Bőrönddel a valóságból a fantazmagóriába Elkészült a jövő évad műsorterve Takáts Eszter legújabb dalai  

Bőrönddel a valóságból a fantazmagóriába

Az ügynök halála a hevesi színpadán

Senki sem szereti, ha azzal szembesítik, hogy az egész élete egy kamu, és ő csak egy átlagos, hétköznapi ember. Lesarkítva egy senki. Pedig néha nem árt szembenézni a tényekkel és kimondani az igazságot, még ha az fáj is.

– pánczélPetra –

Mert a hazugság és a hamis álmok kergetése nemcsak az egyén életét keseríti meg, hanem a családét is, amelyben él. A meghittség eltűnik, a szeretet gyűlöletté torzul. A Hevesi Sándor Színház a közelmúltban mutatta be Arthur Miller Az ügynök halála című drámáját. Hamvai Kornél átiratát Lukáts Andor Jászai- és Kossuth-díjas rendező állította színpadra.
Mondhatnánk, hogy egy családi drámát látunk a szemünk előtt leperegni, de nyilvánvaló, hogy sokkal inkább társadalmi látlelet ez. Az 1940-es évek végének Amerikájáról (a nagy amerikai álomról és annak minden kudarcáról) festett lesújtó képet a szerző, egy utazó ügynök (Willy Loman) tragikus sorsán keresztül. De – ahogy az a nagy művek esetében lenni szokott – az országnevek és az évszámok szabadon kicserélhetők.Classics darabból klasszikus előadás született a zalaegerszegi teátrum színpadán; lassan bontakozó cselekménnyel, hosszú, ám elmélyülésre, odafigyelésre késztető párbeszédekkel. Az első felvonás néhány jelenete talán túl „statikusra” is sikerült. A látványosabb képi megoldásokat a második felvonásra tartogatta a rendező. Ettől függetlenül egy nagyon logikusan felépített előadást láthattunk, melyben a jelenetről jelenetre erősödő drámai hatások szépen lassan beszippantják a nézőt.
Azt már megszokhattuk, hogy a Farkas Ignác és Ecsedi Erzsébet páros mindig érzékletesen formál meg lecsúszott figurákat, marginalizálódott társadalmi csoportból származó alakokat, vagy magát az esendő átlagembert. A rájuk ruházott sztereotípiákkal, „sallangokkal” együtt. Ez most sem volt másképp: Willy és felesége Linda, a mindhiába güriző, álmaiban rekedt apa, a családért aggódó, gondoskodó, ám a konfliktusokat feloldani képtelen anya mintapéldánya. A Farkas– Ecsedi kettőshöz most betársult Mihály Péter (Biff szerepében), aki nagyon karakteresen jeleníti meg a házaspár idősebbik fiát. A „gyerek” 38 éves – kissé kleptomániás –, önálló egzisztenciára képtelen; sodródik. Biff figurája annyira hangsúlyos, hogy mellette kissé el is törpül testvére, Happy (Ticz András) karaktere. Pedig jó srác: még valami közös nagy bizniszben is benne lenne bátyjával. Meg a csajok is csípik. Vagyis: a családi problémák és saját tehetetlensége elől a lányokhoz menekül, ám semelyikhez sem tud igazán kötődni.
