A szobrászat nyelvén szólva | Kormánytámogatás a Zalaco Zrt.-nek | Az irodalom nem múzeum |
Csokicsodák a VMK-ban |
Jubileumi album a 60 éves alkotónak
Hatvanadik születésnapja alkalmából impozáns kötet készült Farkas Ferenc szobrászművész (az Ady-iskola tanára) munkásságáról. Nem számadás, nem az életmű összegzése, csak egyfajta helyzetjelentés, hogy hol tart most „a bácsi, akit Bácsinak hívnak”.
– pP –
Frimmel Gyula grafikusművész, barát („a Másik Bajszos”) nevezi így
kollégáját a kötet szellemes és megható bevezetőjében. Nem csoda, hogy dr.
Gyimesi Endre, a kiadványt támogató Zalaegerszeg Kultúrájáért
Közalapítvány kuratóriumának elnöke a szeretet és a barátság könyvének nevezte
az albumot a Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtárban megrendezett
bemutatón.
A 240 oldalas, reprezentatív kiadványban több mint 270 fotó (Marcali Gábor,
Tóth Norbert és Zóka Gyula munkái) mutatja be a szobrászművész főbb
alkotásait, tematikus csoportokba rendezve a műveket. Köztéri szobrai,
kisplasztikái, portréi, szakrális művei és érmei egyaránt megjelennek. A könyvet
Tóth Csaba festőművész, művészeti elemző szerkesztette, a kép- és
kiadványszerkesztők Farkas Dániel és Zóka Gyula
voltak. Az albumot – mely a ZAZEE Kulturális Egyesület gondozásában jelent meg –
támogatta többek között a zalaegerszegi önkormányzat és az MMA is.
Balaicz Zoltán polgármester – és mint egykori adys diák,
Farkas Ferenc volt tanítványa – a kötetbemutatón elmondta: a kiadvány
egy szép összefogás eredményeképpen született meg, és minden benne van, amit ma
tudni lehet a szobrászművészről. Reméli, hogy még sok új alkotással örvendeztet
meg minket a következő években is, hiszen a 60. születésnap csak egy állomás,
nem pedig befejezés. A polgármester az ünnep alkalmából szólt a művész városban
fellelhető köztéri műveiről is.Többek között a Dísz téri Zalai nemesről, a
templomtéri városmakettről, a piac szomszédságában álló
Fiatalokról
és a nemrégiben átadott Luther-szoborról.
A rendezvényen a könyv szerzői is köszöntötték az alkotót. Dr. Kostyál
László művészettörténész szerint Farkas Ferenc nemcsak
kiváló szobrász, hanem karakteres művészettörténeti látásmód is jellemzi. A
kettő ötvözetéből született az a sorozat, mellyel a híres képzőművész elődöknek
állít emléket. Tökéletesen megragadva a nagy klasszikusok lényegét. Farkas
Ferenc is – a klasszikusokhoz hasonlóan – mindig a látványból indul ki,
nem torzítja a figurákat. Illetve egy teljesen sajátos absztrakcióval tüntet el
részleteket a kompozíciókból. Szobrain nincsenek heves érzelmek, gyors,
dinamikus mozgások. Inkább valamilyen gondolat vagy eszmeiség jelenik meg rajtuk
– emiatt kicsit a miniatúrákhoz hasonlítanak művei. Ábrázolásai örök értékekről
szólnak.
Az emberi figurákkal mindent el lehet mondani, és Farkas Ferenc
épp ezt teszi szobraival – fogalmazott Tóth Csaba festőművész,
pályatárs, aki a Képzőművészeti Főiskolán kötött barátságot a zalai művésszel.
Mint mondta, örömteli volt számára az a három hónap, amit a kötet
szerkesztésével töltött. A művészeti író ezenkívül egy tanulmányt és egy
Farkas Ferenccel készült interjút is jegyez a könyvben.
A kiadvány végén évtizedeket átölelő, részletes bibliográfia és műtárgyjegyzék
is található.
