Városképek a ’70-es évekből | A modern városok programról | Grecsó–Kollár duó a színpadon |
Épület- és propagandafotók a levéltárban
A város urbanizációs folyamatának és a Zala megyei Állami Építőipari Vállalat működésének egyik legaktívabb időszakába enged bepillantást az a fotógyűjtemény, mely tavaly nyáron került az MNL Zala Megyei Levéltárának birtokába.
|
Erős Krisztina |
– pánczélPetra –
A fekete-fehér felvételek az 1970-es évekbe repítik el a nézőt, amikor a
nagyarányú városfejlesztés révén kialakult a megyeszékhely jelenleg ismert
arculata. Beleértve nemcsak a központot, hanem az újonnan létrejött
városrészeket is. A korabeli felvételeket Zóka Gyula, a város
közismert fotográfusa készítette, aki a ’70-es években dolgozott a vállalatnál.
Feladata az volt, hogy dokumentálja az építkezéseket és a céghez kötődő
fontosabb eseményeket – avat be a részletekbe Erős Krisztina levéltáros. A
szocializmus időszakáról van szó, ezért több propagandafotó és propaganda célú
montázs is készült a hetvenes években. Ezek szintén megtalálhatók a
gyűjteményben.
– A két teljes fotóalbumból és hetvenhat különálló képből álló kollekció így sem
teljes, Zóka Gyula akkori munkájának jó része ugyanis megsemmisült,
elkallódott. A fotós a fennmaradt felvételeket bocsájtotta a levéltár
rendelkezésére. Nagyon fontos kordokumentumok ezek, hiszen az említett
időszakban Zalaegerszeg hatalmas átalakuláson ment keresztül. Jelentősen
megváltozott a városkép, kisebb utcák tűntek el és épültek be, emeletes házak
nőttek ki a belvárosban, attól távolabb pedig lakótelepek létesültek.
A levéltáros hozzátette: az építőipari vállalat tulajdonképpen az egyedüli cég
volt a környéken, amelyik ki tudta elégíteni a tömegszerű lakásépítési igényeket.
Erre nagy szükség volt, hiszen előfordult, hogy egy esztendő alatt több mint
ezer új lakás épült a városban. A vállalat megyeszerte dolgozott, sőt azon túl
is. A gyűjteményben így Zalaegerszegen kívül nagykanizsai, keszthelyi, hévízi,
sőt zánkai, tapolcai építkezésekről, vagy már elkészült épületekről is találunk
fényképeket.
A megyeszékhelynél maradva, tulajdonképpen mindenről van fotó: a Centrum áruház,
a Domus, a Csemege ABC, a Balaton Szálló, a Vizslaparki úti (akkor Fürst
Sándor utcai) tízemeletesek építésének fázisai éppúgy megtalálhatók,
mint a Landorhegy kiépülésének pillanatai, vagy a TV-torony, a hűtőház és a
gabonasiló „születésének” mozzanatai. A képek egy másik csoportja kifejezetten
propagandacélokat szolgált, hiszen a vállalat pártéletének fontosabb eseményeit
(például KISZ-gyűlések, május elsejék, miniszteri látogatások) is meg kellett
örökítenie a fotósnak.– Nemcsak azért érdekesek ezek a fényképek, mert a
várostörténet egyik legintenzívebb időszakáról tanúskodnak, hanem mert több
ritkaságot is tartalmaz a kollekció. Ilyenek például a kórház területén lévő
ökumenikus kápolna felrobbantásáról készült képek. Az esemény a ’70-es évek
elején történt, és azért került rá sor, mert helyére épült fel az SZTK épülete.
Érdekesek a Lenin-szobor felállítását dokumentáló képek is. Ki- és becsomagolt
állapotban, valamint különböző szögekből fotózva egyaránt látni a szobrot. Sőt,
alakja több propaganda célú montázson is feltűnik. De beszédesek azok a
fényképek is, amik a régi és az új „kontrasztját” mutatják: egy-egy utcában még
áll pár korabeli, földszintes épület, de a háttérben már formálódnak a
magasházak.
A képek kapcsán a szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a lakótelepi
házakat, tízemeleteseket sokan még ma is „panelnek” hívják, pedig a városban nem
épült panelház. A domborzati viszonyok miatt ugyanis nagyon költséges lett volna
a panelelemek szállítása. Az építőipari vállalat ezért francia mintára az
úgynevezett alagútzsalus technikát alkalmazta. Az egyes építkezési fázisokat
bemutató képeken ez a módszer jól megfigyelhető.
Erős Krisztina érdeklődésünkre elmondta, az a cél, hogy
digitalizálás után, egy kutatók számára is hozzáférhető adatbázisba kerüljön a
gyűjtemény. Annál is inkább, mert évről évre gyarapszik a levéltárba kerülő
fotók száma, melyek mind keletkezési idejüket, mind tartalmukat tekintve nagyon
vegyesek. A képanyag rendszerezésével, kisebb leírások készítésével szeretnének
egy fotótárat is létrehozni, mely szintén hozzáférhető lenne az érdeklődők
számára.