Ismerős család, ugye? Kevés fizetés, mellőzöttség, állásvesztés, hitelek, félrecsúszott élet, álmodozás, tehetetlenség, szülők fejére nőtt gyerekek, súlyos múltbéli titkok, amikről nem beszélnek. Permanens veszekedések és a legrosszabb: öngyilkosság(i kísérletek). De azért, ugye szeretjük egymást – érzés. Linda – jó anya és feleség módjára – igyekszik is összetartani a családot. Még férje kényszerképzeteiről sem nagyon akar tudomást venni. Persze, hiszen ez még mindig jobb, mint az öngyilkosság. Lukáts Andor rendezésének egyik érdekessége és erőssége az, hogy nem kizárólag az öregedő ügynök alakját helyezi a középpontba. A gyötrődő, munkáját és realitásérzékét elveszítő, víziói miatt immár utazni képtelen apa mellett majdnem ugyanolyan hangsúlyos az idősebbik fiú megjelenítése is. Kettejük feloldhatatlannak tűnő, múltban gyökerező konfliktusa is fókuszba kerül. Illetve mindazok a magatartásminták, pszichés attitűdök, amiket Biff örökül kaphat, vagy inkább eltanulhat az apjától: hamis illúziók és státuszszimbólumok kergetése, tehetetlenség, önámítás, folytonos vágyakozás egy jobb lét felé. De míg az öreg legalább becsülettel dolgozott harmincöt éven át – igaz, az olyannyira várt megbecsülés helyett főnöke (Szakály Aurél) csúnyán megalázza –, a gyerek még nem tett le semmit az asztalra.Viszont van mersze kimondani az igazságot: itt minden kamu. Nem lesz jobb, nincs amerikai álom! Maximum az apa fejében. A kérdés az, hogy a kimondás ténye elegendő lesz-e számára a változáshoz, hogy máshogy kezdje el élni az életét (vagy leginkább elkezdje végre élni a saját életét). És hogy az apa halála hoz-e valamiféle felszabadulást? Khell Csörsz díszlettervező és Gibárti Tibor világosító jóvoltából nagyon szépen különül el a valóság és vízió: Willy álomvilágában hirtelen eltűnik a sivár lakótelep, és virágba borul minden. Az ábránd-jólét szimbolikájaként fel-feltűnik az apa gazdag testvére, a már halott Ben bácsi (Kiss Ernő) is. (Bezzeg, ha anno Willy vele ment volna...) Szép jelkép az ég és föld között vergődő ügynök lelkiállapotát tükröző (és a tragikus véget előrevetítő) magültetés (földbe temetés) jelenet és az időnként megjelenő kék égbolt, vonuló felhőkkel.Az ügynök halála nagyjából olyan bőröndök nélkül, mint a Hamlet koponya nélkül. Szerencsére azonban a rendező nem lőtte el túl sokszor a „bőröndcipelős” motívumot. Az elnyűtt poggyászokat Willy már az elején letette. Tulajdonképpen végleg. A további utaztatásuk csak reménytelen kísérlet volt, meg fantazmagória.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Elkészült a jövő évad műsorterve