Jelenleg ez vagyok én! Mondta a rá jellemző szerénységgel Farkas Ferenc
a rendezvény végén. Ő sem szeretné, ha afféle számadásként tekintene a közönség
erre a kötetre. Mert az a jó, ha az ember inkább folyamatosan teszi a dolgát; s
neki a szobrászat a nyelve – fogalmazott.
Az alkotónak áprilisban nagyszabású jubileumi kiállítása nyílik a Keresztury VMK
két kiállítóhelyén is, ahol a kezdeti időszaktól kezdve egészen napjainkig
kerülnek bemutatásra a fa-, terrakotta- és bronzszobrai, érmei.
Kormánytámogatás a Zalaco Zrt.-nek
Egyedi kormánydöntésen alapuló támogatással, mintegy 4 milliárd forintból fejleszti mindkét zalaegerszegi telephelyét a Zalaco Sütőipari Zrt. A beruházást Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be Budapesten.
A Külügyminisztériumban tartott sajtónyilvános eseményen
Berta László, a Zalaco vezérigazgatója a cég működéséről, szólt,
Vigh László országgyűlési képviselő Zalaegerszeg gazdasági
fejlődéséről adott számot. A beruházás részleteit a miniszter ismertette.
A négymilliárdos fejlesztéshez 836 millió forint támogatást biztosít a magyar
állam. A cég új, 1500 négyzetméteres raktárat épít, és két, összességében 2500
négyzetméteres termelőcsarnokot. A kapacitás ezzel a háromszorosára bővül. A
Zalaco jelenleg 556 dolgozót foglalkoztat, a cég vállalta, hogy 2020-ig újabb
150 munkahelyet hoz létre.
Balaicz Zoltán polgármester tájékoztatása szerint a gépek
beszerzése már megkezdődött, a beruházás várhatóan az év második felében indul.
Gyimesi Katalin |
Interaktívabb magyarórákra lenne szükség
A mai gyerekek is olvasnak, csak rövidebb szövegeket. A kortárs költészet a slam poetry miatt felfutó ágban van. Az irodalomoktatás pedig tele van ki nem aknázott lehetőségekkel. Többek között ezekről a jelenségekről beszélgettünk a nemrégiben véget ért Magyar Széppróza Napja kapcsán Gyimesi Katalin magyartanárral (Kölcsey Ferenc Gimnázium).
– pánczélPetra –
– Egyre többször hallani, hogy változtatni kellene a kötelező olvasmányok
listáján, mert a fiatalok már nehezen fogadják be a korabeli szövegeket.
Menynyire érződik mindez egy gimnáziumi órán?
– Tény, hogy a tanulók egyre kevésbé birkóznak meg a régebbi szövegekkel, mert a
mostani korosztálynak nehezebben megy az elmélyülés. A szépirodalomhoz ún.
„mélyfigyelem” szükséges, idő kell ahhoz, hogy megértsék az olvasottakat. Ha ez
nincs meg, nem lesz élvezetes az olvasás, és ilyenkor nyúlnak a gyerekek
filmekhez, rövidítésekhez.
– Sokszor a történetek, szereplők is távolinak tűnnek.
– Valóban, a másik probléma az, hogy nem tudják, mi közük van az egyes
művekhez. A pedagógusoknak komoly szerepük van abban, hogy ráébresszék a
tanítványokat: az irodalom nem afféle múzeum. Egy-egy olvasmány épp azért lett
kötelező, mert ma is dolgunk van vele. Olyan általános emberi kérdésekkel
foglalkoznak, melyek ma is érvényesek. Persze ezt az ő nyelvükön, az ő
frekvenciájukon kellene tálalni. Erre sajnos nincs mindig lehetőség.
– Hogy értve nincs...?
