Bőrönddel a valóságból a fantazmagóriába | Elkészült a jövő évad műsorterve | Takáts Eszter legújabb dalai |
Bőrönddel a valóságból a fantazmagóriába
Az ügynök halála a hevesi színpadán
Senki sem szereti, ha azzal szembesítik, hogy az egész élete egy kamu, és ő csak egy átlagos, hétköznapi ember. Lesarkítva egy senki. Pedig néha nem árt szembenézni a tényekkel és kimondani az igazságot, még ha az fáj is.
– pánczélPetra –
Mert a hazugság és a hamis álmok kergetése nemcsak az egyén életét keseríti meg,
hanem a családét is, amelyben él. A meghittség eltűnik, a szeretet gyűlöletté
torzul. A Hevesi Sándor Színház a közelmúltban mutatta be Arthur
Miller Az ügynök halála című drámáját. Hamvai Kornél átiratát Lukáts Andor
Jászai- és Kossuth-díjas rendező állította színpadra.
Mondhatnánk, hogy egy családi drámát látunk a szemünk előtt leperegni, de
nyilvánvaló, hogy sokkal inkább társadalmi látlelet ez. Az 1940-es évek végének
Amerikájáról (a nagy amerikai álomról és annak minden kudarcáról) festett
lesújtó képet a szerző, egy utazó ügynök (Willy Loman) tragikus
sorsán keresztül. De – ahogy az a nagy művek esetében lenni szokott – az
országnevek és az évszámok szabadon kicserélhetők.Classics darabból klasszikus
előadás született a zalaegerszegi teátrum színpadán; lassan bontakozó
cselekménnyel, hosszú, ám elmélyülésre, odafigyelésre késztető párbeszédekkel.
Az első felvonás néhány jelenete talán túl „statikusra” is sikerült. A
látványosabb képi megoldásokat a második felvonásra tartogatta a rendező. Ettől
függetlenül egy nagyon logikusan felépített előadást láthattunk, melyben a
jelenetről jelenetre erősödő drámai hatások szépen lassan beszippantják a nézőt.
Azt
már megszokhattuk, hogy a Farkas Ignác és Ecsedi Erzsébet
páros mindig érzékletesen formál meg lecsúszott figurákat, marginalizálódott
társadalmi csoportból származó alakokat, vagy magát az esendő átlagembert. A
rájuk ruházott sztereotípiákkal, „sallangokkal” együtt. Ez most sem volt másképp:
Willy és felesége Linda, a mindhiába güriző, álmaiban rekedt apa, a családért
aggódó, gondoskodó, ám a konfliktusokat feloldani képtelen anya mintapéldánya. A
Farkas– Ecsedi kettőshöz most betársult Mihály Péter (Biff szerepében), aki
nagyon karakteresen jeleníti meg a házaspár idősebbik fiát. A „gyerek” 38 éves –
kissé kleptomániás –, önálló egzisztenciára képtelen; sodródik. Biff figurája
annyira hangsúlyos, hogy mellette kissé el is törpül testvére, Happy (Ticz
András) karaktere. Pedig jó srác: még valami közös nagy bizniszben is
benne lenne bátyjával. Meg a csajok is csípik. Vagyis: a családi problémák és
saját tehetetlensége elől a lányokhoz menekül, ám semelyikhez sem tud igazán
kötődni.
Ismerős család, ugye? Kevés fizetés, mellőzöttség, állásvesztés, hitelek,
félrecsúszott élet, álmodozás, tehetetlenség, szülők fejére nőtt gyerekek,
súlyos múltbéli titkok, amikről nem beszélnek. Permanens veszekedések és a
legrosszabb: öngyilkosság(i kísérletek). De azért, ugye szeretjük egymást –
érzés. Linda – jó anya és feleség módjára – igyekszik is összetartani a családot.
