 6. osztályig az osztálytanító által
írt vagy választott bizonyítványversből tájékozódik elvégzett munkájáról, újabb
feladatairól, önmagáról, hogy hol tart, s merre tovább. A Waldorf-iskolában
nincsenek előre gyártott tankönyvek sem; mindenki maga készíti el saját „tankönyvét”,
füzetét. Beleírva, lerajzolva a megtanultakat – folytatta Bálint Orsolya.
Az iskola 2018 szeptemberétől Zalaegerszegen folytatja tovább a működést. Egyre
nagyobb ugyanis az igény mind a szülők, mind a tanárok részéről, hogy az óvoda
mellett a Waldorf-iskola is be tudjon kapcsolódni a megyeszékhely vérkeringésébe
is.
Az osztálytanító elmondta: jelenleg folynak az előkészületek és a tárgyalások.
Bíznak abban, hogy hamarosan megtalálják a legmegfelelőbb épületet.
Addig is a szülőknek lesz lehetőségük Zalaegerszegen a Waldorf-pedagógiával és
már végzett waldorfos diákokkal is ismerkedni, hiszen folyamatosan szerveznek
előadásokat, nyilvános esteket. Ezek egy része épp a beiskolázási programsorozat
keretében zajlik.