– Úgy, hogy rohan a tanterv. Az olvasás, az elmélyülés, a kérdésfeltevés
meg időigényes dolog. Akkora a követelmény, és annyi mindent kéne elolvasniuk a
diákoknak és megtanítani a tanároknak, hogy szinte lehetetlen végezni mindennel
a tanév alatt. Sajnos én is sokszor mondom azt egy-egy felmerülő probléma
kapcsán, ami amúgy izgalmas lenne, hogy ezt már nincs idő megbeszélni, mert
tovább kell haladni, köt az érettségire való felkészítés.A gyerek meg ilyenkor
azt érzi, hogy akkor az talán nem is olyan fontos, és ez baj. Változhatna az
olvasási kedv, ha lenne idő az órákon a diákok aktív szereplésére, a
moralizálásra, az elmélyülésre, a vitára. Ezeket mind-mind szeretik és igénylik
a gyerekek.
– Akkor nem feltétlenül a klasszikus művekkel van a baj, hanem inkább az
oktatás módszerével?
– Igen, kevés a lehetőség az interaktivitásra. Annak nem vagyok híve,
hogy dobjuk ki a klasszikusokat és cseréljük le az összes kötelező irodalmat. Az
viszont nem eretnekség, ha egyes esetekben rövidítéseket kap a gyerek, és
mondjuk, az eredeti műből csak részleteket kell elolvasnia, és azt elemezzük,
beszéljük meg részletesebben, mélyebben. Mert azért azt nem lehet mondani, hogy
a mai generáció nem olvas; olvasnak ők, csak mást és máshogyan, mint a korábbi
nemzedékek. Rövidebb írásokat; sokszor a telefonjukról, laptopról. És örömmel
látom, hogy néha azért ott lapul a padban egy-egy regény. Még ha félponyva is.
– Már az is több fórumon felmerült, hogy tizenöt éves korban esetleg nem
ókori szövegekkel kellene kezdeni az oktatást, hanem valami kortárs művel, ami
mind témájában, mind nyelvezetében közelebb áll hozzájuk.
– Ebben van ráció, meg egy sor dilemma is. A kortárs szövegek ugyanis
intertextuálisak, rengeteg bennük többek között a mitológiai, bibliai utalás. Ha
ehhez nincs meg az alapjuk, ugyanúgy nem értik majd a műveket. Szóval,
gimnáziumban mindenképpen kell valamilyen általános műveltségi „alapozás”, amire
lehet építkezni. Ugyanakkor tényleg át lehetne gondolni azt, hogy kell-e a
szigorú kronológia az irodalomoktatásban. Hiszen ez mégsem történelem. Lehet
motívumokban, szimbólumrendszerekben is gondolkodni és ehhez igazítani a
tanmenetet. Ide jól be lehetne építeni a kortárs műveket is. Persze mindehhez
tisztázni kellene, hogy mi is az irodalomoktatás pontos célja.
– Gondolom ez az alaptantervben benne van...
– Benne, sőt a pár évvel ezelőtti oktatásátalakítást követően egy sor
pozitív célt fogalmaztak meg az alapdokumentumban. Például, hogy az
irodalomtanítás már nemcsak a műveltségátadásról szól, hanem fontos a
kompetencia- és személyiségfejlesztés is, valamint a kritikai gondolkodás és
kommunikációs készség fejlesztése, az önismeret és az élményközpontú nevelés.
– Ez mind jól hangzik, és illeszkedik ahhoz a képhez, amit a 21. századi
oktatásról gondolunk. Hol csúszik el mégis a dolog?
– A már említett zsúfoltságon és időhiányon. Akkora a tananyag, és olyan
sok gyerek van egy-egy osztályban, hogy ezeket komoly kihívás megvalósítani.