A fényképek között egyre több a szocialista korszakban készült felvétel. A
levéltáros úgy látja, hogy kutatási szempontból ez az időszak (különösen
hetvenes-nyolcvanas évek) még szűz területnek számít, ám nagyon izgalmas
korszakról van szó, és tematikailag nagyon sok lehetőség rejlik benne.
Rigó Csaba, a Közbeszerzési Hatóság elnöke, dr. Sifter Rózsa
kormánymegbízott, Vigh László, Kósa Lajos, Balaicz Zoltán és dr. Pál Attila, a megyei közgyűlés elnöke |
Egyeztetés kósa lajos miniszterrel
Több beruházással, köztük a Hevesi Sándor Színház rekonstrukciójával bővül Zalaegerszeg Modern városok programja, mellyel kapcsolatban a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszterrel tanácskoztak a városvezetők a díszteremben. A részletekről az ülést követően sajtótájékoztatót tartottak.
– A. L. –
Kósa Lajos azt hangsúlyozta, hogy a Modern városok program, mint
az eddigi legnagyobb vidékfejlesztési program, 3500 milliárd forintos összértékű
fejlesztést tesz lehetővé az országban 2022-ig. Mindez kétmillió városlakót, a
vonzáskörzeteikben lévő településekkel együtt pedig hat és fél millió embert
érint. Mint mondta, Zalaegerszegen 240 milliárd forint értékben valósulnak meg
fejlesztések a programban, melyek között a legnagyobb tételt a megyeszékhelyt és
az M7-es autópályát összekötő M76-os gyorsforgalmi út, valamint annak
Zalaegerszeg és Vasvár közötti szakaszának megépítése jelenti. Ez utóbbival,
melynek tervezése megkezdődött, a megyeszékhely az osztrák autópálya-hálózathoz
is csatlakozhat.
Kitért arra, hogy alapvetően nem változnak a 2015-ben megkötött megállapodások
programpontjai, viszont egyeztetéseket igényelnek az azóta felmerült ötletek és
szükségletek miatt. Így Zalaegerszeg esetében is: melyek azok, amelyeket a
korábban elfogadottakhoz képest érdemes újragondolni.
Ezek egyike a Mindszenty-zarándokközpont, amit a miniszter igazi zalaegerszegi
specialitásnak nevezett. Mint mondta, ez egy sajátos összetett projekt, mert
egyrészt több épület felújítását érintve a belváros rehabilitációját jelenti.
Másrészt a vallási turizmust szolgálja a város és Magyarország szempontjából
fontos történelemi emlékhely kialakítása révén. Jelezte, hogy a beruházás az
eredeti elképzelésekhez képest valószínűleg többe fog kerülni, de ezt a kormány
támogatni tudja.
Az intermodális közlekedési csomópont, vagyis a közös vasúti és buszpályaudvar
kialakítása helyett előnyt élveznek majd a belváros tehermentesítését szolgáló
közlekedési fejlesztések. Azért döntöttek így, mert a
gyorsforgalmiút-fejlesztésekkel két irányban is elérhetővé válik a megyeszékhely.
Beszélt arról is, hogy a zalaegerszegi logisztikai központ és konténerterminál
megépítését összekapcsolják a város északi ipari parkjához vezető iparvágány
létesítésével, amit a már épülő járműipari tesztpálya, valamint a fuvarozó cégek
jelenléte indokol. Új elemként említette a Hevesi Sándor Színház
épületének rekonstrukcióját, miután valamennyi vidéki színház felújítása
kormányzati stratégiai szándék. Mint mondta, a zalaegerszegi színház esetében
elindul a tervezés, melynek 150–200 millió forintra becsült költségéről
kormány-előterjesztés készül.Vigh László országgyűlési képviselő,
miniszteri biztos – mint mondta – szívén viseli a színház felújítását, amely
évente 70 ezer nézőt fogad. A 35 éves épület teljes rekonstrukciója indokolt,
ami jelenlegi számítások szerint másfél-kétmilliárd forintot igényel.
Zalaegerszeg szempontjából a jövő beruházásának nevezte a 42 milliárd forintból
épülő tesztpályát, ahol önvezető és elektromos járműveket tesztelnek majd.
Húsz-harminc cég letelepedését várják, ami a város számára az oktatásra,
egészségügyre és más fejlesztésekre fordítható bevételeket is jelent. Kiemelte,
hogy a tesztpályát az teszi egyedivé Európában, hogy össze lesz kötve a
tesztútként is működő M76-os gyorsforgalmi úttal. Ez további tesztelési
lehetőséget biztosít, mert az úttestbe integrált napelemek működtetik majd az
elektronikus táblákat és jelzőlámpákat. Az elektromos autók vezeték nélkül
kapnak áramot a tesztúton, ami 260 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas
lesz.
Balaicz Zoltán polgármester azt hangsúlyozta, hogy a kormány által
életre hívott Modern városok program olyan mértékű fejlesztéseket engednek meg a
megyei jogú városokban, így Zalaegerszegen is, melyekre korábban nem volt példa.