Sütő andrás-, szabó magda-művek a színpadon

A jövő évad terveiről és az előttünk álló három hónap fontosabb eseményeiről tartott szerdán sajtótájékoztatót dr. Besenczi Árpád, a Hevesi Sándor Színház igazgatója.

– pet –

Elöljáróban elmondta: a garantált bérminimum és minimálbér-emelés miatt szűkebb anyagi lehetőségeik lesznek a jövőben, ezért spórolniuk kell, ahol csak lehet. Ezt főleg a következő évad előadásainál tudják megtenni. 2018/19-ben ezért összesen hat nagyszínpadi bemutató lesz, aminek három előadása az Ifjúsági bérletet is magában foglalja. Arra sajnos nem lesz lehetőségük, hogy új lakásszínházi és stúdiószínpadi előadást rendezzenek, és nem lesz új tantermi deszkás produkció sem. Az új évad első premierjére október 5-én kerül sor, ekkor Francis Veber: Bérgyilkos a barátom című vígjátékát láthatják a nézők Besenczi Árpád rendezésében. A főszereplő Kiss Ernő lesz.Szintén októberben mutatják be az országszerte népszerű Isten pénze című musicalt, melyet Tolcsvay László–Müller Péter– Müller Péter Sziámi szerzeménye alapján Bal József állít színre. A rendező a sajtótájékoztatón elmondta: a mű Dickens Karácsonyi éneke alapján készült, és azt az örök kérdést feszegeti, hogy vajon csinálhatnánk-e másképp az életünket. Bal József szerint az, hogy kevesebb pénz áll rendelkezésükre az előadás életre hívásához, még jól is jöhet. Több kreativitást igényel így a rendezés, amiből izgalmas színpadi megoldások születhetnek. A 2018/19-es évadban műsorra kerül még három színmű is: az Advent a Hargitán (szerző: Sütő András; rendező: Dér András), A tanítónő (szerző: Bródy Sándor, rendező: Sztarenki Pál) és az Abigél (szerző: Szabó Magda, rendező: Halasi Imre). Ez utóbbival kapcsolatban a direktor felhívta a figyelmet arra, hogy nem az Abigél musicalváltozatát, hanem a színművet láthatják majd 2019 februárjában a nézők. A jövő évad egy Shakespeare-vígjátékkal, A Windsori víg nők-kel zárul, melyet Csiszár Imre rendező állít színpadra. Az Ifjúsági bérletbe az Isten pénze, az Advent Hargitán és az Abigél kerül majd. A Tantermi deszka-sorozatból igény szerint a Peter-t és a Verona 1301-et játszszák. Ami a következő hetek, hónapok eseményeit illeti: megkezdődtek a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról próbái, melyet szintén Bal József rendez. A népszerű musicalt április 13-tól láthatja a közönség. Az előadás különleges lesz, hiszen valóban „riportszerűen” mutatja be a művet. Két kamera segítségével, kivetítőn láthatják majd a riportokat a nézők. Besenczi Árpád ezzel kapcsolatban elmondta: mivel a színháznak nem állt rendelkezésére a szükséges két kamera és két nagyobb méretű monitor, a Facebookon felhívást tettek közzé, hogy aki tudja, segítse ki a teátrumot az eszközökkel. Nagy örömükre szolgált, hogy néhány órán belül egy cég felajánlotta a két monitort, a ZTV pedig két kamerát ad kölcsön az előadás idejére. A sajtótájékoztatón elhangzott: a színházi világnap alkalmából, március 27-én Gobbi Hilda-díjban részesül Czegő Teréz színművész. Idén pedig Balogh Tamás és Farkas Ignác színművészek személyében új örökös tagjai lesznek a társulatnak. A róluk készült domborműveket április 13-án, a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról premierje előtt avatják fel a színház falán.

 

 

 

 

 

vissza az elejére


Takáts Eszter legújabb dalai

Dupla cd és lemezbemutató buli

Bocsáss meg! címmel megjelent a Takáts Eszter és zenekara formáció új, dupla CD-je. A pécsi születésű, ám általános és középiskoláit Zalaegerszegen végző énekesnőnek a kislemezekkel és a remixekkel együtt ez már a 16 lemeze.

A tizenkilenc számból álló új album dalainak szövegét és zenéjét is Eszter szerezte. Kiváló énekesi és dalszerzői képességei miatt az énekesnő évek óta a hazai könnyűzenei élet különös színfoltja, anélkül, hogy sablonossá vált volna. Takáts Eszter lényege – a profizmuson túl – épp a folyamatos változás és megújulás képességében rejlik. A zenei sokszínűség a mostani albumon is fellelhető: dalai könnyedek, lírikusak, leginkább sanzonszerűek. De ha úgy tartja kedve, „bekeményít” és gyorsabb tempóra, keményebb hangzásra vált.
Több számból – a címadó dalon kívül az Okozz engem másnak, az Árnyéktánc vagy a Szeretnék veled tiszteletlen lenni című szerzeményekből – klip is készült. A zenekart az énekesnőn kívül Kosztin László (szólógitár), Horváth Mihály (szájharmonika), Giret Gábor (basszusgitár, vokál) és Czimermann Csaba (dob) erősíti.
A zalaegerszegi közönség is hamarosan találkozhat Takáts Eszterrel és zenekarával: március 30-án 21 órától a Club PopUp Undergroundban kerül sor a lemezbemutató koncertre.

 

 

 

 

 

vissza az elejére