Vagyis a kevesebb több lenne. Nehéz úgy fejleszteni a gyerekek kommunikációs
készségét, hogy 36 diákra 45 perc jut, vagyis a túlnyomó többségük meg sem tud
szólalni az órán. Ma már nem lenne fontos annyi adattal bombázni őket egy-egy
író életével vagy pályájával kapcsolatban, hiszen egy kattintással bármire rá
lehet keresni. Sokkal jobb lenne arra nevelni őket, hogy élvezzék az olvasást és
a kultúrát. Kérdezzenek, érveljenek, kritizáljanak! Pláne, mert már az írásbeli
érettségi feladatsor is ilyen készségeket kér számon. Ugyanakkor azt is látni
kell, hogy a szülőknek (és vele együtt sokszor a diákoknak is) viszont gyakorta
csak egy célja van: jó jegyet kapni és bejutni az egyetemre. Az élményszerűség,
a személyiségfejlesztés, az önismeret emiatt háttérbe szorul, és ráadásul nem
biztos, hogy aki ötös tanuló, az később olvasó vagy kultúrafogyasztó lesz, pedig
(szerintem) ez lenne a cél.
– A színházi nevelés révén azért sok mindent be lehet csempészni az
oktatásba. Jó kapcsolatban vagy a Hevesi Sándor Színház dramaturgjával, Madák
Zsuzsannával, és a tanítványaiddal mindig részt is veszel ezeken a produkciókon.
– A színházi nevelési programot nagyon szeretik a gyerekek! Itt bőven van idő
játszani, kérdezni, kivesézni egy-egy problémakört. Még olyanok is megszólalnak,
akik órákon kevésbé aktívak. És ezeken nagyon jó kortárs művek kerülnek
terítékre, amik olyan társadalmi kérdéseket vagy egyéni sorsokat állítanak
fókuszba, amivel a diákok tudnak azonosulni. Amit magukénak éreznek! Sajnos
magyar kevés van közöttük, mert valamilyen oknál fogva szinte alig van hazai
ifjúsági próza, dráma meg annál is kevesebb.
– A kortárs költészet viszont mintha felszálló ágban lenne. Legalábbis itt
a városban.
– A slam poetry nagyon megy! Ráadásul két kölcseys diák volt a
kezdeményezője, akik hallgattak már korábban ilyesmi produkciókat. Cserpes
Attila pedig nyitott volt, és a kávézójába befogadta ezeket az esteket. Az is
megesett, hogy a gyerekek kérték, hogy tartsunk az iskolában rendhagyó
irodalomórát, és hívjuk meg rá Simon Márton költőt. Ez meg is történt. Szóval
igenis fel lehet kelteni az érdeklődést, ha érzik, hogy valami róluk szól, és ha
sokat és őszintén beszélgetünk velük.
– Hogyan viszonyulnak ma a fiatalok a hősökhöz, vagy a nagy klasszikus
szerelmekhez?
– Hú, ez érdekes és néha ellentmondásos. Egyrészt hősök ma is kellenek,
ez nem változott. De néha kicsit sötétebb karakterek, mint korábban. De a
kamaszkor amúgy is ilyen időszak. A mű által érezniük kell, hogy túlélhető
valahogy ez az életkor. Másrészt meg néha meg is szólnak, hogy túl
depressziósak, tragikusak az iskolában tárgyalt művek. Vágynak a pozitív
végkifejletre. A szerelem is hasonló: a habos-babost verziót nem fogadják be, de
a gyengédség, az összetartozás fontos számukra. Még a hőzöngő fiúknak is.
Beszélgetni kellene velük az órákon, és minél többet! Ez egy igen befolyásolható
életkor, és nagyon nem jó dolog az, ha internetes kommentek alakítják egy-egy
fontos téma kapcsán a véleményüket, mert a szülők és a tanárok nem érnek rá
velük beszélgetni. Az irodalom és a jó irodalomoktatás ezen sokat tudna
segíteni.
Első alkalommal szerveztek édességnapokat n Tortaköltemények, bonboncsodák, csokoládéhegyek várták a hétvégén az érdeklődőket a Keresztury VMK-ba. Az intézmény első ízben rendezett édességnapokat – nemcsak kicsiknek.
– pet –
|