Még férje kényszerképzeteiről sem nagyon akar tudomást venni. Persze, hiszen ez
még mindig jobb, mint az öngyilkosság. Lukáts Andor rendezésének
egyik érdekessége és erőssége az, hogy nem kizárólag az öregedő ügynök alakját
helyezi a középpontba. A gyötrődő, munkáját és realitásérzékét elveszítő, víziói
miatt immár utazni képtelen apa mellett majdnem ugyanolyan hangsúlyos az
idősebbik fiú megjelenítése is. Kettejük feloldhatatlannak tűnő, múltban
gyökerező konfliktusa is fókuszba kerül. Illetve mindazok a magatartásminták,
pszichés attitűdök, amiket Biff örökül kaphat, vagy inkább eltanulhat az apjától:
hamis illúziók és státuszszimbólumok kergetése, tehetetlenség, önámítás,
folytonos vágyakozás egy jobb lét felé. De míg az öreg legalább becsülettel
dolgozott harmincöt éven át – igaz, az olyannyira várt megbecsülés helyett
főnöke (Szakály Aurél) csúnyán megalázza –, a gyerek még nem tett
le semmit az asztalra.Viszont van mersze kimondani az igazságot: itt minden kamu.
Nem lesz jobb, nincs amerikai álom! Maximum az apa fejében. A kérdés az, hogy a
kimondás ténye elegendő lesz-e számára a változáshoz, hogy máshogy kezdje el
élni az életét (vagy leginkább elkezdje végre élni a saját életét). És hogy az
apa halála hoz-e valamiféle felszabadulást? Khell Csörsz
díszlettervező és Gibárti Tibor világosító jóvoltából nagyon
szépen különül el a valóság és vízió: Willy álomvilágában hirtelen eltűnik a
sivár lakótelep, és virágba borul minden. Az ábránd-jólét szimbolikájaként
fel-feltűnik az apa gazdag testvére, a már halott Ben bácsi (Kiss Ernő) is. (Bezzeg,
ha anno Willy vele ment volna...) Szép jelkép az ég és föld között vergődő
ügynök lelkiállapotát tükröző (és a tragikus véget előrevetítő) magültetés (földbe
temetés) jelenet és az időnként megjelenő kék égbolt, vonuló felhőkkel.Az ügynök
halála nagyjából olyan bőröndök nélkül, mint a Hamlet koponya nélkül.
Szerencsére azonban a rendező nem lőtte el túl sokszor a „bőröndcipelős”
motívumot. Az elnyűtt poggyászokat Willy már az elején letette. Tulajdonképpen
végleg. A további utaztatásuk csak reménytelen kísérlet volt, meg fantazmagória.
Elkészült a jövő évad műsorterve
Sütő andrás-, szabó magda-művek a színpadon
A jövő évad terveiről és az előttünk álló három hónap fontosabb eseményeiről tartott szerdán sajtótájékoztatót dr. Besenczi Árpád, a Hevesi Sándor Színház igazgatója.
– pet –
Elöljáróban elmondta: a garantált bérminimum és minimálbér-emelés miatt szűkebb
anyagi lehetőségeik lesznek a jövőben, ezért spórolniuk kell, ahol csak lehet.
Ezt főleg a következő évad előadásainál tudják megtenni. 2018/19-ben ezért
összesen hat nagyszínpadi bemutató lesz, aminek három előadása az Ifjúsági
bérletet is magában foglalja. Arra sajnos nem lesz lehetőségük, hogy új
lakásszínházi és stúdiószínpadi előadást rendezzenek, és nem lesz új tantermi
deszkás produkció sem. Az új évad első premierjére október 5-én kerül sor, ekkor
Francis Veber: Bérgyilkos a barátom című vígjátékát láthatják a
nézők Besenczi Árpád rendezésében. A főszereplő Kiss Ernő
lesz.Szintén októberben mutatják be az országszerte népszerű Isten pénze című
musicalt, melyet Tolcsvay László–Müller Péter– Müller Péter Sziámi
szerzeménye alapján Bal József állít színre. A rendező a
sajtótájékoztatón elmondta: a mű Dickens Karácsonyi éneke alapján készült, és
azt az örök kérdést feszegeti, hogy vajon csinálhatnánk-e másképp az életünket.