A programelemekről szóló egyeztetés éppen ezért fontos a város számára, tette
hozzá. Gazdaságfejlesztési szempontból óriási jelentőségűnek nevezte a
tesztpályát, az M76-as gyorsforgalmi utat, ami a sármelléki repülőtér
érintésével nemzetközi légi összeköttetést biztosít majd Zalaegerszeg számára.
Ide sorolta a logisztikai központot, az ipari vágányt, valamint az 5G hálózatot.
Mint mondta, a helyi közvélemény nagyon várja az új uszoda, továbbá az alsóerdei
rekreációs park megépítését, melyek esetében már a közbeszerzési eljárások
lefolytatásánál tartanak. Beszélt az új elemként megvalósuló beruházásokról is,
így az új mentőállomás már megkezdett tervezéséről, és a mintegy 700 millió
forintba kerülő megépítéséről. Jelezte, hogy a tanácskozáson szó esett a
TOP-program kiegészítéséről is, mivel a teljes kerékpárút-hálózatot fel
szeretnék újítani, ahogy új szakasszal bővítenék a belső tehermentesítő utat,
melynek terveit elkészítik. A további tervek között említette a sportcsarnok
felújítását, melyről tárgyalást kezdeményeznek a kormánnyal.
Irodalmi és zenei áthangszerelődés |
Több mint hat éve játszanak már együtt. Az író zenészként, a zenész meg prózaíróként mutatkozik be. Mégsem amolyan helycserés támadás ez, hanem egy kötetlen és kerek zenés irodalmi est. Kulturális „áthangszerelődés”. Sok dallal, szöveggel és megannyi humoros vagy éppen érzelmes személyes történettel.
– pP –
Grecsó Krisztián író és Kollár-Klemencz László (Kistehén)
zenész, vagyis a greCSÓKOLlár duó lépett fel a közelmúltban a VMK Caffe
színpadán. Az est folyamán sok minden kiderült: például, hogy hová tűnik az
ifjúkori önfeledt kreativitás az emberből, miért titkos hely az erdő, és hogyan
lehet összehozni a disznóölést a kortárs tánccal.
Grecsó
azt mesélte, voltak szigorú évei, amikor munkanélküli volt. Persze ilyenkor a
művész azt mondja, hogy épp szabadúszó. Ekkoriban sokszor írt híres embereknek
könyveket (mert a celebek ritkán tudnak írni). Mint mondta, érdekes munka volt
ez, szép tapasztalás, ami alázatra nevel. A műsor részeként a szerző legújabb,
tárcanovellákat tartalmazó kötetéből, a Harminc év napsütés-ből olvasott fel
részleteket.Majd többek között Kemény István, Erdős Virág és Grecsó
Krisztián megzenésített verseit is előadta a duó.
Kevesen tudják, hogy a Kistehén zenekar frontembere, Kollár-Klemenc László
is rendelkezik önálló prózai kötettel. A Miért távolodnak a dolgok 2015-ben
jelent meg. Ebből hangzott el egy novella, melynek keletkezési körülményeiről
csak annyit: hogy ha nagyon akarjuk (és ha egy előszilveszteri műsorhoz
feltétlenül szükséges), akkor a vidéki disznóölések hangulatát össze lehet hozni
a kortárs tánccal. Persze ehhez kell egy Ági nevű nő is, aki szép.
A zenésznek új lemeze is van, a Rengeteg. Az motiválta, hogy az erdő „nézőpontjából”
írjon egy zenei anyagot, hiszen az erdő egy izgalmas, néha félelmetes, ám mégis
nyugodt hely. A lemez megszületett, ám Kollár végül rájött, hogy ami az erdőben
történik, az ott is marad (ez állítólag egy népi bölcsesség). Vagyis a titkokat
nem lehet onnan kihozni, mert megfejthetetlenek.
A Grecsó–Kollár közös produkció alatt azt is megtudtuk, hogy a szegvári
születésű író szerint, a középiskola még egy szép korszak abból a szempontból,
hogy abban az életkorban még ösztönös a kreativitás. Ami bármilyen formában
képes utat törni magának. Édesanyja biztatására például néptáncos volt egy ideig
(nem nagyon szerette), és mint afféle „élő adatközlő” próbált új lépéseket
meghonosítani. Ezt persze a néptánctanár sem nem értette, sem nem támogatta.
Grecsó sok-sok különféle szerkesztőségekben eltöltött év után végül odáig is
eljutott, hogy az igazi szabadságot adó kreativitást ma már leginkább az
önfeledt zenélésben találja meg.
Kollár meg mindeközben bizonytalankodik, hogy vajon elég jól tud-e gitározni.
Merthogy a kilencvenes években az az alternatív zenei közeg, melyben
szocializálódott, lebeszélte arról, hogy gitároktatásra járjon. Mondván: azzal
elfelejted és tönkreteszed, amit tudsz. Most, hogy a Budapest Bár produkció
révén profi zenészekkel és a klaszszikusabb műfajokkal is összehozta a sors, már
érzi az oktatás hiányát.