Bal József szerint az, hogy kevesebb pénz áll rendelkezésükre az
előadás életre hívásához, még jól is jöhet. Több kreativitást igényel így a
rendezés, amiből izgalmas színpadi megoldások születhetnek. A 2018/19-es évadban
műsorra kerül még három színmű is: az Advent a Hargitán (szerző: Sütő
András; rendező: Dér András), A tanítónő (szerző:
Bródy Sándor, rendező: Sztarenki Pál) és az Abigél (szerző:
Szabó Magda, rendező: Halasi Imre). Ez utóbbival
kapcsolatban a direktor felhívta a figyelmet arra, hogy nem az Abigél
musicalváltozatát, hanem a színművet láthatják majd 2019 februárjában a nézők. A
jövő évad egy Shakespeare-vígjátékkal, A Windsori víg nők-kel zárul, melyet
Csiszár Imre rendező állít színpadra. Az Ifjúsági bérletbe az Isten
pénze, az Advent Hargitán és az Abigél kerül majd. A Tantermi deszka-sorozatból
igény szerint a Peter-t és a Verona 1301-et játszszák. Ami a következő hetek,
hónapok eseményeit illeti: megkezdődtek a Képzelt riport egy amerikai
popfesztiválról próbái, melyet szintén Bal József rendez. A
népszerű musicalt április 13-tól láthatja a közönség. Az előadás különleges lesz,
hiszen valóban „riportszerűen” mutatja be a művet. Két kamera segítségével,
kivetítőn láthatják majd a riportokat a nézők. Besenczi Árpád
ezzel kapcsolatban elmondta: mivel a színháznak nem állt rendelkezésére a
szükséges két kamera és két nagyobb méretű monitor, a Facebookon felhívást
tettek közzé, hogy aki tudja, segítse ki a teátrumot az eszközökkel. Nagy
örömükre szolgált, hogy néhány órán belül egy cég felajánlotta a két monitort, a
ZTV pedig két kamerát ad kölcsön az előadás idejére. A sajtótájékoztatón
elhangzott: a színházi világnap alkalmából, március 27-én Gobbi Hilda-díjban
részesül Czegő Teréz színművész. Idén pedig Balogh Tamás
és Farkas Ignác színművészek személyében új örökös tagjai
lesznek a társulatnak. A róluk készült domborműveket április 13-án, a Képzelt
riport egy amerikai popfesztiválról premierje előtt avatják fel a színház falán.
Dupla cd és lemezbemutató buli
Bocsáss meg! címmel megjelent a Takáts Eszter és zenekara formáció új, dupla CD-je. A pécsi születésű, ám általános és középiskoláit Zalaegerszegen végző énekesnőnek a kislemezekkel és a remixekkel együtt ez már a 16 lemeze.
A tizenkilenc számból álló új album dalainak szövegét és zenéjét is Eszter
szerezte. Kiváló énekesi és dalszerzői képességei miatt az énekesnő évek óta a
hazai könnyűzenei élet különös színfoltja, anélkül, hogy sablonossá vált volna.
Takáts Eszter lényege – a profizmuson túl – épp a folyamatos változás és
megújulás képességében rejlik. A zenei sokszínűség a mostani albumon is
fellelhető: dalai könnyedek, lírikusak, leginkább sanzonszerűek. De ha úgy
tartja kedve, „bekeményít” és gyorsabb tempóra, keményebb hangzásra vált.
Több számból – a címadó dalon kívül az Okozz engem másnak, az Árnyéktánc vagy a
Szeretnék veled tiszteletlen lenni című szerzeményekből – klip is készült. A
zenekart az énekesnőn kívül Kosztin László (szólógitár),
Horváth Mihály (szájharmonika), Giret Gábor (basszusgitár,
vokál) és Czimermann Csaba (dob) erősíti.
A zalaegerszegi közönség is hamarosan találkozhat Takáts Eszterrel
és zenekarával: március 30-án 21 órától a Club PopUp Undergroundban kerül sor a
lemezbemutató koncertre.